تازه ترین خبرها از فیلم "گاباره"

مصطفی الماسی کارگردان جوان قصد دارد امسال با فیلم "گاباره" برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

او درباره وضعیت این فیلم گفت: در حال حاضر فیلم در مرحله اصلاح رنگ و روتوش نهایی قرار دارد و موسیقی آن نیز توسط مهدی گرناوی در حال ساخت است.

الماسی در ادامه درباره نحوه و چرایی انتخاب فیلمنامه "گاباره" به قلم جواد مقیمی که بر اساس کتاب "داستان عزاداران بیل " اثر غلامحسین ساعدی نوشته‌شده است، بیان کرد: این فیلمنامه را جواد مقیمی نوشته و قرار بود عباس رافعی خودش این کار را بسازد. من به‌عنوان اولین فیلمم موضوع دیگری را انتخاب کرده بودم ولی به پیشنهاد آقای رافعی که تهیه‌کنندگی کار را بر عهده‌دارند، قصه "گاباره" را خواندم و با نظراتی که آقای رافعی داد شروع کردیم به بازنویسی فیلم‌نامه که توسط خود رسول یونان و رافعی انجام شد و قصه جان دیگری گرفت.

وی ادامه داد: شاید در قصه اولیه به نظر می‌رسید که فیلم برگرفته از "گاو" داریوش مهرجویی است، اما در قصه دوم که بر اساس نظرات دوستان نوشته شد تفاوت‌هایی ایجاد شد که هم از آن قصه و فضا فاصله گرفته و هم برداشتی از نمایش‌های قوی دنیاست مثل داستان "کرگدن" اوژن یونسکو ضمن این‌که نگاه امروزی دارد و دوست‌داشتنی شده است.

این کارگردان درباره حضور رسول یونان شاعر در نقش اصلی این فیلم نیز اظهار کرد: ما سه ماه در پیش‌تولید بودیم و در این مدت از افراد بسیاری برای ایفای این نقش دعوت کردیم اما هیچ‌یک نمی‌توانستند ابراهیم باشند چون مردم خیلی از آن‌ها را به‌واسطه حضور در نقش‌های دیگر دیده بودند و آن هم ذات پنداری که باید را با این نقش نداشتند. درنهایت یک روز فیلم "فلامینگوی شماره 13" رسول یونان را دیدیم و حس کردیم، او خود ابراهیم است و وقتی از او دعوت کردیم به دفتر آمد ازآنجایی‌که خود او نویسنده‌ای مؤلف است، پس از خواندن فیلمنامه نظرات و ایده‌هایی داشت که نشان می‌داد نقش را باور کرده است. بسیار از این همکاری راضی هستم و حضور او به قصه و به ما بسیار کمک کرد و انتخاب او حتی باعث نمود بیشتر قصه شد.

الماسی در پاسخ به این سؤال که چطور حاضر به این ریسک شد که فیلم او را با فیلم "گاو" مهرجویی مقایسه نکنند، عنوان کرد: ازنظر قصه و ساختار و تکنیکی که کارکردم فکر می‌کنم کاری است که هم ارزش دیدن دارد و هم اینکه موردتوجه منتقدان قرار خواهد گرفت. سال‌هاست با این شکل و روند قصه‌ای ساخته نشده است و فکر می‌کنم علاوه بر اینکه نوع قصه و شکل روستایی بودن آن و نبود بازیگران تجاری شاید در نظر اول با استقبال مواجه نشود، اما به‌خوبی می‌دانم که جایگاه خود را یافته و موردتوجه مخاطبان خاص و عام قرار می‌گیرد. به این دلیل که این فیلم اتفاقات جالب و امروزی دارد که هرکدام معنی خاص خود رادارند و در جامعه دیده می‌شوند. مطمئن هستم با دیدگاه خاصی این فیلم نقد خواهد شد و قصه‌ای است که برای تمامی مردم جامعه عام و خاص ساخته‌شده و علاوه بر این‌که نمادین است، اما بسیار ساده و روان پیش رفته تا همه اقشار با آن ارتباط برقرار کنند و این‌یکی از مهم‌ترین بارزه‌های مثبت فیلم خواهد بود.