واکنش هنرمندان به فساد اخلاقی در سینما

گروه اجتماعی – افشاگری در مورد وجود فساد اخلاقی، مالی ، پیشنهادات غیر اخلاقی در چند سال گذشته عیان تر شده و برخی از هنرمندان پرده از این روابط نامناسب برداشته اند.

 

به گزارش افکارخبر، در سال های اخیر هر از چندی یکی از بازیگران سینما با طرح وجود فساد اخلاقی این مساله را نزد افکارعمومی آشکار می کنند هرچند این روشنگری ها بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر و سینما یا آن را انکار کرده یا تأیید می کنند و برخی نیز به تشویق بیان کننده مورد می پردازند و بعضی نیز آنها را سرزنش می کنند که چرا مسائل درون گروهی را مطرح کرده اند.

موضوع فساد اخلاقی در سینما در پاییز 90 و توسط فرج الله سلحشور بیان شد و مورد انتقادات فراوان قرار گرفت و 6 ماه بعد و درهفدهم فروردین 91 پرستو صالحی در نوشته ای این موضع را عیان تر ساخت.

در این سال های بسیاری از بازگیران نسبت به وجود فساد در سینما موضع گیری کرده اند که در این گزارش به واکنش این هنرمندان می پردازیم.

پرستو صالحی

پرستو صالحی پس از نوشته جنجالیش در فیس بوک دست به شفاف سازی زد و گفت؛ حرف‌های خود پشیمان نیست .

وی تاکید کرد: صفت فساد برای سینمای ایران نبوده و تنها به افراد محدودی نسبت داده می‌شود که با عملکرد خود فساد اخلاقی و مالی را به کلیت سینما سرایت می‌دهند.

وی تاکید کرد: حضور آدمهای فاسد در سینما متاسفانه مشکل بزرگی است. سینما فی‌النفسه فاسد نیست و باید مانع حضور افراد فاسد در سینما بشویم. برخی با مطلبی که منتشر شد گمان کردند که من همه افراد و صنوف سینمایی را مورد خطاب قرار داده‌ام در حالی که این طور نیست چون هستند افراد بسیاری که اصلا در جریان این کثافت‌کاری‌هایی که اتفاق می‌افتد، نیستند.

 

به گفته صالحی ، سینما فی‌النفسه و ذاتا پاک و نجیب است. خصوصا سینمای ایران و آدمهایی که در آن کار می کنند. حق این سینمای پاک و دوست داشتنی که خیلی‌ها برای به وجودنش زحمت کشیده‌اند، نیست که یک عده افراد فرصت طلب، فاسد و آدمهایی که به نظر من مریضی روحی و روانی و جنسی دارند، وارد این حیطه شوند.

 

مجید مظفری

مجید مظفری نیز در این سال ها وجود فساد در سطح سینمای ایران را مورد تایید قرار داده و گفته است: الان فیلم‌هایی ساخته شده که من حتی تصور ساخته شدن آن‌ها را هم نداشتم، من نمی‌گذارم دختر خودم با وجود استعداد‌هایی که دارد، به سینما وارد شده و بازیگر شود.

وی افزود: من بارها گفتم که اگر خانمی وارد سینما شود و دو فیلم بازی کند و برود، همین چند بازی کارنامه بدی در زندگی آینده آن خانم می‌شود.

 

حبیب دهقان نسب

این هنرمند گفت: بسیاری از جوانان کشورمان به حرفه بازیگری علاقه دارند و متاسفانه برخی افراد از علاقه و ذوق و شوق این عده سوء استفاده کرده و با گرفتن مبالغ کلان و همچنین طرح برخی ارتباطات غیر اخلاقی و پیشنهادهای نامناسب زمینه های حضور جوانان را در این عالم فراهم می کنند در حالی که این جوانان تا زمانی که پول دارند و می توانند هزینه ها را پرداخت کنند، می توانند در عرصه سینما حضور داشته باشند و در صورت اتمام پول باید از این حرفه خداحافظی کنند.

 

حمیدرضا پگاه

این بازیگر گفت: پیشنهادی غیر اخلاقی و بی شرمانه خطاب به بانوان و همچنین پیشنهاد برای دریافت پول های کلان در ازای دادن نقش به آقایان همواره وجود داشته اما به دلیل اینکه این موارد به صورت شفاهی مطرح می شود نمی توان آنها را پیگیری قانونی کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی بازیگران بی تجربه و جوان طعمه افراد سودجو قرار می گیرند در حالی که این افراد مختار هستند پیشنهادات را قبول کنند یا خیر.

 

یکتا ناصر

یکتا نصر گفت:  همانند سایر بخش های جامعه در سینما نیز چنین بی اخلاقی ها و ناهنجاری هایی وجود دارد.

وی افزود: افرادی که به آن ها چنین پیشنهادهایی می شود، سند و مدرکی ندارند و از نظر قانونی نمی توانند چنین مواردی را اثبات کنند.

