نگاهی جامع به مهم ترین مطالبات کرمانشاهیان برای رفع محرومیت ها

به نقل از مرصاد، سفر آتی رئیس جمهور به استان کرمانشاه فرصتی است که بایستی از آن حداکثر استفاده را برد و با استفاده از آن مطالبات جدی مردم را مطرح کرد.

 

بر این اساس هر یک از شهرستان های استان کرمانشاه طی چند سال گذشته مطالبات جدی داشته اند که تاکنون محقق نشده است. شناسایی هر یکی از این نیازها می تواند در روند مطالبه گری از رئیس جمهور مورد استفاده قرار بگیرد.

 

در ادامه نیازها و مطالبات شهرستان های استان کرمانشاه بررسی شده است.

 

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین مطالبه مهم مردم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از الوند خبر،  مهمترین موضوع و دغدغه این روزهای مردم استان کرمانشاه موافقت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین است؛ منطقه ای که اگر تصویب شود، می تواند سرآغاز تحول و پویایی اقتصاد و زندگانی قصرشیرینی ها و منطقه شود.

 

تاریخچه منطقه آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می گردد که کشورهای تازه به استقلال رسیده در جهت پیشرفت های اقتصادی و همچنین جبران عقب ماندگی خود طرح مناطق آزاد تجاری را در راستای رسیدن به استقلال اقتصادی-صنعتی مطرح کردند.

 

در فلسفه مناطق آزاد تجاری یکی از عوامل مهم در پیشرفت اقتصادی و رشد صنعتی جذب سرمایه و توسعه صادرات عنوان شد که این مناطق آزاد با قوانین خاص گمرکی خود می توانستند انگیزه سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی را بالا ببرند.

 

منطقه آزاد قصرشیرین دروازه تجاری جدیدی برای کشور

 

با اجرایی شدن طرح منطقه آزاد قصرشیرین دروازه های تجاری جدیدی به روی کشور بزرگ ایران باز خواهد شد و از آنجاییکه مرزهای قصرشیرین شاهراه ترانزیت کالا و سوخت کشور های غرب ایران بویژه عراق به آب های آزاد و برعکس است، این منطقه مورد توجه تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت و یقینا این امر استان کرمانشاه را به قطب تجارت کشور تبدیل خواهد کرد.

 

از سوی دیگر با توجه به شرایط خاص کشور عراق مبنی بر نیاز به مصرف، این کشور هدف اصلی تولید کننده ها خواهد بود که لزوم ایجاد کارخانه های متعدد را در منطقه مرزی قصرشیرین فراهم خواهد کرد.

 

مردمان قصرشیرین در طول سالیان متمادی مراودات تجاری بسیاری با استان های هم مرز در کشور عراق و اقلیم کردستان این کشور داشته و با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی مبادلات بسیاری میان مردمان دو سوی مرز در جریان بوده است.

 

خروجی قصرشیرین از فعال ترین مرزهای رسمی ایران است که نزدیکی به شهرهای مذهبی کشور عراق سالهاست که این مرز را به یکی از مهم ترین کانون های آمد و شد زائران و صدور کالا به کشور عراق تبدیل کرده است.

 

ایجاد منطقه آزاد، وعده معاون اول رئیس جمهور به مردم قصرشیرین

 

معاون اول رییس جمهور در سفری که مرداد ماه سال 1393 به شهرستان قصرشیرین داشت از تصمیم دولت برای تبدیل قصرشیرین به منطقه آزاد خبر داد.

 

اسحاق جهانگیری در بازدید از بازارچه پرویزخان گفت: به دلیل موقعیت راهبردی و مهم قصرشیرین تلاش می کنیم تا هرچه سریعتر کارهای تبدیل شدن این شهرستان مرزی به منطقه آزاد انجام شود. 

 

در خرداد ماه 94 نیز استاندار کرمانشاه از موافقت اکبر ترکان، دبیر عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری خبرداد و گفت: این موافقت ضمنی در پی پیگیری برای اخذ مجوز آن صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به ظرفیت های استان کرمانشاه، آن را دروازه صادراتی غرب کشور دانست و گفت: در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کرمانشاه به‌عنوان دروازه غربی کشور معرفی شده و ضرورت راه‌اندازی بندر خشک برای این استان مورد تأیید قرار گرفت.

 

اقتصاد هر شهر مرزی در گرو مرز و تجارت آن است

 

یکی از تجار فعال در بازارچه مرزی قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار الوندخبر اظهار داشت: اقتصاد و درآمد هر شهر مرزی بدون در نظر گرفتن شرایط کشاورزی آن منطقه بی شک به مرز و تجارت آن بستگی دارد.

 

وی ادامه داد: هم اکنون اقلام زیادی به کشور عراق صادر می شود و هر آنچه تاکنون به این کشور همسایه غربی صادر شده به راحتی به فروش رسیده و تجار عراقی از این روند استقبال خوبی می کنند.

 

وی با اشاره به نقش مثبت منطقه آزاد تجاری در قصرشیرین اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد تجاری در کنار بازار بکر کشور عراق می تواند تحولی بزرگ در تجارت دو کشور پدید آورد.

 

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین تنها راه حل معضل بیکاری منطقه است

 

عباس امیری یکی از جوانان تحصیل کرده قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار الوند خبر اظهار داشت: در قدیم این مرز شاهد فعالیت های زیادی بوده اما اکنون روز به روز آهنگ آن رو به سکوت میرود و هم زمان با آن چرخ زندگی مردم نیز از رونق خواهد افتاد.

 

وی ادامه داد: امروز استان کرمانشاه رتبه اول بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است که در صورت اجرایی شدن منطقه آزاد در قصرشیرین و استفاده مناسب از آن می توان شاهد توسعه و اشتغال پایدار در منطقه بود.

 

وی افزود: قصرشیرین همچنان اسطوره ای با مرزدارانی صبور و قانع است، مردمانی که در تمام عرصه ها همراستا و همدوش نظام قدم برداشتند و از جان و مال خود برای حفاظت از انقلاب ونظام گذشتند و مقتدرانه ایستادند.

 

ایجاد منطقه آزاد کمترین اقدام دولت برای مرزداران قصرشیرین است

 

با وجود پتانسیل های قصرشیرین از جمله دو مرز پرویزخان و خسروی، 168 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، داشتن یکی از بزرگترین پایانه های مسافری و تجاری خاورمیانه در خسروی که از قدیمی ترین مرزهای کشور می باشد و همچنین وجود منابع زیر زمینی نفت گاز در سومار و نفت شهر، تنها اکتفا کردن به اندک صادرات و بازارچه محدود پرویزخان جوابگوی این همه ظرفیت نیست لذا در راستای رسیدن به توسعه پایدار، منطقه آزاد تجاری تنها گزینه پیشرو است.

 

ایجاد منطقه آزاد تجاری کمترین اقدامی است که دولت باید برای مرزبانان غیور و دلاور شهرستان شهید پرور قصرشیرین انجام دهد. مردمانی که سالها جانانه ایستادند و جان دادند و با گوشت و خون خود هشت سال آوارگی و سختی جنگ را لمس کردند. قصرشیرین شهری است که در دفاع از میهن اسلامی خود با خاک یکسان شد و سنگری شد برای حفاظت از انقلاب و نظام.

 

شاید با اغراق می توان مدعی شد که بخش نسبتا اعظمی از مردم قصرشیرین از محل درآمدهای مرزی و بازارچه پرویز خان بی بهره هستند و باید از دولت محترم سوال کرد در سفر پیش روی ریاست جمهور آیا آبی برای مردم بی بضاعت این شهرستان محروم با نرخ بالای بیکاران گرم می شود یا نه؟

 

ساماندهی بازارچه مرزی تیله کوه مهمترین مطالبه سرپل ذهابی ها

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از بازی دراز، شهرستان سرپل ذهاب از جمله شهرهایی است که قابلیت ها و ظرفیت های بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال دارد و این امر با عنایت مسئولین استانی و در رأس آن کشوری می تواند رونق اقتصادی را در این شهرستان به منصه ظهور برساند، لکن با تحقق افقهای پیش رو در جهت بکارگیری این پتانسیل ها می توان بیکاری موجود در شهرستان را که از خط قرمز گذشته و جوانان آن در برزخ بیکاری دست و پا می زنند ، کاهش و یا حتی از بین برد.

 

بر این اساس تقویت بخش کشاورزی، فعالسازی واحدهای تولیدی و استفاده مناسب از بازارچه مرزی تیله کوه می تواند در اشتغالزایی جوانان منطقه مؤثر باشد.

 

 

مهمترین مشکل در شهرستان سرپل ذهاب موضوع بیکاری است و این مهم، جز با فعال کردن واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی، توسعه بخش کشاورزی و ساماندهی بازارچه مرزی تیله کوه این شهرستان حل نخواهد شد.

 

نرخ بیکاری شهرستان سرپل ذهاب از متوسط استان کرمانشاه بیشتر است، بر این اساس نیروی انسانی این شهرستان در مقایسه با متوسط استان وضع مطلوبی ندارد، با وجود اینکه شهرستان سرپل ذهاب یکی از شهرستان های توانمند استان درهمه بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی است، همچنان نرخ بیکاری شهرستان بالاتر از استان است.

 

 

کشاورزی مهمترین عامل در ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان سرپلذهاب است، چنانچه مسئولان بتوانند برنامه ریزی بهتری در بخش کشاورزی داشته باشند، بی شک می توان با استفاده از این پتانسیل، بخش مهمی از آمار بیکاری را در این شهرستان پایین آورد.

 

با توجه به اینکه بخشی از شهرستان سرپل ذهاب با اقلیم کردستان عراق هم مرز است لذا  همین موضوع می تواند با وجود بازارچه مرزی تیله کوه دراین شهرستان، سهم مهمی در اشتغال منطقه داشته باشد.

 

جایگاه مهم مرز تیله کوه در اشتغال سرپل ذهابی ها

 

امیری یکی از جوانان ساکن سرپلذهاب که از دانشگاه فارغ التحصیلان شده است، در گفتگو با خبرنگار بازی دراز اظهار داشت: بازگشایی مرز تیله کوه یکی از بهترین موقعیت ها برای اشتغال جوانان به شمار می رود اما جوانان بیکار سرپل ذهابی از آن بی بهره اند.

