کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی دارد؟

لیگ پانزدهم به اوج حساسیت رسیده و تکلیف قهرمان کمتر از 2 هفته دیگر مشخص خواهد شد. 3 تیم استقلال تهران، استقلال خوزستان و پرسپولیس با توجه به اینکه هم امتیاز هستند و تنها از لحاظ تفاضل گل با یکدیگر اختلاف دارند مثلث شانس کسب عنوان قهرمانی را تشکیل دادند و هر روز در مورد احتمال قهرمانی این تیم‌ها از زبان کارشناسان مختلف صحبت می‌شود.

پیرامون وضعیت کیفی لیگ برتر طی چند هفته گذشته و اینکه چه تیمی شانس قهرمانی دارد با جلال چراغپور گفت‌وگویی انجام داده شده است.

وی در این گفت‌وگو با زبانی ساده و روان دلایل شکست پرسپولیس مقابل نفت و بازگشت استقلال بعد از دربی و همچنین روند موفقیت‌آمیز استقلال خوزستان را توضیح داده است.

چراغپور در ابتدای صحبت‌های خود گفت: لیگ 94-95 به 3 قسمت تقسیم شده است.در ابتدا پرسپولیس در پایین جدول بود اما مشخص بود روی این تیم کار شده و می‌تواند رو به بالا حرکت کند. در مقابل بعضی تیم‌ها مثل صبای قم در بالای جدول بودند که مشخص بود که ممکن است افت کند. تنها 2 تیم استقلال تهران و استقلال خوزستان بودند که توانستند ثبات داشته باشند. هر چند استقلال تهران در بعضی مواقع در چند بازی موفق عمل نکرد.

وی تاکید کرد: در قسمت بالای جدول 4 تیم حضور داشتند که مرتب جایشان عوض می‌شد. از قسمت چهارم جدول تا رده هشتم نیز اردوگاه خاصی تشکیل شده بود و تیم‌ها مرتب جای خود را با یکدیگر عوض می‌کردند اما از رده هشتم به بعد که فکر می‌کنم جایگاه گسترش‌فولاد بود بقیه تیم‌ها دچار نوسان بودند. به نظر من جام 94 -95 لیگ نوسانات بود. در بالای جدول 2 استقلال حضور داشتند و در انتهای جدول نیز استقلالی دیگر جا خوش کرده بود. در اواخر جدول هر تیم امتیازی از دست می‌داد نوسانات میانه جدول نیز بیشتر می‌شد و بیشتر هم به چشم می‌آمد. به نظرم در طول امسال فقط استقلال خوزستان و عبدالله ویسی با منحنی صاف حرکت کرد که فکر می‌کنم به همین علت با تفاضل گل در رده دوم قرار گرفته است.

کارشناس فوتبال کشورمان افزود: 2 بازی از لیگ امسال باقی مانده و این مقدمات را توضیح دادم که اشاره کنم نوسانات طبیعی است. تمام مربیانی که بین رده‌های سوم تا هفتم جدول هستند چه از لحاظ خلاقیت و چه از لحاظ مدیریت با هم در رده مساوی قرار گرفتند و هیچ کسی نتوانست طرح نو و خلاقیت جدیدی را ایجاد کند که حداقل در 2 هفته مانع نوسانات تیمش شود. در این بین عبدالله ویسی نشأت گرفته از روح گواردیولایی که به او لقب داده‌اند بازی به بازی پیش رفت و در هر مسابقه تغییری کوچک در تیمش ایجاد کرد که نسبت به شرایط حریفش تیم خود را به میدان می‌فرستاد. حالا رفته رفته به تیم‌ها می‌رسیم.

وی در خصوص بازی‌های این هفته این چنین صحبت‌هایش را بازی به بازی انجام داد.

