به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد،دلار قبل از ظهر دیروز تا ۱۷۵۰ تومان افزایش یافت. ساعتی از زمان بیشتر نگذشته بود که قیمت آن برتابلوها ۱۷۵۵ تومان و حتی ۱۷۶۰ تومان هم دیده میشد اما تا غروب قيمت آن به ۱۷۳۰ تومان كاهش يافت.

در گذر خیابان فردوسی جسارت برخی در نرخ‌گذاری ارزها بیشتر از بقیه است. برخی نیز اهل مخفی کاری و معامله پنهانی هستند و از ظاهر رفتارشان پیدا است که ترجیح می‌دهند، رقمی بر تابلو قیمت‌ها درج نکنند و به قولی چراغ خاموش معامله کنند.

در این میان هیاهوی پاساژ «ال» شکل افشار با دلالان جسور در بلندی وسط و نگاه‌های کنجکاو اطرافیان و موبایل‌هایی که مدام زنگ می‌خورد فضایی شگفت‌انگیز است.

نبض بازار ارز در این دالان می‌زند. به طور کلی هر یک از صرافان، به نقل از یکی ۶۰۰ صرافی و به نقل از دیگری ۶۰۰۰ صرافی، در این دالان روزانه نماینده زبر و زرنگی روانه می‌کنند تا آخرین مظنه‌های قیمتی را گزارش کند.

در این میان اگر دلار ارزانی به دست یکی از این صرافی‌ها برسد، از طریق نماینده خود در این دالان برای عرضه و تبدیل به ریال اعلام می‌شود.

در این شیوه عموما دلارهای خرد تا کلان به تدریج اعلام موجودیت می‌کند تا در صورتی که اراده‌ای برای کاهش قیمت در پی آن نهان باشد، بازار را وارد فاز کاهشی کند.

در برخی مواقع سرعت اعلام قیمت آنچنان بالا است که با وارد آوردن یک شوک همه را تحت تاثیر قرار داده و هر آن نگران از افت بیشتر، جسارت همگان را از خرید در لحظه‌های کاهشی قیمت کم می‌کند.

این شرایط در روز شنبه آنچنان همه را غافلگیر کرد که کمتر صراف حرفه‌ای به خود جرات داد در کف قیمت ۱۶۵۰ تومان اقدام به خرید دلار کند. در این مواقع عمدتا تحلیل‌های مبتنی بر افت آتی قیمت رو می‌آیند و فضای تحلیل‌ها کاملا بر شرایط مثبت اقتصادی متمرکز می‌شود.

در سطح ۱۶۵۰ تومان همه از بازار کناره گرفتند تا تلاطم قیمت‌ها فروکش کند. با تغییر جهت قیمت‌ها این بار چرخش آنی در تحلیل‌های بازار به وجود می‌آید و تمایل برای خرید قیمت‌ها را به سرعت افزایش می‌دهد. در این مسیر افزایش قیمت از سطح خاصی که گذر می‌کند، آه و افسوس‌ها بلند می‌شود. جمله «دیدی نخریدیم چی شد؟» و جملاتی مانند آن به کرات شنیده می‌شود. برخی کارشناسان و مقامات هم نوسان ایجاد شده را به باد انتقاد می‌گیرند که رانت‌های ایجاد شده بالاخره به جیب چه کسی می‌رود.


بخشی از جریان اتفاق افتاده در بازار ارز امری طبیعی است و ذات عرضه و تقاضای در بازار است. اما آنچه که تبعات ناگواری بر اقتصاد و قیمت سایر بازارهای موازی می‌گذارد، نوسان غیرمتعارف است که ریشه در ساختار ناهمگون و بی‌تناسب بازار دارد.

شرایط و انتظارات تورمی از یک سو و حجم نقدینگی تقریبا ۳۴۰ هزار میلیارد تومانی در کشور از سوی دیگر و مقررات جدید ارزی مبنی بر امکان فروش ارزهای صادراتی با نرخ توافقی در بازار که البته معدود کسانی از زمان و میزان ورود آنها به بازار اطلاع دارند، موجب می‌شود تا نوسانی چشمگیر بازار را درنوردد. این زمان آنهایی تواناترند که داناترند. البته آنهایی داناترند که به قول رییس محترم کانون صرافان از برخی رویدادهای ناگهانی در بازار مطلع ترند.

قیمت‌های دیروز

علاوه بر افزایش قیمت دلار بین۱۷۵۰ تا ۱۷۶۰ تومان در ظهر دیروز که حداقل ۲۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کرد، به نرخ پنج‌شنبه گذشته بازگشت و در سطح۱۷۵۰ تومان قرار گرفت و دوباره تا ۱۷۳۰ تومان تعدیل شد. قیمت یورو نیز دیروز با ۳۰ تومان نوسان دوباره تا ۲۳۲۰ تومان افت کرد.


پوند انگلیس نیز تا بعداز ظهر با ۵۰ تومان افزایش به ۲۹۰۰ تومان رسید اما تا غروب به ۲۸۷۰ تومان رسید در بازار سکه هم قیمت‌ها صعودی بود.

سکه طرح جدید ابتدا با ۱۵ هزار تومان افزایش تا ۶۸۵ هزار تومان بالارفت اما دوباره تا ۶۷۵ هزار تومان کاهش یافت. در بازاری که قیمت‌ها روزانه نوسان حداقل ۵ درصدی دارند، طبیعی است دلالان و صاحبان پول‌های سرگردان جاخوش می‌کنند.

سکه طرح قدیم نیز با ۱۰ هزار تومان افزایش دوباره به ۷۰۰ هزار تومان رسید و در برگشت قیمت به ۶۹۰ هزار تومان رسید. نیم‌سکه با ۵۰۰۰تومان کاهش به نرخ ۳۴۵ هزار تومان فروخته شد. اما ربع سکه با ۳ هزار تومان افزایش تا ۱۸۵ هزار تومان رسید. در بازار طلا قیمت هر گرم ۱۸ عیار همچنان بالاتر از ۶۸ هزار تومان بود.


نوسان اندک قیمت جهانی طلا

در بازارهای جهانی قیمت طلا در اولین روز کاری هفته جدید نوسان چندانی نداشت و تا بعد‌از‌ظهر در محدوده همان ۱۶۶۳ دلار باقی مانده است.
تثبیت تقریبی نرخ جهانی طلا در حالی است که همزمان با افزایش احتمال خرید اوراق قرضه از سوی دولت آمريكا در قالب دور سوم تسهیل مقداری، اخبار ناخوشایندی برخی از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا را فراگرفته است.