انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب در حد توافق اولیه است

نشست خبری سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد با موضوع اعلام سیاست‌های اتخاذ شده برای بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

صالحی در این نشست گفت: شورای سیاست گذاری در این دوره از مرداد ماه تشکیل شد، که تا پایان آذر 7 جلسه داشت و مصوباتی به مجریان ابلاغ کرد.

وی با اشاره به مصوب شدن 17 سیاست مصوب شورا برخی از آنها را مطرح کرد و گفت: مشارکت همه ارکان نشر، پردازش داده‌ها و اطلاعات در خدمت نشر، توجه و حمایت از نشر دیجیتال و صورت‌های جدید کتاب، توجه به هویت بصری و زیبایی شناسی نمایشگاه کتاب، استفاده بهتر از ظرفیت نمایشگاه برای ترویج کتاب و کتابخوانی از جمله این سیاست‌ها بود.

صالحی هم چنین افزود: به تناسب این 17 سیاست اقداماتی نیز تصویب شد؛ برای نمونه در بحث سیاست دیپلماسی فرهنگی و بین‌المللی تر شدن نمایشگاه تهران مهمانی روسیه تنفیذ و تفویض شد، ایتالیا نیز برای این دوره غرفه ویژه و برای دوره بعد مهمان ویژه شد، هم چنین از نویسندگان برجسته جهانی و مدیران نمایشگاه‌های بین‌المللی دعوت شده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: در بحث توجه به همه ارکان نشر نیز اقداماتی از جمله فعال سازی ارتباط نویسندگان و مخاطبان، توجه به توزیع کنندگان که بخش مغفول مانده نمایشگاه کتاب هستند، تقویت بخش نمایشگاهی، امکان ایجاد فضایی برای خرید و فروش رایت داخلی مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به مکان نمایشگاه کتاب تهران گفت: 4 گزینه در حال حاضر داریم. یک مصلی تهران است که سال‌های اخیر مکان نمایشگاه بوده است، اما به هر حال مشکلاتی دارد و برای نمایشگاه ساخته نشده است، ما سالانه 3 تا 4 میلیارد صرف برگزاری نمایشگاه و سازه‌هایی می‌کردیم که بعد از آن هم پوچ می‌شود.

صالحی با اشاره به مشکلات گزینه‌های دیگر از جمله باغ کتاب و محل دائمی نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: سال 84 شورای شهر تهران مصوبه‌ای داشت که به یک طرح مطالعاتی انجامید و شرکت یادمان سازه طرح عظیم چند صد هکتاری را احداث کرد که شامل بخش قابل توجه نمایشگاهی، هتل و تجاری است. اکنون 93 درصد گام نخست احداث به اتمام رسیده است، ما چندین بازدید تاکنون داشتیم و هفته گذشته نیز تشکل‌های نشر و دوستان ارشاد بازدید داشتند و مجموعه این گزارش‌ها را روز یکشنبه هفته جاری با وزیر ارشاد مطرح کردیم که هم جنبه‌های مثبت و هم دغدغه‌هایی وجود داشت.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه افزود: در جلسه یک ساعته دیروز با آقای قالیباف موضوع مطرح شد و به نظر می‌رسد گام اول در آن مکان آماده شده است که البته فضای قابل توجه‌ای است. مساحت این مکان که یک ساختمان سه قلو است ٢٥ هزار متر مربع می‌باشد. ساختمان مرکز ملل 10 هزار متر مربع، ساختمان سه طبقه 38 هزار متر مربع و مجموعا بیش از 70 هزار متر مربع مساحت این مکان است و مقداری که برای ما قابل استفاده است، ٥٥ هزار متر مسقف نمایشگاهی است.

وی درباره مزایای شهر آفتاب نیز گفت: مزایای شهر آفتاب اول این است که ساختش نمایشگاهی است، تاسیسات زیرساختی مناسبی دارد، منابع انسانی دیگر در این فضا تلف نمی‌شود، شواری شهر تصمیم گرفته است که فضای نمایشگاهی در آن مکان مجتمع شود، بین هفصد تا هزار میلیارد در آن مکان خرج شده است و سخت است که در مقابل این تصمیم بایستیم.

صالحی در ادامه درباره مشکلات برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در مصلی تهران گفت: وقتی آمار می‌دهند که شما در 10 روز برگزاری نمایشگاه در مصلی چقدر آلودگی درست کردید پس حرفی برای گفتن ما نمی‌ماند. به شهرداری چک لیستی از نیازها را دادیم و گفتیم اگر شما در اسفند یا فروردین گفتید آماده نیست چه باید کرد؟ چون ما در مصلی از شش ماه قبل شروع به فعالیت می‌کنیم.

وی درباره دغدغه‌های کنونی استفاده از شهر آفتاب نیز گفت: دغدغه بعدی ما ارتباطی است، مترو آن خط هنوز افتتاح نشده است. دغدغه دیگری، دغدغه آینده است، امسال ما به شهر آفتاب رفتیم، دو سال بعد شهر آفتاب پرطرفدار شود و ما با چیزهایی که الان برای مکان مواجه هستیم، مواجه شویم.