اول پرسپولیس: قبل از این مسابقه همه مدعی هستند که گسترش‌فولاد روی زمین بازی می‌کند و فوتبال خوبی ارائه می‌دهد. اما بازی کردن خوب تعریفی دارد که برای شما توضیح می‌دهم. متاسفانه من در تلویزیون مشاهده کردم که دوستان و کارشناسان صحبت می‌کنند که مثلا فلان تیم خوب بازی می‌کند اما سؤال من این است. فوتبال خوب بازی کردن یعنی اینکه توپ را خوب در زمین بگردانی و اگر در نهایت 3 گل خوردی آن زمان اسم آن بازی را چه می‌گذارید؟ توپ چرخاندن و کار زیبا یعنی (بازی بازی) اما در واقع اسم این نوع بازی GAME نیست. اگر تیمی خوب GAME بازی کند برنده می‌شود و من فکر می‌کنم همه باید این گفتمان و سوءتفاهم را برطرف کنند. مثلا ممکن است شما با یک حریفی کشتی بگیرید اما رقیب‌تان کشتی‌گیر باشد ولی مرتب از شما فرار کند و در نهایت با یک زیرگرفتن شما را ضربه کند. این کشتی خوب گرفتن نیست. یا به قولی زیبا کشتی‌ گرفتن نیست. فوتبال هم همین است. (بازی بازی) با GAME فرق دارد. گسترش‌فولاد با تعریف (بازی بازی) مقابل برانکویی قرار می‌گیرد که اصلا رویه (بازی بازی) را دوست ندارد. اگر برانکو و تیمش به نفت تهران باختند دلیلش همین رویه‌ای بود که توضیح دادم. یعنی آنها نمی‌خواستند (بازی بازی) کنند و برانکو می‌خواست روی اصول تیمش را به زمین بفرستد. یادتان باشد فوتبال واقعی همیشه برنده است. گسترش‌فولاد در بازی آینده مقابل پرسپولیس GAME  نمی‌خواهد. آنها حتی اگر با (بازی بازی) یک امتیاز از پرسپولیس بگیرند به دفتر افتخارات‌شان اضافه کردند. به خصوص وقتی که گسترش‌فولاد مدعی خصوصی یعنی تماشاگر زیادی ندارد و کسی از این سبک بازی آنها ایراد نمی‌گیرد و اتفاقا آنها را تشویق هم می‌کند. از طرفی پرسپولیس مدعی خصوصی دارد و باید GAME بازی کند چون تماشاگر این موضوع را از برانکو می‌خواهد.

دوم: استقلال: اول اینکه این مسابقه یک جنگ خصوصی است. دیدید که منصوریان قبل از بازی با پرسپولیس گفت من سرباز استقلال هستم. هر چند قلعه‌نویی این را نمی‌گوید اما او خودش یک شخصیت مستقل دارد. او ظاهر و باطنش برای این مسابقه یکی است. قلعه‌نویی استقلال را خانه حضوری خود می‌داند و به همین دلیل این مسابقه را بسیار حساس می‌دانم. تراکتورسازی مهره‌های بسیاری خوبی دارد و البته قلعه‌نویی بلد است تیمش را خوب تنظیم کند. یعنی او بعد از مدتی حضور در تراکتور یا تیم‌های دیگر شرایط یکنواخی را برای بازیکنان ایجاد می‌کند و به دنبال مثلث‌سازی است که اتفاقا در حال حاضر مثلث هجومی تراکتورسازی خوب عمل می‌کند. این مثلث دقیقا به جایی می‌خورد که استقلال از آن ناحیه خلاء دارد. یعنی روزبه چشمی این حفره نقطه قوت تراکتورسازی است و شاید از حالا نشود مسابقه را پیش‌بینی کرد ولی بدون شک می‌توان گفت این بازی جنگ هافبک‌ها خواهد بود. استقلال دقیقا از همان نقطه مقابل پرسپولیس گل‌هایی دریافت کرد که اگر مقابل تراکتورسازی این حفره‌ها پر نشود شاگردان آقای مظلومی دچار مشکل خواهند شد.

