محسن بنگر، کاپیتان پرسپولیس یکی، دو روزی به عسلویه سفر کرد تا ضمن بازدید از شرکت مبین‌سازه‌گستر که هم‌اکنون در حال ساخت 4 سکوی گازی فاز 14، 17 و 18 پارس جنوبی و 5 سکوی نفتی هندیجان و هنگام است، به برادرش هم سر بزند. شاید جالب باشد بدانید کوروش بنگر برادر کاپیتان پرسپولیس مدیریت ساخت سکوهای مورد اشاره را برعهده دارد و در همین راستا بد ندیدیم دقایقی با خود محسن گپ بزنیم.

 

چه شد که راهی عسلویه شدی؟

قبل از هر چیز جا دارد از دکتر رضاییان مدیرعامل شرکت ISOICO و همین طور دکتر عباس‌پور مدیرعامل شرکت مبین‌سازه‌گستر تشکر کنم که چنین مجموعه‌ای را اداره می‌کنند و دیدن تلاش متخصصان و صنعتگران ایرانی باعث افتخار من بود. راستش را بخواهید برای دیدن کوروش برادرم به عسلویه رفتم که هم فال بود و هم تماشا!

برخورد کارگران و جوشکاران با تو چطور بود؟

از کارگران و جوشکاران گرفته تا مدیران این پروژه خیلی مرا تحویل گرفتند.(باخنده) حالا به خاطر کوروش برادرم بود یا پرسپولیس، نمی‌دانم!

کارگران پارس جنوبی بیشتر استقلالی بودند یا پرسپولیسی؟

همه‌جور فوتبالدوستی داشتیم. برخی‌ها استقلالی‌ بودند و برخی هم پرسپولیسی اما فکر می‌کنم تعداد پرسپولیسی‌ها بیشتر بود. البته از این حرف‌ها مهم‌تر، عظمت یک پروژه ملی را در عسلویه دیدم و لذت بردم.

جوشکاران عدد 6 و 4 را نشان نمی‌دادند؟

اتفاقاً برای خودم جالب بود. در خیابان‌های تهران دیگر برایم عادی شده که عده‌ای عدد 6 یا عده‌ای دیگر عدد 4 را نشان دهند اما اینجا چنین اتفاقی نیفتاد.

حالا که تا عسلویه رفتی، نمی‌خواهی به مهدی طارمی و بچه‌محل‌هایش سر بزنی؟

(به شوخی) مهدی طارمی که دیدن ندارد! (می‌خندد و ادامه می‌دهد) خیلی دوست داشتم یک سر هم به بوشهر بروم اما باید به تهران بازگردم.

اخیراً گفته‌ای درباره پرونده سوشا مکانی هیچ صحبتی نمی‌کنی؛ چرا؟

بهتر است این پرونده روال عادی خود را طی کند و بزرگ‌ترها در آرامش دنبال حل این مشکل باشند. به نظرم هرگونه اظهارنظری می‌تواند دردسرساز باشد.

به هر حال به عنوان بزرگ‌تر و کاپیتان پرسپولیس باید اظهارنظری داشته باشی؟

از نظر من سوشا مکانی هنوز دروازه‌بان اول پرسپولیس است و ما منتظر بازگشت او به پرسپولیس هستیم. برای حل مشکل او هم دعا می‌کنیم ولی اظهارنظر غیرمنطقی و از روی ناآگاهی می‌تواند همبازی ما را دچار دردسر بیشتر کند.

 

درباره حضور احتمالی علیرضا بیرانوند در پرسپولیس نظری نداری؟

مگر بیرانوند با پرسپولیس قرارداد بسته است؟!

 

هنوز که نه اما طرفین در حال مذاکره هستند. اگر مسئولان باشگاه پرسپولیس با نفتی‌ها به توافق برسند، بیرانوند پرسپولیسی می‌شود.

ما هنوز سوشا را داریم و چیزی هم قطعی نشده است.

