کاسیاس‌ استقلالی و مورینیو پرسپولیسی‌شدند / عکس

با گزارش افکارنیوز، دربی بزرگ فوتبال ایران که می‌توان آن را معروف‌ترین دربی آسیا دانست، رقابتی ۴۵ ساله است که اتفاقات تلخ و شیرینی داشته. از درگیری و ناتمام ماندن تا گل‌های فراموش نشدنی و شعار " شش تایی‌ها " یا نشان دادن عدد " چهار ".

اکنون دربی پایتخت به ایستگاه ۷۷ رسیده و مانند همیشه حاشیه بر متن غلبه کرده و کری خوانی هواداران و بازیکنان سابق و فعلی دو تیم بر دامنه حساسیت کاذب این دیدار افزوده است. در چند سال اخیر نقش انگشتان دستها در نمایش این کری خوانی ها بیشتر شده و اعداد ۴ و ۶ بازیگران نقش اول کری سرخابی ها هستند.

**قبل از خواندن گزارش ذکر این نکته ضروری است که این گزارش بر اساس مستندات تاریخی موجود نوشته شده و هیچ گونه جانبداری دخیل نبوده است.

اما این نمادها چگونه به وجود آمدند؟

۶ تایی‌ها:هرچند خیلی از استقلالی ها می گویند نشان دادن عدد ۶ که مختص پرسپولیسی ها است دیگر قدیمی شده و به عقیده آنها کسی آن بازی را یادش نمی آید و اصلا فیلمی از دربی معروف شش تایی ها موجود نیست اما مگر می شود تاریخ را تحریف کرد؟! ۶ عددی است که پرسپولیسی ها به آن می بالند. آنها در شانزدهم شهریور سال ۵۲ این عدد را در تاریخ جاودانه کردند تا هنوز هم که هنوز است به آن ببالند.
دوازدهمین رویارویی استقلال و پرسپولیس در روز شانزدهم شهریورماه سال ۱۳۵۲، تاریخی‌ترین رقابت بین دو تیم تا به امروز محسوب می‌شود. این دیدار شیرین ترین خاطره تماشاگران پرسپولیس به شمار می رود که با گذشت سال ها همچنان بارزترین نمایه فخر فروشی آنان به آبی پوشان است. دیداری که پرسپولیس در آن با ۶ گل حریفش را شکست داد. برتری ۶ بر صفر پرسپولیس با گل‌های حسین کلانی(۳۲)، ایرج سلیمانی(۴۵ و ۵۶) و همایون بهزادی(۵۰ و ۸۶ و ۹۰) زمینه‌ساز نماد " ۶ تایی‌ها " شد که تا به امروز در کری‌خوانی‌ها علیه آبی‌ها مطرح می‌شود. البته با توجه به برگزاری همزمان این بازی با مسابقات جهانی کشتی آزاد ۱۹۷۲ در ورزشگاه شهید حیدرنیا فعلی، گروه فیلمبرداری به زمین فوتبال اعزام نشد و بسیاری از تصاویر، فیلم‌ها و مطالب آرشیوی این بازی توسط خود یا عوامل تیمسار خسروانی مدیر وقت استقلال بود، از بین رفت.


بی تردید همایون بهزادی ستاره این دیدار بود. تماشاگر این دیدار ۶۰ هزار نفر و داور بازی نیکولای پتری چیانو بود.


آغاز عدد ۴:در دقیقه ۳ + ۹۰ دربی ۶۹ فرهاد مجیدی از اشتباه شیثرضایی استفاده کرد و توانست دروازه پرسپولیس را باز کند و شکست در بازی گذشته را جبران کند و به ۵ سال نبردن استقلال در دربی پایان داد. بنا بر ادعای استقلالی ها آن برد سرآغازی بود، بر ۴ برد متوالی استقلال بر پرسپولیس در دربی که پس از این موفقیت‌ها عدد ۴ به عنوان سمبل کری‌خوانی‌های هواداران آبی علیه سرخ‌های پایتخت مطرح شد. شعار معروف پرویز سوبله چوبله هم بعد از این بردها به مظلومی داده شد.

نماد " ۴ "آبی هازیر سوال رفت /استقلالی‌هانماد " ۴ " را از پرسپولیس دزدیدند!

به گزارش مشرق، برخی از هواداران دوآتیشه پرسپولیس با استناد به تاریخ دیدارهای دو تیم نماد ۴ را هم متعلق به پرسپولیس می دانند و ۴ استقلال را قلابی می خوانند.
مرور تاریخچه دیدارهای دو تیم هم واقعیت حرف پرسپولیسی ها را نشان می دهد: با نگاه به تاریخچه دربی دو تیم این نماد آبی ها زیر سوال می رود چرا که استقلال در ۳ دربی ۶۹،۷۰ و ۷۱ پرسپولیس را شکست داد اما در دربی ۷۲ دو تیم مساوی شدند و در دربی ۷۳ مجدداً استقلال برنده شد.