سوم استقلال خوزستان: این تیم با پدیده در مشهد بازی دارد وعبدالله ویسی با هوش بالایی که از خود نشان داده منتظر می‌شود تا ببیند چه نتایجی در بازی‌های دیگر رقم می‌خورد. به نظرم ویسی از مسابقه با پدیده یک مساوی می‌خواهد چون با همین نتیجه هم جایگاهش تغییر نخواهد کرد. قطعا استقلال خوزستان بسته بازی می‌کند و هر اتفاقی در دیدار استقلال و پرسپولیس رخ دهد به سود ویسی خواهد بود. فکر می‌کنم پدیده از لحاظ کیفیت فوتبال در مشهد چیزی از استقلال خوزستان کم ندارد و این بازی به مساوی می‌خورد و احتمال آن زیاد است.

به گزارش فارس، جلال چراغپور همچنین در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی رخ داده که طی 2 سال اخیر لیگ ایران اینقدر به هم نزدیک دنبال می‌شود،‌گفت: این سؤال نیازمند بررسی و زمان بیشتری برای توضیحات دارد اما یکی از دلایل آن را حفره‌هایی می‌دانند که در تیم‌های فوتبال ما وجود دارد. اکثر مربیان در ایران کار کرده‌اند و سال‌ها در اینجا به میدان رفته‌اند. تفکرات خیلی به هم نزدیک است ولی حالا یکسری جوان به مربیان مشاوره می‌دهند و آنها می‌دانند که چه بازیکنان خارجی بخرند. مثلا همین تیم گسترش‌فولاد بازیکنی به نام مگنو باتیستا دارد که فوتبال او تا حدی شبیه آندرانیک تیموریان است. این مربیان با آوردن بازیکنان خارجی حفره‌هایی را که در تیم‌هایشان احساس می‌کنند، پر می‌کنند. ما در ایران بازیکنی مثل تیموریان کم داریم. بنابراین با بازیکنان خارجی این حفره‌ها پر می‌شود که به همین علت یکنواختی در تیم‌ها به وجود می‌آید و قدرت تیم‌ها حتی با وجود شهرستانی بودن و کم تماشاگر بودن زیادتر می‌شود. حال فرض کنیم اگر یک تیم حتی در گرم کردن پیش از مسابقه کوچکترین اشتباهی داشته باشد بازی را از دست می‌دهد و چون اکثر تیم‌ها شرایطی مساوی دارند لیگ اینقدر به هم نزدیک می‌شود.

مسئله دوم هم دانش بسیار یکنواخت بین همه مربیان است. شما فرض کنید همه تیم‌های یکدیگر را آنالیز می‌کنند. آنهم با دانشی که خیلی نزدیک به هم است. مثلا اگر یک بیننده یا علاقمند به فوتبال شب‌ها پای تلویزیون بنشیند و چشمانش را ببندد و اظهارات کارشناسان را گوش کند هیچ تفاوتی را بین کارشناس دیشب و امشب حس نمی‌کند. چون این روزها دسترسی به سایت‌ها راحت است و همه اطلاعات به صورت مساوی بین مربیان تقسیم می‌شود. بنابراین گفتمان‌ها و دانش هم مساوی می‌شود. شما ببینید راه‌آهن با 2 بازیکن در تیم ملی در حال سقوط است. در حالی که نباید چنین اتفاقی رخ دهد و در هیچ جای دنیا تیمی با 2-3 بازیکن ملی‌پوش نه تنها سقوط نمی‌کند بلکه با استفاده از همان 2 بازیکن حفره‌های ضعف خود را پر می‌کند. این هم به دانش مربیان برمی‌گردد.

چراغپور در پایان  در خصوص اینکه چرا مربیان از هفته‌ها قبل مدعی بودند قهرمان روز آخر لیگ مشخص می‌شود، گفت: بعد از بازی استقلال و پرسپولیس مظلومی گفت هنوز چیزی تمام نشده چون او می‌خواست از خبرنگاران و تحلیل‌گران زمان بخرد. مثلا اگر پرسپولیس به نفت نمی‌باخت هفته آخری وجود نداشت و این تیم خیلی راحت می‌توانست عنوان قهرمانی را با روش خودش به دست آورد. اما اینکه مربیان چنین حرفی می‌زنند فقط و فقط خرید زمان از خبرنگاران، رسانه‌ها و مردم است.