مشاغل خانگی ظرفیتی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی

این روزها رکود اقتصادی و تحریم های موجود علیه کشور ایران،که مهمترین نتیجه آن تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی است بعنوان مهم ترین خبر رسانه ها و نقل محافل عمومی و خصوصی در بین مردم می باشد.

ناکارآمدی برجام و پسابرجام،عدم وجود راه حل های مهم در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و نداشتن برنامه مدون و اجرایی از دیگر مشکلات اقتصادی در کشور است.

بیکاری تعداد زیادی از کارگران واحدهای تولیدی در سراسر کشور  و خانه نشین شدن بسیاری از جوانان و اضافه شدن این تعداد به افراد جویای کار موجب بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی شده است.

با توجه به تمامی مشکلات اقتصادی ،رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در خصوص اقتصاد مقاومتی بیاناتی فرمودند که اجرای هر یک از آنها بعنوان چراغ راهی برای گشایش مشکلات اقتصادی کشور است.

اما در این بین دارندگان مشاغل خانگی که بیشتر آنها بانوانی هستند که برای امرار معاش خانواده خود اقدام به تولیدات خانگی و بومی دارند با مشکلاتی زیادی جهت گسترش فعالیت خود مواجه هستند.

سخت گیری های بانک ها مهم ترین و بزرگترین سد راه برای گسترش تولیدات بومی و فراورده های مشاغل خانگی است.

مینا همتی یکی از کارآفرینان شهرستان بیجار در گفت و گو با خبرنگار بام ایران ،اظهار داشت:چهار سال است که با پخت " نان چای" و "گرده "که از پر طرفدارترین نان های محلی بیجار گروس است امرار معاش می نمایم.

وی افزود:  هر روز از ساعت چهار صبح شروع به آماده سازی خمیر نان محلی می نمایم و تا ساعت هفت تعداد 100 عدد" نان چای"آماده و بسته بندی شده به مغازه های مختلف در شهر برای فروش می برم.

این بانوی تولید کننده بیان داشت: در طی این چند سال به دلیل مشکلات مالی فراوان و برای گسترش فعالیتم جهت دریافت وام به بانک های مختلف مراجعه نمودم و به علت نداشتن ضامن کارمند نتوانستم تسهیلاتی دریافت نمایم.

همتی خاطر نشان کرد: مسئولان در هنگام سخن گفتن برای برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم شعارهای زیبای سر می دهند و هنگام عمل و فرا رسیدن و پای کار آمدن متاسفانه هزار سد در برابر تولید کنندگان قرار می دهند.

وی با بیان اینکه توجه به مشاغل خانگی مهمترین اقدام برای تحقق اقتصاد مقاومتی است ،گفت:متاسفانه در حال حاضر به دارندگان مشاغل خانگی هیچ توجهی نمی شود و همین امر موجب دلسردی افرادی مانند من می گردد.

این بانوی بیجاری با نیشخندی که بر لب داشت،افزود: در حال حاضر قریب به اتفاق وسایلی که ما استفاده می نمایم محصول کشور چین است و ترس من از این است که فردا روزی شهروندان بیجاری به جای نان محلی(نان چای و گرده) نان چینی از مغازه ها خریداری کنند.

همتی با گلایه فراوان از مسئولان شهرستان و مدیران بانک ها ،اظهار داشت: آیا دیگر وقت آن نرسیده که از لاک شعار دادن بیرون بیایم و برای برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم اقدام اساسی انجام دهید؟؟

وی خاطر نشان کرد: آیا سزاوار است برای دریافت یک وام 5 میلیون تومانی سه سال در صف انتظار باشیم و در هنگام نوبت دریافت تسهیلات با هزاران سنگ اندازی از گرفتن آن منصرف شویم.

این بانوی کارآفرین بیجاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر مستاجر هستم و از زیر زمینی کوچک خانه ام برای پخت نان استفاده می نمایم ،گفت: یکی از بهانه های بانک داشتن مجوز مغازه برای پخت نان است.

وی با گلایه از مسئولان بانک ها ،بیان داشت: اگر قادر به گرفتن مکان اجاره ای برای توسعه کارم بودم دیگر چرا سرگردان گرفتن تسهیلات پنج میلیونی می شدم؟

همتی با تاکید بر اینکه بسیاری از زنان بیجاری با انجام کارهای طاقت فرسا برای تهیه مایحتاج زندگی خود اقدام به راه اندازی مشاغل خانگی می نمایند،خواستار توجه بیشتر مسئولان ذی ربط به مشاغل خانگی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی شد.

ما هم برای این بانوی کارآفرین آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم مسئولان با برداشتن سنگ های بزرگ در سر راه تولیدگنندگان به فکر بهبود وضعیت معیشتی مردم باشند.