واکنش به حضور عوامل مختار در سریال عمر

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، رادیو و تلویزیون در هفته اخیر هم سرشار از حاشیههای برنامههای رمضانی بود. برنامه افطار شبکه سه و سریالها در رأس این حاشیهها قرار داشتند و اخباری از کلید خوردن یا به پایان رسیدن ساخت آثار جدید نیز منتشر شد.

- در این میان تصویربرداری فیلم تلویزیونی " به صرف شربت و شیرینی " نخستین ساخته هادی مقدم‌دوست با حضور حمید نعمت‌الله به عنوان مشاور کارگردان در تهران به پایان رسید.

- دیدار جمعی از مجریان صداوسیما با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر اخبار مورد توجه این هفته است. از جمله مجریان حاضر در این دیدار می‌‌توان به فرزاد حسنی، احسان کرمی، آزاده نامداری، پیام ابراهیم‌پور، مژده لواسانی، سودابه آقاجانیان، مسعود روشن پژوه، مریم جلالی، شهرام گیل‌آبادی، مهران دوستی، پریچهر بهروان و امیر پیرمرادی اشاره کرد.
در یک ماه گذشته بخش تازه‌ای در معاونت سیما با نام اداره تولید فیلمنامه سیما راه اندازی شده که علیرضا اسحاقی مدیر آن در گفتگو با مهر اظهار کرد: هدف و وظیفه این بخش تولید بخشی از نیازهای شبکه‌های مختلف سازمان به‌ویژه در حوزه مناسبت‌ها برای سریال و تله‌فیلم است. طبق نیازی که شبکه‌ها اعلام می‌کنند یا رأسا از سوی معاونت سیما دستور تولید آنها داده می‌شود، ما وظیفه داریم فیلمنامه آثار را تأمین کنیم. در واقع به شکل‌های مختلفی تلاش می‌کنیم با روش‌های کارگاهی، دعوت از نویسندگان مختلف و در اختیار گذاشتن مواد تحقیقی برای شکل گیری طرح برای نگارش فیلمنامه‌های بهتر تلاش کنیم.

رادیو و تلویزیون در هفته اخیر هم سرشار از حاشیه‌های برنامه‌های رمضانی بود. برنامه افطار شبکه سه و سریال‌ها در رأس این حاشیه‌ها قرار داشتند و اخباری از کلید خوردن یا به پایان رسیدن ساخت آثار جدید نیز منتشر شد.

- در این میان تصویربرداری فیلم تلویزیونی " به صرف شربت و شیرینی " نخستین ساخته هادی مقدم‌دوست با حضور حمید نعمت‌الله به عنوان مشاور کارگردان در تهران به پایان رسید.

- دیدار جمعی از مجریان صداوسیما با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر اخبار مورد توجه این هفته است. از جمله مجریان حاضر در این دیدار می‌‌توان به فرزاد حسنی، احسان کرمی، آزاده نامداری، پیام ابراهیم‌پور، مژده لواسانی، سودابه آقاجانیان، مسعود روشن پژوه، مریم جلالی، شهرام گیل‌آبادی، مهران دوستی، پریچهر بهروان و امیر پیرمرادی اشاره کرد.



- در یک ماه گذشته بخش تازه‌ای در معاونت سیما با نام اداره تولید فیلمنامه سیما راه اندازی شده که علیرضا اسحاقی مدیر آن در گفتگو با مهر اظهار کرد: هدف و وظیفه این بخش تولید بخشی از نیازهای شبکه‌های مختلف سازمان به‌ویژه در حوزه مناسبت‌ها برای سریال و تله‌فیلم است. طبق نیازی که شبکه‌ها اعلام می‌کنند یا رأسا از سوی معاونت سیما دستور تولید آنها داده می‌شود، ما وظیفه داریم فیلمنامه آثار را تأمین کنیم. در واقع به شکل‌های مختلفی تلاش می‌کنیم با روش‌های کارگاهی، دعوت از نویسندگان مختلف و در اختیار گذاشتن مواد تحقیقی برای شکل گیری طرح برای نگارش فیلمنامه‌های بهتر تلاش کنیم.

