به گزارش افکارنیوز،

با باقی ماندن تنها 9 روز از طرح پاییزه کتاب، 435 هزار و 57 نسخه کتاب از سوی 169 هزار و 71 نفر خریداری شده است. در این طرح، استان تهران با 118 کتابفروشی توانست با بیش از 80 هزار نسخه کتاب، رتبه اول پرفروش‌ترین استان‌ها براساس کتاب را به خود اختصاص دهد.

استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، گیلان، قم، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و یزد تاکنون از بین 31 استان مشارکت‌کننده در این طرح، جزو 10 استان پرفروش بر اساس کتاب شناخته شده‌اند. با باقی ماندن تقریباً یک هفته به اتمام این طرح، ارزیابی ناشران حکایت از رضایت از این طرح دارد. حسین کریمی، مدیر انتشارات نیلوفر اجرای طرح پاییزه کتاب را انگیزه‌ای برای حضور مردم در کتابفروشی‌ها دانست و گفت: با اجرای چهار دوره طرح های حمایتی از کتابفروشان بعد از مدت‌ها از کتابفروشی‌ها استقبال شد.

کریمی با بیان اینکه اثرات مثبت طرح پاییزه کتاب را می‌توانیم از رفت و آمد مردم به کتابفروشی‌ها ببینیم، مطرح کرد: با اجرای این طرح‌ها مردم با کتابفروشی‌ها و فضای آنها ارتباط نزدیک‌تری پیدا کردند تا با استمرار این طرح ها شاهد فروش و خرید کتاب‌های بیشتری باشیم.

وی ادامه داد: در دوره اول اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها تحت عنوان «کتابفروشی به وسعت ایران میزان آشنایی مردم با آن بسیار اندک بود اما به مرور و با اجرای طرح‌های بعدی میزان آشنایی آنها افزایش پیدا کرد. سند این ادعا هم این است که ما مشتری هایی داریم که می گویند می خواهیم با پاییزه کتاب بخریم.

کریمی با بیان اینکه همه کتابفروشی‌های عضو طرح باید از فرصتی که با استفاده از این طرح ها در اختیار آنها استفاده کنند، بیان کرد: کتابفروشان می‌توانند با عرضه کتاب‌های به‌روز و جدید و حتی پرفروش به کتابفروشی خود رونق دهند.

پاییزه کتاب بر توسعه کتابخوانی مؤثر است

همچنین مرتضی زینعلی، مدیر انتشارات جامعه‌نگر نیز معتقد است: مهمترین تأثیر طرح پاییزه کتاب، توسعه کتابخوانی در جامعه است که رشد خرید و فروش کتاب را به دنبال خواهد داشت.

وی اختصاص یارانه به کتابفروشی‌ها را مسکن قوی توصیف کرد و گفت: تخفیفی 20و 25 درصدی که برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده است برای آن دسته از افراد جامعه‌ای که توان خرید کتاب را ندارند فرصتی فراهم می‌کند تا کتاب‌های مورد نیاز خود را در این فرصت یک ماهه که برای این طرح در نظر گرفته شده است، خریداری کنند.

زینعلی نقطه قوت طرح «پاییزه کتاب» را حمایت از کتابفروشی‌ها دانست و گفت: کتابفروشی‌ها ویترین عرضه کتاب هستند و این طرح‌ها فرصت مناسبی برای شناخته شدن و معرفی کتابفروشی‌ها به مردم را فراهم می کند که باید همه کتابفروشی ها نهایت استفاده از اجرای این طرح‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه میزان فروش کتاب در این دوره از طرح نشان از اقبال عمومی به خرید کتاب را دارد، گفت: اکثر کتابفروشی ها از مشارکت در طرح احساس رضایت دارند و خواستار تمدید و استمرار آن در دوره ها و مناسبت های مختلفی هستند.

مدیر انتشارات جامعه نگر، توجه به کتاب های عمومی در طرح «پاییزه کتاب» را از دیگر نکات مثبت این طرح عنوان کرد و گفت: بازه زمانی که برای این طرح در نظر گرفته شده است چراغ بسیاری از کتابفروشی ها را روشن نگه داشته است، چرا که بعد از ماه مهر، کتابفروشی ها دچار رکود می شوند اما با اجرای این طرح فعالیت آنها به همان قوت قبل ادامه پیدا کرد.