افکار

المپیک 2000 سیدنی اتفاقی عجیب را برای وزنه برداری ایران به همراه داشت که شاهین نصیری نیا ستاره وزن 85 کیلو ایران در آن سال ها به طرز مشکوکی 3 حرکت خود را اوت کرد و از المپیک کنار رفت. این اتفاق چند بار دیگر هم برای وزنه برداران ایرانی پیش آمده بود که آخرین آن به المپیک لندن و باز هم در وزن 85 کیلوگرم برای سهراب مرادی اتفاق افتاد. وزنه برداری ایران در حالیکه می رفت سومین طلای خود را در این المپیک کسب کند تا جاودانه شود با تصمیمات عجیب هیات ژوری و البته داوران رو به رو شدند تا بهداد سلیمی در عین ناباوری از المپیک حذف شود.

 

دست های پشت پرده و لابی های " أیان" رییس کمیته جهان وزنه برداری بارها در حد شایعه مطرح شده بود اما شاهین نصیری نیا در گفت و گویی قدیمی با از این تصمیمات پنهان پرده برداری کرده بود و احتمال این تصمیمات را برای بهداد در این المپیک می داد. او در آن گفت و گو یادآوری کرده بود: 

 

* اگر روی صحنه می رفتم به بهانه دوپینگ، محرومم می کردند

 

او در مورد اتفاقاتی که در المپیک سیدنی برایش اتفاق افتاد می گفت:« قبل از بازی به رئیس وقت فدراسیون ما گفتند کوروش نباید وزنه بزند. یادتان که هست آن سال ها من بهترین رکوردها را زده بودم اما پیروس دیماس یک اسطوره بود . این برای روسای فدراسیون خیلی مهم است که اسطوره سازی کنند و قهرمان هایی داشته باشند که دو یا 3 طلای جهانی می گیرند. در آن وزن ما 3 نفر بودیم. من ، ورزشکار آلمانی و پیروس دیماس یونانی. گفتند او باید قهرمان شود. من گفتم پس بگذارید بروم روی صحنه برای مدال نقره یا برنز اما زیر بار نرفتند. گفتند اگر بروی روی صحنه به بهانه دوپینگ ، محرومت می کنیم و کل تیم ایران را بر می گردانیم ایران. ما هم که زورمان نمی رسید . کسی را در فدراسیون جهانی نداشتیم. چاره ای برای مان نماند غیر از اینکه بروم و مصدوم بشوم. درحالی که آلمان ها اقلا ورزشکارشان را فرستادند وبه یک مدال نقره رسیدند.»

 

 

 

* نمی خواهند بهداد اسطوره شود

 

او در مورد اینکه این سناریو در وزنه برداری همیشه قرار است تکرار شود یا نه هم توضیح داد:« شک نکن که همین طور است. آنها مدال ها را از قبل می چینند. الان دسته 94 کیلوگرم را ببین. برای قهرمانی ایلیا همه کار می کنند . او از هر بندی آزاد است. چون تبدیل شده به یک اسطوره ، برای شان درآمدزایی می شود. در دسته 105 کیلو دیدید چطور روس ها را حذف کردند؟ شک نکن در این وزن اتفاقات خاصی افتاده. خدا را شکر برآیند این اتفاق به نفع نصیر شلال ما شد اما این اتفاقات قطعا طبیعی نیست. در دسته سنگین وزن هم شانس با ماست که خدا را شکر بهداد الان اسطوره این وزن شده ، مثل خود حسین. او که وزنه می زند ، مردم حاضرند بلیت بخرند و اسپانسرها برایش هزینه می کنند. اگر غیر از این بود در سنگین وزن هم سناریوی جدیدی می چیدند. مگر یادت نیست با علی حسینی چه کردند.یا اتفاقاتی که برای وزنه برداری ما در سال 2007 ایجاد کردند. این ها همه دست آیان است. او تعیین می کند چه کسی در این رشته مدال بگیرد. روزی که او از وزنه برداری برود ، این رشته بهشت می شود.»

او گفت : اینها خودشان وزنه بردار بودند و بلدند چه کار کنند. جالب اینکه  این پیش بینی قبلا صورت گرفته بود که اجازه نخواهند داد ایران بیش از دو طلای مردان را ببرد ،'.