 

 

مرادی به عنوان یکی دیگر از جوانان بیکار این شهرستان به خبرنگار بازی دراز گفت: آنچه که می تواند در حوزه اشتغال کارآمد باشد، مطالعه دقیق  ظرفیتها و نحوه برنامه ریزی مدیران جهت بهره گیری ساکنان و قشر بیکار خود شهرستان سرپل ذهاب است تا رونق اقتصادی برای شهرستانهای همجوار نیز سودآور شود.

 

خانم کرمی که سه فرزند با تحصیلات مقطع کارشناسی و بیکار دارد، با نگاهی ناامیدانه به خبرنگار بازی دراز گفت: تمام امید من در زمینه ادامه تحصیل فرزندانم این بود که آینده ای روشن برایشان ایجاد شود اما متأسفانه نسبت به سایر هم سن و سالان خود که سالها پیش وارد بازار کار شدند، از زندگی جا مانده اند و اکنون کمترین دلخوشی به مدرک تحصیلی فرزندانم ندارم چرا که عمر خود را تلف کردند.

 

 

وی در ادامه افزود: اکنون نه سرمایه ای جهت ورود به بازار کار دارند و نه مدرک تحصیلیشان به کار می آید. در کنار همه اینها تلف شدن عمرشان بزرگترین لطمه به آنها محسوب می شود لذا از مسئولین تقاضا دارم که هرچه سریعتر راه را بر جوانان هموار کنند تا با اشتغال به کار، زندگیشان سروسامان گرفته و بتوانند تشکیل خانواده دهند.

 

اجناس وارداتی مرز تیله کوه در سرپل ذهاب به فروش خواهند رسید

 

نماینده سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازی دراز اظهار داشت: در راستای حل معضل بیکاری در سطح شهرستان سرپل ذهاب بایستی توجه ویژه ای به امکانات و پتانسیل های موجود داشته باشیم.

 

فرهاد تجری خاطر نشان کرد: تقویت صنایع تبدیلی، کمک به بخش کشاورزی و بهره گیری ازموقعیت های مرزی می تواند در امر اشتغال و رفع معضل بیکاری راهگشا باشد.

 

 

وی تصریح کرد: با توافقات صورت گرفته در جلسه شورای ادارای شهرستان سرپل ذهاب، از خروج کالاهای وارداتی از مرز تیله کوه به صورت عمده به بازارهای شهرستان های همجوار ممانعت خواهد شد تا این امتیاز برای مردم منطقه پا برجا مانده و اقلام واردات در سطح بازار شهرستان سرپل ذهاب به صورت جرئی به فروش برسد.

 

بازگشایی تیله کوه نقطه عطف رفع بیکاری در سرپل ذهاب

 

معاون فرماندار شهرستان سرپل ذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار بازی دراز ایجاد اشتغال پایدار و توسعه را از جمله رویکردهای جدی دولتمردان عنوان و تصریح کرد: بی شک با تعامل و همکاری از تمام ظرفیت ها و امکانات برای تحقق این مهم استفاده خواهد شد.

 

عزیز کرمی اظهار داشت: درحال حاضر بازگشایی مرز تیله کوه نقطه عطفی در جهت رفع معضل بیکاری شهرستان سرپل ذهاب به شمار می رود و اکنون پس از گذشت 3 ماه از بازگشایی رسمی آن توانسته روند خوبی را در جهت اشتغال قشر بیکار رقم زند.

 

وی با اشاره به برخورداری 9 هزار و 500 خانوار مرزنشین روستایی از مزایای کوله بری، گفت: تاکنون برای خانوارهای مرزنشین روستایی معوقه کوله بری که مبلغی بالغ بر 1 میلیون و 500 هزار ریال است به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده و تعداد باقیمانده نیز در روند پرداخت قرار دارد.

 

کرمی در ادامه افزود: تاکنون از تعداد 2 هزار و 300 نفر متقاضی جهت فعالیت اقتصادی در بازارچه مرزی تیله کوه، ثبت نام به عمل آمده است.

 

 

وی همچنین خاطر نشان کرد: انتظار تمامی ما به عنوان خدمتگزار مردم این است که روند قانونی و سیر اداری فعالیت در بازارچه را طی نمایند و الزاما  با داشتن مجوز اقدام به ورود کالا و بطور قطع فروش آن در بازار شهرستان سرپل زهاب نمایند چرا که در صورت نداشتن مجوز و خروج عمده کالا از شهرستان، در مراحل بعدی حق واردات و فعالیت تجاری از آنها سلب خواهد شد.

 

معاون فرماندار شهرستان سرپل ذهاب تاکید کرد: در جهت رونق بازارچه مرزی تیله کوه و تنوع کالا و محصولات وارداتی از این مرز بنا شده تا با همکاری تجار از کشورهایی همچون ترکیه، تایلند، چین و دبی اقدام به واردات کالا نماییم که این مهم خود نقش اساسی در رونق اقتصادی بازار شهرستان سرپل ذهاب دارد.

 

" تجارت چمدانی"در بازارچه مرزی سومار مطالبه جدی گیلانغربی ها

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل ازمطلع الفجر ، تجارت چمدانی و کوله بری یکی از بخش‌های فعال در حوزه مبادلات تجاری مرزی و یکی از فاکتورهای مثبت درتعالی و توسعه وضعیت عمومی معیشت مردم مرزنشین است و با توجه به نقش محلی بازارچه‌های کوله بری می‌تواند تحولی بنیادی در تولید، ایجاد اشتغال، تثبیت جمعیت مرزنشین، افزایش درآمد و نهایتا توسعه‌ پایدار ایجاد نماید. پیگیری این مهم  از سوی رییس جمهور در سفر آتی به کرمانشاه یکی از مهمترین دغدغه و مطالبات مردم گیلانغرب به شمار می آید.

 

اگرچه ظرف سال های اخیر مانور تبلیغی زیادی بر سر افتتاح بازارچه مرزی سومار انجام شد اما نظر به چالش های پیش روی این بازارچه و رکود و سکون های گاه و بیگاه آن اگر هم در ماه های اخیر خبرهایی از مدیر اجرایی شهرستان در خصوص بهبود در روند مبادلات و رونق این بازارچه مرزی به میان می آید اما عملا مردم عادی و جویای کار از ره آورد مالی تراکنش های آن بی بهره اند چرا که  صرفا عواید سهم تجار و صادر کنندگان غیر بومی و گاهی انگشت شمار بومی می شود.

 

 

"علی .ج"جوان 30 ساله گیلانغربی ساکن یکی از روستاهای دهستان محروم ویژنان که پدر  و مادری پیر و دو خواهر در منزل دارد به خبرنگار مطلع الفجر گفت: من دارای تحصیلات دانشگاهی نیستم و شاید اگر محرومیت نبود من هم اکنون می توانستم ادامه تحصیل دهم.  زمانی که بازارچه مرزی سومار افتتاح شد در ابتدا با تبلیغات فراوان برای ما انگیزه ایجاد کردند که کارت الکترونیکی مرز نشینان و کارت پیله وری و تجارت چمدانی بگیرید. فکر کردیم دیگر دنیای مرارت بار بیکاری به سر آمده اما چنین نبود.

 

دولت راهگشای دغدغه کوله بری در بازارچه سومار باشد

 

این جوان مرز نشین  تصریح کرد: از رییس جمهور در سفر آتی خود به استان کرمانشاه می خواهیم وضعیت بازارچه سومار را سامان بخشد و درد بزرگ این بازارچه را از حیث مدیریت و محقق نشدن تجارت چمدانی و همان کوله بری رفع مشکل کند زیرا واقعا فعال شدن تجارت چمدانی حق مردم محروم مرزنشین این خطه در سومار و گیلانغرب است و کمترین مطالبه این مردم است که روی زمین مانده است.

 

"رضا.ق" که متاهل و دارای 3فرزند و ساکن یکی دیگر از روستاهای دور افتاده در دهستان ویژنان است در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: ره اوردی که تاکنون بازارچه مرزی سومار برای مردم محروم گیلانغرب به همراه داشته تنها تحقق یک شعار در امر اشتغالزایی بوده و عملا ما تغییری در آمار بیکاری در شهرستان لمس نکرده ایم چرا که بنده که حتی تحصیلات دانشگاهی دارم و بومی این منطقه هم هستم الان به جای شاغل شدن در گوشه ای از بازارچه باید دنبال یک رابطه و واسطه باشم که شاید نوبتی در مرز برایم بگذارند.

 

این شهروند گیلانغربی تصریح کرد: دغدغه امروز ما که می تواند مطالبه اول ما از رییس جمهور به منظور تحقق اشتغازایی مقطعی و توسعه شهر به شمار آید و از مهاجرت جوانان جویای کار این شهرستات ممانعت کند،  محقق شدن تجارت چمدانی و کوله بری در بازارچه مرزی سومار است.

 

تنها بازارچه مرزی که تجارت کوله بری ندارد

 

در این خصوص  و در رابطه با فعال شدن تجارت کوله بری در بازارچه مرزی سومار نزدیک به یکماه قبل فرماندار شهرستان گیلانغرب وعده فعال شدن تجارت چمدانی ظرف 10 روز از آن تاریخ را در بازارچه سومار داده بود که بنا به دلایلی هنوز اجرایی نشده است.

 

فرماندار گیلانغرب یکی از اهداف اساسی ایجاد بازارچه های مرزی را تقویت معیشت مرزنشینان، مقابله و کاهش قاچاق کالا، افزایش ضریب امنیتی مرز با راه اندازی بازارچه موقت مرزی و انجام مبادلات تجارت چمدانی ذکر کرد.

 

 

وی گفـت: در سایه توجه مقام های ارشد استان کرمانشاه، بازارچه های مرزی استان از این مزیت نسبی برخوردارند اما بازارچه مرزی سومار به عنوان تنها بازارچه ای است که با توجه به تلاش های صورت گرفته و اهتمام ویژه استانداری از آثار و برکات ناشی از مزایای تجارت چمدانی بنا به دلایلی برخوردار نشده است.

 

وی گفت: اینک در جریان سفر پر خیر و برکت رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان کرمانشاه، مردم شهیدپرور گیلانغرب، رفع معضل بیکاری و توسعه بیش از پیش این شهرستان مرزی را از دولتمردان مطالبه می کنند.

 

 

تحقق تجارت چمدانی و یاتجارت کوله بری چندی است در بازارچه های کشور به عنوان یک مصوبه از سوی دولت ابلاغ و اجرا شده و بر زندگی اقتصادی خانوارها بخصوص مرزنشینان تاثیر بسزایی داشته و امیدهایی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ساکنان مناطق مرزی به وجود آورده است و شاید بتوان گفت تنها بازارچه مرزی دراستان کرمانشاه که فاقد مبادلات و تجارت چمدانی است  همین بازارچه مرزی سومار است.

