مرگ مشکوک اسطوره‌ها در صنعت عضله‌سازی + تصاویر

به گزارش افکارخبر، برخی از جوانان علاقه‌مند به رشته پرورش اندام بدون آگاهی از عواقب داروهای نیروزا و حجم دهنده می‌خواهند با طی کردن یک مسیر کوتاه ولی پر خطر به اندامی زیبا و متناسب برسند. این روزها بازار فروش داروهای بدنسازی در بین جوانان و ورزشکاران چه حرفه‌ای و چه آماتور داغ داغ است، و فروش این نوع داروها به یک شغل جذاب و پر درآمد تبدیل شده است، هرکسی که یک هفته به باشگاه بدنسازی رفته باشد، یا هیکل عضلانی داشته باشد، برای خودش یک دفتر فروش و مشاوره داروهای مکمل بدنسازی دایر می‌کند، جوانان ناآگاه هم بدون توجه به اثرات سوء مصرف این داروها با اعتماد به نام مشاوران قلابی به استفاده از این مکمل‌ها روی می‌آورند. این جوانان بدون توجه به اصل تغذیه مناسب و ورزش که اصلی‌ترین عوامل تناسب اندام در جهان به شمار می‌رود، به سراغ راه کوتاه‌تر یعنی استفاده از مکمل‌های ورزشی می‌روند.

ورزشکاران و جوانان و … تنها مصرف کنندگان این داروها به شمار می‌روند که یا به قصد خودنمائی در خیابان یا افزایش شانس پیروزی خود در مسابقات زیبایی اندام، به استفاده از این داروها روی می‌آروند. آن‌ها از اثرات مخرب این مواد بر جسم خود هیچ اطلاعی ندارند. گاهی این موارد تغییرات شگرفی در اندام ورزشکاران ایجاد میکند و باعثافزایش حجم برخی از قسمت های فوقانی بدن همچون بازوها و سینه میشود.


جوانان معتقدند با خوردن این داروها اندام زیبایی پیدا می کنند و با پوشیدن لباس های تنگ و چسبان می توانند اندام خود را به رخ دوستان و آشنایان بکشند.
اغلب ورزشکاران جوان این حقیقت را تصدیق می کنند که فشار زیادی در دنیای ورزش برای قهرمانی مسابقات به هر قیمت وجود دارد. ورزشکاران جوان علاوه بر افتخار شخصی، اغلب به دنبال رویاهای بزرگتری هم هستند، کسب مدال برای کشورشان، کسب بورس های دانشگاهی یا یافتن جایگاهی در تیم های حرفه ای. برای تعداد فزاینده ای از ورزشکاران، پیروزی در مسابقات به هر قیمت به مصرف داروهای تقویت کننده کارکرد جسمی منتهی میشود.
به نظر می رسد که برخی با چنین داروهایی می توانند به قدرت جسمی بیشتری دست یابند، اما به چه قیمتی؟ حقیقت آن است که بی‌خطر بودن مصرف دراز مدت این داروها ثابت نشده است و منافع ظاهری کوتاه مدت آنها نیز در برابر مضرات آنها رنگ می بازد.

حامد فرزند۲۷ ساله زهره حمیدی بازیگر سینما و تلویزیون شاید تنها یکی از قربانیان عوارض مصرف این مکمل‌ها باشد، که با مصرف داروهایی که در باشگاه بدنسازی به او معرفی کرده بودند جان خود را از دست داد.

_حمیدی.jpg


حامد فرزند۲۷ساله زهره حمیدی یکی از قربانیان پرتعداد عوارض این داروها

یا در سال ۸۸ جوانی که در رشته ورزشی پرورش اندام فعالیت داشت بر اثر مصرف داروی نیروزای کراتین، در دامغان جان باخت.

وی که ۲۲ سال داشت پس از مصرف مقدار نامشخصی از داروی نیروزای کراتین، بدون آنکه فعالیت ورزشی خاصی پس از آن انجام دهد به خانه بازگشت و پس از صرف شامی سنگین به خواب رفت. هنگامی که مادرش ساعت ۵ صبح برای بیدار کردن وی به سراغش رفت، مشاهده کرد پسرش به شدت در حال لرزیدن است. جوان مزبور سریعاً به اورژانس منتقل شد اما تلاش پزشکان به نتیجه ای نرسید و مهدی دقایقی بعد جان سپرد. پزشکان علت مرگ را پارگی یکی از شریانهای قلب وی اعلام کردند. در حالی که مرگ این جوان در هاله ای از ابهام قرار داشت، یکی از دوستان وی با بیان اینکه او دیروز بعدازظهر «کراتین» مصرف کرده بوده است، پرده از مرگ ناگهانی و دلخراش دوست خود برداشت.

