باقری: در المپیک نتیجه خارق العاده‌ای می‌گیریم

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس ، تیم ملی وزنهبرداری ایران در نخستین گام در سال جدید عنوان قهرمانی آسیا را پس از ۹ سال یک بار دیگر به خانه آورد. البته حضور ایران در این رقابتها در آستانه رقابتهای المپیک ۲۰۱۲ لندن با نفرات اصلی انتقادات زیادی را به همراه داشت.

در همین رابطه و البته خیلی مسائل دیگر با کوروش باقری، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری که همراه با ملی‌پوشان افتخاری دیگر را برای ورزش کشورمان به دست آورد همکلام شدیم که متن این گفت و گو در زیر می‌آید:


- سطح برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به لحاظ کمی با توجه به اینکه سهمیه المپیک در این مسابقات توزیع می‌شد، تیم‌های زیادی حضور داشتند و تعداد ورزشکاران بسیار بود، ضمن اینکه این رقابت‌ها برای بسیاری از کشورهای آسیایی به جز ایران و چین که سهمیه کامل را از قبل گرفته بودند، اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت. تیم کره‌‌جنوبی هم با توجه به میزبانی دوست داشت در این رقابت‌ها عنوان قهرمانی را کسب کند.



- استراتژی تیم ملی ایران در این رقابت‌ها چه بود؟

قصد داشتیم در این مسابقات ملی‌پوشان را محک بزنیم یا اگر به صورت عامیانه گفته باشم یک مسابقه غلط گیری برای من و تک تک وزنه‌برداران ملی‌پوش محسوب می‌شد.



- مهم‌ترین نکته‌ای که در این رقابت‌ها در خصوص تیم ملی به آن پی بردید چه بود؟

اینکه نیاز است از لحاظ روانی با ملی‌پوشان بیشتر کار کنم. البته برای تک تک بچه‌ها نیز نکاتی به همراه داشت؛ برای یکی مثل کیانوش رستمی یک هشدار بود که قهرمانی جهان سال قبل نمی‌تواند ضامن مدال المپیک باشد و باید ببشتر حواسش را جمع کند.

برای کسی مثل نواب نصیرشلال نکته‌اش این بود که نباید به این موضوع فقط اکتفا کند که چون قبلا در تمرین این وزنه‌ها را زده است، وزنه خودش روی دستش سوار می‌شود. وی باید تمرکز لازم را تا لحظه آخر داشته باشد. برای مجید عسکری نکته‌اش این بود که باید منضبط‌تر از گذشته در تمرینات و مسابقات ظاهر شود.

یکی مانند سجاد بهروزی نیز باید این را بداند که تا لحظه آخر مسابقه تمام نشده و به قول فوتبالی‌ها تا دقیقه ۹۰ و حتی وقت اضافه، اتفاقاتی رخ می‌دهد که غیرقابل پیش‌بینی است و به همین دلیل وی مدال طلایش را از دست داد.

اینها همه درس‌هایی است که ضمن اینکه در بلند مدت در ذهن ورزشکار و مربی می‌ماند، بازخوردش در کمتر از ۳ ماه تا المپیک می‌تواند بسیار مهم و مؤثر باشد.



- و با همه این تفاسیر تیم ملی وزنه‌برداری پس از ۹ سال عنوان قهرمانی را به دست آورد.

درست است. شاید کسب این عنوان برای ما همانطور که قبلا گفته بودم خیلی مهم نبود اما به شخصه متوجه شدم که دوستداران وزنه‌برداری از این قهرمانی بسیار شادمان شدند و من هم بابت این موضوع خوشحال شدم و کسب این عنوان پس از ۹ سال مبارک جامعه وزنه برداری باشد.



- سهراب مرادی بهترین وزنه بردار آسیا شد. از دید شما کدام وزنه‌بردار ایران بهترین بود؟

قطعا سهراب با توجه به رکوردهایی که زد بهترین وزنه بردار بود. سجاد انوشیروانی نیز ۵ حرکت صحیح داشت و بهداد سلیمی فوق‌العاده باهوش عمل کرد و شاید آنها از اشتباهات اوزان اولیه درس خوبی گرفتند.



- سهراب مرادی یک بازگشت باشکوه به تیم ملی داشت.

قطعا همین طور است. زحماتی که وی در این چند وقت اخیر کشید کاملا حقش بود که نه تنها مدال طلا بگیرد بلکه بهترین وزنه‌بردار رقابت‌ها شود. این عنوان بسیار با ارزش است اما ما به این رقابت به چشم یک رقابت تدارکاتی نگاه کردیم و مطمئنم که برای ما هم مؤثر بود.

درست است که رنج سفر را به جان خریدیم و مسافت زیادی را آمدیم اما فکر می‌کنم که ارزشش را داشت. بابت همین امر از رضازاده که مقدمات سفر را آماده کرد تشکر می‌کنم.



- در همین رقابت‌ها عسکری و نصیرشلال دور از انتظار ظاهر شدند.

نمی‌توان گفت دور از انتظار اما طبق برنامه کارشان پیش نرفتند. شاید برای نواب لازم بود این اتفاق بیفتد تا تلنگری باشد که دیگر در المپیک چنین اشتباهاتی را مرتکب نشود. وی باید خوشحال باشد که این اتفاق در آسیایی افتاد و برایش درسی باشد که در المپیک دیگر دچار همچین نقصانی نشود. وی شاید در وزن کم کردن درست عمل نکرده و یا شاید هم غرور کاذب باعثشد وزنه‌ها را بیاندازد.