 

مردم  محروم گیلانغرب به عنوان یک مطالبه از رییس جمهور انتظار دارند تجارت کوله بری را در این بازارچه فعال کنند چرا که تنها منبع اشتغالزایی و رونق معیشت مردم محروم منطقه در شرایط فعالی از این طریق محقق می شود.

 

مطالبات شهرستان اسلام آبادغرب

 

به گزارش اسلام آبادخبر، مردم شهید پرور شهرستان اسلام آبادغرب مشکلات عدیده ای دارند که مسئولین شهرستان با بیان اولویت ها، مطالبات شهرستان اسلام آبادغرب از سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه را مطرح کردند.

 

امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر اظهار داشت:  یکی از انتظارات به حق رسیدگی به معیشت مردم است و با توجه به آمار بالای بیکاری شهرستان اسلام آبادغرب و استان کرمانشاه در کشور، ایجاد زمینه های اشتغال یکی دیگر از انتظارات مردم است.

 

حجت الاسلام سیدامیر محمدی پور با بیان اینکه منظور از ایجاد اشتغال این نیست که همه استخدام دولت شوند، خاطرنشان کرد : ایجاد شرایط اشتغال از طریق تحقق اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد. یعنی هم جوانان حرفه ای یاد بگیرند و دولت هم وام و تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال در اختیار آنان قرار دهد.

 

وی افزود: این امر باعث می شود مشکل فقر گام به گام از بین برود و شدنی هم هست.

 

 

امام جمعه شهرستان گفت: استاندار در کنار حمایت از طرح های تولیدی و عمرانی، توجهی ویژه به فرمایشات مقام معظم رهبری به خصوص در بحث اقتصادمقاومتی و تحقق شعار سال یعنی همدلی و همزبانی دولت و ملت داشته باشد.

 

وی افزود: علاوه بر مردم دولت هم موظف است با مردم همدل و همزبان باشد. مردم وقتی شعار مرگ بر آمریکا می دهند یعنی حاضر نیستند با دشمنان خود توافق کنند و از اهداف شهدا کوتاه بیایند.

 

باید نقش اسلام آبادغرب در اقتصاد و بازرگانی منطقه غرب استان و کشور مشخص شود

 

در این رابطه فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب نیز در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر اظهار داشت: اگر بعنوان یک شهروند و فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب بخواهم مطالبات را اعلام کنم این است که باید نقش اسلام آبادغرب در اقتصاد و بازرگانی منطقه غرب استان و غرب کشور مشخص شود.

 

وی افزود: اسلام آبادغرب در کریدور مرکز- غرب - جنوب کشور نقش اساسی دارد و با توجه به اینکه مسیر مرز مهران و مرز قصرشیرین از هر دوجانب از اسلام آبادغرب می گذرد می تواند پتانسیل این را داشته باشد که در بحث تجاری سهم مهمی داشته باشد که اکنون از آن سهم برخوردار نیستیم.

 

افشین کریمی گفت: امیدواریم با اعلام برنامه های مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب توجه ویژه و جدی تری به این منطقه ویژه اقتصادی بشود و مسئولین استان هم با صدور مجوزهای لازم و تسهیل در مسائل قانونی می توانند کمک کنند تا شاهد رونق گرفتن بحث اقتصادی در شهرستان باشیم.

 

 

وی با اشاره به راه آهن غرب، گفت: امیدواریم که این پروژه که مدت هاست به علت مشکلات اعتباری رشد خیلی کندی دارد، عملی بشود زیرا با ارتباط ریلی با سایر نقاط کشور کمک جدی به اقتصاد شهرستان اسلام آبادغرب خواهد کرد.

 

کریمی با بیان اینکه اسلام آبادغرب با 100 هزار نفر جمعیت شهری باید با دید متفاوتی دیده شود، گفت: در بحث مسائل فرهنگی و مسائل عمران شهری می توان گفت که  اسلام آبادغرب از لحاظ جمعیت و قدمت دومین شهر استان کرمانشاه است و نباید شهرستان های دیگر که جمعیت کمتر، سبقه شهری کمتر و شرایط اقلیمی متفاوتی دارند، آنها را با اسلام آبادغرب مقایسه کنیم.

 

وی افزود: با توجه به اینکه آسیب های زندگی شهری در اینجا هم دیده می شود، نیاز هست که توجه ویژه تری چه در بحث عمران شهری و در مسائل فرهنگی، اجتماعی در آن صورت بگیرد.

 

اسلام آبادغرب قطب سلامت در غرب استان کرمانشاه

 

فرماندار اسلام آبادغرب  با بیان اینکه امروز اسلام آبادغرب قطب سلامت در غرب استان کرمانشاه است، بیان داشت: اما باید توجه داشته باشید که آیا ظرفیت بیمارستانی ما پاسخگو خواهد بود یا خیر.

 

وی افزود: خوشبختانه بیمارستان 130 تختخوابی در حال طی کردن مراحل پایانی است اما نیاز به تخصیص اعتبار داریم که تا پایان سال 94 به اتمام برسد و وارد مدار کار بشود و این نیازمند است که استاندار محترم به راه و شهرسازی تاکید بکنند که تخصیص هایش کامل باشد تادر بحث سلامت به نتیجه برسیم.

 

کریمی خاطر نشان کرد: با توجه به جمعیت بالا و پتانسیل های خوب فرهیختگان، نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان خوب در شهرستان نیاز به ارتقاء تشکیلاتی داریم زیرا شهرستان اسلام آبادغرب از لحاظ ظرفیت در بحث مسائل امنیتی و اجتماعی که در آن موجود است می تواند جایگاه دستگاههای مختلف آن ارتقاء پیدا کند.

 

وی تاکید کرد: از لحاظ اداری و جذب نیروی انسانی و تجهیز ماشین آلات نقلیه، باید توجه ویژه تری به اسلام آبادغرب بشود.

 

پیگیری کلنگ زنی پتروشیمی/ حمایت از سرمایه گذاران

 

وی افزود: با تلاش هایی که نماینده مردم در مجلس و دولت انجام دادند مراحل اولیه احداث پتروشیمی طی شده و منتظریم وزیر نفت، استاندار، مجموعه دولت، کلنگ زنی پتروشیمی اسلام آبادغرب را همانند مجموعه آناهیتا انجام بدهند.

 

کریمی گفت: برای رشد رونق اقتصادی و صنعتی در این منطقه نیازمندیم که از صندوق ذخیره ارزی توجه ویژه تری به شهرستان اسلام آبادغرب بشود. سرمایه گذار در این مناطق از سوبسید هایی برخوردار باشد چون سرمایه گذاران حاضر نیستند به این منطقه بیایند و در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند.

 

وی افزود: ما باید زمینه ها را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم تا صنایع موجود در شهرستان تقویت شوند چون در بحث تحریم خیلی آسیب دیده اند.

 

فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب خاطر نشان کرد: با شناختی که از آقای رازانی هست و با تدبیری که خواهند داشت کمک بکنند تا شهرستان اسلام آبادغرب رونق شایسته و بایسته این مردم را بگیرد.

 

کریمی تصریح کرد: رسانه ها با یک نگاه دلسوزانه باید مسائل شهرستان را به مسائل استان و کشور تبدیل کنند و مشکلات شهرستان را برای مسئولین و تصمیم سازان بولد بکنند که ما بتوانیم با این مسئله سازی، راهکار و پیشنهاد بدهیم تا مشکلات مردم رفع شود.

 

 

اداره کار:  13964 بیکار ثبت نام شده داریم

 

بهمن صفری مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اسلام آبادغرب در این رابطه به خبرنگار اسلام آباد خبر گفت: بر اساس سرشمای سال 90 و آمار رسمی مرکز آمار ایران 13964 بیکار ثبت نام شده داریم که از این تعداد به تفکیک 10866 نفر مرد و 3098 نفر خانم هستند.

 

وی افزود: از تعداد فوق 1687 نفر تحصیلات ابتدایی و 3053 نفر راهنمایی، 5305 نفر متوسطه و 122 نفر پیش دانشگاهی و 2324 نفر هم دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند.

 

وی با بیان اینکه جمعیت فعال (آماده به کار) شهرستان 5303 نفر در کلیه حوزه های دولتی و غیر دولتی هستند، گفت: جمعیت شاغل شهرستان 36357 نفر هستند که در ادارات دولتی و واحد های کارگری کار می کنند.

 

 

 

صفری با بیان اینکه ممکن است برخی افراد بیکار در کاریابی ها ثبت نام نکنند، خاطرنشان کرد: تا پایان سال94 بیش از 9170 نفر جویای کار در مراکز کاریابی غیردولتی شهرستان ثبت نام کرده اند.

 

وی گفت: دولت شرایط تشویقی مانند ماده 80 را در برنامه ششم تمدید کرده که بخش عمده حق بیمه کارگر را از کارفرما اخذ نمی شود و علاوه بر آن تمام همت دولت بر روی فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد گذاشته شده است.

 

رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اسلام آبادغرب با اشاره  به مزیت های فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد، بیان کرد: اولا" این واحدهایی که قبلا" تأسیس شده و مدتی فعالیت داشته اند نیازی به اخذ مجوز مجدد و طی کردن بروکراسی اداری مدت دار را ندارند و ثانیا" ممکن است یک واحدی همه امکانات را داشته باشد و فقط مبلغ اندکی نقدینگی لازم داشته باشد.

 

وی افزود: طبق دستورالعمل سیاست های اقتصاد مقاومتی، کارگروه های لازم تشکیل شده و کارگروه رفع موانع تولید متشکل از کمیته ای شامل نماینده استانداری، صنعت،معدن و تجارت، شهرک های صنعتی و دستگاه های اجرایی، تشکیل شده است که با هدف حفظ اشتغال و کمک به تولید با استفاده از منابع بانک های در حال فعالیت هستند.

 

وی افزود: صندوق کار آفرینی امید در حال حاضر با رویکرد جدیدی تسهیلات کم بهره اشتغالزایی مناسبی را در سه حوزه خوداشتغالی، کارفرمایی و پشتیبانی پرداخت می کند.

 

نماینده: علت اصلی بیکاری در استان کرمانشاه ضعف مدیران است

 

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار اسلام آباد خبر اظهار داشت: علت اصلی بیکاری در استان کرمانشاه به ضعف مدیران دولتی برمی گردد و به عبارتی یک ظلم تاریخی در استان کرمانشاه صورت گرفته و این ظلم کماکان ادامه دارد.