تاکنون پزشکان و کارشناسان تغذیه، عوارض مصرف کراتین را افزایش وزن، کاهش آب بدن، عوارض گوارشی، گرفتگی عضلات و ناراحتی کلیوی می‌دانستند اما به نظر می‌رسد با این حادثه، پاره شدن شریان قلب را نیز باید به عوارض این داروی نیروزا اضافه کرد.

پسر ٢۶ ساله مازندرانی جوانی‌اش را برای خوش‌ اندامی خرج کرد. به توصیه مدیر باشگاه، هفته‌ای ۶ بار قرص بدنسازی مصرف کرد ٥ ماه بعد اما دردهای مفصلی به سراغش آمد، زندگی‌اش را با مشکل مواجه کرد تا این‌که در پی عوارض این ماجرا، مرگ سلولی مفصل پاهایش او را در برابر سرنوشت هولناکی قرار داد.

جوان ٢۶ساله‌ای که در آرزوی داشتن اندام و فیزیک زیبا در باشگاه بدنسازی ثبت‌نام کرده بود پس از مدت ۶ ماه از مصرف قرص دچار سیاه‌شدگی مفصل دو سر ران شد. این خبر را روز پنجشنبه ١١ تیرماه سال جاری روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان مازندران، رسانه‌ای کرد. خبری که از سرنوشت هولناک یک پسر ورزشکار خبر می‌داد. این جوان که برای رسیدن به اندام ورزیده مسیر اشتباهی را طی کرده بود دچار حادثه تلخی شد. سرنوشتی که حالا او را بین راهروهای بیمارستان و دادسرا سرگردان کرده است، از باشگاه بدنسازی که در آن ثبت‌نام کرده بود شکایت کرد و مدعی شد به توصیه مدیریت باشگاه ١٢ عدد قرص بدنسازی را در مدت ٥ ماه مصرف کرده است. بعد از آن ١٥ روز بود که درد لگن به سراغش آمد. دردهایش روز به روز بیشتر می‌شد. تا این‌که پس از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی بعد از اسکن استخوانی و ام آر ‌آی لگن در برابر سرنوشت هولناکی قرار گرفت. پزشکان بیماری او را «نکروز آوسکولار سر فمور» دو طرفه یا همان سیاه‌شدگی دو طرفه ران تشخیص دادند. پزشکان در رابطه با این بیماری به او گفتند: «عوارض کرتونی این داروهای بدنسازی باعثشده تا عملکرد رگ‌هایی که خون را به سر استخوان می‌رساند، مختل شود و خون به اندازه کافی به سر استخوان‌های ران نمی‌رسد. به‌دنبال کاهش یا قطع خون‌ رسانی به سر استخوان ران، سلول‌های آن می‌میرند. مرگ سلول‌ها موجب می‌شود بعد از مدتی استخوان استحکام و قوام خود را از دست داده و نرم شود.» این پسر جوان که باور نداشت مصرف قرص‌های بدنسازی او را زمین‌گیر خواهد کرد با تشخیص پزشکان بلافاصله در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

با آغاز درمان این پسر جوان او تصمیم گرفت تا از راه قانونی این موضوع را پیگیری کند. به همین خاطر به دادسرا رفت و با شکایت از مدیریت باشگاه بدنسازی درخواست کرد تا به این موضع رسیدگی شود.
با شکایت او در دادگستری و ارسال پرونده به پزشکی قانونی مازندران، این موضوع در کمیسیون پزشکی که با حضور متخصصین برگزار شد مطرح شد. همین موضع کافی بود تا با بررسی مدارک بالینی، تشخیصی، مصاحبه با مدیریت باشگاه و سیر علایم بالینی زوایای پنهان ماجرا فاش شود. بررسی‌ها نشان می‌داد که یکی از علل اصلی معلولیت این پسر جوان مصرف داروهای حاوی ترکیبات کورتون مانند دگزامتازون بوده که منجر به بیماری نکروز آوسکولار سر استخوان ران دو طرفه شده است.

.jpg


رضاداوودنژاد که به علت رژیم سخت غذایی واستفاده از داروهای غیرمجاز برای لاغری دچار مشکلات کبدی شده بود

