چه خبر از سریالهای نوروزی؟!

فروشگاه به قلم برزو نیک نژاد از شبکه یک، زعفرانی به قلم سعید جلالی شبکه دو، ویلا  به سرپرستی مرضیه برومند شبکه سه و بیمار استاندارد به قلم بهرام توکلی و پاداش سال نو به قلم حسن وارسته فیلم نامه هایی بود که برای این مناسبت به نگارش در آمد.

در دوران ریاست جدید رسانه ملی و علی رغم مصوبه شورای عالی فیلم نامه که طی آن مقرر شد تا تنها سریال‌هایی وارد فاز تولید شوند که نگارش فیلمنامه آنها به پایان رسیده و کامل باشد، برای سریال‌های نوروز 95 این فرجه را قائل شد که با تکمیل نیمی از فیلمنامه مجوز تولید صادر شود. از این رو سریال «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی کلید خورد و قرار بود مرضیه برومند هم «ویلا» را برای شبکه سه کارگردانی کند که به دلیل مشکلات تولیدی و غیبت بازیگر اصلی از کارگردانی این سریال انصراف داد و ساخت ویلا برای نوروز 95 از دستور کار خارج شد. محمدحسین لطیفی نیز «دودکش2» را با نام قبلی فروشگاه کلید زد، اما مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی اعلام کرد با اتمام نگارش فیلم نامه، سریال «بیمار استاندارد» به کارگردانی سعید آقاخانی را اوایل بهمن کلید خواهد زد.

در کنار این سریال‌ها که تکلیف تولیدشان تقریبا مشخص است، خبر جدیدی مبنی بر تولید سریال «قرعه» به کارگردانی سیروس مقدم منتشر شد. سریالی که تنها طرح آن ارائه شده و این در حالی است که با توجه به زمان اندک باقی مانده و عدم وجود فیلمنامه این سریال، تولید آن بیشتر به شوخی شبیه است.  مقدم در حال پیش تولید سریال «سنگ پا» برای ماه رمضان است و خیلی عقلانی به نظر نمی رسد دو کار ویژه یک شبکه که از لحاظ زمانی فاصله کمی با هم دارند به یک کارگردان سپرده شود.

در کنار آن این شایعه هم منتشر شد که قرار است قرعه را برزو نیک‌نژاد تولید کند که آن هم خیلی جدی به نظر نمی‌رسد. چون نیک‌نژاد در حال آماده کردن فیلم سینمایی زاپاس برای حضور در جشنواره فیلم فجر است و برداشتن چنین قدمی در مدت زمان یک ماه و نیمه و تبدیل یک طرح به سریالی آماده قطعا در کیفیت آن اثر خواهد داشت.

این همه تعجیل و انتشار خبرهای رنگارنگ از پروژه‌های متفاوت در حالی روی می‌دهد که تلویزیون طی این سال ها تلاش کرده تا بهترین فیلمنامه‌ها را با بهترین کارگردان‌ها به مقاطع نوروز و ماه مبارک رمضان برساند و مابقی سال عملا توجهی به کیفیت کارهایی که روی آنتن می‌روند نمی‌شود.

ماراتن نفس‌گیر سریال‌های نوروزی هم هرساله جوری رقم می‌خورد که بعد از 15 فروردین به یکباره آنتن شبکه‌ها خالی شده و هیچ اثر درخور تأملی در این زمان روی آنتن نمی‌رود. این خلاء یکباره آنتن می‌تواند با مدیریت صحیح کنداکتور یا جدول پخش پر شده و مدیران از همین طرح‌های ویژه نوروز که زیاد می‌آیند! برای زمان‌هایی نظیر اردیبهشت و خرداد و همچنین اسفندماه استفاده کنند که آنتن تلویزیون معمولا به مرخصی رفته و مخاطبان سردرگم می‌شوند.

با شرایط تولید دودکش2، زعفرانی و بیمار استاندارد برای پخش از شبکه های یک، دو و سه، قرعه می‌تواند فرصت مناسبی برای پر کردن آنتن سیما در مقطع بعد از تعطیلات نوروز باشد تا به دور از شتابزدگی در تولید اثر قابل قبولی برای مخاطب عرضه شود.