زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

 مردم آمریکا هشتم نوامبر (18 آبان) پای صندوق‌های رأی می‌روند تا چهل و پنجمین رئیس‌جمهور این کشور را انتخاب کنند. در ادامه به آنچه در روند برگزاری انتخابات رخ می‌دهد، اشاره می‌شود. شهروندان تمام پنجاه ایالت آمریکا و واشینگتن دی.سی در 6 منطقه زمانی مختلف پای صندوق‌های رأی می‌روند. البته نتیجه انتخابات هم به رأی مردم و هم به کسب 270 رأی الکترال بستگی دارد.

 

اغلب مردم آمریکا برای اطلاع از نتایج انتخابات باید تا بسته شدن مراکز رأی‌گیری منتظر بمانند. معمولا بین ساعات 19:00 و 20:00 به وقت شرقی آمریکا (3:30 تا 4:30 صبح به وقت ایران) این مراکز بسته می‌شوند. 
البته روستای «دیکسویل نوچ» در نیوهمپشایر همیشه در اواسط شب رأی‌گیری را آغاز می‌کند و نتایج را در ساعت 00:01 به وقت شرقی آمریکا (9:30 صبح به وقت ایران)، حتی پیش از آغاز رأی‌گیری دیگر مناطق، اعلام می‌کند. انتخابات در 8 ایالت، از جمله ایالت‌های مهم نیو همپشایر و ویرجینیا ساعت 6 صبح (2:30 به وقت ایران) آغاز می‌شود. یکی از این ایالت‌ها نیویورک است؛ محلی که کلینتون و ترامپ در آن‌جا رأی می‌دهند. آن‌ها برای رأی دادن به دو مدرسه دولتی می‌روند. با توجه به زمان بسته شدن مراکز رأی‌گیری، روند انتخابات به شکل زیر پیش می‌رود. البته امکان دارد این ساعت‌ها تغییر کند.

 

نتیجه اصلی انتخابات در ساعت 23:00 به وقت شرق آمریکا (7:30 به وقت ایران) اعلام خواهد شد. با توجه به انتخابات گذشته این ساعتی است که رأی‌گیری در ساحل غربی پایان می‌یابد و پیروز انتخابات اعلام می‌شود. نتایج انتخابات در سال 2008 در همین ساعت و در سال 2012، پانزده دقیقه بعد اعلام شد.

 

ساعت 19:00 به وقت شرق آمریکا (3:30 به وقت ایران)

 

رأی‌گیری ساحل شرقی پایان می‌یابد و شمارش آرا آغاز می‌شود. ویرجینیا با 13 رأی الکترال که در سال 2008 و 2012 به «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا رأی داد، یکی از ایالت‌های تعیین‌کننده است. اگر ترامپ در این ایالت که پیش از سال 2008 کاملاً جمهوری‌خواه بود، پیروز شود یا اختلاف رأی اندکی با هیلاری کلینتون داشته باشد، دموکرات‌ها شب پر استرسی را طی خواهند کرد.

 

ایالت جورجیا با 16 رأی الکترال نیز در نتایج انتخابات بسیار مؤثر است. این ایالت از سال 1996 به جمهوری‌خواهان رأی داده است؛ اما درصد پیروزی آن در انتخابات اخیر کاهش یافته است.

 

روند رأی‌گیری و شمارش آرا در ایالت‌های ایندیانا (11 رأی الکترال)، کنتاکی (8 رأی الکترال)، کارولینای جنوبی (9 رأی الکترال) و ورمونت (3 رأی الکترال) نیز براساس همین منطقه زمانی صورت می‌گیرد.

 

19:30 به وقت شرق آمریکا (4:00 به وقت ایران)

 

رأی‌گیری در دو ایالت تعیین‌کننده کارولینای شمالی (15 رأی الکترال) و اوهایو (18 رأی الکترال) به پایان می‌رسد. کارولینای شمالی در انتخابات گذشته هم به دموکرات‌ها و هم به جمهوری‌خواهان رأی داده است و مشخص نیست امسال رأی‌دهندگان در این ایالت از کدام یک از دو نامزد اصلی حمایت کنند. 