رضا داوود نژاد نمونه دیگری است که مدتی به دلیل رژیم سخت غذایی و به قول خودش تخته گاز رفتن و رعایت نکردن اصول رژیم غذایی صحیح دچار مشکلات کبدی شده بود. دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص کبد و گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از مسائل شایع مربوط به عوارض کبدی را ناشی از استفاده از داروهای مکمل و حجم دهنده در ورزش پرورش اندام معرفی می کند: «افرادی که به باشگاه های ورزشی می‌روند به خصوص مردان، برای اینکه زیبایی اندام پیدا کنند از هورمون های آنابولیزان(مردزا(یا تستوسترون استفاده می‌کنند که عوارض کبدی شدیدی دارند و اغلب اوقات افراد نسبت به تاثیرات آنها ناآگاه هستند، به خصوص پسران جوان برای اینکه خوش هیکل شوند و بازو داشته باشند از هورمون‌های تستوسترونی یا مردزایی استفاده می‌کنند. البته عوارض کبدی داروها خیلی وسیع است. شما می دانید که خیلی از داروها به خصوص داروهای اعصاب کلرپرومازین یا لارگاکتیل بیشتر و فلوکستین کمتر می توانند عوارض کبدی داشته باشند. به همین دلیل کسانی که اینها را مصرف می کنند، بهتر است هرازگاهی تست‌های کبدی انجام دهند.»

مردم ورزش می‌کنند که سالم باشند بیشتر عمر کنند و در زندگی‌شان خوشحال باشند اما طعنه آمیز است که ورزشکاران حرفه‌ای سهم کمتری از سلامت و عمر طولانی دارند.
معمولا ورزشکاران رشته های قدرتی و سنگین طول عمر کمتری نسبت به افراد عادی دارند و این مساله در بدنسازی حرفه ای نیز به چشم می خورد در سالی که گذشت چند بدنساز پیش از اینکه به سنین پیری برسند از دنیا رفتند تا بار دیگر نگاه ها متوجه داروها و عوارض آن شود اینکه بعضی ورزشکاران برای کسب مقام بهتر به مصرف داروهایی روی می آورند که اساسا ارتباطی به ورزش ندارد و کاربرد دیگری در علم پزشکی دارند در این سال‌ها کم نبوند ورزشکارانی که زندگی خود را با دارو معامله کردند و دچار بیماری‌های نادر شدند و پیش از اینکه در نقش پدر بزرگ فرو روند و خاطرات ورزشی خود را برای نوه هایشان مرور کنند با بیماری‌هایی که مخصوص انسان‌های بالای۵۰ سال است ولی این ورزشکاران در اوج جوانانی دچار این بیماری‌ها می‌شوند با زندگی خداحافظی کردند.

avarez_1.jpg



شاید نمونه آخر قربانی این مکمل‌ها بیت‌الله عباسپور یا همان بیتو قهرمان پرورش اندام ایران و جهان که به کوه عضله معروف بود، اشاره کرد، او که ورزش را از فوتبال شروع کرده با با پیشنهاد عمو خود به بدنسازی روی آورد. در سن۱۶ سالگی اولین قهرمانی خود را در مسابقات قهرمانی کرج بدست آورد. با کسب عناوین مختلف قهرمانی در سطح ایران و آسیا و در سال۲۰۱۳ برای نخستین بار با نام ایران وارد مسابقات مستر المپیا شد. هرچند که خود او این موضوع را رد می‌کند. و می‌گوید بیماری او هیچ ار تباطی به تمرینات و رژیم‌های سنگین و مکمل نداد. ولی هنوز ادعا او ثابت نشده. ولی مازیار ناظمی در ایسنتاگرامش روایتی تازه از علت مرگ بیت الله عباسپور منتشر کرد:


«دنیس جیمز بدنکار امریکایی از کمک هایش برای بیت الله عباسپور می گوید ولی جالبه روزی که به همراه حسین فریدون برای عیادت بیت الله به بیمارستان رفتیم خانواده عباسپور می گفتند تمام این گرفتاری‌ها از مکمل‌های امریکایی آقای جیمز که برایش می فرستاد شروع شد دولت تمام هزینه های بیت الله را بر عهده گرفت مبلغی هم با همت قهرمانان و فدراسیون برای خانواده او جمع شد روحش شاد.»

محتمل‌ترین گزینه برای بیان علت مرگ این قهرمان را می‌شود استفاده از مکمل‌ها و داروهای بدنسازی عنوان کرد.


مرگ زود هنگام قهرمان معترض
صونباطی از پدری مصری و مادری اهل صربستان در کشور آلمان به دنیا امد او یکی از بدنسازان تحصیل کرده دنیای حرفه ای محسوب می شود و فارغ التحصیل رشته تاریخ علوم سیاسی و روان شناسی از دانشگاه آگسبورگ آلمان بود.

ناصرصونباطی که به علت استفاده از مکمل‌ها دچار بیماری نارسائی کلیه شد
ناصر فعالیت‌های بدنسازی‌اش را از سال ۱۹۸۳ آغاز کرد و ۷ سال بعد به جمع حرفه‌ای‌ها پیوست اوج کار او در سال ۱۹۹۷ بود که می توانست قهرمان المپیا شود اما داوران در حق کشی آشکار رأی به برتری دوریان یتس دادند.
ناصرصونباطی که منتقدانش را به تقلب و تبانی با داوران متهم می‌کرد که خود در سال‌های پایانی عمر قهرمانی‌اش متهم به استفاده از " سینتول " بود.