 

به نظر تو آمدن بیرانوند استقلالی به پرسپولیس درست است؟

او که الان بازیکن نفت تهران است!

منظورم این بود که علیرضا بیرانوند در یکی، دو سال اخیر بارها و بارها تعلق خاطر خود به تیم استقلال را علنی کرده و گفته آرزویش پیوستن به این تیم آبی است. حالا می‌شود چنین بازیکنی پرسپولیسی شود؟

چه اشکالی دارد؟ ما بازیکنانی داریم که در گذشته استقلالی بودند و بعد سر از پرسپولیس درآوردند یا بالعکس استقلال هم کم ندارد بازیکنانی که پرسپولیسی بودند و حالا در این تیم توپ می‌زنند. فوتبالیست حرفه‌ای با پیشنهاداتی مواجه می‌شود که نمی‌تواند از آن بگذرد. اینکه فلانی قبلاً در پرسپولیس یا استقلال بوده، اهمیتی ندارد.

 

حالا می‌توانی چند تا از این بازیکنان که استقلالی بودند و حالا در پرسپولیس توپ می‌زنند یا بالعکس را اسم ببری؟

نه! اگر خودشان بخواهند مصاحبه می‌کنند!

پس با این حساب استقلالی بودن علیرضا بیرانوند مهم نیست؟

گفتم که اهمیتی ندارد. البته همان‌طور که پیش‌تر گفتم ما هنوز سوشا مکانی را داریم و پیوستن بیرانوند به پرسپولیس هم قطعی نشده است. با این حال امیدوارم این ماجرا ختم به خیر شود.

آخه پرسپولیس الان دروازه‌بان ندارد. ایمان صادقی هم که به خونه به خونه بابل رفته. نظری نداری؟

در این رابطه باید برانکو نظر بدهد. برای ایمان در تیم جدیدش آرزوی موفقیت می‌کنم.

به سؤال ما جواب ندادی. پرسپولیس دروازه‌بان ندارد.

مطمئن باشید دروازه‌ پرسپولیس بدون دروازه‌بان نمی‌ماند.

در تعطیلات نیم‌فصل به غیر از پارس جنوبی، جای دیگری هم سفر کردی؟

نه، در تعطیلات توی تهران ماندیم و فقط یکی، دو روزی تنهایی به عسلویه آمدم تا سری به برادرم بزنم.

نیم‌فصل دوم را چطور می‌بینی؟ در حال حاضر 5 امتیاز با صدر جدول فاصله دارید و...

یک حسی به من می‌گوید پرسپولیس قهرمان لیگ برتر می‌شود. ما 5 امتیاز با استقلال صدرنشین فاصله داریم اما می‌شود به راحتی این فاصله را پر کرد. البته این منوط به تلاش همه اعضای تیم است.

منظورت بازیکنان و مربیان است یا مدیریت را هم شامل می‌شود؟

ببینید، قهرمانی یک تیم آن هم در لیگ برتر 16 تیمی خیلی فاکتورها را می‌طلبد. من در سپاهان بارها قهرمانی را تجربه کردم و خوب می‌دانم چه عواملی باعث قهرمانی یک تیم می‌شود. از مدیریت گرفته تا مربیان، بازیکنان و حتی گروه پزشکی، ماساژور و تدارکات تیم باید یکدل و متحد برای رسیدن به قهرمانی باشند.

مصاحبه‌ای هم اخیراً در مورد مشکلات مالی پرسپولیس از تو به چاپ رسید که...

حرف‌هایم درباره مسائل مالی را قبلاً زدم و حرف جدیدی ندارم اما یک تیم برای موفقیت بدون شک نباید دغدغه مالی داشته باشد. بازیکنان باید بدون دغدغه و در آرامش کار خود را دنبال کنند و البته می‌دانم آقای طاهری و دوستان به دنبال جذب منابع مالی و به حداقل رساندن مشکلات مالی هستند. همه در جریان جام حذفی هستند و می‌دانند چگونه این جام را از ما گرفتند و حالا فقط لیگ برتر مانده است. باید همه هم و غم خود را روی قهرمانی این رقابت‌ها بگذاریم.