 

 

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در دفاع مقدس بعنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور به وظیفه خود عمل می کرد، گفت: در آن ایام خیلی از استان های دیگر کشور با دلار 7 تومانی کارخانجات مختلف را به حوزه های خودشان می بردند و بعد از جنگ که دیگر بهانه ای وجود نداشت بلافاصله در قالب سیاست های اقتصادی جدید عملا" انتقال سرمایه، کارخانه و حتی عمران به مناطق جنگ زده با دلار ارزان قیمت محقق نشد و حتی دولت هیچ تعهدی برای جبران عقب ماندگی کرمانشاه نپذیرفت.

 

فلاحت پیشه گفت: به نظر بنده نخستین روزنه های امید  که در قالب محرومیت های بعد از جنگ شکل گرفت مربوطه به خدمات سفرهای چهارگانه به استان کرمانشاه بود. 3 سفر دولت قبل(احمدی نژاد)  و سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه مصوباتی را به همراه داشت که در زمینه رشد استان را فراهم کند.

 

وی افزود: زمینه اول ایجاد مناطق ویژه، تقویت شهرک های صنعتی و مهمتر تقویت زیر ساخت های حمل و نقل که 30 تا 40 درصد است اثر گذاری مستقیم در اشتغال جامعه ما دارد. متاسفانه در بخش مصوبات صنعتی کم کاری آشکار دولت ها به چشم می خورد.

 

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس گفت: مقام  معظم رهبری در جلسه هیئت دولت در استان کرمانشاه خطاب به دولت قبلی فرمودند "شما در مقابل جمعیت پر شور کرمانشاه چه کار کردید" و معظم له تأکید فرمودند که "مصوباتی را بگذارید که این مصوبات استان کرمانشاه را نجات بدهد" و حتی اعلام فرمودند "شعار نشود و بودجه بگذارید".

 

وی تصریح کرد: طبق قانون بودجه های سفر رهبری باید 100 درصد تحقق یابد. یک مورد اساسی که 300 میلیارد تومان بودجه راه آهن غرب کشور بود، در طول 4 سال گذشته از آن مقدار فقط  28میلیارد تومان (کمتر از یک دهم ) آن محقق شده است.

 

وی با اشاره به کم کاری مسئولین در زمینه مصوبات سفر رهبری افزود: همین طور که منافع ملی و حتی مصوبات سفر رهبری هم گم شد در سایر مصوبات و بودجه ها نیز چنین شرایطی اتفاق افتاد و دولت در قبال استان کرمانشاه به وظیفه خود عمل نکرد.

 

کمیته بحران برای استان کرمانشاه تشکل شود

 

وی افزود: موضوع دوم این است که باید برای استان کرمانشاه یک کمیته بحران تشکیل شود که برای نجات صنایع استان از اختیارت ویژه ای برخوردار باشد.

 

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: 4 سال پیش 33 واحد صنعتی در اسلام آبادغرب اغلب فعال بودند اما در جلسه ای که هفتم فرودین 95 قبل از آغاز رسمی نمایندگی مجلس دهم، مشاهده کردم که تقریبا همه آن واحد های صنعتی ورشکسته شده اند. در شرایطی که دولت از این اختیار برخوردار هست که با سرمایه در گردش و استمهال(مهلت دادن) و ... باید کاری کند که این صنایع روی پا بمانند.

 

 

وی افزود: وقتی کارخانجاتی هستند که سرمایه خود را برای ایجاد کارخانه هزینه کرده اند اما اکنون برای تولید به مشکل برخورده اند، بانک ها (ربا خواران رسمی کشور) بنگاه داری می کنند و به جای اینکه به تولید کمک کنند عملا" به رقیب و عامل ورشکستگی کارنجات تولیدی مبدل شده اند. اکنون بجای حرف زدن از گذشته باید اقدام و عمل کرد.

 

دولت متعهد به مصوبات دولت گذشته باشد

 

وی افزود: طبق قانون دولت جدید وارث دولت گذشته است، حتی اگر از لحاظ خط و ربط اختلاف نظر داشته باشند و اگر دولت دکتر روحانی در این سفر از زیر بار تعهدات سفر های دولت قبل شانه خالی کند این سفر نه تنها سودی به استان نمی رساند بلکه ظلم تاریخی دیگری به استان کرمانشاه خواهد بود.

 

فلاحت پیشه گفت: متاسفانه دولتمردان جدید  تحت عنوان اختلاف مدیریتی حاضر نیستند بخش های از تعهدات دولت قبل را بپذیرند و این نسبت به استانهایی مانند کرمانشاه ظلم است.

 

وی افزود: بعد از سفر دکتر احمدی نژاد، سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه صورت گرفت که در این سفر مصوبات سفرهای دولت گذشته مورد تایید قرار گرفت و قرار بر این شد که مصوبات اجرا شود. دولت آقای روحانی موظف است که در این سفر خودش را ملزم بداند که  مصوبات سفرهای چهارگانه گذشته را اجرا کند.

 

مطالبات شهرستان دالاهو

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از کرندکرد، مسکن مهر با همه خوبی ها و کاستی هایی که داشت در دولت گذشته کلید خورد. این پروژه راهگشا در دولت یازدهم با برخی از بی توجهی ها روبرو شد که باعث شد تا بسیاری از متقاضیان به حقوق خود نرسند.

 

تهیه مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای اساسی در جامعه مطرح بوده و مسکن مهر امیدی برای همه کسانی بود که خانه نداشتند؛ به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه طوری که با اقدامات انجام شده، بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه خانه دار شدند که این اقدامی ارزشمند است.

 

ولی ساز بی‌مهری مسئولین دولت یازدهم با مسکن مهر بسیاری را درگیر خود کرد و شمار زیادی از متقاضیان با وجود اینکه دارایی خود را به وجه نقد تبدیل کرده و در قالب آورده یا ودیعه به تعاونی‌ها و پیمانکاران پرداخت کرده‌اند همچنان خانه به دوش هستند.

 

پروژه مسکن مهر شهرستان دالاهو نیز از جمله پروژهایست که نیمه کاره رها شده و صاحبان امتیاز واحد های مسکونی آن همچنان بلاتکلیف هستند. با توجه به در پیش بودن سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه نیاز است که پروژه مسکن مهر دالاهو به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم این شهرستان مطرح شود تا چاره ای برای آن اندیشه شود.

 

6 سال انتظار برای مسکن مهر دالاهو

 

یکی از متقاضیان مسکن مهر دالاهو در گفتگو با خبرنگار کرند کرد اظهار داشت: متقاضیان طرح مسکن مهر این شهرستان از سال 1389 برای 294 واحد ثبت نام کردند و در سال 1389 زیرسازی این واحدها آغاز شد، ولی تاکنون این واحدها به مالکان تحویل داده نشده است.

 

وی افزود: صاحبان خانه های مسکن مهر دالاهو پس از گذشت پنج سال هنوز خانه به دوش و بی سرپناه هستند.

 

یکی دیگر  از مالکین مسکن مهر دالاهو با اشاره به اینکه قرار بوده تا سال 94 واحد های مسکن مهر این شهرستان  را تحویل دهند، گفت: طی چند سال گذشته مشکلات زیادی را تحمل کردیم تا صاحب خانه شویم اما مدتی است شاهد تعطیلی  فعالیت در این پروژه هستیم.

 

وی افزود: آنچه که وعده داده بودند انجام نشده و امروز همچنان باید در انتظار مسکن مهر باشیم در حالیکه بنیاد مسکن به ما قول تحویل داده بود.

 

معضل همیشگی آسفالت!

 

از دیگر انتظارات اهالی شهرستان دالاهو  وضعیت نابسامان راه های درون شهر کرند غرب و حتی بخش های گهواره و ریجاب است.

 

مدتی است به علت انجام حفاری های طرح فاضلاب صنعتی در شهرستان دالاهو و بخش مرکزی کرند غرب وضعیت خیابان های سطح شهر از حال عادی خارج شده وبعضا علی رغم چندین بار روکش آسفالت هنوز به حال نرمال باز نگشته است. آسفالت معابر به شکلی غیر قابل قبول برای شهروندان در آمده که این هم نشان از بی لطفی مسئولین است.

 

جمعی از شهروندان شهر کرند غرب که عمدتا از رانندگان خودروهای عمومی و شخصی بودند در مصاحبه با خبر نگار کرند کرد از وضعیت موجود ابراز گلایه کردند.

 

ایوب.ع در این زمینه به خبرنگار کرند کرد گفت: وضعیت خیابان های سطح شهر به گونه ای است که داد هر رهگذری با عبور از آن در خواهد آمد و واقعا رنج آور است. اقدامات غیر فنی و صرف هزینه های بیت المال در این زمینه ناراحت کننده است.

 

همچنین تعداد دیگری از شهروندان در گفتگوهایی که با کرندکرد داشتند از فعالیت ادارات متولی امر گلایه داشتند.

 

در شهرستان دالاهو مشکلات مختلفی وجود دارد اما مسکن مهر و وضعیت راه های درون شهری معضلاتی است که نیازمند توجه فوری در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه دارد.

 

مطالبات مردم سنقر و کلیایی

 

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار سهیل سنقر در خصوص سفر حسن روحانی رییس دولت یازدهم به استان کرمانشاه اظهار داشت: در روزهای آینده شاهد حضور رییس جمهور در استان کرمانشاه خواهیم بود و این در حالیست که رئیس جمهور و هیئت دولت با سه سال تأخیر به کرمانشاه می آیند.

 

 

نماینده مردم سنقروکلیایی بیان داشت: استان هایی که جزو سفر های اول هیئت دولت بود مصوباتش اجرا و به بهربرداری نیز رسید است بنده با طرح سوالی از ایشان می پرسم سهم استان از دیر آمدن شما به کرمانشاه چیست؟

 

حجت الاسلام حسینی کیا در ادامه تاکید کرد: آیا نباید سهم مصوبات و اعتبارات کرمانشاه بالاتر از استان های دیگر باشد.

 

وی افزود: از مسئولین امر می خواهم برنامه مدونی برای این سفر داشته باشند و سهم هرشهرستان از اعتبارات را در این سفر مشخص کنند.