ناصر صونباطی معتقد بود مقام قهرمانی مستر المپیا را IFBB به دلیلی سودمالی بیشتر با تبانی با داوران از او دزدیدند و به دوریان یتس دادند. ناصر صونباطی یکی از مشهورترین بدنسازان دهه ۹۰ میلادی بود او در سطح قهرمانی تا نایب قهرمانی مسترالمپیا پیش رفت اما پیش از اینکه به ۴۹ سالگی برسد به علت ناصر نارسایی کلیوی از دنیا رفت، بیماریی که در سال‌های گذشته هم قربانیانی از میان بدنسازان داشت.

رونی کلمن سلطان عضله یا اسطوره استفاده از مکمل‌های ورزشی؟؟؟

رونی کلمن اسطوره رشته بدنسازی قهرمان هشت دوره مسابقات مسترالمپیا, کوه عضله، آرنولدکلاسیک و… معروف‌ترین بدنساز جهان است که در اردیبهشت امسال که به بهانه برگزاری سمینار و برگزاری کلاس وارد ایران شد، که در یک حرکت نمادین به بهشت زهرا رفت و از قطعه شهدا بازدید کرد و حالتی شبیه قاتحه گرفت.

اما باید از مسئولان برگزاری این سمینار که برگزار نشد پرسید سود این سمینار برای جوانان ایرانی چه بود؟ ایا قرار بود او جوانان ایرانی را به این رشته علاقه‌مند کند؟! این در حالیست که جوانان ما در هر کوی برزن بیشتر از کتاب فروشی و فست‌فود باشگاه بدنسازی دایر کرده اند و در تب و تاب این ورزش هستند.

رونی کلمن که در دوران دانشجویی ورزشکار فوتبال آمریکائی(راگبی) به حساب می‌آمد، بعد از دوران دانشجویی و فارغ التحصیل شدن به خدمت پلیس شهر آرلینگتن تگزاس در آمد. در همان سال اول همکارش به او توصیه کرد که به یک باشگاه ورزشی بدنسازی برود. وی هم با پذیرفتن این پیشنهاد به باشگاه بدنسازی آقای دابسن رفت، دابسن به او پیشنهاد عضویت رایگان مادام‌العمر را داد به شرطی که او در مسابقات آقای تگزاس آن سال برای او مسابقه بدهد. او در مسابقات آن سال در هر دو رده سنگین وزن و مجموع، قهرمان شد و حتی مربی خود دابسن را هم شکست داد و با شرکت در مسابقات گوناگون و قهرمانی‌های فراوان بخصوص قهرمانی در المپیا سال ۱۹۹۸ شهرت و ثروت به او روی آورد. در تبلیغات مکمل‌های گوناگون بدنسازی حضور یافت و فیلم‌های ویدیویی آموزشی فراوانی از او ساخته شد, او حاکم مطلق صنعت بدنسازی دنیا شد.

او در سال۲۰۱۱ کمپانی مکمل‌های ورزشی خود را با نام رونی کلمن نوتریشن افتتاح کرد وسپس در سال۲۰۱۲ او عرضه مکمل‌ خود را به نام رونی کلمن سیگنچر سریز و با شعار: " ما فقط به شما مکمل نمی‌فروشیم…ما به شما سبک زندگی می‌فروشیم. " افتتاح کرد.

avarez 8



کمپانی تولید مکمل‌های بدنسازی رونی کلمن پیش از ایران، در دیگر کشورها - عمدتا شرقی - سمینارهایی تحت عنوان آموزشی اما با هدف تبلیغ و ایجاد نمایندگی فروش محصولات، برگزار کرده است

رونی کلمن که دارای وزنی در حدود ۱۷۰ و در نزدیکی مسابقات۱۳۵ کیلو است، کاملا مشخص است که ساختن عضله خالص برای یک انسان معمولی حتی اگر در طول۲۴ ساعت مشغول بلعیدن باشد چیزی نزدیک به صفر است و شکی نیست بدنسازان حرفه‌ای دنیا و حتی نیمه حرفه‌ای کشورمان منهای استفاده از انواع و اقسام مکمل‌های غذایی از یک فارماکوپه کامل از کراتین و انواع استروئیدها و هورمون‌ها استفاده می‌کنند.



