درباره داوری ها: یک چمدان پول و یک معذرت خواهی به همین سادگی

به گزارش افکارخبر، سال هاست که فوتبال ما حرف اول و آخر را در ورزش کشور می زند و پول های کلانی صرف این ورزش پر طرفدار و وقت های زیادی برایش هزینه و صرف می شود.

خلاصه صنعتی شده فوتبال این روز ها و بازنشسته ها و غیر ورزشی ها و خیلی ها برای بودن در این فوتبال سر و دست می شکنند.

پای خصوصی سازی که وسط میاید به یاد آن بخت برگشته ای می افتیم که قرار است میلیارد ها تومان دراین فوتبال هزینه کند و دست آخر یک داور با چند اشتباه آنرا هدر بدهد و یک معذرت خواهی به همین سادگی …

سالهای قبل وقتی پای اشتباهات به میان می آمد داوران و حتی خود فوبالیست ها از درآمد کم داوران سخن می گفتند و مدعی بودند که دریافتی کم تمرکز داوران را به هم زده است …

این روز ها خبراز در آمد میلیاردی داوران فوتبال در لیگ برتر پانزدهم است و باز هم اشتباهات به قوت خود باقی است و بخت برگشته پول هایی است که با یک اشتباه مسیرش عوض می شود و به اصطلاح در یک چشم بهم زدن یک چمدان پول از دست می رود و مسیرش عوض میشود.

خودتان را جای این بنده خدا ها بگذارید دادشان به هواست که ایها الناس سر ما را بریدند…!

در این رابطه با برخی از داوران پیشکسوت و مدیر عاملان فوتبال در این باره به گفتگو نشستیم.

سیار: اشتباه داور ممکن است ۵ میلیارد تمام شود

پرویز سیار اظهار کرد: متاسفانه سال‌ها درباره مشکلات داوری مطلب نوشتم. فرض کنید در لیگی که هر تیم ۳۰ بازی انجام می‌دهد و در آ‌خرین مسابقه تیمی بازی می‌کند که اگر یک امتیاز بگیرد در لیگ باقی می‌ماند. یعنی اگر یک گل بزند و یک امتیاز بگیرد؛ آن گل ۵ میلیارد تومان قیمت دارد. هر تیم از حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر تشکیل می‌شود و باید برای دیدار با تیم‌های دیگر با هوا‍پیما به شهرهای دیگر برود.

وی با تاکید بر هزینه‌هایی که مجموعه باشگاه متقبل می‌شود توضیح داد: این ۴۰ نفر اگر ۲ شبانه روز هم در شهر دیگری بمانند؛ هزینه‌هایی زیادی را روی دست باشگاه می‌گذارند. حالا شما فرض کنید آن تیم به دلیل مشکلات داوری موفق نمی‌شود و به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند.

سیار افزود: در این صورت باید ۵ میلیارد تومان هزینه کند تا شاید سال بعد به لیگ بازگردد. ببینید چقدر امتیازات تیم‌ها حساس است و وظیفه داور چقدر سنگین است که اگر به اشتباه گل سالمی را مردود اعلام کند یا برعکس؛ گل مردودی را سالم اعلام کند؛ تا چه حد در سرنوشت تیم‌ها موثر است.

کارشناس مسایل داوری درباره عذرخواهی داوران گفت: به هیچ وجه عذرخواهی داوران؛ آب رفته را به جوی باز نمی‌گرداند و چیزی را درست نمی‌کند. من پزشک جراح هستم و ممکن است اشتباه من باعثمرگ یک جوان شود؛ پس من نباید در ۱۰ سال هم چنین اشتباهی مرتکب شوم.



وطنخواه: حساسیت روی داوری به استقلال و پرسپولیس محدود می‌شود / کسی به فکر شهرستانی‌ها نیست

رضا درباره اشتباهات داوران اظهار کرد: این مساله جای دو بحثدارد. علاوه بر متضرر شدن تیم‌ها؛ موضوع ناراحت کننده دیگر این است که کسی به ما شهرستانی‌ها اهمیتی نمی‌دهد و این حساسیت‌ها فقط در دیدارهای استقلال و پرسپولیس دیده می‌شود.

وی با اشاره به دیدار تیم‌های فوتبال ‍پدیده مشهد و فولاد خوزستان؛ افزود: در ثانیه‌های پایانی آن دیدار؛ بازیکن فولاد در موقعیت آفساید دروازه ما را گشود اما کسی به آن صحنه نپرداخت اما کافی است چنین صحنه‌ای در بازی‌های استقلال و پرسپولیس اتفاق بیفتد تا وزارت ورزش و حتی نمایندگان مجلس هم به آن واکنش نشان دهند.

