پرورش شترمرغ، صنعتی با کمترین ریسک

همزمان با اوج اعمال تحریم‌های ظالمانه و بالا گرفتن مشکلات اقتصادی کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی با تأکیدات مقام معظم رهبری تنها راه چاره برای مقابله با این مشکلات و حل معضلاتی چون بیکاری جوانان عنوان شد.

اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی که مورد حمایت بسیج سازندگی است ابزاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور و کاهش بیکاری جوانان است که در یزد نیز نمونه‌های زیادی از آن را می‌توان مشاهده کرد.

جوانان یزدی با وارد شدن در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی تاکنون توانسته‌اند در بخش‌های مختلفی از جمله پرورش ماکیان، ماهی، زنبورعسل ، دامپروری، زراعت و... علاوه بر اینکه خود را از بیکاری و آسیب‌های اجتماعی که آن‌ها را تهدید می‌کنند رهانده‌اند، زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کرده‌اند.

محمد جواد اسفیداری از جوانان یزدی است که از سال 90 گام در عرصه اقتصاد مقاومتی و پرورش شترمرغ گذاشته است و اکنون نیز با 30 سال سن این شغل را پردرآمد و با کمترین ریسک می‌داند.

وی در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، با بیان اینکه در این 5 سال تجربه زیادی کسب کرده‌‌ام، گفت: ابتدا با خرید 18 جوجه شترمرغ هر کدام به قیمت 75 هزار تومان که کمتر از یک میلیون و نیم هزینه برای من داشت، کارخود را شروع کردم و از آنجا که سود خوبی ازآن بدست آوردم به کار خود رونق دادم.

اسفیداری افزود: سال بعد تعداد جوجه شترمرغ بیشتری خریداری کردم و پس از کسب تجربه و اطمینان از بازار شترمرغ، کشتار شترمرغ‌ و فروش گوشت را هم به فعالیت‌های خود اضافه کردم.

وی گفت: با وسعت گرفتن و گسترش پرورش شترمرغ‌های مولد و پرواری به افرادی که مایل هستند در این زمینه فعالیت کنند نیز جوجه شترمرغ می‌دهم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در تمام سال گوشت شترمرغ را می‌توانم عرضه کنم، ادامه داد: از آنجا که توانسته‌ام بازار خوبی برای فروش گوشت شتر مرغ پیدا کنم افرادی که از من جوجه‌ها را خریداری کردند زمانی که آنها را به سن کشتار رساندند مجدد شترمرغ‌ها را برای کشتار و فروش گوشت آنها مراجعه می‌کنند.

اسفیداری با اشاره به اینکه از محصولات دیگر شترمرغ نیز درآمد کسب می‌کنم، افزود: پس از کشتار شترمرغ، پوست شترمرغ را برای دباغی و رنگ آمیزی به تهران می‌فرستم و بنا به خواست مشتریان برای آن‌ها سفارش دوخت کیف، کفش، پالتو و غیره می‌دهیم و همچنین با دستگاه، روغن شترمرغ را تهیه می‌کنیم و از پرهای شترمرغ هم برای درست کردن گردگیر و گلدان‌های تزئینی استفاده می‌کنیم.

این کارآفرین یزدی با بیان اینکه افرادی که در زمینه پرورش شترمرغ فعالیت می‌کنند، می توانند از تمام محصولات استفاده کنند و درآمد خوبی نیز کسب کنند، از اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای بیش از 10 نفر در این زمینه خبر داد که در کشتارگاه، روغن‌گیری، تهیه کیف و چرم، بازاریابی و غیره فعالیت دارند.

اسفیداری با بیان اینکه اکنون در مزرعه بیش از 40 شترمرغ مولد داریم ، ادامه داد: علاوه بر اینکه شترمرغ پرورش می‌دهم مراجعه زیادی برای کشتار شترمرغ داریم و بیش از یک هزار شترمرغ در طول سال کشتار می‌کنیم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتیبا بیان اینکه وام دریافتی از بسیج سازندگی به رونق این کار کمک کرد، گفت: علاوه بر یزد، شهرهای مشهد، تهران، کرمان و شیراز مشتری محصولات ما هستند و از گوشت و کیف و کفش و دیگر محصولات شترمرغ استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه جوانان به راحتی و با کمترین سرمایه می‌توانند با پرورش شترمرغ برای خود اشتغال ایجاد کنند، گفت: آنها می‌توانند ابتدا با خرید چند جوجه شترمرغ خود را در این کار محک بزنند و حتی اگر علاقه‌ای هم به ادامه کار نداشتند می‌توانند پس از آنکه شترمرغ‌ها به سن کشتار رسیدند آنها را بفروشند و متحمل هیچگونه ضرری نشوند.

این کارآفرین یزدی با اشاره به مزایا و ویژگی‌های خاص محصولات شترمرغ از جمله گوشت و روغن آن گفت: محصولات شترمرغ نیازمند معرفی به مردم و تبلیغ و اطلاع رسانی در این زمینه دارد تا علاوه بر ایجاد بازار فروش برای آن، مردم از این محصولات بتوانند بهره‌مند شوند.

اسفیداری با اشاره به اینکه مزرعه شترمرغ وی در سانیچ وجود دارد با گلایه از جهاد کشاورزی گفت: مسئولان باید به صنعت شترمرغ توجه ویژه‌ای داشته باشند و به افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک کنند و حداقل زمین مورد نیاز برای پرورش شترمرغ را در اختیار آنها قرار دهند تا افراد علاقمند به این کار سرمایه خود را برای پرورش شتر مرغ به کار گیرند و نگرانی در زمینه تأمین زمین برای پرورش آن نداشته باشند.

این جوان بااراده یزدی همچنین به تازگی تصمیم دارد از آب قناتی که در برخی ایام سال مورد استفاده قرارنمی‌گیرد با ایجاد استخر برای پرورش ماهی قزل آلا استفاده کند تا از ظرفیت منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند بهترین استفاده را داشته باشد.