پایگاه اینترنتی «اوولوشنری» که مخصوص فاش کردن اسرار زیرزمینی دنیای بدنسازی است، چنین برنامه‌ای را برای کلمن، برای یک دوره ۱۶ روزه، تصور می‌کند:

سوستانون(روزی ۵۰۰ میلی‌گرم)، آنادرول(روزی ۱۰۰ میلی‌گرم)، دیانابول(روزی ۱۰۰ میلی‌گرم)، دکا دورابولین(روزی ۲۰۰ میلی‌گرم)، اکوئیپوز(روزی ۳۰۰ میلی‌گرم) کاردارین جی دابلیو - ۵۰(روزی ۳۰ میلی‌گرم)، آندارین اس۴(روزی ۱۰۰ میلی‌گرم) به علاوه هورمون رشد انسانی و انسولین و سایر مواد. البته این برنامه شامل دارویی به نام «ان۲ - گارد» هم می شود که برای کمک به کبد نگون بخت کلمن، جهت جلوگیری از ترکیدن در برابر این همه استروئید و هورمون استفاده می‌شود.

avarez_9.jpg



رونی کلمن سال ۲۰۱۲ - البته رونی کلمن همیشگی با عضله‌های برجسته نیست!

رونی کلمن، در یکی دو سال اخیر، در چند سمینار به طور سربسته از نقش یک نفر در شکل‌گیری رکورد افسانه‌ای خود صحبت کرد، ولی در سال گذشته، در پستی که در اینستاگرام خود گذاشت، با گذاشتن عکسی از فیگورگیری خود در کنار فرد مورد نظر، قضیه را تا حد زیادی اعتراف کرد. این فرد کسی نبود جز «فلکس ویلر»، یکی از مشاهیر بدن‌سازی دنیا، که تا پیش از گل کردن ناگهانی کلمن در آقای المپیا ۱۹۹۸، امید اول قهرمانی آن سال محسوب می‌شد، و البته با اختلاف کمی در آن سال مغلوب رونی کلمن ناآشنا و تازه از راه رسیده شد بدون هیچ حرف و حدیثی، عین پست او را می‌آوریم:

avarez 7



" در یک روز سرد در آوریل ۱۹۹۴، ما در یک تور مسابقاتی در فرانسه و آلمان بودیم. فلکس تازه آرنولد کلاسیک را برده بود. و حالا در راه قهرمانی در دو مسابقه حرفه‌ای پیش رو بود. یکی در آلمان بود و یکی در پاریس. فلکس هر دو مسابقه را راحت برد، در حالی که من در هر دو ششم شدم. در آن روز مشخص، من یک بدنساز بدون مصرف داروی همیشه بازنده بودم. تصمیم گرفتم به اتاق فلکس بروم و بپرسم که چطور او همیشه به راحتی برنده می‌شود. وقتی از آن مسابقات به خانه برگشتم، او همه کارهایی را که برای آمادگی در مسابقات انجام می‌داد، با من در میان گذاشته بود. من توصیه‌های او را کلمه به کلمه به کار بردم و در اولین مسابقه حرفه‌ای بعدی برنده شدم. پس می‌توانم تصدیق کنم که او همه اطلاعات لازم برای قرارگرفتن در مسیر درست به من داد، مسیر یک بدنساز حرفه‌ای بودن. یک دلیل دیگر برای موفقیت من در اولین عنوان آقای المپیا وجود دارد و فلکس تنها دلیل برنده‌شدن من بود چرا که همه اطلاعات لازم را در اختیار من گذاشت و من در تکستی دیگر آن را به شما می‌گویم چون یک راااااااه خیلی دراز است. "

دانلود

لینک مطلب اینستاگرام کلمن درباره خاطره بالا را نیز می‌توانید در این جا ببینید:

http: / / generationiron. com / ronnie - coleman - admits - flex - wheeler - reason - won - mr - olympia

دوریان ییتس

avarez_3.jpg


دنیس وولف

avarez 4



رونی کلمن که این همه افتخار و قهرمانی در عرصه بدنسازی دارد ولی به دلیل استفاده از مکمل‌هایی که اکنون خودش یکی از بزرگترین کمپانی‌هایش را دارد، پوکی استخوان گرفت و قهرمانی که در همه مسابقات تمامی رقبایش را حتی مربی خود را شکست داده بود توسط پوکی استخوان شکست خورد. اکنون بعضی از مواقع برای روی پا ایستادن وراه رفتن مجبور است از عصا کمک بگیرد و زمانی هم که از عصا استفاده نمی‌کند لنگیدن پایش کاملا مشخص است.