 

نماینده مردم سنقر و کلیایی مصوبه پرداخت خسارت سرمازدگی، بزرگراه کربلا و توجه به صنعت شهرستان در راستای اشتغال زایی جوانان را از مهمترین خواسته های حوزه انتخابیه خود اعلام کرد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت با اجرای مصوبه سرمازدگی به محصولات کشاورزی قبل از سفر به کرمانشاه برادری خود را ثابت کند، اگر این مصوبه اجرایی نشود در شورای اداری استان اعتراض خود را به رئیس جمهور اعلام می کنیم.

 

یکی از مهمترین مطالبات مردمی شهرستان بحث آب شرب سنقروکلیایی است

 

علیرضا ایزدی در گفتگو با خبرنگار سهیل سنقر اظهار داشت: در خصوص سفر آقای دکتر روحانی چند پروژه اصلی شهرستان در دستور کار قرار گرفته و در حال پیگیری است و با مجموعه معاونت عمرانی و شخص آقای استاندار هم راجع به این پروژه ها صحبت کردیم.

 

 

فرماندار شهرستان سنقروکلیایی بیان داشت: ابتدایی ترین بحث ما بحث آب شرب شهرستان است و با توجه به اینکه تخصیص مناسبی را از سد شهدا داریم بحث تصفیه خانه را در دستور کار قرار داریم که ان شاءالله با تامین اعتبار مناسبی که صورت بگیرد امیدوار هستیم برای سال ۹۶ به بهره برداری برسد.

 

وی در ادامه گفت: بحث دوم بحث پایاب سد شهدای این شهرستان است و ان شاءالله با تامین اعتباری که صورت خواهد گرفت امیدواریم ۲۶۰۰ هکتار ما در طرح آبیاری در سال آینده نیز جزو برنامه قرار گیرد.

 

حل معضل بیکاری مهمترین مطالبه مردم سنقروکلیایی از سفر رییس جمهور

 

علی رضوانی در گفتگو با خبرنگار سهیل سنقر در خصوص سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه مهمترین انتظار خود از دولت تدبیر و امید را تلاش برای رفع مشکل بیکاری جوانان و رونق اقتصادی عنوان کرد.

 

این استاد دانشگاه بیان داشت: مهم ترین مطالبه و اولویت استان در شرایط فعلی، رفع مشکل بیکاری جوانان باید باشد.

 

وی با بیان اینکه اولویت کاری رئیس جمهور و هیئت دولت نیز باید فراهم کردن زمینه های اشتغال جوانان باشد، گفت: متاسفانه جوانان غیرتمند استان کرمانشاه از جمله جوانان شهرستان سنقروکلیایی از بیکاری رنج می برند که باید فکر و چاره ای اندیشیده شود.

 

رضوانی به اهمیت کشاورزی و دامداری در شهرستان سنقروکلیایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کشاورزی و دامداری در شهرستان سنقروکلیایی حرف اول را می زند، لذا می توان با توجه به زیرساخت های کشاورزی در شهرستان هم زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی و هم اشتغال زایی شد که امیدوارم دولت در توجه به اشتغال و زیرساخت های کشاورزی اهتمام ویژه داشته باشد.

 

کارخانه ایران خودروی صحنه مهمترین مطالبه مردم از سفر رئیس جمهور

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از امروله کارخانه ایران خودروی شهرستان صحنه طی مراسمی با حضور محمد نجار وزیر کشور، زمانی نماینده وقت مردم صحنه و کنگاور در مجلس شورای اسلامی، رستمی ریاست سازمان صنایع و معادن، شاهمرادی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی و جمعی از مدیران و مسوولان استان در شهرک آبباریک صحنه، کلنگ زنی شد.

 

این طرح بزرگ که در دولت قبل کلنگ زنی شد با گذشت چندین سال و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تنها پیشرفت 10 الی 15 درصدی داشته است. به گفته مسئولین نزدیک به پروژه، تنها 4 سال از تعویق ساخت و ساز به خاطر اختلاف نظر بین ایران خودرو و تامین اجتماعی بوده ولی ایران خودرو با خرید سهم 51 درصد تامین اجتماعی تمام سهام این کارخانه را از آن خود کرده است.

 

در این کارخانه قرار شد خودروی پژو به تولید برسد که بعد از مدتی به خودرو سمند تغییر یافت. از طرفی هم تعداد جذب نیروی مستقیم از 400 نفر که وزیر وقت کشور در سخنرانی خود در مراسم کلنگ زنی  قولش را داده بود به 180 نفر کاهش یافت.

 

راه اندازی کارخانه خودروسازی کرمانشاه به عنوان یک مطالبه مهم مردم شهرستان صحنه محسوب می شود که مسئولین استان و شرکت ایران خودرو باید با جدیت پیگیر آن باشد تا این طرح چندین ساله به بهره برداری برسد.

 

کارخانه ایران خودروی شهرستان صحنه ابتدای سال 96 راه اندازی می شود

 

حسین مرادی  در گفتگو با امروله اظهار داشت: کارخانه ایران خودروی این شهرستان در ابتدای سال 96 با 15 هزار دستگاه خودرو در سال راه اندازی می شود و در فاز بعدی این رقم به 30 هزار دستگاه در سال می رسد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه این کارخانه در زمینی به مساحت 30 هکتار است، تصریح کرد: علت تاخیر راه اندازی پروژه اختلاف بین تامین اجتماعی و ایران خودرو بوده است که با کنار کشیدن تامین اجتماعی و خرید سهم 51 درصدی آن توسط ایران خودرو به زودی شاهد تولید خودرو خواهیم بود.

 

مرادی با اشاره به اینکه در ایران خودروی صحنه انواع محصولات سمند تولید می شود خاطر نشان کرد: طی جلسه ای که با حضور مدیر ایران خودروی کرمانشاه، امام جمعه شهرستان صحنه و اداره صنعت و معدن و تجارت انجام گرفت تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا در این کارخانه از نیروهای بومی استفاده شود.

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان صحنه در پایان گفت: با توجه به هم مرز بودن استان کرمانشاه با کشور عراق این کارخانه نقش بسزایی در صادرات خودرو می تواند داشته باشد.

 

 آب شرب اولویت اول هرسین و مطالبه اصلی مردم شهرستان

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از دیوانگاه،   سفر یک یا دو روزه حسن روحانی رئیس جمهور و هیئت دولت در حالی صورت می گیرد که مردم استان کرمانشاه و شهرستان های تابعه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و در صددند تا در این سفر مطالباتشان را برای توسعه شهرستان مطرح کنند.

 

هر چند که برخی از مسئولین معتقدند طی سال های گذشته دولت تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات و دغدغه‌های مردم این منطقه انجام‌ داده، اما هنوز معضلات فراوانی در هرسین دیده می‌شود که با وجود وعده‌های داده‌ شده، به سرانجام نرسیده است.

 

شهرستان هرسین با جمعیتی حدود 85هزار نفر در 45 کیلومتری جنوب شرقی استان کرمانشاه واقع شده که از جنوب به شهرستان دلفان استان لرستان، از شمال به شهرستان صحنه، از غرب به شهرستان کرمانشاه و از شرق به نهاوند محدود می‌شود.

 

مشکلات متعدد مدیریتی در سطوح مختلف و انتخاب های بعضا از روی احساس مردم شهرستان شاید یکی از عللی است که وضعیت امروز شهرستان را به این صورت در آورده و شهرستان را به تلمباری از مشکلات ریز و درشت شهری تبدیل کرده است که حل هر کدام از آنها نیاز مند سال ها کار اجرایی و البته فرهنگی است.

 

مشکلات مسکن مهر، پروژه های آبرسانی، ساماندهی  مسیر هرسین به پلیسراه، تصفیه خانه فاضلاب، وجود چاه های غیر مجاز و شیوه قدیمی زراعت، نوسازی در بحث کشاورزی، نبود شیوه های نوین دامپروری، خدمات دهی ضعیف در سطح شهرستان، وضعیت بیمارستان و لزوم افزایش متخصصین، توسعه صنایع دستی و گردشگری و لزوم نگاه ویژه میراث به گلیم هرسین، بهره برداری از معادن، اشتغال، توجه به تصفیه خانه آب شرب هرسین، لزوم تکمیل پروژه آبرسانی پاسار، ساماندهی پارک ها و معابر شهرستان، تجهیز مجتمع فنی و حرفه ای شهرستان از جمله مشکلات شهرستان است که نیاز است در این خصوص توجه ویژه ای صورت گیرد.

 

اما آن چیزی که به مشکلی اساسی برای مردم هرسین تبدیل شده و حساسیت هایی را در هفته های های گذشته برای شهرستان ایجاد کرده بود بحث آب شرب است.

 

 

اواسط فروردین ماه سال جاری بود  که در پی بارندگی های اخیر و در نتیجه بالا آمدن سطح آب های زیر زمین که عمدتا در سال های پر باران اتفاق می افتد وضعیت آب سراب هرسین گل آلود و کدر شد هر چند که شاید این موضوع یک پدیده طبیعی به نظر می رسید اما این وضعیت نگرانی هایی را برای مردم شهرستان در بحث آلودگی آب ایجاد کرد.

 

این موضوع تقریبا دو ماه به طول انجامید و در طول این مدت ادارات متولی بارها از سالم بودن آب شهرستان خبر می دادند ولی همچنان اکثر مردم برای تامین آب مورد نیاز خود راهی چشمه های اطراف شهرستان شده و یا به بطری های آب معدنی پناه می بردند تا اینکه در نهایت علوم پزشکی استان کرمانشاه در بیانیه ای در اوایل اردیبهشت ماه بالاخره آب شرب هرسین را غیر قابل شرب اعلام کرد.

 

 

هر چند که با گذشت مدتی از این واقعه آب شرب شهرستان به حال عادی برگشته و مردم عمدتا از آب لوله کشی استفاده می کنند اما  هستند کسانی که هنوز از آب چشمه ها برای شرب استفاده می کنند و این موضوع ذهنیت بدی را نسبت به تنها منبع آب شهرستان برای مردم ایجاد کرده است و می طلبد که مسئولین در آستانه سفر رئیس جمهور به عنوان یکی از اساسی ترین مطالبات مردم شهرستان به آن بپردازند.

 

یاور محمدی فرماندار شهرستان هرسین در خصوص سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کرمانشاه و طرح مشکلات و اولویت های شهرستان در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و با توجه به محدودیت های دولت در خصوص بودجه کشور مقرر شده هر شهرستان پنج مورد از اولویت های خود را معرفی کرده تا دولت بتواند با تمرکز بر روی آنها در خصوص اجرایی شدن اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

وی افزود: بحث آب شرب هرسین اولین و مهمترین اولویت شهرستان است که مقرر شده در این سفر در خصوص نصب و راه اندازی سیستم تصفیه آب شرب شهرستان در مرحله اول و نیز تامین آب از طریق طرح های میان مدت اقداماتی انجام شود.