غافلگیر شدن مدیر شبکه پویا

- از مهم‌ترین نشست‌های خبری برگزار شده در هفته اخیر می‌توان به نخستین جلسه مطبوعاتی حسین ساری به عنوان مدیر شبکه پویا نام برد. وی در این نشست گفت: از هفته اول روزی ۵۰ هزار پیامک به شبکه می‌رسد که با توجه به نبود اطلاع رسانی این آمار برای ما غافلگیر کننده بود.

- انتخاب اعضای ناظر در شورای نظارت بر صداوسیما از میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر مهم هفته اخیر است و رمضان شجاعی کیاسری و بیژن نوباوه نمایندگان ساری و تهران به عنوان اعضای ناظر در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما شدند.

باقری بنابی، قاسم جعفری، جلیل جعفری، ‌ ‌موسوی اصل و سیدباقر حسینی از دیگر کاندیداهای عضویت در این شورا بودند که نتوانستند رای لازم را کسب کنند.

- همواره ورود نیروهای تازه به شبکه‌های رادیویی سوال برانگیز است و علاقمندان بسیاری به دنبال پیدا کردن راهی برای ورود به این رسانه هستند. در این زمینه بهنام احمدپور مبارکه مدیر رادیو جوان اطلاعات تازه‌ای ارائه داده است: از ابتدای امسال با برنامه‌ریزی معاونت صدا باشگاه رادیویی جوان حوزه فعالیت خود را گسترده‌تر کرده‌است و به جز این که نیروهای جوان و بااستعداد را به رادیو جوان معرفی می‌کند کل معاونت صدا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

جنجال‌های " راز پنهان "

- جنجال بر سر سریال‌های رمضانی از نقطه‌ای پررنگ شد که نویسنده صفحه سینما و تلویزیون یکی از روزنامه‌ها با نوشتن گزارشی در خصوص سریال " راز پنهان " مدعی شد این سریال با زد و بند میان تهیه‌کننده و مدیر شبکه یک سیما ساخته شده است.

نگارنده این مطلب که با عنوان " خرده‌لابی‌های زن و شوهری " منتشر شده ضمن اشاره به ضعف مفرط آثار نمایشی ماه مبارک رمضان امسال نوشت: " امسال در جریان رقابت پوچ رسانه‌ای، جریان راکد قصه‌های فصلی و ناامید‌کننده در امر تولید سریال‌های مناسبتی بیشتر از گذشته نمود پیدا کرده است. اهمیت نداشتن جایگاه فیلمنامه و بررسی نشدنش توسط معاونت طرح و برنامه سیما یکی از آسیب‌های امر تولید سریال‌های فصلی و مناسبتی است. "



فلورا سام، نویسنده و کارگردان فعلی سریال " راز پنهان " همسر مجید اوجی، تهیه‌کننده آن است که سال‌ها با شبکه دوم سیما همکاری داشته‌اند و البته با تغییر مدیریت در شبکه دوم و آمدن مهدی فرجی، مدیر این رسانه به شبکه سراسری تیم دونفره زن و شوهری به شبکه یک منتقل شدند و البته این همکاری و جابه‌جا‌یی تهیه‌کننده همراه مدیر شبکه به اندازه کافی شبهه‌برانگیز است و جای سوال و ابهام فراوان دارد.

مدیران از خدایشان باشد با من کار کنند!