پرورش اندام به قیمت جان

فعالیت بی​ضابطه باشگاه​های بدنسازی بی​مجوز​، انبوهی از آسیب​های خطرناک را پیش روی جوانان قرار داده است. که شاید بزرگترین مشکل در مقابل جوانان تجویز بی‌حساب‌و‌ کتاب داروها و مکمل‌های ورزشی است. تجویزهایی که در بهترین شرایط بخاطر تجربه بیشتر در این رشته و زیر پوشش مجوز وزارت ورزش وجوانان صادر می‌شود، مجوزی که معلوم نیست براساس چه معیاری صادر می‌شود؟

تقریباٌ می‌شود گفت تمامی باشگاه‌های بدنسازی از مدرن‌ترین آنها در شمال شهر تا محقرترین آنها در جنوبی‌ترین نقاط شهر دارای یک اتاق تزریق هستند. که مربیانی که به ظاهر ژست بی تفاوتی می‌گیرند اما شش دانگ حواسش به دهان و حرکات ورزشکاران ۱۶-۱۷ ساله‌ای که با سرهای پر باد پا در این مسیر گذاشته‌ و هر روز سینه و بازوهای پر جبروت با رگ‌های بیرون زده مربیان خود را می‌بینند که در کنار آنها هر روز شاهد تمرین هستند و بعد از گذشت مدتی به قول فقها اینجاست که مربی تبدیل به بت می‌شود و باید به هر نحو که شده پا جای پای او گذاشت، واکنون وقت رو کردن راه میانبر موفقیت است که تنها راه میانبر استفاده از مکملهای ورزشی برای قویتر وتنومندتر شدن است!!!

avarez_13.jpg


راه میانبری که شاید در کوتاه مدت پاسخگو باشد ولی معلوم نیست عوارضش کی گریبانگیر این ورزشکارانی است که با اعتماد به حرف مربیان خود به استفاده از این داروها روی آورده‌اند. این روزها با رویش قارچ گونه مغازه‌های فروش مکمل، همراه با مشاوره و برنامه غذایی روبرو هستیم، در صورتی که طبق قانون فقط داروخانه‌ها مجاز بفروش مکمل‌های غذایی هستند.

با وجود نظارت نسبتاٌ مناسب بر باشگاه‌های ورزشی از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی بازهم گاهی اوقات مشاهده می‌شود افراد غیرمتخصص و مربیان ورزشی ناآگاه به صورت غیرقانونی اقدام به تجویز و فروش این مکمل‌ها می‌کنند. در صورتی که اگر قبل از مصرف این داروها به متخصص مراجعه کنند در جریان عوارض سوء این هورمون‌ها و داروها قرار خواهند گرفت.

avarez_5.jpg



حتی در برخی از موارد مشاهده می‌شود در حین تمرین همدیگر را تشویق به استفاده از این داروها می‌کنند.

تجویز و تزریق هورمون‌ها و شبه‌هورمون‌های غیراستاندارد توسط افراد غیرمتخصص به آرایشگاه‌های زنانه نیز راه‌یافته است. زنان و مردان ناراضی از شرایط موجود، بدون اینکه بخواهند برای هیکلی متناسب، ورزش کرده و رژیم غذایی صحیحی را رعایت کنند، دست به انتخاب‌های اشتباهی می‌زنند که آنها را گاهی به بیراهه‌های بی‌بازگشت می‌کشاند و اعتیاد، رفتارهای خشونت‌آمیز، نارسایی کبدی، اختلال رشد، اختلال در یادگیری، عقیمی و… از شایع‌ترین عوارض مصرف این قبیل داروها ست. وحتی در موارد شاهد عقیم شدن مردان به دلیل استفاده از این داروها هستیم. اگر مثل همیشه نگویید ایرانی‌ها توهم توطئه دارند وقتی عوارض این داورها را میبینیم و در اوج تحریم‌ها شاهد ورود این داروها به ایران هستیم. احتمال این تئوری که این داروها برای عقیم شدن مردان ایرانیست افزایش پیدا می‌کند.

شهرزاد محمدیان، متخصص تغذیه ورزشی در مورد شیوع استفاده از این هورمون‌ها و شبه هورمون‌ها می گوید: نوجوان‌ها و جوان‌ها گرایش بیشتری به استفاده از هورمون‌ها و شبه‌هورمون‌ها دارند. این افراد جذب برنامه‌های تلویزیونی وعکس‌های مجله‌ها می‌شوند و به جای برنامه غذایی و ورزشی مناسب به سمت این مواد کشیده می‌شوند و در نتیجه عوارض بسیار زیادی را تحمل می‌کنند.

متأسفانه ورزشکاران برای اینکه شکل و تناسب هیکل خود را به هر قیمتی حفظ کنند به این هورمون‌ها و شبه‌هورمون‌ها روی می‌آورند و از این عوارض غافل می‌شوند. ورزشکاران باید بدانند که همه آنها نیاز به مصرف مکمل ندارند و فقط با تجویز متخصصان این امر مجاز هستند.