دربی ۶۹ - جمعه ۲۳ مهر ۱۳۸۹
*استقلالیک -پرسپولیسصفر
گل‌:فرهاد مجیدی(۱ + ۹۰)

دربی ۷۰ - جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۰
*پرسپولیسصفر -استقلالیک
گل: آرش برهانی(۴۳)

دربی ۷۱ - جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰
*پرسپولیسصفر -استقلال۲
گل‌ها:فرهاد مجیدی(۱۵) و مجتبی جباری(۸۲)

دربی ۷۲ - دوشنبه ۱۶ آبان‌ ۱۳۹۰
*استقلال۲ -پرسپولیس۲
گل‌‌ها:آرش برهانی(۳۳) و حنیف عمران‌زاده(۷۰) برای استقلال و هادی نوروزی(۷ - پنالتی و ۴۷) برای پرسپولیس

دربی ۷۳ - جمعه ۱۸ آذرماه ۱۳۹۰
*پرسپولیسصفر -استقلال۳
گل‌‎ها:مجتبی جباری(۹۵ و ۹۸ - پنالتی) و اسماعیل شریفات(۱۰۷)

اما مشابه این روند برایپرسپولیسهم در دربی ها اتفاق افتاده است وپرسپولیس ۳ برد متوالی در دربی های ۴۲،۴۳ و ۴۴، یک تساوی در دربی ۴۵ و مجددا یک برد در دربی ۴۶ داشته استو اگر استقلالی ها ادعا می کنند نماد ۴ اینگونه به وجود آمده است قرمزها هم می توانند مدعی شوند که پیش از استقلال ۴ نماد آنها بوده است و علاوه بر ۶ تایی ها نماد ۴ هم متعلق به پرسپولیس است.برخی دیگر از دوآتیشه های پرسپولیس مدعی هستند که حتی ۴ زودتر از ۶ نماد پرسپولیس شده و در دربی هشتم استقلال را ۴-۱ برده اند و پس از برد ۶-۰ سال ۵۲ این بازی بالاترین گل زده یکی از دوتیم در دربی استو بالاترین گل زده استقلال در یک بازی ۳ گل است!

دربی ۴۲ - بیست و هفتم مهر سال ۱۳۷۵

*پرسپولیسیک -استقلالصفر
گل:ادموند بزیک(۸۷)

دربی ۴۳ - بیستم تیر سال ۱۳۷۶
*پرسپولیس۳ -استقلالصفر
گل‌ها:ادموند بزیک(۳۰)، مهدی مهدوی کیا(۷۰) و بهنام طاهرزاده(۸۷)

دربی ۴۴ - بیست و دوم آبان سال ۱۳۷۷
*پرسپولیسیک -استقلالصفر
گل‌:مهدی هاشمی نسب(۴۵)

دربی ۴۵ - دوم فروردین سال ۱۳۷۸
*پرسپولیسیک -استقلالیک
گل ها: مهدی هاشمی نسب(۳) برای پرسپولیس و فرد ملکیان(۴۳) برای استقلال

دربی ۴۶ - بیستم تیر سال ۱۳۷۸
*پرسپولیس۲ -استقلالیک
گل‌ها:مهدی هاشمی نسب(۱۲) و افشین پیروانی(۸۵) برای پرسپولیس و سهراب بختیاری زاده(۵۰) برای استقلال

به گزارش مشرق، فارغ از قلابی یا واقعی بودن ادعای استقلالی ها می خواهیمدر زیرچگونگی باب شدن این نماد استقلالی ها و برخی از کری خوانی های معروف را نمایش دهیم:

سمبل ۴ را چه کسی برای استقلالی ها باب کرد؟

عدد چهاری که فرهاد مجیدی نشان داده است به یک سمبل در بین هواداران استقلال تبدیل شده است، مثل عدد شش سرخپوشان؛ فرهاد مجیدی در فصلی که از استقلال به قطر رفت، منفور شد اما با نشان دادن عدد ۴ در بازی پرسپولیس و الغرافه، تمام محبوبیت از دست رفته‌‌اش را بازگرداند.


او در استادیومی مملو از تماشاگران پرسپولیس، این بار با بغل پای جادویی خود کاری نکرد که استقلالی‌ها برایش سر و دست بشکنند، این انگشتان مجیدی بودند که او را از فرش به عرش رساندند. فرهاد بعدها در هنگام عقد قرارداد بازگشت به استقلال نیز، عدد ۴ را به دوربین‌ها نشان داد.


از اردوغان و گواردیولای استقلالی تا پیکه و مورینیوی پرسپولیسی!

به گزارش مشرق، در ادامه برخی از کری خوانی‌های هواداران، بازیکنان، مربیان، مدیران و هنرمندان را خواهید دید که با نشان دادن ۴ و ۶ به یکدیگر فخر می فروشند، آخرین برد پرسپولیس با هت تریک ایمون زاید در ۱۰ دقیقه هم از کری های جدید پرسپولیسی هاست.

**توضیحات عکسها در زیر آن آمده است و نقش فوتوشاپ یا غیرمرتبط بودن عکس ها با استقلال و پرسپولیس را در برخی از آنها می توانید ببینید.
برای دیدن سایز اصلی هر عکس روی آن کلیک کنید