- مجید اوجی تهیه‌کننده این سریال هم در واکنش به این یادداشت بیکار ننشست و در واکنش به این مقاله گفت: ‌ مدیران سیما از خدایشان باشد و باید افتخار کنند که با من کار می‌کنند، این اتهام را پیگیری قانونی خواهم کرد! اوجی با ایراز تأسف برای نویسنده این مطلب در خصوص آمدن تیم دونفره زن و شوهری(اوجی و سام) از شبکه دو سیما به شبکه یک با آمدن مهدی فرجی به این شبکه، بیان کرد: " ۱۰ سال با شیکه سه سیما کار کردم پس از آن ۱۰ سال با شبکه ۲ همکاری کردم، ۳۳ سال است که تهیه کننده تلویزیون هستم و کارم را به خوبی بلدم و به صراحت در کارم ادعا دارم که قدیمی ترین تهیه کننده تلویزیون در هنرهای نمایشی هستم. "

- البته دیگر عوامل این سریال نیز در هفته اخیر خبرساز شده‌اند. علیرضا جلالی تبار، بازیگر نقش فرامرز در " راز پنهان " گفت: وقتی باید ۱۸ ساعت در روز برای یک سریال کار کنی و با توجه به این میزان دستمرد در واقع نوعی از خود گذشتگی انجام شده است.

داریوش ارجمند نیز مفهوم نهفته در " راز پنهان " را مرتبط با قیامت دانست و گفت: اگر سریال ما خارج از ماه رمضان هم پخش می‌شد پیام عید فطر را می‌رساند. فلورا سام نویسنده و کارگردان " راز پنهان " تأکید کرد نمی‌خواسته است از طریق نوشتن درامی بر پایه عشق مثلثی جذب مخاطب کند و اینکه افراد خودشان را در آینه درام او ببینند برایش مهم‌تر است.

مشخص نبودن پایان " خداحافظ بچه "

- سجاد ابوالحسنی نویسنده‌ سریال " خداحافظ بچه " از تغییر و مشخص نبودن پایان داستانش پس از چهار ماه نگارش فیلمنامه خبر داد. ساخت این سریال که در میان آثار رمضانی بیش از همه مورد توجه قرار گرفته همچنان ادامه دارد و گروه صرفا ۱۰ قسمت جلوتر از پخش هستند.

فریدون جیرانی کارگردان سریال " فصل بی‌پروایی " از بازنویسی نیمی از فیلمنامه این سریال تا پایان ماه مبارک رمضان خبر داد.

" ضیافت الهی " یک فرزند را به خانواده اش بازگرداند

- یک کودک بعد از چهار سال که از خانواده‌اش جدا افتاده بود توسط گزارش‌های برنامه " ضیافت الهی " به آغوش خانواده‌اش بازگشت. این کودک با نام سعید داوود آبادی که دچار کند ذهنی است ۴ سال پیش و در شب شهادت امام رضا(ع) در قزوین گم می‌شود و تلاش‌های خانواده او برای پیدا کردنش هم بی ثمر می‌ماند. این کودک تحت سرپرستی اداره بهزیستی قزوین قرار می‌گیرد اما در شبی که ضیافت الهی از بهزیستی قزوین گزارش پخش می‌کند خانواده سعید که اهل استان قم هستند او را پیدا می‌کنند و این کودک بعد از ۴ سال به آغوش خانواده اش باز می‌گردد.

- مدیر تولید مجموعه تلویزیونی " کلاه پهلوی " اعلام کرد این سریال به کارگردانی ضیاالدین دری پس از ماه رمضان، از شهریور روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

- گروه بدلکاران خیبر به سرپرستی علیرضا فتحی نخستین صحنه‌های بدلکاری سریال " عملیات ۱۲۵ " به کارگردانی بهروز افخمی را در تونل توحید اجرا کردند.

- فرزاد جمشیدی مجری برنامه " ماه خدا " موضوع یکی از برنامه‌های هفته اخیر خود را، ارج نهادن به تلاش‌های نیروی انتظامی به عنوان نیروهای کمکی جامعه قرار داد.

ساخت سریال مشترک ایران و چین

- رامین مهمان‌پرست ضمن دیدار با معاون وزیر رادیو، تلویزیون و فیلم چین پیشنهاد ساخت تولیدات سینمایی و مستند با همکاری کارگردان‌های ایرانی و چینی را مطرح کرد.