 

فرماندار شهرستان هرسین خاطرنشان کرد: انتظار می رود سفر دولت به استان بخش قابل توجهی از مشکلات منطقه را حل کند و باعث تسهیل در اجرای برخی پروژه ها شود.

 

هر چند که بنا به اظهارات فرماندار شهرستان، پنج اولویت در صدر مصوبات اجرایی شهرستان در سفر رئیس جمهور قرار گرفته است اما آنچیزی که اهمیت پرداختن به این موضوع را به طور اخص بیشتر کرده مطالبات ویژه مردم در خصوص وضعیت آب شرب شهرستان است که حساسیت ها را دو چندان می کند.

 

حسن سلیمانی نماینده مردم شهرستان های هرسین صحنه و کنگاور نیز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه، در خصوص جلسه ای که با موضوع سفر رئیس جمهور به استان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موارد مورد بحث در این جلسه بررسی نیاز ها و امکاناتی است که می توان با توجه به توانایی دولت اجرا شود.

 

 

وی در خصوص بیان مسائل و مشکلات کلیدی استان افزود: در مسائل کلیدی مطالبات اصلی شامل موضوع پالایشگاه آناهیتا، تکمیل و راه اندازی راه آهن غرب کشور، تأمین تسهیلات ارزان قیمت به کارخانه ها و کارگاه ها در راستای ایجاد اشتغال، سیستم آبرسانی و به خصوص آب شرب هرسین و همچنین بحث ریزگردها بود که مورد بررسی قرار گرفت.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در خصوص وضعیت آب شرب هرسین خاطرنشان کرد: مسئولین استانی خود به این نتیجه رسیده بودند که این موضوع در سفر رئیس جمهور مطرح شود و جزء مصوبات باشد ولی با این حال تاکیداتی بر اجرای آن صورت گرفت و مقرر شد که به طور قطع این موضوع جزء مصوبات سفر رئیس جمهور به استان باشد.

 

به گزارش خبرنگار دیوانگاه هر چند توجه کاروان تدبیر و امید به حق مردم شهرستان محدود به نظر می رسد و انتظار به حق مردم بسیار است،  اما پیگیری همین اولویت های محدود هم می تواند گره کوچکی از تلمبار مشکلات شهرستان را باز کند و مردم را به عملکرد ضعیف سه ساله دولت در طول یک سال باقی مانده امیدوار کند.

 

بهبود وضعیت فاضلاب اولویت اصلی کنگاور

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، به نقل از آفتاب کنگاور از ابتدای سال 94 پروژه ای برای جمع آوری شبکه فاضلاب فرسوده و اجرای شبکه فاضلاب نوین در شهر کنگاور توسط اداره آب و فاضلاب شهری و شهرداری شروع شد که علی رغم شروع مناسب با رسیدن به فصل سرما مشکلات زیادی را برای شهروندان کنگاوری ایجاد کرد. حفاری ها در برخی موارد تا عمق 4 متر انجام شده بود و با توجه به عدم تراکم سازی مناسب به تله هایی برای فرو رفتن اتومبیل ها تبدیل شده بود.

 

تحمل گردو خاک در تابستان و گل و لای در فصل بارندگی برای مردم عادی شده بود و اگر راننده ای به محل حفاری ها آشنایی نداشت حتما باید با امداد تماس می گرفت تا اتوموبیل خود را از چاله ها بیرون بکشد.

 

پس از گذشت فصل سرما و اعتراض زیاد مردم نسبت به عدم ساماندهی حفاری ها، امسال شهرداری اقدام به ترمیم این حفاری ها کرد که در بسیاری از موارد به دلیل عدم تراکم سازی مناسب آسفالت نشست کرده و به اجبار باید علاوه بر خاک برداری مجدد اقدام به آسفالت مجدد می شد که به نوعی هزینه ها را چند برابر کرد.

 

وظایف آبفا و شهرداری در طرح فاضلاب کشی

 

شریف خسروی فرماندار کنگاور در گفتگو با خبرنگار آفتاب کنگاوراظهار داشت: از زمان آغاز به کار فاضلاب کشی پیمانکاران به صورت قطعه ای کار میکردند که پس از سفر استاندار و اعتراض ما، این وضعیت تجمیع شد و به صورت یکپارچه کار خود را ادامه داد.

 

 

وی تاکید کرد: در اصول اجرای طرح، آبفا وظیفه دارد با کمترین مزاحمت برای مردم کار خود را انجام و شهرداری هم به دلیل دریافت بودجه طرح موظف است به سرعت کار آسفالت را انجام دهد.

 

وی با انتقاد از ضعیف بودن مدیریت شهری در شهرداری کنگاور گفت: در رابطه با تراکم سازی حفاری ها اداره آبفا اگر هم قصد انجام داشته باشد به علت اینکه در تخصص این اداره نیست نباید انتظار اجرای مناسب آن را داشت، لذا اینجا وظیفه شهرداری است که تراکم سازی نهایی را انجام دهد.

 

خسروی گفت: در سفری که رئیس جمهور به استان خواهد داشت، این مساله مطرح خواهد شد و انتظار داریم که در روند پیشرفت و اتمام پروژه تسهیل صورت گیرد.

 

پروژه فاضلاب کشی شهرستان به صورت کامل راکد مانده است

 

حسین جاورسینه مدیر آب و فاضلاب شهری کنگاور به خبرنگار آفتاب کنگاور گفت: در حال حاضر پروژه فاضلاب کشی شهرستان به صورت کامل راکد مانده است.

 

وی دلیل راکد ماندن پروژه را نداشتن اجازه فعالیت اداره آب و فاضلاب دانست و گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه در فصل کاری هستیم، شهرداری اجازه ادامه فعالیت را از ما گرفته است و مجوز شروع بکار را به ما نمی دهد.

 

وی در تشریح پیشرفت پروژه گفت: از ابتدای فعالیت پروژه تا بحال حدود 12 و نیم کیلومتر لوله گذاری شده که بسیاری از آن خارج از محدوده شهری و بدون نیاز به اجازه شهرداری بوده است، اما باید توجه داشت که شبکه فاضلاب کنگاور جمعا حدود 110 کیلومتر است و هنوز ما ده درصد از پروژه را انجام داده ایم و این نیاز به توجه بیشتر و تعامل سازنده تر دارد.

 

مدیر آب و فاضلاب شهری کنگاور در پاسخ به این سوال که چرا تراکم سازی مناسب پس از حفاری ها از طرف شما انجام نمی گیرد، گفت: ما وظیفه داریم که 80 سانتیمتر تراکم سازی به واسطه غرقابی کردن خاک انجام دهیم که این اقدام تا بحال صورت گرفته و ما بقی کار باید توسط شهرداری انجام شود.

 

جاورسینه از عدم همکاری مردم نیز گلایه داشت و گفت: شهروندان ما باید قبول کنند که چنین حفاری بزرگی نیاز به صبر و تحمل زیاد دارد و اگر مدتی مقابل خانه یا محل تردد آنها حفاری می شود در عوض آینده بهتری برای آنها رقم خواهد خورد.

 

شهردار کنگاور نیز آمادگی خود را برای ادامه پروژه فاضلاب کشی اعلام کرد و گفت: اداره آبفا و شرکت پیمانکار موظف است مراحل قانونی را طی کرده و در زمان مناسب با متراکم سازی مناسب پروژه را تحویل شهرداری دهد، اما متاسفانه بعضا در این مورد کوتاهی کرده و نواقص زیادی در کار ایجاد می کند.

 

وی گفت: ما آماده فعالیت مجدد و ادامه پروژه هستیم، اما نمی خواهیم شهر به هم ریخته و موجبات اعتراض مردم ایجاد شود.

 

اردشیر مولایی از پیشرفت 85 درصدی لکه گیری معابر خبر داد و گفت: در حال حاضر به علت مشکلی که در کارخانه آسفالت ایجاد شده لکه گیری ها متوقف شده، که در صورت رفع ایراد مابقی لکه گیری ها نیز انجام خواهد شد.

 

نگاهی به برخی از آمار های مسئولین نشان می دهد که تفاوت آشکاری میان این آمارها وجود دارد چرا که در گزارش مهرماه سال 1394، مدیر آب و فاضلاب شهری کنگاور میزان پیشرفت شبکه سازی فاضلاب نوین را 40 تا 45 درصد اعلام کرده بود و این در حالی است که امروز ما متوجه می شویم تنها 12 و نیم کیلومتر لوله گذاری صورت گرفته است.

 

همچنن در گزارشات پیشین از نبود بودجه کافی برای ادامه پروژه صحبت می شد که با تامین این بودجه از محل مصوبات رهبری دیگر صحبتی از نبود بودجه در میان نیست و تنها نبودن تعامل مناسب بین ادارات مربوطه مشکل ساز شده است.

 

در پایان باید به این مساله توجه داشت که این کشمکش ها و عدم هماهنگی ها تا کی و تا کجا ادامه خواهد داشت ،و آیا انجام نشدن پروژه به حال عده ای سود خواهد داشت یا خیر!؟ مردم کنگاور در سال های اخیر سختی حفاری ها و بی مدیریتی ها را تحمل کرده اند و این نشانه صبر و حوصله آنهاست، پس اگر کار به موقع و اصولی انجام گیرد مردم مانع خاصی برای اجرای طرح نخواهند بود.

 

جوانرودی ها در انتظار بازگشایی مرز

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از جوانرود هه وال، شهرستان جوانرود با هفتاد و چهار هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از  شهرستانهای  پر جمعیت استان کرمانشاه مطرح است که با وجود بسترهای بسیار خوب گردشگری و تجاری، در آمارهای اعلام شده نرخ بیکاری در سالهای اخیر در میان بیکارترین ها قرار دارد.

 

با توجه نزدیک بودن سفر ریاست جمهور به استان کرمانشاه و نظر به اینکه بیکاری هم اکنون به عنوان  یکی از مشکلات عمده این شهرستان مطرح است یکی از مطالبات مردم شهرستان جوانرود گشایش مرز دروله جوانرود است که می تواند تاثیرات بسزایی در زمینه رونق اقتصادی و کاهش آمار بیکاری در این شهرستان داشته باشد.