 

اعلام نتایج اوهایو بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود زیرا این ایالت از جنگ جهانی دوم تاکنون از تمام رئیس‌جمهورهای منتخب بجز یکی از آنها حمایت کرده است.

 

«ویرجینیای غربی» با 5 رأی الکترال از سال 2000 تاکنون به نامزدهای جمهوری‌خواه رأی داده است.

 

20:00 به وقت شرق آمریکا (4:30 به وقت ایران)

 

مین (4 رأی الکترال)، مریلند (10 رأی الکترال )، ماساچوست (11 رأی الکترال )، نیوجرسی (14 رأی الکترال)، رود آیلند (4 رأی الکترال)، دلاور (3 رأی الکترال)، کنتیکت (7 رأی الکترال) ، ناحیه کلمبیا (3 رأی الکترال) در میان ایالت‌های ساحل شرقی هستند.

 

نتایج رأی‌گیری ایالت کلیدی فلوریدا با 29 رأی الکترال که در پیروزی نامزدهای انتخابات بسیار تأثیرگذار است احتمالاً در همین منطقه زمانی مشخص می‌شود. این ایالت در سال‌های 2008 و 2012 به باراک اوباما رأی داد. اگر ترامپ در فلوریدا و اوهایو پیروز نشود، احتمال موفقیت وی در رقابت‌ها بسیار کم خواهد بود.

 

نتایج رأی‌گیری پنسیلوانیا با 20 رأی الکترال نیز در همین ساعت اعلام می‌شود. این ایالت در 6 انتخابات پیشین به دموکرات‌ها رأی داده است و اگر کلینتون موفق به کسب اکثریت آرا در این ایالت نشود، ضربه بزرگی  به او وارد می‌شود.

 

نظرسنجی‌‎ها نشان می‌دهد بیش از یک نامزد در ایالت نیوهمپشایر (4 رأی الکترال) پیروز می‌شوند. به همین دلیل اعلام نتایج رأی‌گیری در این ایالت نیز بسیار مهم خواهد بود.

 

رأی‌گیری برخی از ایالت‌های جمهوری خواه مانند میسیسیپی (6)، میزوری (10)، آلاباما (9)، تنسی (11)، اکلاهما (7) نیز در همین ساعت پایان می‌یابد. ایالت ایلینوی با 20 رأی الکترال که انتظار می‌رود به کلینتون رأی دهد در همین زمان نتیجه را ارائه می‌دهد.

 

20:30 به وقت شرق آمریکا (5:00 به  وقت ایران)

 

رأی‌گیرس در «آرکانزاس» با 6 رأی الکترال در این ساعت به پایان می‌رسد. این ایالت در دو انتخابات متوالی در دهه 90 به بیل کلینتون رأی داد؛ اما از سال 2000 تاکنون به جمهوری‌خواهان رأی داده است.

 

در این زمان بازارهای آسیایی نیز آغاز به کار می‌کنند و واکنش جهان به ریاست‌جمهوری ترامپ یا کلینتون مشخص می‌شود.

 

21:00 به وقت شرق آمریکا (5:30 به وقت ایران)

 

رأی‌گیری ایالت نیویورک با 29 رأی الکترال که حامی کلینتون است، دراین ساعت مشخص خواهد شد. توجه به رأی‌گیری‌ها در ایالت کلرادو (9) در این ساعت نیز مهم است. این ایالت نیز در رقابت‌های انتخاباتی پیشین هم به دموکرات‌ها و هم به جمهوری‌خواهان رأی داده است.
ایالت میشیگان با 16 رأی الکترال از سال 1988 تاکنون از هیچ نامزد جمهوری‌خواهی حمایت نکرده‌اند؛ اما در حال حاضر مخالفت شدید این ایالت با مسئله جهانی شدن، آن را به سمت ترامپ متمایل کرده است.

 

رأگیری در تگزاس (38)، کانزاس (6)، لوئیزیانا (8)، داکوتای شمالی (3)، داکوتای جنوبی (3)، مینه‌سوتا (10)، وایومینگ (3) و نبراسکا (5) نیز در همین ساعت پایان می‌یابد. قابل توجه است که نبراسکا و مین تنها ایالت‌هایی هستند که تمام رأی‌های خود را به پیروز رأی عمومی  اختصاص نمی‌دهند.