- جلیل سامان از آغاز پیش تولید سریال " پروانه " برای پخش در دهه فجر از شبکه سه خبر داد. وی درباره آخرین وضعیت سریال " پروانه " به گفت: به تازگی وارد مرحله پیش‌تولید به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور شدیم و تاکنون حضور عواملی چون دستیار کارگردان امیر سلیمانی، طراح صحنه محسن نوروزی، آهنگساز فرید سعادتمند و برنامه ریز حسن نانکلی در کار قطعی شده است.

وی افزود: درگیر انتخاب بازیگر و لوکیشن هستیم و این مرحله به دلیل محدودیت‌ها در پرداخت به مقطع قبل از انقلاب سختی فراوانی دارد و احتمالا تا ۲۰ شهریور طول می‌کشد. لوکیشن‌ها در تهران و شمال کشور خواهد بود و سریال اواخر شهریور کلید می‌خورد.

یک چهره غیرهنرمند به فاصله چند روز مهمان دو برنامه مناسبتی شد!

" ماه عسل " عنوان برنامه ویژه افطار شبکه سه با اجرای علی ضیا است که به صورت زنده روی آنتن می‌رود و " آبی آسمانی " را نیز شبکه تهران به مناسبت ماه رمضان پیش از آغاز این ماه با اجرای علیرضا غفاری ضبط کرد که این روزها شاهد پخش آن هستیم. سازندگان این دو برنامه اخیراً به دلیل دعوت از یک مهمان مشترک با یکدیگر وارد مجادله لفظی شدند که سرانجام با زیربار نرفتن سازندگان ماه عسل، سوژه " آبی آسمانی " به اصطلاح بیات شد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که " آبی آسمانی " ها پیش از ماه رمضان با دعوت از شهرزاد شمس، نخستین بانوی خلبان هواپیمای مسافربری ایرانی، برنامه خود را ضبط کردند. در همین اثنا، به آنان خبر می‌رسد که قرار است او در برنامه زنده ماه عسل هم شرکت کند و به همین دلیل از گروه تولید این برنامه می‌خواهند تا به خاطر آنکه " آبی آسمانی " با حضور این خلبان زن هنوز پخش نشده، دعوت از او را منتفی کنند.

تهیه‌کننده ماه‌عسل، اما این درخواست را نمی‌پذیرد و برنامه را با حضور شهرزاد شمس روی آنتن می‌برد. حال آنکه برنامه " آبی آسمانی " تازه سه‌شنبه گذشته با همین مهمان پخش شد و به نوعی طراوت خود را از دست داد. تا همین چند وقت پیش برنامه‌سازان صدا وسیما بر سر حضور مهمانان هنرمند و بازیگر با یکدیگر رقابت داشتند و به نظر می‌رسد امروز با تغییر معادلات، باید شاهد حضور همزمان یا با فاصله زمانی محدود چهره‌های غیرهنرمند در شبکه‌های مختلف نیز باشیم!

ساخت سریال زندگی کنیز حضرت فاطمه(س)

سریال زندگی " فضه " کنیز حضرت فاطمه(س) در قالب سریال الف ویژه تولید می‌شود. سیدجلال چاوشیان گفت: این سریال به کارگردانی بهزاد بهزادپور تولید می‌شود. فضه کنیز و خادمه حضرت فاطمه زهرا(س) و از زنان شایسته و با فضیلت اسلام است و می‌توان با تصویر زندگی ایشان به صورت غیر مستقیم تاریخ و حقایق زندگی حضرت زهرا(س) را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: این موضوع نیازمند تحقیق و پژوهش جدی است و در حال حاضر مراحل تحقیقاتی آن آغاز شده و ظرف ۳ ماه آینده نگارش متن شروع خواهد شد. زمان پیش بینی شده برای مراحل تحقیق و نگارش ۹ ماه است و احتمال دارد اوایل سال ۹۲ " فضه " وارد مرحله پیش تولید شود. این مجموعه با درجه بندی " الف " و در ۱۳ قسمت تولید می‌شود.