مدیرعامل تیم پدیده مشهد در ادامه به صحنه مشکوکی در دیدار این تیم و سایپا اشاره و اضافه کرد: در آن دیدار مدافع سایپا درون محوطه جریمه اسپک زد اما داور خطایی اعلام نکرد. حتی اجازه نداند ما فیلم آن بازی را بازبینی کنیم.

وطنخواه با تاکید بر وضعیت اقتصادی نامطلوب برخی تیم‌های شهرستانی گفت: اشتباه داوری اجتناب‌ناپذیر است. قرار نیست همیشه داور درست سوت بزند. برای نمونه همه دیدند فغانی در صحنه‌ای به اشتباه برای ذوبی‌ها ‍پنالتی گرفت.

وی تصریح کرد: شک نکنید این هجمه علیه داوری؛ کار داوران را دشوارتر می‌کند. ببینید فغانی که از داوران مطرح ایران و‌آسیا به حساب می‌آید می‌گوید حاضر است یک سال در لیگ یک سوت بزند. این خیلی خوب است.

مدیرعامل پدیده با بیان اینکه با تحت فشار گذاشتن داوران مخالف است؛ ادامه داد: اشتباه داوری همیشه هست. یک روز به سود یک تیم و روز دیگر به ضرر آن تیم اما باید این فشار از روی داوران برداشته شود. به این ترتیب جامعه داوری ایران ضربه می‌خورد و داوران دیگر هم عملکرد مطلوبی نخواهند داشت. مهم این است کمیته داوران ثابت کند در اشتباهات داوری تعمدی وجود ندارد و این اشتباهات سهوی است.


افشارزاده: عذرخواهی فغانی چیزی را درست نمی‌کند

بهرام افشارزاده اظهار کرد: داوران باید به گونه‌ای عمل کنند که نیازی به عذرخواهی نداشته باشد. با عذرخواهی چیزی درست نمی‌شود. چه کسی باید ‍‍پاسخگوی بازیکنان و تیم‌ها؛ همچنین هواداران فوتبال باشد؟ داوران باید آگاهی لازم را داشته باشند و با آمادگی لازم به میدان بروند تا نیازی به عذرخواهی نباشد.

افشارزاده اضافه کرد: در این صورت مدیر باشگاه هم باید از مالک باشگاه عذرخواهی کند اما همانطور که گفتم؛ عذرخواهی چیزی را درست نمی‌کند. فدراسیون و سازمان لیگ باید نسبت به این مسایل حساس باشند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. واقعاْ اگر داوران عملکرد درستی داشته باشند؛ نیازی به عذرخواهی نیست.

وی با اشاره به عذرخواهی علیرضا فغانی از پرسپولیسی‌ها افزود: من واقعاْ ناراحتم که چنین اتفاقی افتاده و داوری که تا کنون عملکرد موفقی داشته؛ مجبور به معذرت‌خواهی شود. امیدوارم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در فوتبال ایران نباشیم.


مظفری: اشتباهات داوری باید ریشه‌یابی شود / کمیته داوران در سال‌های اخیر چکار کرده است؟

نوید مظفری اظهار کرد: من در این چند روز بیشترین انتقاد را از داوری کردم اما پرسشی از شما دارم؛ وقتی بازیکنی دروازه خالی را بیرون می‌زند؛ باید اشتباهات داوری را باعثبرباد رفتن هزینه‌ تیم‌ها بدانیم؟

وی افزود: مجموعه اشتباهات مربیان و بازیکنان دست به دست هم می‌دهند تا یک تیم متضرر شود. قطعاْ اگر داوری اشتباه تاثیرگذاری در نتیجه یک بازی داشته باشد و بعد عذرخواهی کند قابل قبول نیست. ما باید اشتباهات داوری را ریشه یابی کنیم و ببینیم چرا درصد اشتباه داوران لیگ برتر انقدر بالاست.

مظفری ریشه‌یابی اشتباهات داوری را راه حل مناسبی برای کم شدن این اشتباهات دانست و اضافه کرد: نباید بگوییم تنها داور باعثبر باد رفتن هزینه‌ها و آمال هواداران یک تیم می‌شود، این منصفانه نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره عذرخواهی داوران چیست؟ توضیح داد: این روند درستی نیست و به این ترتیب جایگاه داوری فوتبال ما زیر سوال می‌رود. ما در این چند سال برنامه ریزی در داوری نداشتیم. فقط برخی افراد را می‌آوریم و می‌بریم و هیچ اتفافی نمی‌افتد. این وسط بحثمالی هم مطرح نیست. اگر به داوران ۱۰ میلون تومان هم بداهیم همین اشتباهات را مرتکب می‌شوند.

پیشکسوت داوری ایران با انتقاد از کمیته داوران گفت: کمیته داوران در این سالها چه کار کرده؟ برنامه بلند مدت و کوتاه مدت این کمیته چیست؟ آنها فقط دستمزد مدرسان را بالا بردهاند چون خودشان در بیشتر کلاسها تدریس میکنند.