کاهش چشمگیر سفر گردشگران خارجی به ترکیه

گروه اجتماعی – ترکیه را تا چند سال گذشته یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در سطح جهان محسوب می شد و در این میان ایرانیان سهم بالایی از گردشگران این کشور را به خود اختصاص می دادند.

 

به گزارش افکارخبر، بر اساس آمارهای رسمی در سال 2014 حجم سفر گردشگران خارجی به ترکیه نسبت به سال 2013 روند افزایشی داشت اما در سال 2015 ناامنی در این کشور به دلیل حملات تروریستی و درگیری های داخلی دولت ترکیه با حزب کارگران کردستان ترکیه ( پ‌ک‌ک)، سبب شده تا سفر گردشگران خارجی به ترکیه به طرز چشمگیری کاهش یابد.

 

در تابستان امسال یک قطار مسافرتی در مسیر آنکارا - تهران در اثر مین‌گذاری منفجر شد، اما خوشبختانه هیچ مسافری آسیب ندید؛ اما قطار بعدی که برای انتقال مسافران ایرانی به ترکیه رفت برای دومین‌بار و با فاصله یک روز، مورد حمله قرار گرفت.

 چند روز از این حملات نگذشته بود که یک دستگاه اتوبوس حامل مسافران ایرانی که از پایانه مرزی بازرگان وارد خاک ترکیه شده بود، مورد حمله مسلحانه قرار گرفت که یک نفر کشته و سه زخمی به جای گذاشت.

 

از دیگر حملات تروریستی ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ – دو بمب گذار انتحاری جلیقه های خود را میان گروهی از طرفداران کردها که در حال راهپیمایی در آنکارا بودند، منفجر کردند. در این حادثه که مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه بود، ۱۰۳ نفر کشته و ۲۴۸ نفر زخمی شدند.

 

۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ – بر اثر انفجار یک بمب در محل تجمع جوانان عضو سازمان های چپگرا در شهر سوروچ ۳۳ نفر کشته و ۱۰۴ نفر مجروح شدند.

 

۶ ژانویه ۲۰۱۵ – یک بمب گذار انتحاری در نزدیکی منطقه گردشگری مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه استانبول کمربند انفجاری خود را فعال کرد. بر اثر این حادثه به جز بمب گذار، یک مأمور پلیس کشته و مأمور دیگری مجروح شد.

 

۱۱ مه ۲۰۱۳ – دو خودرو بمب گذاری شده در شهر ریحانلی در پنج کیلومتری مرز سوریه منفجر شدند. انفجار این دو خودرو ۵۱ کشته و ۱۴۰ مجروح بر جای گذاشت.هیچ کس مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفت.

 

۱۱ فوریه ۲۰۱۳ – یک خودرو ون در گذرگاه مرزی باب الهوا در خاک ترکیه منفجر شد. این انفجار ۱۳ کشته و ۲۸ مجروح بر جای گذاشت. دولت ترکیه این حادثه را یک اقدام تروریستی نامید.

 

۲۰ اوت ۲۰۱۲ – انفجار بمب در شهر غازیان تپه در جریان مراسم عید فطر ۱۰ نفر کشته و بیش از ۶۴ نفر مجروح شدند. هیچ فرد یا گروهس مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت.

 

۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ – یک خودرو بمب گذاری شده در خیابانی در آنکارا و در نزدیکی ساختمان های دولتی منفجر شد. چهار نفر در این انفجار کشته و ۱۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند. گروه پ ک ک اعلام کرد که عامل این حمله بوده است.

 

۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ – یک بمب گذار انتحاری در میدان تقسیم استانبول موجب کشته شدن  ۳۲ تن، از جمله ۱۵ مأمور پلیس شد.

 

۲۷ ژوئیه ۲۰۰۸ –۱۷ نفر بر اثر 2 انفجار در منطقه تجاری گوگورن استانبول کشته و ۱۵۰ نفر دیگر مجروح شدند.

 

۹ ژوئیه ۲۰۰۸ – سه مأمور پلیس و سه مرد مسلح در حمله به ورودی کنسولگری ایالات متحده آمریکا در استانبول کشته شدند.

 

۱۲ سپتامبر ۲۰۰۶ – انفجار بمبی در نزدیکی یک پارک در دیار بکر بزرگ ترین شهر کردنشین در جنوب شرقی ترکیه، به مرگ ۱۰ نفر انجامید که ۸ نفر از قربانیان کودک بودند.

 

۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ – انفجاری در یک منطقه گردشگری در حوالی صد کیلومتری پلاژهای ساحلی آنتالیا در جنوب ترکیه سبب مرگ ۴ تن و مجروحیت ۲۸ تن دیگر شد.

 

وقوع حملات تروریستی و انفجارهای متعدد در ترکیه سبب کشته و مجروح شدن اتباع کشورهای مختلف از جمله آلمان و نروژ شده و این مساله واکنش شدید مسوولان کشوهای اروپایی را به دنبال داشته است به طوری که به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی برای حمایت از شهروندان خود اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سفر به ترکیه اعمال کنند.