آخرین خبرها از موسیقی ایران/از آلبوم جدیدچاوشی تا کنسرت شجریان

عرصه موسیقی در هفته اول آبان ماه شاهد اتفاقات متفاوتی بود که از مهم ترین آن می توان به نام آلبوم جدید محسن چاووشی و کنسرت جدید همایون شجریان اشاره کرد.

آلبوم جدید محسن چاوشی "ابراهیم" نام گرفت

جدیدترین آلبوم محسن چاوشی که مراحل اخذ مجوزهای لازم را نیز گذرانده "ابراهیم" نام گرفته است و این آلبوم تا اواخر امسال روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد.

هنوز هیچ جزئیاتی از این آلبوم منتشر نشده است و محسن چاوشی در این آلبوم فضاهایی جدید را در فرم جدید تجربه کرده است.

چاوشی

این خواننده ضمن تائید نام این آلبوم از انتشار جزئیات بیشتر آن در هفته ‌های آینده خبر داد و توضیح داد که تمام اشعار این آلبوم از سروده های حسین صفا است.

محسن چاوشی در سالهای گذشته با انتشار آلبوم‌هایی چون : "من خود آن سیزده ام"، "امیر بی گزند" و... فضاهایی جدید را تجربه کرد و باعث شد دوستدارانش وجهی جدید از توانایی های این خوانده را کشف کنند.

همکاری دوباره همایون شجریان و متبسم  در کنسرت سیمرغ

همایون شجریان با حمید متبسم پس از 6 سال یکبار دیگر کنسرت سیمرغ را این بار در فرانسه روی صحنه خواهند برد.

قرار است کنسرت سیمرغ از 23 ، 24 و 25 دی ماه امسال در بخش جنبی فستیوال پرشیانا (اولین جشنواره هنر فارسی زبانان اروپا) در پاریس برگزار شود.

همایون شجریان

در این کنسرت که خوانندگی آن را همایون شجریان برعهده دارد اثر سیمرغ به آهنگسازی حمید متبسم برگزار و روی صحنه خواهد رفت.

قرار است این اجرا با همکاری گروه کر و ارکستر سیمرغ برگزار شود و طی آن قطعات "ونوشه"، "فانتزی برای تار و سه‌تار"، "سیمرغ" و "قطعه آوازی بر اساس افسانه زال از شاهنامه فردوسی" به اجرا در آید.

کنسرت سیمرغ با صدای همایون شجریان و اجرای ارکستر سیمرغ و آهنگسازی حمید متبسم در سال ۱۳۹۰ در تالار وحدت تهران برگزار شد.

 

گل‌آقای موسیقی سیستان درگذشت

ابراهیم حدیدی (نوازنده سرنا) که در سیستان او را با عنوان "گل‌آقا" می‌شناسند در زابل دار فانی را وداع گفت.

ابراهیم حدیدی از موزیسین‌های شناخته شده استان سیستان و بلوچستان پس از 15 روز کما، در بیمارستان زابل دار فانی را وداع گفت.

این "سرنا‌نواز" متولد ۱۳۳۶ در روستای دهنوی از توابع شهرستان زهک بود و چندین نسل از خاندانش سردمداران موسیقی منطقه سیستان بوده‌اند. او علاوه بر مهارت در نواختن گوشه‌ها و ملودی‌های اصیل سیستانی با ساز سرنا، در ساخت انواع سازهای محلی چون دهل، رباب، قیچک و سرنا مهارت داشت.

گزارش موسیقی

حدیدی در کارگاه کوچک خود در خانه با کمک پسرانش که همه نوازنده هستند به ساخت‌ ساز می‌پرداخت. او آخرین فرزند خانواده بود که بعد از فوت ۱۰ برادرش برای پدر و مادر آنقدر عزیز شد که پدر او را "گل آقا" نامید.

 "مادرم ایران" به مرحله تولید رسید/ یادنامه‌ای برای اساتید موسیقی

همزمان با نودمین سال تولد استاد حسین دهلوی آهنگساز و موسیقیدان شناخته کشور، تولید مجموعه سوییت‌های "مادرم ایران" توسط علی رهبری در پراگ آغاز می شود.

ساخت و تولید مجموعه سوییت های گمادرم ایران" ساخته علی رهبری که برای نودمین سال زندگی استادش حسین دهلوی در نظر گرفته شده است پس از چندین سال به پایان رسید. برنامه ریزی و آماده سازی این آثار که بیش از ۲ ساعت موسیقی خواهد بود با همکاری باربد بیات به اتمام رسیده که ضبط این اثر در روز جمعه دهم آذرماه در پراگ شروع خواهد شد.

علی رهبری

علی رهبری از فارغ التحصیلان موسیقی سنتی و از شاگردان رشته آهنگسازی استاد حسین دهلوی بوده که در سن ۲۳ سالگی نیز بعد از دریافت جایزه مخصوص آهنگسازی آکادمی وین به عنوان دستیار در این آکادمی به تدریس آهنگسازی پرداخته است.

مجموعه سوییت‌های «مادرم ایران» دارای هفت موومان است که هر قسمت از آن به شخصیتی ایرانی تقدیم شده است. در این سوییت ها از گوشه هایی از موسیقی سنتی و سرود «ای ایران» نیز الهام گرفته شده است.

 

مدیر اجرایی فستیوال موسیقی کلاسیک ایرانی منصوب شد

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی امیر مردانه را به سمت مدیر اجرایی دومین فستیوال موسیقی کلاسیک ایرانی منصوب کرد.

فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی امیر مرادنه را به سمت مدیر اجرایی دومین فستیوال موسیقی کلاسیک ایرانی منصوب کرد.

موسیقی

جناب آقای امیر مردانه با سلام

نظر به دانش و تجربیات ارزنده جنابعالی در امر برگزاری جشنواره های هنری به عنوان (مدیر اجرایی دومین فستیوال موسیقی کلاسیک ایرانی) منصوب می شوید. از خداوند منان توفیق و سربلندی شما را در طی مسیر پیش روی مسئلت می نمایم.

دومین فستیوال موسیقی کلاسیک ایرانی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی خانه موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، موسسه فرهنگی «ساز آواز» و بنیاد فرهنگی هنری رودکی اواخر آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 آلبوم "بدرقه‌ ماه" منتشر شد/ توضیحات سیامک جهانگیری

آلبوم سه نوازی "بدرقه‌ ماه" بر اساس طرحی از سیامک جهانگیری، آهنگساز و مدرس موسیقی از سوی موسسه‌ فرهنگی‌ هنری "سازآواز" راهی بازار نشر موسیقی شد.

 «بدرقه‌ماه»، «ضیافت صبح»، «عود تنها»، «دشت مه‌زده»، «نی تنها»، «تنیده»، «عود و نی»، «قافله‌ی بی‌قرار شب» قطعات آلبوم «بدرقه ماه» را تشکیل می دهند. در این آلبوم سیامک جهانگیری نوازنده نی، حمید خوانساری نوازنده عود و بهزاد میرزایی نوازنده تمبک و بندیر به هنرنمایی پرداخته‌اند.

بدرقه ماه

آلبوم‌هایی چون «می‌رسد باران»، «ترنمی برای صبح»، «۲۴ چهارمضراب از ابوالحسن صبا»، و اجرای «ردیف استاد عبدالله دوامی» بخشی از فعالیت‌های سیامک جهانگیری در زمینه‌ موسیقی هستند.