واکنش به حضور عوامل " مختارنامه " در سریال عمر

محمود فلاح نسبت به حضور چند تن از عوامل سریال " مختارنامه " در سریال " الفاروق عمر " واکنش نشان داد. محمود فلاح درباره حضور برخی از عوامل مجموعه " مختارنامه " در سریال " الفاروق عمر " که به زندگی عمر می‌پردازد، گفت: همان موقع که بحثسریال " مختارنامه " مطرح بود، شنیده بودم که قرار است یک سریال تاریخی مذهبی در یکی از کشورهای عربی ساخته شود، اما نمی‌دانستم چیست و درباره موضوع آن نیز اطلاعی نداشتم. بعدها هم طی چند مصاحبه‌ای که داشتم درباره این موضوع صحبت کردم و گفتم که باید یک فکری برای بچه‌هایی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند بشود تا جذب کشورهای دیگر نشوند.



وی در پاسخ به این سوال که واکنش شما پس از در جریان این موضوع قرار گرفتن، چه بود؟ اظهار کرد: خیلی ناراحت شدم. اصلا فکر نمی‌کردم که برخی از دوستان ما در چنین پروژه‌هایی حضور داشته باشند.

فلاح در پاسخ به این سوال که اگر بنا باشد شما دوباره کار مذهبی بسازید، از عواملی که با سریال " الفاروق عمر " همکاری کردند، استفاده می‌کنید؟ توضیح داد: قطعا این افراد دیگر اولویت من نخواهند بود. قطعا آن‌هایی که به این پروژه پیوسته‌اند، در جریان موضوع و محتوای سریال بوده‌اند، مگر می‌شود که ندانند در چه اثری کار می‌کنند؟

- " مثل هیچکس "، " شبی از شب‌ها " و " راه بی پایان " سه سریال تازه‌ای هستند که شبکه آی فیلم روانه آنتن کرده است.

استقبال گردانندگان من و تو از شوخی خنده بازار

- گردانندگان من و تو از هجو اتاق خبر این شبکه در برنامه خنده بازار استقبال کردند! به نحوی که مجری برنامه مزبور ضمن پخش تصاویری از این آیتم خنده بازار، به تمجید آن پرداخت و دقت سازندگان این برنامه کمدی را در بازسازی جزئیات کوچک دکور، چون تعداد دایره های طراحی دیوار و لوگوی اتاق خبر ستود!

حذف نام و صدای ایرج از تیتراژ " چمدان "

با وجود انتشار خبر پخش صدای ایرج از تیتراژ سریال " چمدان " و پخش چهار قسمت از سریال به همین منوال، مدیران صدا و سیما دستور دادند نام و صدای او از این سریال حذف شود.



خسرو ملکان کارگردان " چمدان " در این باره گفت: به نظر من صحیح نیست با هنرمندی که ۸۲ سال سن و با این سابقه موسیقایی اینگونه برخورد شود و تنها در ۴ قسمت صدای ایشان را پخش کنند. استاد ایرج اگر می‌خواستند مطرح شوند یا به قول معروف ستاره بشوند که بودند و هستند و در این سن و سال که نمی‌خواهد جای کسی را بگیرد.

- نادیا دلدار گلچین به دلیل عفونت کلیه پیوندی اش دوباره در بیمارستان بستری شد. پس از این بود که بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد هزینه درمان این بازیگر را بر عهده می‌گیرد.

- اختلال در دریافت شبکه های پویا و ورزش یکی دیگر از اخبار هفته گذشته رادیو و تلویزیون بود که البته با پخش توضیحاتی در قالب زیرنویس اعلام شد مخاطبان با تنظیم مجدد گیرنده های خود قادر به دریافت این شبکه ها خواهند شد.

- وحید طالب‌لو دروازه بان تیم ملی در یک فیلم تلویزیونی به نام به خاطر مونا نخستین تجربه خود در بازیگری را پشت سر گذاشت.

- این هفته اعلام شد مهدی مظلومی مجموعه طنز جدید با نام مجتمع مسکونی دلنواز را میسازد. علیرضا خمسه، داریوش مودبیان، برزو ارجمند دراین سریال به تهیه کنندگی فرهاد فرج نظام برای پخش در شبکه تهران بازی خواهند کرد.