مچ اندازی دایی با قلعه نویی

هشتمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر با جذابیت های ویژه ای همراه است. در اولین روز از این مسابقات چهار بازی برگزار می‌شود که در یکی از حساس ترین این بازی‌ها استقلال در اولین بازی بعد از استعفای منصوریان در رشت به مصاف تیم سپیدرود می رود. در دیگر حساس امروز دو تیم اهوازی فولاد و استقلال خوزستان با یکدیگر دیدار می کنند. همچنین از جذابیت های نهفته دیدار نفت تهران و سپاهان هم به راحتی نمی‌توان گذشت. ضمن این که تقابل امیر قلعه نویی و علی دایی روی نیمکت دو تیم ذوب آهن و سایپا هم از جذابیت‌های بسیار بالایی برخوردار است.

* استقلال - ذوب آهن؛ اولین نمایش استقلال بعد از منصوریان

قطع به یقین دیدار دو تیم استقلال و سپیدرود و حتی شاید دیدارهای هفته هشتم لیگ برتر می‌تواند تحت تاثیر جدایی منصوریان از استقلال باشد. آبی پوشان برای اولین بار در این فصل بدون منصوریان به میدان می‌روند و خیلی‌ها منتظرند تا ببینند شوک جدایی منصوریان از استقلال چه میزان روی عملکرد آبی پوشان تاثیر گذاشته است.

آبی پوشان تهران دو اتفاق را برای اولین بار در این فصل تجربه می کنند که یکی از آنها بازی کردن بدون منصوریان است و دیگری که اتفاق مبارکی برای این تیم است، رسیدن همه مصدومان این تیم بعد از مدت زمان زیادی است و سرمربی موقت استقلال این شانس را دارد که همه داشته هایش را به جز روزبه چشمی محروم در اختیار داشته باشد.

استقلال در هفت هفته ابتدایی تحت فشار شدید جانبی بود و این فشارها باعث شد تا این تیم ضعیف ترین نتایج تاریخ خود را گرفته و در پایان هفته هفتم با تنها ۵ امتیاز در قعر جدول رده بندی قرار بگیرد. این تیم با تنها ۲ گل زده ضعیف ترین خط حمله لیگ را هم به خود اختصاص داده و حالا باید دید که تاثیر استعفای منصوریان بر عملکرد این تیم چطور است. 

آبی ها برای این بازی روزبه چشمی را به دلیل محرومیت در اختیار ندارند و سیدمهدی رحمتی و مجتبی جباری هم که با خود محرومیت باشگاه استقلال روبرو شده‌اند و یعقوب کریمی هم شرایط مسابقه ندارد تا این ۴ بازیکن در اختیار کادر فنی نباشند.

سپیدرود میزبان که در ابتدای فصل شرایط مناسبی نداشت، بعد از حذف از جام حذفی و استعفای سرمربی این تیم که البته پذیرفته نشد و منجر به تقویت کادر فنی آنها گردید، شرایط خوبی پیدا کرد. این تیم در از سه بازی آخرش با دو یپروزی و یک مساوی و کسب ۷ امتیاز رشد چشمگیری در جدول رده بندی داشته و حالا امیدوار است در غیاب کاپیتان سه اخطاره‌اش به یک پیروزی با ارزش دیگر مقابل تیم بحران زده و ته جدولی استقلال دست پیدا کند.

استقلال در صورت پیروزی در این بازی در بهترین حالت ممکن این شانس را دارد که تا میانه های جدول هم بالا بیاید اما شکست و یا حتی مساوی در این بازی آنها را همچنان در پایین جدول نگه می‌دارد. سپیدرود نیز می‌تواند در صورت پیروزی در این بازی با توجه به نزدیکی امتیازات تا رده پنجم جدول هم صعود کند.

* فولاد - استقلا خوزستان؛ تحت  تاثیر پورموسوی - ویسی

دربی بین تیم های سرخابی اهواز به خودی خود حساس است. اما وقتی ضریب حساسیت این بازی بیشتر می‌شود که روی نیمکت دو تیم پورموسوی و ویسی نقش اول را ایفا می‌کنند. دو دوست قدیمی که البته دیگر روابط حسنه گذشته بین آنها حاکم نیست و حالا به جز انگیزه‌های فوتبالی از انگیزه‌های بالای شخصی هم برای پیروزی در این بازی برخوردار هستند.