وی تاکیدکرد: هنرمندان عرصه سینما اگر به کارشان اعتقاد داشته باشند، سعی می کنند در چهارچوب حرکت کنند.

 

پروانه معصومی

این بازیگر گفت: من در محیط‌ هایی که کار کردم خوشبختانه چنین مواردی را ندیدم.

وی تاکید کرد: اما در خصوص بروز چنین مواردی از سوی برخی، باید بگویم چشم وچشمی و حسادت‌ها میان بازیگران زیاد شده است، در این میان باید پرسید که مگر شهرت چقدر ارزش دارد که برای کسب آن اخلاق زیر پا گذاشته شود.

این بازیگر پیشکسوت با اشاره به اینکه فضای فعلی سینما در دست عده‌ای سودجو و غیرسینمایی است گفت: به جرئت می‌توانم بگویم پشت‌صحنه فیلم‌هایی که قبل از انقلاب ساخته می‌شد به مراتب از پشت‌صحنه‌های فیلم‌های امروز پاک‌تر و سالم‌تر بود.

 

شیرین بینا

این هنرمند گفت: به طور قاطع نمی توان منکر وجود روابط نامناسب در پشت پرده سینما، آموزشگاه ها و ... شد اما این موضوع به اعتقادات و شخصیت افراد نیز بستگی دارد و بازیگران جوان باید بدانند حضور در سینما به هر قیمتی ارزش ندارد و این عزیزان می توانند با رد پیشنهادات بی شرمانه و ... به تدریج راه را برای افراد ناسالم ببندند.

وی تاکید کرد: به عنوان یک بازیگر خانم حاضر نیستم به هر قیمتی کار بگیریم بلکه باید کار مورد نظر ارزش های فردی، خانوادگی و کرامت انسانی بنده را حفظ کند.

وی افزود: بنده چند سالی است که بیکار بوده و در فیلمی حضور نیافته ام اما تا زمانی که احساس نکنم یک گروه از هر نظر برایم امن است هیچ گاه پیشنهادی را قبول نکرده و نخواهم کرد.

وی تاکید کرد: تعمیم فساد برخی بازیگران به کل سینما و تلویزیون کار اشتباهی است.

 

رویا تیموریان

رویا تیموریان معتقد است: این قبیل مسائل در تمامی صنف‌ها و قشرهای کشور وجود دارد و کسی نمی‌تواند آن را محدود به سینما بداند.

به اعتقاد این هنرمند، رسانه‌ای و مطبوعاتی کردن این معضل به نفع سینما و اهالی آن نیست.

 

رضا رویگری

رضا رویگری گفت: مشکل از آن‌جاست که در سینما باز است و هر کسی با پول دادن وارد می‌شود و مشکلاتی اینگونه به وجود می آید؛ منظورم این نیست که همه این افراد بد هستند. کار ما گول‌زنک شده است زیرا همه فکر می‌کنند وقتی بازیگر شوند معروف و پولدار می‌شوند. اما اینگونه نیست و باید زحمت کشید تا معروف شد.

وی افزود: در هر کاری ممکن است آد‌م‌هایی باشند که به لحاظ اخلاقی مثبت نباشند ؛در سینما چون افراد معروف می‌شوند حواشی و شایعات برایشان وجود دارد. این فساد می‌تواند در بحث مالی و دستمزد پرداخت نکردن به بازیگران هم باشد.

 

امین تارخ

امین تارخ نیز از دختری جوان خاطره‌ای تعریف کرد که چون به برخی از خواسته‌ها جواب مثبت نداد، او را با قرارداد بسته شده کنار گذاشتند.

پیشکوست عرصه بازیگری و مدرس این عرصه تاکید کرد: همه در سینمای ایران فاسد نیستند و نمی‌توان تمام هنرمندان را با یک چوب راند.

 

رزیتا غفاری

رزیتا غفاری براین باور است؛ گروه‌ها و افرادی که در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی موازین اخلاقی را رعایت نمی‌کنند، در میان هنرمندان شناخته شده هستند و بازیگران می‌توانند با آن‌ها کار نکنند.

به گفته این بازیگر، این افراد انگشت شمار هستند و تعدادشان به نحوی نیست که هنرمندان  در محیط‌ های کاری احساس ناامنی کنند.

 

السا فیروزآذر

این بازیگر نیز بر این باور است: عده ای از  کارگردانان به جای آنکه بازیگران شایسته را در تئاتر یا فیلم های شایسته و کلاس های آموزشی شناسایی کنند؛ در محافل و مهمانی ها به دنبال کشف بازیگر هستند که مسلما به این بی اخلاقی دامن می زنند.

به گفته این بازیگر؛ برای این قبیل کارگردانان فرق نمی کند که طراح صحنه یا فیلمبردار و سایر عوامل چه میزان خلاق و حرفه ای هستند بلکه بیشتر حواشی کار برایشان مطرح بوده و بر این اندیشه اند که تا چه میزان این افراد زیر دست می توانند کمبود های روحی روانی جنسی و مالی آنها را تامین کنند.

