به گزارش افکارنیوز،
آغازگر موفقیت فیلم سینمایی «گشت 22» در گیشه و رکورد زدن فروش آن را می‌توان حواشی پیش‌آمده برای اکران فیلم «گشت ارشاد» در نوروز 91 دانست. حواشی که باعث شد این فیلم از اکران خود باز بماند و عملاً نتوانست فروش قابل تصور خود را داشته باشد.  

«گشت ارشاد» فیلمی بود که موضوع قابل بحث روزگار خود را به چالش کشانده بود و توانسته بود با به وجود آوردن موقعیت های طنز، تماشاگران را راضی کند. اما اکران نیمه تمام این فیلم و اتفاقاتی که برای توزیع نسخه نمایش خانگی آن افتاد،‌ باعث شد مخاطبان به این فیلم و سازنده اش حساس شوند و اخبار تولیدات او را دنبال کنند.  

اما سعید سهیلی بعد از ساخت فیلم کلاشینکف در سال 92، سال گذشته خبر از تولید ادامه فیلم «گشت ارشاد» را داد. خبری که علاقه‌مندان به این فیلم پرماجرا را کنجکاو کرد و به دیدن قسمت جدید این فیلم مشتاق نمود. در واقع فیلمساز «گشت ارشاد» مانند کارگردانانی که فیلم‌های پرحاشیه می سازند، از فیلم قبلی خود استفاده تبلیغاتی کرده است.  
 
با حضور قسمت دوم «گشت ارشاد» که اکنون به نام «گشت 2» شناخته می‌شود، در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، از یک طرف علاقه‌مندان از تماشای این فیلم لذت می بردند و از طرفی دیگر منتقدان این فیلم را فیلمی ضعیف و سطحی می دانستند. اما این انتقاد ها از علاقه مخاطبان کم نکرد و آن‌هایی که نتوانسته بودند «گشت 2» را در جشنواره ببینند، منتظر اکران عمومی آن شدند.  
 
فصل جدید و مهم در فروش فیلم سینمایی «گشت 2» با شروع اکران نوروزی آغاز شد و مخاطبان سینمای ایران که علاقه‌مند به فیلم های طنز هستند، به تماشای «گشت 2» می نشستند. اما حضور فیلم«خوب، بد،‌ جلف» در برنامه اکران نوروزی مانع فروش مناسب این فیلم بود که با اتمام زمان نمایش «خوب، بد،‌جلف»، فیلم «گشت 2» یکه تاز می شود.  

با این اوصاف، عجیب است که فیلم ضعیفی همچون «گشت 2» که کلاژی از شوخی‌های سطحی است، بتواند رکورد فروش سینمای ایران را جابه‌جا کند. این اتفاق باید به صورت وی‍ژه بررسی گردد و مشخص شود که به چه دلیل این فیلم می تواند مخاطبان را جذب خود کند. اما قبل از موضوعی باید یادآور شد، افزایش قیمت بلیت های سینما است که باعث شده است «گشت 2» با مخاطب کمتر از برخی فیلم های پرفروش،‌رکورد بزند.  

اما بحث کمی جدی‌تر از افزایش قیمت بلیت است. فیلم های طنز سینمای ما، ذائقه مخاطبین علاقه‌مند به این‌گونه فیلم‌ها را عوض کرده و باعث شده است، مخاطبانی که به سخت خندیدن معروف بودند؛ اکنون از تماشای موقعیت‌های سطحی و حتی مبتذل در فیلم‌ها که برخی اوقات با خط قرمزها بازی می‌کنند، لذت ببرند.  

جدا از این،‌ مخاطب امروز اگر ببیند که شخصیتی در یک فیلم، مستقیماً کنایه‌های سیاسی رابه زبان می‌آورد و این قطعه از فیلم سانسور نشده است،‌راضی می شود و دوستان خود را به تماشای این فیلم به ظاهر انتقادی دعوت می کند.  

در آخر می‌توان افزود به علت نبود فیلم طنز باکیفیت که بر اساس قصه پرکشش و جذاب مخاطب را بخنداند، مخاطبان علاقه‌مند به اینگونه فیلم‌ها مجبور به انتخاب فیلم هایی نظیر «گشت 2» می شود. انتخابی که باعث می‌شود سازندگان این دست فیلم ها به کار خود ادامه دهند.  

گفتنی است؛ «گشت 2» به کارگردانی سعید سهیلی با گذشتن از فروش 16 میلیارد تومانی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شده است.