صالحی افزود: دغدغه بعدی فروش نقدی است که دغدغه‌های اصلی ما برای برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب است و این دغدغه‌ها را منتقل کردیم.

معاون وزیر ارشاد اظهار داشت:‌در بخش زیرساخت‌ها و مترو آقای قالیباف قول صریح دادند که آماده می‌شود. من به ایشان گفتم اگر آماده نشود شهر آفتاب شروع بدی خواهد داشت، اما ایشان تاکید کردند که فضا آماده خواهد شد. ایشان گفتند، که بازدیدی دوباره داشته باشید، با حضور مسئولان شهرداری، و بازدید کامل و عمیقی امروز از ساعت ٩ صبح تا ٢ عصر انجام شد و چک لیستی تهیه شد تا به آقای قالیباف بدهند و صبح شنبه جلسه شورای شهرداری با حضور آقای قالیباف در مکان شهر افتاب برگزار می‌شود.

وی پیشنهاد داد: جمع سه نفره، نماینده شورای تشکل‌ها، نماینده شهرداری و نماینده ارشاد تشکیل شود تا بر پیشرفت کارها نظارت داشته باشند، تا اگر در پیشرفت کار مشکل پیش آمد نظارت باشد.

صالحی افزود: همچنین آقای قالیباف پیشنهاد دادند تفاهم نامه الزام آوری میان شهرداری و ارشاد برای حضور همیشگی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب انجام شود.

معاون وزیر ارشاد ادامه داد: بحث دیگر تبلیغات بود که شهرداری کمک کند تا با فضای تبلیغاتی مردم را به سمت نمایشگاه سوق دهند. ما با شهرداری رایگان وارد عمل می‌شویم هم در زمینه مکان و هم سازه‌هایی که قرار است ایجاد شود و این کارها با هزینه شهرداری انجام گرفته است.

وی همچنین گفت: تا سه هفته قبل من نیز موافقت چندانی نداشتم اما اکنون دغدغه‌هایم کمتر شده است.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی ناشران از ریزش مخاطبان گفت :ما بحث‌های ایمنی نمایشگاه را دنبال خواهیم کرد، دغدغه ناشران هم طبیعی است اما برداشت ما این است که به طرف این می‌رویم که این دغدغه برطرف شود.
معاون وزیر در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش هزینه‌ها اجاره بهای غرفه‌ها نیز کاهش دارد؟ گفت تا وقتی مساله مکان تثبیت نشود اجاره بهای غرفه‌ها نیز تثبیت نمی‌شود.

وی درباره اینکه محتوای برخی کتاب‌های مجوز دار از وزارت ارشاد برخلاف عفت عمومی است، گفت :ما در ارتباط با آنچه ضابطه مورد نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به بررسی موردی محتوایی کتاب‌هاست موکدیم، اگر در مواردی رعایت نشده باشد حق بازگشت برای خود قائلیم اگر مواردی وجود دارد به بنده یا رئیس اداره کتاب اطلاع دهید البته موارد زیادی مطرح می‌شود که از نوع کارهای بولتنی است.

صالحی در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه اگر در نهایت شهرداری نتواند توقعات شما را برآورده کند؟ تکلیف چیست؟ آیا فرصتی برای بازگشت به مصلی خواهیم داشت گفت: ما خیلی فرصت نداریم حداکثر تا یکی دو هفته دیگه یا اینطرفی می‌شویم یا آن طرفی و به تفاهم نامه قطعی می‌رسیم که به مسیر ادامه می‌دهیم یا به مصلی باز می‌گردیم.

وی در پاسخ به پرسشی مینی بر اینکه به نظر می‌رسد صرافا کاستن از هزینه‌های مالی دغدغه انتخاب شهر آفتاب بوده است گفت: اینگونه نبوده که ما صرفا به دنبال دغدغه مالی باشیم؛ بلکه دغدغه اصلی ما استفاده از فضایی بود که برای نمایشگاه کتاب ساخته شده باشد، هویت و فیزیک نمایشگاهی داشته باشد، همچنین شهرداری تهران امسال چون این مکان هنوز راه نیفتاده است تفاهم نامه خوبی در مقابل ما می‌گذارد، اگر چند نمایشگاه دیگر برگزار شود به ما شاید چنین امکاناتی ندهند. درباره تردد و حمل ونقل نیز ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که مشکل جدی به وجود نیاید.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی در انتها گفت: طبق آمار سال گذشته 40 درصد از بازدید کنندگان شهرستانی بودند و خریدشان نیز بیش از تهرانی‌ها، شهر آفتاب برای آن‌ها فضای متفاوتی با مصلی نیست چون در کنار حرم امام است، امکان استقرار وجود دارد و تردد به راحتی امکان پذیر است.