 

نقش مرز دروله در کاهش آمار بیکاری

 

فریدون ابراهیمی نایب رییس شورای اسلامی شهر جوانرود در این زمینه به جوانرودهوال گفت: با توجه به بالا بودن درصد بیکاری در شهرستان جوانرود که به عنوان سومین شهر پر جمعیت استان کرمانشاه مطرح است، یکی از دغدغه های اصلی فراهم آوردن بسترهایی برای رفع این معضل است.

 

وی افزود: مردم شهرستان جوانرود از مسئولین انتظار دارند در این راستا با برنامه های موثر و ملموس پا به عرصه کاهش و یا ریشه کنی این معضل نمایند، با توجه به اینکه بسترهای گردشگری و تجاری شهرستان جوانرود فراهم است و همچنین با توجه به اینکه سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه نیز درراه است، یکی از مطالبات مهم مردم شهرستان جوانرود گشایش مرز دروله است که می تواند تاثیرات بسیار خوبی در کاهش آمار بیکاری و اقتصاد شهرستان داشته باشد.

 

 

ابراهیمی به ویژگی ها و پتانسیل های جوانرود اشاره و تصریح کرد: شهرستان جوانرود به واسطه موقعیت کوهستانی از زمین های مناسبی برای کشاورزی برخوردار نیست و از نظر وجود صنایع و کارخانه های تولیدی نیز چندان پیشرفتی نداشته است. با توجه به اینکه این شهرستان از نعمت های خدادادی خوبی در زمینه گردشگری و تجارت برخوردار است هم اکنون به عنوان یکی از قطب های تجاری و گردشگری استان مطرح است و سالانه میزبان تعداد زیادی از مسافرین و گردشگران از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه است.

 

وی گفت: با توجه به نزدیک بوده مرز دروله به شهرستان بازگشایی این مرز می تواند باعث رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان شود که تاثیرات آن حتی برای شهرستان های دیگر و استان کرمانشاه نیز مشهود خواهد بود.

 

نایب رییس شورای اسلامی شهر جوانرود خاطر نشان کرد: فراهم شدن چنین بسترهایی برای بسیاری از مردم روستاهای شهرستان جوانرود که از مشکلات خاص خود از جمله نبود درآمد کافی به دلیل شرایط نامناسب کشاورزی و دامداری می تواند باعث رونق اقتصادی زندگی و بهتر شدن وضعیت معیشتی آن ها شود.  فراهم کردن شرایط زندگی بهتر باعث کاهش رغبت مهاجرت آنان به شهرها می شود و حتی می تواند زمینه بازگشت تعداد زیادی از خانوارهای این روستاها را که به شهر مهاجرت کرده اند، فراهم نماید.

 

اهمیت مرز دروله در اقتصاد شهری و مناطق روستایی شهرستان جوانرود

 

صدیق نظر نیا از بازاریان بازارچه شهرستان جوانرود که بیش از ده سال است در این بازارچه فعالیت دارد نیز در این زمینه به خبرنگار جوانرود هوال گفت: گشایش مرز دروله با ساز و کارهای مناسب یا بلامانع شدن ورود کالا تا شهرستان جوانرود در کنار ایجاد کسب و کار برای تعداد زیادی از مردم شهرستان می تواند تاثیر بسیار خوبی در رونق اقتصادی  شهرستان داشته باشد که از آن جمله می توان به این مسئله اشاره کرد که اجناس ارائه شده در بازار حتی  توسط باربری هم ارزانتر به دست فروشنده می رسد و ارزانتر از هم اکنون عرضه خواهد شد که این امر نیز بر افزایش استقبال از بازارچه جوانرود و بازارچه های دیگراورامانات تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

وی افزود: همچنین این بازگشایی می تواند باعث افزایش اشتغال و پیشگیری از بیکار شدن عده زیادی از بازاریان و کسبه شاغل در این بازارچه شود.

 

نظر نیا تصریح کرد: مرز دروله منبع اقتصادی و درآمد بزرگی برای اقتصاد مناطق روستایی شهرستان جوانرود ایجاد خواهد کرد که به واسطه نبود شرایط لازم کشاورزی و دامداری در بسیاری از این روستاها، مردم آن از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.

 

وی  در ادامه افزود: به طور قطع یکی از بهترین زمینه هایی که هم اکنون برای شهرستان جوانرود وجود دارد زمینه های توریستی و گردشگری است که  که می تواند زیر ساخت هایی خوبی برای برنامه ریزی مسئولان و برون رفتن از برخی مشکلات مثل بیکاری و رفع محرومیت بخصوص در روستاهای مرزی که هیچ گونه منبع درآمد پایدار و مناسبی در اختیار ندارند، باشد.

 

نیاز جدی روانسر به بیمارستان 32 تختخوابی

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از سراب روانسر،  پروژه بیمارستان 32 تختخوابی روانسر در سفر هیئت دولت دهم به استان کرمانشاه به تصویب رسید ولی با ممانعت های کارگروه در کمیسیون 215 مجلس شورای اسلامی مطرح نشد و موافقت اصولی آن تائید نشد.

 

با پیگیری های نماینده دور گذشته مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی و با مطرح شدن در کمیسیون 215 مجلس، این پروژه در ردیف بودجه سال 1393 لحاظ شد. بعد از قرار گرفتن در کمیسیون 215 نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی از دیده شدن یک ردیف مستقل برای پروژه بیمارستان 32 تختخوابی روانسر در لایحه بودجه و آغاز عملیات احداث آن از ابتدای سال 94 خبر داد، و مسئولان نوید احداث این بیمارستان در سال 94 و افتتاح آن را در ابتدای سال 95 به مردم شهرستان دادند.

 

با تمامی این وعده و وعیدها بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان روانسر از طرف مجلس شورای اسلامی در ردیف بودجه قرار گرفت اما، زمین اهدایی که به این پروژه اختصاص یافته بود بدلیل تغییر کاربری بار دیگر مانع شد.

 

بعد از رفع نشدن مشکل تغییر کاربری زمین اهدایی، و عملیاتی نشدن احداث بیمارستان 32 تختخوابی روانسر طی نشستی در اواخر خرداد ماه سال گذشته، موافقت ضمنی جهت تغییر کاربری زمین بیمارستان اخذ و مقرر شد تا نتیجه نهایی از سوی کمیسیون در استانداری استان مشخص شود.

 

بعد از بررسی های استانداری استان، اعضای کارگروه، زمین اهدایی در مسیرجاده کنار گذر شهرستان را به دلیل منع هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی رد و بار دیگر مانع از شروع این پروژه شد.

 

سرانجام پس از بررسی های لازم زمین جنب ناحیه کارگاهی (پشت پاسگاه پلیس راه روانسر- پاوه ) مورد موافقت قرار گرفت  و در نهایت پس از انجام امورات اولیه مقرر شد مراسم کلنگ زنی احداث و آغاز به کار بیمارستان روانسر در تاریخ 5-6-94 با حضور رضایی بابادی استاندار پیشین استان و جمعی از مسئولین استانی و محلی انجام شود که متاسفانه زارعین و کشاورزان روانسری ادعای مالکیت بیش از 10 هزار متر را داشتند که با مراجعه افراد به استاندار مانع از مراسم کنگ زنی بیمارستان شدند.

 

بعد از گذشت 11 روز مشکل تغییر کاربری و معارضین زمین بیمارستان روانسر حل شد و با حضور رضایی بابادی استاندار وقت، نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان کلنگ احداث بیمارستان 32 تختخوابی روانسر در شهریور ماه سال 94 به زمین خورد اما عملیات ساخت این بیمارستان باز هم شروع نشد!

 

با این وجود فریدون نوری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر در جمع مدیران شهرستان روانسر در فرمانداری شهرستان در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان 32 تختخوابی روانسر از پایان اعتبار مجوز کمیسیون 215 بیمارستان روانسر خبر داد.

 

وی گفت: بنا به تعطیلی کمیسیون دبیرخانه ماده 215 تاکنون موفق به تمدید مجوز کمیسیون بیمارستان نشده ایم.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر  گفت: ساخت این بیمارستان با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 928 میلیون ریال بعنوان پیش پرداخت به شرکت پیمانکار آغاز شده و در مرحله ساخت قسمت ساختمان اداری است.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه علی رغم تعطیلی دبیرخانه کیمسیون 215 چندی پیش با خبر شدیم در همین نزدیکی شهرستان همجوار استان کرمانشاه مجوز کمیسیون 215 برای ساخت  بیمارستان صادر شده و بیمارستان در حال ساخت است که این  پیگیری مستمر نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی و ریاست دانشگاه علوم پزشکی را می طلبد.

 

فریدون نوری با تکذیب شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر جابجایی بودجه ساخت بیمارستان 32 تختخوابی روانسر به شهرستانی دیگر گفت: این پروژه بخاطر مسایل فنی مدتی متوقف شده است اما با پیگیری های مسئولین دانشگاه بزودی و با رفع این مسایل عملیات ساخت آن از سر گرفته می شود.

 

حسین ویسمرادی فرماندار شهرستان روانسر نیز در این خصوص گفت: از بد ورود ما به شهرستان به دنبال محقق شدن آرزوی دیرنه مردمان شهرمان بودیم.

 

وی در خصوص پایان مدت مجوز کمیسیون افزود: مجوز کمیسیون 215 مدت دار و به مدت تعیین شده و تغیر کاربری و استعلام زمین کشاورزی در مجاورت جاده کنار گذر نصف زمان مجوز را گرفت و نتیجه ای هم در بر نداشت و با مخالفت کارگروه بدلیل منع قانون ساخت و ساز در اراضی کشاورزی پذیرفته نشد بناچار زمین جدید را معرفی کردیم.

 

وی با بیان اینکه مشکل کمبود اعتبار بود، گفت: سال گذشته 1 و نیم میلیارد بودجه برای بیمارستان اختصاص یافت در حالیکه مجموعه اورژانس، ساختمان اداری و بیمارستان رقمی بالغ بر 40 میلیارد تومان لازم دارد و با این مبلغ یک میلیارد و نیم دانشکاه تشخیص داد از محل ساختمان اداری شروع کند.

 

فرماندار شهرستان روانسر در پایان یادآور شد:  حتی از بدبیاری این بیمارستان این است که سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای این پروژه 20 میلیارد تومان پیشنهاد داد و متاسفانه بخاط کسری اعتبارات محقق نشد.

 

بهبود وضعیت جاده ها اولویت اصلی ثلاث باباجانی

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از شاخ شمیران، ثلاث باباجانی شهرستانی در شمال غرب استان کرمانشاه است و امروزه کمتر کسی هست که محرومیت های این دیار آسیب دیده در جنگ را نداند.