اینها درس‌هایی است که در این مسابقه پس داده شده است. ما اگر ۱۰ ساعت هم برای اینها صحبت می‌کردیم، قطعا نمی‌توانستیم چنین تجربه‌ای را منتقل کنیم. به قول قدیمی‌ها " تجربه فقط با تجربه به دست می‌آید ".



- ۹سال پیش در ترکیب تیم ملی عنوان قهرمانی آسیا را کسب کردید. سطح برگزاری مسابقات امسال بالاتر بود یا ۹ سال پیش؟

به لحاظ کمی تعداد کشورها امسال بیشتر بود اما واقعیت این است که مسابقاتی که ۹ سال پیش در چین برگزار شد به لحاظ رقابت نزدیکی که بین ایران و چین وجود داشت، یک مقدار کیفیت نفرات اول و دوم بالاتر از مسابقات امسال بود.



- چینی‌ها با نفرات دوم در رقابت‌های امسال حضور داشتند. این موضوع تا چه اندازه به قهرمانی ما کمک کرد؟

اگر چین با نفرات اول هم می‌آمد همین طلاها را می‌گرفتیم. کدام نفر اصلی چین بهتر از سلیمی است؟ کدام نفر اصلی آنها بهتر از کیانوش رستمی و سهراب مرادی می‌تواند باشد؟ کدام یک از آنها بهتر از نصیرشلال است؟ اگر ما هدفمان قهرمانی بود، استراتژی انتخاب وزنه‌هایمان هم فرق می‌کرد. اگر هدف قهرمانی بود، چین با تمام قدرت هم می‌آمد، مگر کسی را داشتند که در ۹۴ کیلوگرم مقابل سعید محمدپور قد علم کند.

اگر چینی‌ها با نفرات اصلی هم می‌آمدند ۴ طلای ۴ وزن آخر برای ما بود. معتقدم چون منتقدان علاقمند هستند شکست تیم ما و این گروه را ببینند این مسائل را مطرح می‌کنند.



- حضور تیم ملی با نفرات اصلی انتقاداتی را به همراه داشت.

اینکه چین یا حتی روسیه در اروپا با تیم اصلی‌اش در چنین رقابت‌هایی شرکت نمی‌کند به نظر من یک نقطه ضعف است. اما ما نشان دادیم که انقدر آماده و قدرتمند هستیم که ۳ ماه قبل از مسابقات المپیک با تمام قدرت و با نفرات اصلی می‌توانیم در یک رقابت شرکت کنیم.

نه مشکلی از لحاظ آزمایش دوپینگ داریم و نه مشکلات دیگر. این نشاندهنده آن است که ملی‌پوشان ما کاملا پاک هستند و این آمادگی را دارند که هر لحظه از آنها تست دوپینگ به عمل بیاید، ضمن اینکه رکوردهایشان هم به شرایطی رسیده است که فکر می‌کنم در فاصله کمتر از ۳ماه تا المپیک فوق‌العاده عالی است و می توانیم در این مدت باقی مانده کارهای دیگری انجام دهیم.



- اعزامی‌های لندن چه زمان مشخص می‌شوند؟

شک نکنید از بین همین نفرات و سعید محمدپور ۶ نفر اعزامی را مشخص می‌کنیم. البته تا حدود زیادی مشخص هستند و تنها برای نفر ششم است که یک مقدار تردید داریم.

اعتقاد ندارم از الان ۶ نفر انتخاب شوند چراکه باعثمی‌شود از لحاظ انگیزه روی ملی‌پوشان دیگر تأثیر منفی گذاشته و انتخاب شده‌ها هم از حالا خود را المپیکی بدانند و یک مقدار تعلل کنند. به همین دلیل تا قبل از اعزام باید حداقل با ۷ نفر به کار ادامه دهیم.


- چه نتیجه‌ای در المپیک کسب خواهد شد؟

برنامه ریزی ما برای حضور در المپیک برای دیروز و امروز نیست. اگر خاطرتان باشد ۸۴ هفته قبل از المپیک لندن، مراحل اردوها و حتی تعداد نفراتی که در اردو هستند و تعداد جلسات تمرینی مشخص شده بود. با این برنامه‌ریزی هدف این بوده است که بهترین نتیجه تاریخ وزنه‌برداری را در المپیک رقم بزنیم که امیدوارم با دعای مردم و لطف الهی این اتفاق بیافتد. با توجه به اینکه یک تیم یک دست و یکدل از فدراسیون گرفته تا کادرفنی و تک تک ملی‌پوشان با هدفی مشترک داریم آینده روشنی را می‌بینم و این نوید را می‌دهم که در المپیک یک نتیجه خارق‌العاده و باور نکردنی را کسب کنیم.


- تیم ملی جوانان تا یک هفته دیگر برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان عازم گواتمالا می‌شوند. در این مورد چه هدفی دارید؟

دوره گذشته قهرمان شدیم و قطعا امسال هم انتظار قهرمانی داریم اما واقعیت این است که قهرمانی در مسابقات امسال ساده نیست. در رده جوانان به این دلیل که مدام ترکیب تیمها تغییر می کند شرایط متفاوت است. ما هم با نفرات جدیدی در این رقابتها شرکت میکنیم . امیدوارم در گواتمالا هم بین ۳ تیم اول باشیم اما شک نکنید که هدف، قهرمانی است.