مثل اینکه هنوز هم حسرت جام حذفی را می‌خورید؟

نه بابا! دیگر همه چیز تمام شد و رفت.

حالا خودت دوست داری استقلال قهرمان جام حذفی شود یا ذوب‌آهن اصفهان؟

برای من یکی هیچ فرقی نمی‌کند!

شنیدی احمد نوراللهی هم از چین پیشنهاد دارد؟

به هر حال برای بازیکنان خوب پیشنهاد می‌رسد اما به احمد توصیه می‌کنم به چین یا قطر نرود. نوراللهی جوان مستعدی است که می‌تواند با یکی، دو فصل درخشش در فوتبال ایران و پرسپولیس به اروپا برسد. حیف است بخواهد به چین برود.

برخی‌ها می‌گویند بازوبند کاپیتانی برای محسن بنگر خوش‌یمن بوده و پرسپولیس بازی‌هایش را با کاپیتانی تو برده است.

فرقی نمی‌کند من بازوبند کاپیتانی را ببندم یا رضا نورمحمدی. این بازوبندها به کسی وفا ندارد (ناگهان صدایش عوض می‌شود) همین الان که این حرف را زدی یاد خدا بیامرز هادی افتادم. کاش اصلاً هیچ‌کس بازوبند نمی‌بست و هادی نوروزی زنده می‌ماند اما...

راستی زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال معاوضه مایکل اومانا با بازیکنان دیگر لیگ برتری به گوش می‌رسد. نظری نداری؟

یک چیزی را خیلی دلم می‌خواست بگویم. مایکل اومانا بهترین و پرافتخارترین خارجی‌ای است که به لیگ برتر ایران آمد...

(حرفش را قطع می‌کنیم) پرافتخارترین؟!

شما بگویید کدام بازیکن خارجی تا به حال به ایران آمده که تیمش به جمع 8 تیم پایانی جام جهانی رفته باشد؟ مایکل اومانا همراه تیم ملی کاستاریکا به مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2014 برزیل صعود کرد و کارنامه‌اش مشخص است.

جالب آن که هیچ اعتراضی هم از او نسبت به نیمکت‌نشینی ندیدیم.

مایکل یک فوتبالیست حرفه‌ای است که اخلاق حرفه‌ای هم دارد. او چه روی نیمکت بنشیند یا یک دقیقه هم وارد زمین شود، تمام وجودش را می‌گذارد و اعتراض نمی‌کند. اومانا می‌تواند الگوی خوبی برای جوان‌ترهای تیم باشد. فوتبالیست‌های جوان ما باید به جای اعتراض به نیمکت‌نشینی، مبارزه کنند و حق خود را بگیرند.

مثلاً محسن مسلمان؟!

دقیقاً، با محسن هم خیلی صحبت کردم. او یک فوتبالیست امتحان پس داده است. اوایل چون دیر به ما ملحق شده بود، نتوانست به ترکیب اصلی راه پیدا کند اما به جای مصاحبه و اعتراض تلاش کرد و برانکو هم حق او را داد. الان محسن تبدیل به ستون پرسپولیس شده است.

از پیام صادقیان خبر داری؟ می‌دانی از فوتبال خداحافظی کرده است؟!

صحبت خاصی ندارم. فقط می‌دانم پیام صادقیان یک استعداد بود که قدر خودش را ندانست. البته مشکلاتی هم برایش به وجود آمد ولی... نمی‌دانم فقط امیدوارم این جوان به دوران اوج بازگردد.

شنیدیم احمد نوراللهی و مهدی طارمی را هم خیلی نصیحت می‌کنی.

نصیحت که نه، این دو جوان بسیار افتاده و مؤدب هستند و نیازی به توصیه من ندارند. فقط به عنوان یک برادر هرچه به ذهنم می‌رسد یا می‌بینم، می‌گویم به خصوص به مهدی طارمی که باید به اروپا برود.