 

گرچه می توان گفت تمامی محرومیت ها این دیار به رژیم طاغوت بر می گردد چرا که سرزمین در آن دوران هیچگاه رنگ و بوی امکانات را برخود ندید و از جزئی ترین امکانات وقت محروم بود و این محرومیت با همزمانی جنگ تحمیلی رژیم بعث و حامیانش عملا از شتاب خدمت رسانی انقلاب نوپای ایران اسلامی به این نقطه محروم کاست.

 

 

در دوران دفاع مقدس و بعد از آن مردم این منطقه از موهبت نعماتی چون آب آشامیدنی، برق، راه های ارتباطی، مدارس و ... بهره مند شد اما متاسفانه شدت محرومیت این شهرستان همانطور که گفته شد به میزانی است که هنوز نیازمند همت و تلاش جهادگونه مسئولان در امر خدمات رسانی هستند.

 

با این تفاصیل یکی از مهمترین  نیازهای امروز ثلاث باباجانی، محورهای ارتباطی این شهرستان است.

 

 

محورهای ارتباطی فرسوده و غیر استاندارد ثلاث باباجانی امروزه معضل بزرگی برای شهرستان ثلاث باباجانی محسوب می شود چرا که این امر موجب شده است به نوعی این شهرستان مرزی به جای ترقی و پیشرفت در انزوا و تنگنا قرار گیرد و در واقع می توان گفت به دلیل وجود جاده های نامناسب ثلاث باباجانی در یک بن بست ارتباطی قرار گرفته است.

 

 

از سوی دیگر با نگاهی به وضعیت جغرافیایی و پتانسیل های موجود این شهرستان می توان خوش بین بود در صورت رفع مشکلات محورهای ارتباطی ثلاث باباجانی، این شهرستان با توجه به داشتن نزدیک ترین مرز زمینی به استان سلیمانیه در شمال عراق به عنوان یکی از قطب های اقتصادی در استان کرمانشاه و حتی کشور مطرح شود.

 

 

اما متاسفانه وضعیت کنونی جاده های ثلاث باباجانی بسیار نامناسب، غیر استاندارد و در برخی از جا نیز بحرانی است.

 

 

جاده های که در چند سال اخیر چشم امید به دولت تدبیر و امید بسته اند و در برخی از محورها به وضوح ناامیدی از اقدامی در این راستا مشاهده می شود.

 

 

وضعیت نامناسب محورهای ارتباطی در ثلاث باباجانی به حدی است که بهبود جاده ها و محورهای ارتباطی به عنوان خواسته اول مردم این شهرستان در جایگاه اول قرار گرفته است.

 

 

علاوه بر موارد ذکر شده در ثلاث باباجانی هنوز روستاهایی هستند که جاده ندارند و در دو سال اخیر به برکت سفر مقام معظم رهبری اقدامات و پروژه های ارتباطی برای این روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

نقاط حادثه خیز زیاد، جاده های باریک و فرسوده با چاله و چوله های بزرگ، پل ها و نقاط خطرناک بدون حفاظ، درصد بالای راه های خاکی شهرستان نسبت به استان و کشور و ... از مهمترین مشکلات محورهای ارتباطی ثلاث باباجانی است.

 

 

امید است دولت تدبیر و امید همانگونه که با شعار های خود در انتخاب آرای مردم را جلب کرد، با توجه ویژه به محورهای ارتباطی ثلاث باباجانی بتواند به وعده های خود جامه عمل بپوشد.

 

نیاز جدی پاوه به کشتارگاه بهداشتی

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از هزار ماسوله، احداث کشتارگاه مناسب یکی از ضروری‌ترین اقدامات در جهت حفظ بهداشت و سلامت جامعه و همچنین تامین گوشت قرمز سالم مورد نیاز شهروندان است.

 

به طور کلی می توان کشتارگاه ها را به سه نوع تقسیم کرد. سنتی که دام در وضعیت غیر بهداشتی ذبح می شود، نیمه صنعتی که همراه با انتقال آلودگی ناشی از کشیده شدن دام بر روی زمین و بر روی خط کشتار و یا ریل انجام می شود و صنعتی که در نهایت ضایعاتی نظیر اجزای گوشتی و خون دام در محل تبدیل ضایعات به پودر گوشت تبدیل می شوند.

 

در این رابطه و در بازدید میدانی که از کشتارگاه دام شهرستان پاوه واقع در شهرک سریاس به عمل آمد، می توان آن را در رده پایین تر از نوع سنتی قرار داد.

 

در همین خصوص پیمانکار این کشتارگاه در گفتگویی با خبرنگار هزارماسوله اظهار داشت: مشکلات این کشتار گاه از بدو ورود به آن آغاز می شود که همه این مشکلات به شهرداری پاوه مربوط می شوند.

 

صالحی با اشاره به ساختمان نامناسب کشتارگاه و با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات به این ساختمان شهرداری برمی‌گردد، افزود: جاسازی‌ نشدن یخچال نگهداری لاشه دام، نبود آب شرب در این مکان، غیر بهداشتی چاه دفع خون دام و نبود امکانات اولیه در آن از جمله مشکلاتی است که در وضعیت حاد قرار دارند.

 

وی گفت: نبود جرثقیل برقی در سقف کشتارگاه و تجهیزات وابسته به آن، شکسته شدن شیشه های ساختمان کشتارگاه، چکه کردن سقف آن در فصول پاییز و زمستان و نبود هر گونه دستگاه های خنک کننده در این مکان از دیگر مشکلات این کشتارگاه دام است.

 

صالحی افزود: در حالی که شهرداری بابت اجاره این مکان از ما ماهانه مبالغ زیادی را می گیرد ولی در مقابل خدمات مناسبی را ارائه نمی دهند.

 

وی با بیان اینکه در جوار این کشتارگاه منزل مسکونی نگهبان این محل وجود دارد، ادامه داد: به دلیل فرسوده بودن ساختمان، گاها دام های سنگینی که ذبح آنها مشکل است به منزل این نگهبان و خانواده آنان حمله ور می شوند  و در صورتی که همچنان ذبح آن برای ما مشکل باشد در ابتدا آن را با اسلحه کشته و ذبح خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه حدود 11 سال است که سلاخ هستم گفت: ما به عنوان پیمانکار در این مکان دولتی مشغول هستیم و شهرداری حاضر به پرداخت هزینه های جزئی آن نیست و فقط از ما هر ماه پول دریافت می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ما باید لوازم جزئی این کشتارگاه را هم خودمان تهیه کنیم، تصریح کرد: دو چاه دفع خون دام در جوار این کشتارگاه قرار دارند که رو باز و فاقد هر گونه پوششی بر روی آنان بوده که علاوه بر آنکه باعث بوی تعفن زیاد در منطقه می شود، گاها دام هایی هم در این چاهها گیر می کنند که بیرون آوردن آنها با مشکلاتی نیز همراه است.

 

صالحی با اشاره به مشکلات دیگر این کشتارگاه گفت: شهرداری هر ماه بابت مواد پاک کننده محیط کشتارگاه مبلغ 275 هزار تومان را از ما می گیرد این در حالی است که مایع پاک کننده را هم ما خودمان تهیه می کنیم.

 

وی با بیان اینکه ما به صورت آزاد کار می کنیم و هیچ گونه هزینه های حتی جرئی را به ما نمی دهند گفت: پیمانکار قبلی نیز هزینه هایی را بابت خرید جرثقیل برقی و اره برقی از ما گرفته است که آن جرثقیل هم اصلا در این کشتارگاه موجود نیست.

 

وی ادامه داد: بیمه هم نداریم و باید هر ماه که شهرداری خدماتی را به ما ارائه نمی دهد، پول زیادی را هم به آنها بدهیم.

 

وی با بیان اینکه درآمد ما از ذبح هر دام  به مبلغ 40 هزار تومان خواهد بود، خاطر نشان کرد: ما برای ذبح هر گوسفند مبلغ یک هزار تومان و برای ذبح گاو و گوساله نیز مبلغ 5 هزار تومان را به شهرداری تقدیم می کنیم که علاوه بر این موارد باید ماهانه مبلغ 270 هزار تومان و 500 هزار تومان بابت آب مصرفی در کشتارگاه پرداخت کنیم، این در حالی است که آب شرب را خودمان از شهر پاوه تهیه می کنیم.

 

این سلاخ افزود: شهرداری هر ماه بیش از 2 میلیون تومان را از ما می گیرد اما امکانات خوبی را هم به ما نمی دهد.

 

وی گفت: این جرثقیل های دستی هم که در سقف این کشتارگاه نصب شده اند، از اطمینان لازمی برخوردار نیستند و در چندین مورد بر روی کارگران ما افتاده است.

 

وی در پایان گفت: در نهایت پس از اتمام ذبح دام آن را به انتهای سالن جهت بازدید پزشک که آن هم صبح هر روز در این کشتارگاه حضور می یابد می فرستیم. گرچه گوشت آماده مصرف هم باید در یخچال نگه داری شود ولی نه تنها این یخچال هم وجود ندارد، گاهی در بعضی موارد که پزشک تشخیص داد دام دارای یک نوع بیماری است، با گذشت دو هفته در یخچال آن گوشت عاری از هرگونه بیماری می شود به همین دلیل باید آن را در یخچاله ای شهر قرار دهیم.

 

گشتارگاه جاده آسفالته ندارد

 

یکی دیگر از سلاخان در این کشتارگاه به خبرنگار هزارماسوله گفت: نبود جاده آسفالته از راه اصلی به مسافت حدود 100 متر، نبود محیطی مناسب جهت ذبح دام ها، نبود روشنایی در محوطه کشتارگاه و نبود پوشش مناسب چاههای دفع خون از مشکلاتی است که در این کشتارگاه وجود دارد.

 

وی افزود: هر کدام از این چاهها به عمق 7 متر و قطر 7 متر است که در سال تنها دوبار به تخلیه خون دفع شده از کشتارگاه اقدام می کنند.

 

وی گفت: بوی تعفن ناشی از آن، این منطقه را فرا می گیرد و هر کسی نمی تواند در اطراف آن دوام بیاورد.

 

بر اساس این گزارش، کشتارگاه یکی از اولویت های بهداشتی مردم پاوه است. با توجه به شرایط کشتارگاه پاوه می توان برای حفظ سلامت مردم، از خیلی از هزینه ها صرف نظر کرد تا حداقل نیمه صنعتی کردن کشتارگاه را در اولویت قرار داده شود.

 

انتهای پیام/م