 

رأی‌گیری ویسکانسین با 10 رأی الکترال که از سال 1984 به جمهوری‌خواهان رأی نداده است در همین ساعت پایان می‌یابد. ترامپ در کمپین های خود برای جلب حمایت این ایالت نیز تلاش کرد.

 

نیومکزیکو (5) در 6 انتخابات گذشته، پنج بار به دموکرات‌ها رأی داده است. امسال نیز ایالت نیومکزیکو به دلیل ادبیات ضد مهاجرتی ترامپ و تصمیم وی برای ساخت دیوار در مرز مکزیک به دموکرات‌ها متمایل می‌شود.

 

22:00 به وقت شرق آمریکا (6:30 به وقت ایران)

 

نتایج رأی‌گیری‌های زودهنگام نشان می‌دهد نوادا که با 6 رأی الکترال همیشه جمهوری‌خواه بوده است احتمال دارد به کلینتون رأی دهد. آریزونا با 11 رأی الکترال نیز همین شرایط را دارد. این ایالت از سال 1952 تاکنون (بجز سال 1996 که بیل کلینتون پیروز شد) به نفع جمهوری‌خواهان رأی داده است.

 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ایالت یوتا (6) به ترامپ و کلینتون رأی نمی‌دهد و «اون مک‌مولین،» نامزد مستقل انتخابات آمریکا آراء این ایالت را به خود اختصاص می‌دهد.

 

احتمال پیروزی ترامپ در ایالت آیووا (6) بسیار قوی است، اما این ایالت در سال‌های 2008 و 2012 به اوباما رأی داده و در حال حاضر درباره نتایج رأی‌گیری آن تردید وجود دارد.

 

مونتانا (3) از سال 1968 تاکنون (بجز سال 1992 که بیل کلینتون پیروز شد) به جمهوری‌خواهان رأی داده است.

 

23:00 به وقت شرق آمریکا (6 و نیم صبح به وقت ایران)

 

در این ساعت رأی‌گیری در ایالت دموکرات کالیفرنیا با بیشترین رأی الکترال (55)، اورگن (7)، آیداهو (4)، واشینگتن (12) و هاوایی (4) به پایان می‌رسد.

 

پس از اعلام رأی این ایالت‌ها تمام رسانه‌ها می‌توانند نام رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را اعلام کنند.

 

رسم بر این است که د راین زمان یک سخنرانی پذیرش شکست از سوی بازنده انتخابات ایراد شود. در سال 2008 و 2012 این سخنرانی در ساعت 00:00 به وقت شرقی آمریکا (8:30 به وقت ایران) ایراد شد. گرچه «جان کری» در سال 2004 تا روز بعد برای پذیرش شکست صبر کرد.

 

با توجه به سخنان پیشین ترامپ درباره احتمال تقلب در انتخابات، ممکن است این نامزد جمهوری‌خواه از پذیرش شکست امتناع کند یا خواستار شمارش دوباره آرا شود. در این صورت پس از اعلام رسمی نام رئیس‌جمهور آمریکا وی مجبور است سخنرانی پذیرش شکست را ایراد کند.

 

01:00 شب به وقت شرق آمریکا (9:30 صبح به وقت ایران)

 

رأی‌گیری آلاسکا با 3 رأی الکترال در این ساعت پایان می‌یابد که البته تأثیر چندانی در تغییر نتایج انتخابات ندارد.

 

20 ژانویه 2017 (1 بهمن 95)

 

نامزد منتخب مردم روز 20 ژانویه و در روز معارفه به طور رسمی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود. در این روز نامزد منتخب مردم باید سوگند یاد کند و پس از آن دولت در اختیار وی است. معمولاً رئیس‌جمهوری که ساکن کاخ سفید است به صرف چای از زوج جدید میزبانی می‌کند و شش ساعت بعد خانواده رئیس‌جمهور بعدی در کاخ سفید مستقر می‌شوند.