به گزارش افکارنیوزبه نقل از شبکه ایران، حدودا شش سال قبل بود که ساخت فیلمی با عنوان «سیصد» که پر بود از تحریفات تاریخی و توهین به فرهنگ و تمدن ایرانیان اسباب اعتراض بسیاری از ایرانیان و حتی ایران شناسان غربی را موجب شد. این مساله سبب ساز آن گردید که در داخل کشور کنفرانسهای بسیاری در باب نقد و زیر سوال بردن مفهومی این فیلم برگزار شده و حتی بسیاری از سینماگران نیز از این مساله سخن گویند که بهترین راه مقابله با این روند تهاجمی آن است که ایرانیان هم با سلاحی به نام سینما به دفاع در برابر هجمه ای بپردازند که از سوی بخشی از افراطیون هالیوود آنها را هدف گرفته اما متاسفانه علیرغم صرف هزینه های هنگفت و تولید فیلمهایی مثل «راه آبی ابریشم» که حتی در داخل هم اکران موفقی نداشتند ما ایرانیان نتوانستیم چنان که باید از هنرمندان توانای خود برای پاسخگویی به تحریفات آثاری مانند «سیصد» استفاده کنیم و این چنین شد که باز هم حلقه افراطی هالیوود به توهینات خود علیه ایرانیان ادامه داده و بنا شد دنباله فیلم «سیصد» با عنوان «سیصد: ظهور یک امپراتوری» ساخته شود!

فیلمی که بنا به اطلاعات ارائه شده در Imdb این روزها در مرحله فیلمبرداری قرار دارد، در برنامه اکران آگوست سال ۲۰۱۳ سینمای آمریکا قرار گرفته و به مانند قسمت قبلی کمپانیهای برادران وارنر، لجندری پیکچرز، اتمسفر اینترتینمنت و هالیوود گَنگ پروداکشنز تهیه کنندگان اصلی فیلم بوده و البته یک کمپانی جدید با نام عجیب و غریب «کِرول اند یوژول فیلمز / Cruel & Unusual Films» که مترادف فارسی آن می شود «شرکت فیلمسازی ظالم و غیرعادی»(!!!) هم به تیم تولید پیوسته است.

سوء تفاهمات پیرامون «سیصد: ظهور یک امپراتوری» زمانی به بیشینه خود می رسد که بدانیم بنا است این فیلم را یک کارگردان اسرائیلی تبار به نام «نوآم مورو» کارگردانی می کند؛ فیلمسازی که سابقه معتبری در عرصه کارگردانی ندارد و زیرورو کردن فهرست سوابقش فقط ما را با یک اثر سینمایی بلند به نام «مردمان باهوش»، چند اثر تبلیغاتی و یکی دو کار کوتاه تلویزیونی روبرو می کند. البته نوآم مورو که متولد ۱۹۶۱ اورشلیم است گزینه اصلی برای ساخت دنباله «سیصد» نبوده است چراکه تهیه کنندگان فیلم «مارک کانتون»، «جیانی نوناری» و «برنی گولدمن» وقتی در ژوئن ۲۰۰۸ قصد خود را برای ساخت فیلم اعلان کردند به صراحت بر این مساله تاکید کرده بودند که این «زاک اشنایدر» خواهد بود که کارگردانی این دنباله را انجام خواهد داد اما اشنایدر کارگردانی فیلم ابرقهرمانی «مردی از فولاد» را به این فیلم ترجیح داد و تهیه کنندگان بعد از مذاکره با چندین گزینه دیگر و عدم توافق با آنها در نهایت به سراغ کارگردانی اسرائیلی رفتند که بدش نمی آمد با کارگردانی این فیلم هم نامی برای خود دست و پا کند اما درونیات ضدایرانی خویش را به نمایش بگذارد.

داستان «سیصد: ظهور یک امپراتوری» همچنان با محوریت تقابلاتی که مابین ایرانیان و یونانیان وجود داشته به تصویر کشیده شده؛ مرکزیت تاریخی اتفاقات فیلم حدودا ۴۸۰ سال پیش از میلاد مسیح است و یک سوی ماجراها «ژنرال تِمیستوکلس» یونانی قرار دارد و سوی دیگر «خشایارشاه» پادشاه ایران در دوره هخامنشایان. به جز این دو کاراکتر، زنی به نام «آرتمیس» برآمده از منطقه ای به نام «کاریا» واقع در آسیای صغیر هم در داستان حضور دارد.

به مانند اثر سخیف «سیصد» ایفای نقش «خشایارشاه» در این فیلم باز هم به «رودریگو سانتورو» ی برزیلی تبار واگذار شده، «سولیوان استاپلتون» در نقش «تمیستوکلس» بازی کرده و «اِوا گرین» فرانسوی تبار هم بازیگر نقش «آرتمیس» بوده است. البته سازندگان فیلم در ابتدا گزینه هایی مانند «جوئل اِدگِرتون» استرالیایی تبار را هم برای بازی در فیلم مدنظر داشتند اما با رد پیشنهاد مواجه شدند.

هرچند دنباله «سیصد» که باز هم برداشتی از کمیک بوک «فرانک میلر» است مروری دارد بر چگونگی به سلطنت رسیدن «خشایارشاه» و البته «نبرد ماراتن» اما فیلمنامه نویسان این کار یک ماجرای کاملا مشکوک تاریخی به نام «نبرد سالامیس» را زمینه ای کرده اند برای خط اصلی داستان؛ این ماجرا از آنجا مشکوک است که مدارک تاریخی مرتبط با وقوع این جنگ فقط و فقط توسط مورخین یونانی تایید شده است و اولین بار هم «هرودوت» یونانی(!!!) بوده که به روایت داستان این جنگ پرداخته و در مدارک شرقی کلمه ای درباره وقوع این جنگ قید نشده! سازندگان فیلم برای آن که داستان فیلم را لو ندهند نام ابتدایی آن که «سیصد: نبرد سالامیس» نام داشت به «سیصد: ظهور یک امپراتوری» تغییر دادند.

بخش اعظم فیلمبرداری فیلم هم در استودیوی نیو بویانا فیلمز واقع در صوفیه بلغارستان در حال انجام گرفتن است.