زنان خانه دار، قربانیان اصلی کلاهبرداری های مجازی

گروه اقتصادی – یک جامعه شناس گفت: در کلاهبرداری های اینترنتی و دنیای مجازی معمولا خانم ها بیشتر قربانی این سوء استفاده ها قرار می گیرند.

به گزارش افکارنیوز، دکتر امان‌الله قرایی ‌مقدم با بیان این مطلب اظهار کرد: چند سالی است که استفاده از دنیای مجازی و عضویت در شبکه های اجتماعی گسترش فراوانی یافته و این مساله سبب شده تا برخی افراد به فکر سوء استفاده از دیگران بیافتند.

وی تصریح کرد: معمولا بسیاری از کاربران شناخت کافی از این دنیا نداشته و به راحتی به دیگران اعتماد می کنند و اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در معرض دید دیگران قرار می دهند و اصلا احساس خطر نمی کنند.

وی بیان کرد: نگاهی به افرادی که مورد سوء استفاده در دنیای مجازی قرار گرفته اند نشان می دهد که بیشتر آنها را زنان خانه دار تشکیل می دهند که با وجوداستفاده از شبکه های اجتماعی، اطلاعات دقیقی از این دنیا ندارند و زودتر مورد کلاهبرداری قرار می گیرند.

قرایی مقدم عنوان کرد: اکنون بسیاری از گروه ها وجود دارند که برای ارائه خدمات و کالاهای خود تبلیغات فراوانی در شبکه های اجتماعی می کنند و با توجه به اینکه زنان زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند بنابرانی احتمال سوءاستفاده از آنها نیز افزایش می یابد.

وی گفت: دنیای مجازی و شبکه هایی مانند تلگرام جاذبه فراوانی برای افراد مختلف اجتماع دارد و آنها به راحتی می توانند به اطلاعات و یا کالا و خدمات دست یابند و سوء استفاده کنندگان نیز با تکیه بر این ویژگی ها اقدام به تبلیغات کالاهایی می کنند که یا وجد خارجی نداشته و یا کیفیت آنها بسیار پایین بوده ونامرغوب هستند.

وی تصریح کرد: فضای مجازی اکنون تبدیل به فرصت بسیار مناسبی برای جذب مخاطبان شده و متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم بسیاری از کالا و خدمات غیر مجاز و به اصطلاح زیرزمینی در گروه های مختلف برای عرضه تبلیغ می شود در حالی ارائه همین موارد در دنیای واقعی غیر ممکن است و مراجع قانونی به راحتی می توانند رد متخلفان را  پیگیری کنند اما در دنیای مجازی تا زمانی که کسی شکایت ندارد احتمال شناسایی متخلفان تقریلا صفر درصد است و پلیس نمی تواند به طور کامل فعالیت های غیر قانونی افراد را رصد کند.

وی افزود: نبود شیوه هایی برای کنترل درستی یا نادرستی ادعاها، صحت و سقم کالا و خدمات و ... سبب شده تا یک سال اخیر میزان تقلب و تخلف هایی مانند  دروغ و کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: البته این شبکه ها کارکردهای مناسبی دارند که نباید آنها را نادیده گرفته بلکه کاربران باید افزایش میزان آگاهی و اطلاعات خود نسبت به استفاده از کالا و خدمات این شبکه ها اقدام کنند.

قرایی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: زنان خانه دار باید با کمک گرفتن از سایر افراد خانواده دانش استفاده از این شبکه ها را افزایش دهند و به دیگران به ویژه هنگام خرید و فروش انلاین به راحتی اعتماد نکنند زیرا ممکن است در مدت زمانی کوتاهی مبالغ هنگفتی را در ازای خرید کالاهایی نامرغوب و ... از دست دهند.