خطر آلوده بودن مکمل های نیروزا

شهرزاد محمدیان افزود: متاسفانه طیف گسترده ای از مکمل های بدنسازی به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند که نمی توانیم بر روی سلامت آنها تکیه کنیم و بسیاری از این مکمل ها آلوده به مواد نیروزا و آنابولیک استروئیدی هستند که می تواند خطرات بسیاری را برای بدن داشته باشند.

وی درتعریف مکمل های غذایی گفت: مکمل های غذایی به آن دسته از مواد گیاهی و مواد مغذی گفته می شود که فرد با هدف بالا بردن سطح عملکرد ورزشی خود در کنار رژیم غذایی اش به استفاده این مکمل ها روی می آورد اما متاسفانه در میان انبوه مکمل های بدنسازی، مکمل هایی که برای ورزشکاران فایده داشته باشند انگشت شمارند و بیشتر این مکمل ها نه تنها فایده ای برای ورزشکاران ندارد بلکه برعکس عوارض سوئی نیز با مصرف این مکمل ها برای آنها بوجود می آید.

محمدیان ادامه داد: مکمل های غذایی به چند دسته تقسیم می شوند یک دسته مکمل های غذایی و مواد مغذی‌اند که شامل ویتامین ها و املاح و الکترولیت‌ها هستند دسته دوم مکمل های نیروزا هستند که بیشتر خطر دارند و امکان دارد آلوده به استروئید باشند. متاسفانه اکثر مکمل هایی که در بازار وجود دارند و بیشتر بدنسازان اثرات خوبی برای افزایش حجم عضلات خود با مصرف آنها دیده اند بیشتر احتمال می رود این مکمل ها آلوده به هورمون ها باشند.

عوارض مصرف مکمل ها

عوارض بیشمار، ارمغان مصرف مکمل های بدنسازی است مکمل های بدنسازی بخصوص مکمل های آلوده به مواد استروئیدی می تواند منجر به افزایش فشارخون، آریتیمی قلب، ناباروری در خانم ها و آقایان، اختلالات کبدی، بروز آکنه(که یکی از شایع ترین عوارض آن شود همچنین ایجاد تومور خصوصا تومورهایی در دستگاه تناسلی و یا کبدی از عوارض بسیار شایع مصرف مکمل های بدنسازی است.

avarez_6.jpg


عضو انجمن تخصصی تغذیه ورزشی در این رابطه می‌گوید: اختلالات کلیوی از دیگر عوارض حاد مصرف مکمل های بدنسازی است و بسیاری از بیمارانی که در بخش‌های نفرولوژی بستری هستند، به دلیل مصرف این مکمل ها است حتی بروز رفتارهای تهاجمی و یا تحت تاثیر قرار گرفتن عواطف فرد نیز ناشی از مصرف مکمل‌های بدنسازی است.

HIV و هپاتیت در کمین مصرف کنندگان مکمل‌های تزریقی

محمدیان گفت: مصرف مکمل های بدنسازی در نوجوانان می تواند باعثکاهش رشد جسمی و یا تغییراتی در دستگاه تناسلی آنها و نهایتا بروز عقیمی در دوره های بعدی شود. اگر این مکمل ها در فرم های تزریقی استروئیدی باشد بسیار خطرناک است و می تواند موجب انتقال ویروس های HIV و یا حتی هپاتیت به افراد بدنساز شود.

وی افزود: در برخی از باشگاه های بدنسازی بسیاری از افراد به دلیل محدودیت هایی که در مصرف این مکمل های تزریقی دارند و می خواهند به صورت غیرقانونی این مکمل‌ها را تزریق کنند معمولا با استفاده از سرنگ های مشترک اقدام به تزریق می‌کنند و یا ممکن است سرنگ های تهیه شده برای تزریق آلوده باشد که نهایتا منجر به ابتلای فرد به هپاتیت و یا HIV می شود.

مرگ در کمین مصرف کنندگان بی رویه پودرهای پروتئینی

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی درخصوص عوارض جانبی مکمل های بدنسازی خاطرنشان کرد: دردهای شکمی، گرفتگی های عضلانی، مشکلات روده ای و معده ای، حالت تهوع و اسهال از عوارض جانبی این دسته از مکمل ها هستند که می تواند خطرات بسیاری را برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد.

متاسفانه مصرف بی رویه بسیاری از پودرهای پروتئینی در دوزهای بالا می تواند خطرات مهلکی مثل دفع آب از بدن و بروز دهیدراسیون و نهایتا خطرات بیماریهایی مانند واسکولیت یا همان التهاب رگهای خونی و حتی کما و مرگ را نیز به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در کنار مکمل هایی که برای افزایش حجم عضلات استفاده می شوند برخی از مکمل‌های افزایش قد تبلیغ می‌شوند که به شکل های مختلف هورمونی در میان جوانان رواج یافته است وخطرات بالایی برای کبد و کلیه فرد دارد.

