ماموستایی که مردم رأی به آزادن شدنش از چنگال نیروهای ضد انقلاب دادند

شهید ملا حبیب الله معاذی در سال 1295 در روستای طاء از توابع شهرستان کامیاران متولد شد. پدرش شیخ مصطفی معاذی بود که به وی خواندن و نوشتن آموخت. حبیب الله پس از کسب مقدمات علم، به روستای گلین نزد ملا عباس رفت و صرف و نحو عربی را فرا گرفت و بعد از آن راهی عراق شد و تا سن هجده سالگی در روستای رسولی قره داغ به تحصیل علوم دینی پرداخت و سپس به وطن بازگشت و ازدواج کرد.

 

ملا حبیب الله معاذی با مشاهده فساد و تباهی که از سوی حکومت شاهنشاهی ترویج می شد، به مبارزه علیه رژیم پهلوی روی آورد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صیانت از ارزش های انقلاب اسلامی مشغول شد و با افراد و گروهک های ضد انقلاب به مقابله پرداخت؛ وعده هایشان را پوچ و بی اساس می دانست و مردم را از فریفته شدن برحذر می داشت.

 

افراد ضدانقلاب تلاش کردند ملا حبیب الله را خاموش کنند، بدین منظور ایشان را دستگیر و زندانی کردند و از مردم خواستند برای اعدام ملا حبیب الله معاذی رأی گیری کنند؛ ولی ناکام شدند و مجبور شدند شیخ را آزاد کنند.

 

بعد از آن هم از اذیت و آزار ملا حبیب الله دست برنداشتند؛ به اموال خصوصی اش تعرض کردند و هر چه داشت به غارت بردند. ملا حبیب الله آواره شد، اما عزمش را جزم کرد که با همکاری سپاه و به همراه فرزندان و برخی یارانش به مبارزه مسلحانه علیه عناصر ضد انقلاب روی آورد، به همین خاطر مقر گروهک پیکار را در روستای طاء آتش زدند و عده ای از آنان را به هلاکت رساندند.

 

افراد ضد انقلاب، به خاطر آسیب های فراوانی که از مبارزات ملا حبیب الله معاذی دیده بودند، کینه بسیاری از وی در دل داشتند. از این روی ملا حبیب الله مدتی در محله شاطر آباد کرمانشاه ساکن شد. ولی گروهک های ضد انقلاب محل اقامتش را شناسایی کردند و در دومین روز از تیرماه سال 1361 هنگام نماز عشاء ملا حبیب الله معاذی را در منزلش و در مقابل دیدگان اهل و ایالش به شهادت رساندند. پیکر پاک شهید ملا حبیب الله معاذی در بهشت محمدی شهرستان سنندج به خاک سپرده شد.