ویسی بعد از بازگشت به استقلال خوزستان انتظار نداشت پورموسوی که روزگاری در این تیم دستیار او بود و بعد از او با استقلال خوزستان در لیگ و به خصوص در آسیا نتایج خوبی گرفت و بعد از آن به فولاد رفت، تعدادی از بازیکنان استقلال خوزستان را با خود به فولاد ببرد، حالا انگیزه زیادی دارد تا در این دربی فولاد و پورموسوی را ببرد.

پورموسوی هم با فولاد نتایج درخشانی در لیگ برتر گرفته تا نشان دهد نتایج فصل گذشته‌اش خیلی هم اتفاقی نبوده. فولاد در پایان هفته هفتم در بین بالانشیان جدول قرار گرفته و حتی می‌تواند امیدوار باشد در صورت پیروزی بر استقلال خوزستان به رده دوم جدول صعود کند.

استقلال خوزستان بر خلاف فولاد به هیچ وجه شرایط خوبی در جدول ندارد و آنها تنها دیگر استقلال بحران زده لیگ را پایین تر از خود در جدول رده بندی می‌بینند. پیروزی در این دیدار برای استقلال خوزستان می‌تواند این تیم را تا میانه های جدول هم بالا بکشد.

* نفت تهران - سپاهان؛ جادوگر در ایستگاه کرانچار

هیچ یک از دو تیم هفته گذشته پیروز نشده‌اند. اما سپاهان باوجود این که بازی قبلی‌اش را با مساوی به پایان رساند، نتیجه خوبی برای این تیم شکل گرفت. چرا که در یک بازی بزرگ و حساس موفق شد در حالی که از پرسپولیس عقب بود، بازی را به تساوی بکشد و این یک نتیجه روحیه بخش برای سپاهان و کرانچار محسوب می‌شود. 

علی کریمی سومین تجربه حضورش روی نیمکت نفت تهران تجربه می‌کند و در این سومین تجربه مربیگری‌اش به دنبال اولین پیروزی خود می‌گردد. اتفاقی که به نظر می‌رسد روی کاغذ قدری سخت باشد.

کریمی کار خود در نفت را با یک مساوی آغاز کرد و هفته گذشته با سه گل مغلوب پیکان شد تا سنگین ترین شکست هفته هفتم به نام تیم او نوشته شده باشد. کریمی اگر نتواند از ایستگاه کرانچار به سلامتی عبور کند، تیمش این استعداد را دارد که در قعر جدول تثبیت شده و با توجه به شرایط این تیم از الان یکی از کاندیداهای سقوط باشد. 

از سوی دیگر سپاهان هم با تنها ۷ امتیاز شرایط مناسبی در جدول ندارد و کرانچار هم از شرایط نه چندان مستحکم خود روی نیمکت سپاهان آگاه است و می‌داند در صورت ادامه این نتایج هیچ بعید نیست به زودی جای خود را به دیگری بدهد.

* ذوب آهن - سایپا؛ قلعه نویی و دایی همیشه جذاب

همیشه تقابل علی دایی و امیر قلعه نویی دو مربی سابق تیم ملی که با شرایطی تقریبا مشابه از تیم ملی کنار رفتند با هر تیمی در مقابل هم جذاب است. این جذابیت وقتی با چاشنی حساسیت همراه می‌شود که تیم‌های تحت هدایت شان در جدول همسایه هم باشند. اتفاقی که در هفته هشتم لیگ می‌افتد و به واسطه حضور این دو تیم با ۱۱ و ۱۰ امتیاز در رده های ششم و هفتم جدول، می‌توان انتظار یک دیدار حساس و جذاب را داشت.

امیر قلعه نویی بعد از یک دیدار سنگین مقابل استقلال تهران که منجر به استعفای علیرضا منصوریان شد حالا در خانه میزبان سایپا با علی دایی است. قلعه نویی آخرین باری که در فولاد شهر از یک تیم پذیرایی کرد، میهمانش را با ۶ گل بدرقه کرد تا نشان دهد که این تیم در خانه تیم خطرناکی است. ذوب آهن با ۱۴ گل زده به همراه پارس جنوبی بهترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارد و با ۷ گل خورده در ساختار دفاعی از نظم و استحکام خوبی بهره می برد.

سایپا اما گرچه به لحاظ امتیاز گیری قدری بهتر از تیم قلعه نویی عمل کرده، اما به لحاظ گل زده و خورده به مراتب عملکردی ضعیف تر از حریف امروز خود دارد. دو تیم امیدوارند تا با پیروزی در این بازی حساس خود را به رده‌های بالاتر جدول رسانده و در کورس صدر جدول قرار گیرند.