دوزهای دروغین برای افزایش سود تجاری

محمدیان تاکید کرد: دوز توصیه شده در برچسب بسیاری از مکمل های بدنسازی، دوزهای تجاری هستند و کارخانجات تولیدکننده این مکمل ها برای افزایش سود تجاری خود، مکمل ها را در دوز بالا به مصرف کننده توصیه می کنند در حالی که ممکن است مکمل در صورتی که در دوز مناسبی استفاده شود تاثیرات مثبتی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه دوزهای پیشنهادی از سوی مربیان در بسیاری از باشگاه های بدنسازی دوزهای تجاری اند که تنها برای افزایش سود حاصل از فروش این مکمل ها به بدنسازان توصیه می شود در حالی که این مربیان تخصصی در این زمینه ندارند و از خطراتی که مصرف کننده مکمل ها را تهدید می کند بی خبر هستند.

تجویز مکمل های مجاز به شرط انجام آزمایش های لازم

عضو انجمن تخصصی تغذیه ورزشی گفت: مصرف هیچ مکملی حتی اگر مورد تایید باشد بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود و مکمل‌هایی که ممکن است به برخی از بدنسازان توصیه کنیم در شرایط خاص و برای و افرادی است که به آن نیاز دارند با این هدف برای آنها تجویز می‌کنیم که به عنوان مثال ورزشکار در اردو به سر می برد یا و تعداد تمرینات وی بالا است و یا مشکل گوارشی و کمبود جذب یک نوع ویتامینی را دارد و یا کمبود آهن دارد که ممکن است مکمل آهن برای وی تجویز کنیم و یا به عنوان مثال در شرایط آب و هوایی گرمی به سر می برد که قرار است برای اردو به منطقه دیگری برود و مجبوریم برای وی مکمل هایی را تجویز کنیم و یا برای ریکاوری بین تمرینات شدید برای پیشگیری از خستگی و یا تقویت کردن آنها تجویز کنیم.

وی تاکید کرد: تجویز مکمل ها از سوی متخصص تغذیه نیز به شرط انجام آزمایش های مختلف و بررسی اختلالات کبدی و کلیوی فرد است و بعد از بررسی های لازم، مکمل ها را در دوزهای پایین با توجه به وزن ورزشکار و درصد عضله و چربی بدن وی تجویز می کنیم.

محمدیان گفت: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد از بدنسازانی که مراجعه می کنند به دلیل مصرف مکمل های بدنسازی دچار اختلالات کبدی و کلیوی شده اند.

ادعاهای دروغین برچسب ها نشانه تقلبی بودن

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: متاسفانه بر روی برچسب بسیاری از مکمل ها وجود مواد نیروزای غیرمجاز ذکر نمی‌شود و این مواد به صورت غیرمجاز به این فرآورده‌ها اضافه می‌شود حتی بر روی بسیاری از مکمل های بدنسازی علامت مجوز از FDA(سازمان غذا و داروی آمریکا) قید شده است در حالی که نظارت بر مکمل های بدنسازی در حیطه کاری FDA نیست و در واقع این مکمل ها به هیچ وجه توسط FDA مورد ارزیابی و تایید قرار نمی‌گیرد و این خود راهی برای شناسایی تقلبی بودن این دسته از مکمل های غذایی توسط بدنسازان است.

وی افزود: ممکن است بر روی برچسب برخی از مکمل ها گیاهی بودن مکمل قید شده باشد و متاسفانه بسیاری از افراد گمان می کند مواد گیاهی هیچ ضرری برای آنها ندارد در حالی که بسیاری از سم ها و مواد شیمیایی اتفاقا در گیاهان است و گیاهی بودن مکمل به معنی سالم تر بودن آن نیست.

محمدیان هشدار داد: در هیچ یک از کشورها، تولید کنندگان مکمل ها تحت نظارت دولت نیستند بنابراین مکمل ها می‌توانند آلوده به بسیاری از مواد نیروزای غیرمجاز باشند و عوارض بسیاری داشته باشند، بخصوص مواد آنابولیک و استروئیدی، بنابراین ورزشکاران حتما زیرنظر متخصص تغذیه ورزشی و پزشک تیم خود مکمل ها را مصرف کنند.

نظارت دقیق بر باشگاهها و نوع مواد نیروزایی که در این باشگاهها مورد استفاده قرار میگیرد بسیار واجب و ضروری است. اما باید قبل از هر چیز با آگاه سازی علاقهمندان و ورزشکاران رشته پرورش اندام نسبت به عوارض سوء این داروها کاری کرد که دیگر جوانان به سمت استفاده از این داروها و مکملها نروند.