افکارنیوز

: حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت بانوان در اجتماع است، و نیز رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است.

در ابتدای این مقاله سعی داریم خیلی خلاصه فایده حجاب را در بعد فردی بررسی کنیم:

یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی افراد جامعه است که یکی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسی است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرت‎های بی‎بندوبار میان زن و مرد، هیجان‎ها و التهاب‎های جنسی را فزونی می‎بخشد و تقاضای روابط جنسی را به صورت عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی درمی‎آورد.

غریزه‌ی جنسی، غریزه‎ای نیرومند، عمیق و دریا صفت است که هرچه بیش‌تر اطاعت شود بیش‌تر سرکش می‎گردد؛ هم‌چون آتشی که هرچه هیزم آن زیادتر شود شعله‎ورتر می‎گردد. بهترین شاهد بر این مطلب این است که در جهان غرب که با رواج بی‎حیایی و برهنگی، اطاعت از غریزه‌ی جنسی بیش‌تر شده است، هجوم مردم به مسئله‌ی روابط جنسی نیز زیادتر شده و تیراژ مجلات و کتبی که رابطه جنسی را رواج میدهند بالاتر رفته است. این مطلب پاسخ روشن و قاطع به افرادی است که قائل به این هستند که همه‌ی گرفتاری‌هایی که در کشورهای اسلامی و شرقی بر سر غریزه‌ی جنسی وجود دارد، ناشی از محدودیت‎هاست؛ و اگر به کلی هرگونه محدودیتی برداشته شود و روابط جنسی آزاد شود، این حرص و ولعی که وجود دارد، از بین می‎رود.

البته از این افراد باید پرسید؛ آیا غرب که محدودیت روابط زن و مرد و دختر و پسر را برداشته است، حرص و ولع جنسی در بین آنان فروکش کرده یا افزایش یافته است؟!

پاسخ هر انسان واقع‎بین و منصفی به این سۆال این است که نه تنها حرص و ولع جنسی در غرب افزایش یافته است، بلکه هر روز شکل‎های جدیدتری از تمتّعات و بهره‎برداری‎های جنسی در آنها رواج و رسمیت می‎یابد.

یکی از زنان غربی منصف، وضعیت جامعه‎ی غرب را در مواجهه با غریزه‎ی جنسی این‎گونه توصیف کرده است:

بعضی افراد می‌گویند مسئله‌ی غریزه‌ی جنسی و مشکل زن و حجاب در جوامع غربی حل شده است؛ آری، اگر از زن روی‌گرداندن و به بچه و سگ و یا هم‌جنس روی آوردن حل مسئله است، البته مدتی است این راه حل صورت گرفته است!!(احمد صبوری اردوباری، آیین بهزیستی اسلام، ج ۳، ص ۳۰۲)

از مهمترین فواید فردی حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت برای تک تک بانوان در اجتماع است، علاوه بر آن رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است.

در این قسمت، نوشتار کوتاهمان را با دو سوال در حوزهء حجاب ادامه میدهیم:


سوال: در صورتی که زن می داند مرد نامحرم به قصد لذت به صورت و دستهای معمولی زینت نشده او نگاه می کند، در این فرض پوشاندن صورت و دستها لازم است یا خیر؟

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

در فرض مذکور باید حتی وجه و کفین خود را هم بپوشاند.

آیة الله بهجت(ره):

پوشاندن دست و صورت مطلقاً بنا بر احتیاط لازم است.

آیة الله تبریزی(ره):

بلی در این صورت بنا بر احتیاط، پوشاندن لازم است.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

دست و صورت بنا بر احتیاط واجب باید پوشیده شود(جامع الاحکام ۲/۱۶۵).

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

بلی پوشاندن آن لازم است.


سوال: پوشیدن مانتوهای تنگ و کوتاه توسط زنان که حجم بدن آنها پیداست، از نظر شرعی چه صورتی دارد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

اگر موجب جلب توجه نامحرم یا باعثفساد و ارتکاب حرام گردد جایز نیست.

آیة الله بهجت(ره):

اگر موجب ریبه باشد حرام است.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

جایز نیست.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

پوشیدن مانتو به نحو متعارف امروز کافی نیست علاوه بر اینکه مانتو مفاتن بدن و برجستگیهای آن را نمی پوشاند و در انظار اجانب مَعرَضیَّت برای فساد دارد و صورت و دست هم پوشیده نمی شود و بهترین پوشش چادر است که تمام مفاتن بدن را از نظر نامحرمان حفظ می کند.

آیة الله سیستانی(دام ظله):

پوشاندن آن از نامحرم لازم است.

آیة الله سبحانی(دام ظله):

حجم بدن زن باید پوشیده باشد.