 

ساناز سماواتی

 این بازیگر نیز بر این باور است: اگر می توانی مهمانی های شبانه ای برگزار کنی یا بروی در مهمانی ها؛ می توانی کار کنی؛ بقیه اگر کار حرفه ای می کنند و در این مسائل نیستند کنار گذاشته و به مرور به وادی فراموشی سپرده می شوند.

 

مرجان محتشم

مرجان محتشم از جمله بازیگرانی است که با وجود درخشش در نقش های هنری، چند سالی است که از این حرفه کنار کشیده است.

وی معتقد است: محبوبیت بین مردم چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را بدست آورد ولی متاسفانه برخی ستارگان به دلیل ابزار شدن و ارتباطات غیراخلاقی که باعث شرمندگی و تاسف است محبوب شدند که به اعتقاد من این محبوبیت نیست.

وی تاکید کرد: جایی برای کسانی که بخواهند با اعتقاد به خدا در عرصه ی سینما فعالیت سالم داشته باشند نیست و متاسفانه برعکس کسانی که تن به ارتباطات نامشروع می دهند در این عرصه بالا می روند.

 

صبا کمالی

پس از اظهارات جنجالی صدف طاهریان درباره فساد سینما در ایران، صبا کمالی نیز چندی پیش در اعتراض به وضعیت حال حاضر سینمای ایران از فعالیت های هنری انصراف داد.

 وی گفت: من وقتی وارد این عرصه شدم شرایط خیلی محترمانه تر بود؛ اوضاع هنر نسبت به چند سال اخیر چه از نظر مالی و چه از نظر اخلاقی خیلی بهتر بود ولی در چند سال گذشته شرایط به گونه دیگری شده است.

وی ادامه داد: امیدوارم شرایط درست شود اما باید بگویم که من بابت هر جواب ردی که به پیشنهاد وقیحانه تهیه کنندگان دادم آنها مرا 5 سال به عقب پرت کردند، یک مشت موجودات حقیر که اسم دیگری را روی آنها نمی توان گذاشت.

 

ماهایا پطروسیان

این بازیگر نیز بر این باور است: فساد در سینما وجود دارد اما به همان اندازه که در سطح مملکت نیز چنین مسئله‌ای وجود دارد.

وی تاکید کرد: ‌کسی که تخصص کافی برای ارائه هنر و استعداد خود داشته باشد و برای تحصیل علم و اجرای هنر بازیگری تلاش کرده باشد، هرگز برای بازیگری تن به فساد نمی‌دهد؛ چرا که عزت نفسی بالاتر از این حرف‌ها دارد و خام نمی شود.

وی بیان کرد: البته در این وضعیت نابسامان تنها دختران آسیب‌پذیر نبوده و پسران هم از این شرایط ایمن نیستند و ممکن است فریب بخورند. دختر و پسر فرقی ندارد.

 

پرستو گلستانی

گلستانی گفت: حضور سالم و موفق در سینما به خود فرد بستگی دارد در هر حرفه ای ممکن است این اتفاق بیافتد؛ رفتار هر آدمی نشان دهنده کار اوست نه جوی که در آن کار می کند.

وی خاطر نشان کرد: اخیراَ عده ای از بازیگران زن بنا به دلایلی چنین جوی را راه انداخته اند که من نمی پسندم از نظر من خود هر فردی با رفتارهایش بیان می کند که چکاره است. وی تاکید کرد: بیوگرافی افراد مشخص می کند که تا حالا چکار کرده اند در همه جوامع بشری و در دنیا چنین مسائلی وجود دارد اما این  جوی که اخیراَ بعضی از آنها به راه انداخته اند به خاطر مسائل شخصی خود آنهاست باز هم تأکید می کنم که رفتار هر آدمی نشان می دهد که آنها چکاره اند.

بی اخلاقی، پیشنهادهای بی شرمانه و ...  سالهاست در سینمای کشورمان وجوددارد اما در چند سال گذشته افشاگری هایی نسبت به این وضعیت شده البته در طول یکی دو سال اخیر برخی از بانوان فعال در این عرصه به انتقاد از شرایط موجود پرداخته اند و در گفت و گوهای افکارخبر با این عزیزان، مشخص شد عده معدودی از دست اندرکاران سینما که نزد اهالی این هنر شناخته شده هستند، اقدام به دادن پیشنهادهای غیر اخلاقی و ... می کنند بنابراین وزارت ارشاد و خانه سینما به عنوان حامیان اصلی اهل هنر باید از هنرمندان در مقابل این افراد محافظت کرده و اجازه ندهند این سودجویان به کار خود ادامه دهند.

در صورت ادامه این شرایط شاهد خانه نشینی بیشتر هنرمندان حرفه ای و باتجربه خواهیم بود و دور از انتظار نیست در آینده ای نه چندان دور سینمای ایران جولانگاه مانکن های هنرمندنمایی شود که هیچ سررشته و تجربه ای در عالم بازیگر یندارند و تنها به صرف روابط خاص و صرف هزینه های گزاف این عرصه را تصاحب کرده اند.