به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، رامین مهمانپرست در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره گزارش سالانه وزارت خارجه انگلیس در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران و سایر کشورها، اظهار داشت: متأسفانه مقامات انگلیس به بهانه وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف، در امور داخلی این کشورها مداخله میکنند. به آنها توصیه میکنیم دست از مداخله در امور داخلی سایر کشورها بردارند.

مهمان‌پرست ادامه داد: آقای هیگ و وزارت خارجه انگلیس باید به جای مداخله در امور داخلی سایر کشورها به بهانه حقوق بشر به وضعیت حقوق بشر در داخل‌ کشورشان بپردازند.

به گفته وی سرکوب اعتراض دانشجویان در سال گذشته در منطقه تاتنهام در شمال لندن، برخورد خشن با تظاهرکنندگان و برخوردهای خشونت‌آمیز با جنبش ضد سرمایه‌داری در لندن، گواه این است که وضعیت انگلیس در زمینه حقوق بشر بسیار اسف‌انگیز است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه مقامات انگلیسی باید به وضعیت داخلی خود بپردازند، گفت: البته توصیه می‌کنیم نهادهای مختلف حقوق ‌بشری نسبت به تهیه گزارشی از آخرین وضعیت حقوق بشر در انگلیس اقدام کنند و با انتشار آن، این وضعیت را به اطلاع افکار عمومی دنیا برسانند.

مانور نظامی برخی کشورهای عربی خلیج فارس سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره گفت: اگر کشورهای منطقه به صورت بومی توانایی تأمین امنیت منطقه را با همکاری کلیه کشورهای منطقه داشته باشند، این امر می‌تواند مفید باشد. البته تا الان اقدامی که نشانگر تأمین امنیت توسط کشورهای منطقه به صورت بومی باشد، در شکل قابل انتظارش مشاهده نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هر نوع وابستگی به کشورهای فرامنطقه‌ای چه از نظر نیرو، امکانات و چه تجهیزات مغایر با تأمین امنیت منطقه خواهد بود و دخالت نیروهای خارجی می‌تواند امنیت منطقه استراتژیک خلیج ‌فارس را مورد تهدید قرار ‌دهد.

وی تصریح کرد: آنچه ما به دنبالش هستیم تأمین امنیت منطقه با همکاری کشورهای منطقه بدون دخالت نیروهای خارجی و هدایت این نیروها به منطقه‌ای بیرون از خلیج‌فارس خواهد بود.

خبرنگاری درباره ادعای مقامات عربستان مبنی بر دست داشتن ایران در طراحی ترور سفیر این کشور در مصر سؤال کرد که مهمان‌پرست در این خصوص اظهار داشت: ادعاهایی که اساس و پایه‌ای ندارد و در جهت طراحی کشورهایی است که منافع جهان اسلام را در نظر نمی‌گیرند، تنها می‌تواند رژیم صهیونیستی و حامیان آن را خوشحال کند. به ویژه اینکه با مشاهده بیداری اسلامی در منطقه شاهد تحرک مردم برای مشارکت در سرنوشتشان، کسب استقلال واقعی، قطع وابستگی به آمریکا و قدرت‌های متحد آمریکا هستیم و این نوید منطقه‌ای بسیار مقتدر در خاورمیانه را می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: پیگیری و طراحی چنین مسائلی که فقط می‌تواند به اختلاف بین جهان اسلام دامن زند را تنها به نفع رژیم صهیونیستی و در منطقه طراحی شده آنها برای بازی جدید سیاسی تلقی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این مسئله صحت ندارد. توصیه می‌کنیم مقامات کشورهای منطقه با هوشیاری به فکر تأمین منافع ملی خود و منافع جهان اسلام باشند.

احتمال موافقت آمریکا با انجام غنی سازی ۵ درصد توسط ایران سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره اظهار داشت: برای اینکه در رابطه با محتوای مذاکرات نقطه نظرات کشورهای ۱ + ۵ و نمایندگان کشورمان را بشنویم، باید تا سوم خرداد صبر کنیم و آن زمان نقطه نظرات دقیق را خواهیم شنید.

وی تصریح کرد: غنی سازی ۵ درصد چیزی نیست که از قبل به عنوان موضوع جدید مطرح شود. ایران دارای فناوری هسته‌ای به صورت بومی برای اهداف صلح‌آمیز است. اگر مبنا معاهده NPT باشد، در این معاهده مشخص است که غنی‌سازی اورانیوم تا چند درصد جنبه صلح‌آمیز دارد. این جزو حقوق مسلم ماست و فکر نمی‌کنم چیزی باشد که رسانه‌‌ها و یا برخی از افراد به طور غیرمستقیم طرح کنند. برای اینکه به چه تفاهمی در زمینه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای برسیم باید صبر کنیم که نقطه نظرات مسئولان هر دو طرف را بشنویم.

انتشار گزارش پنتاگون مبنی بر استقرار چند فروند F۲۲ در امارات برای مواجهه احتمالی با ایران سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این خصوص اظهار داشت: کشورهای منطقه برای تامین امنیت خود باید به همکاری‌های جمعی برای تامین امنیت به صورت بومی رو بیاورند و توسل به کشورهای خارجی یا تجهیزات آنها نه تنها تامین کننده امنیت نخواهد بود، بلکه امنیت منطقه ما را به خطر می‌اندازند.

وی تصریح کرد: اگر این کشورها در منطقه واقعا به فکر اقتدار دفاعی خود هستند به آنها توصیه می‌کنیم جهت گیری تجهیزات نظامیشان را به سمت رژیم صهیونیستی هدایت کنند، زیرا ظاهراً قرار بود کشورها با تجاوزات رژیم صهیونیستی مقابله داشته باشند.

مهمان‌پرست گفت: ما به هیچ وجه با حضور نیروهای خارجی در منطقه موافق نیستیم و حضور آنها را مخل امنیت منطقه می‌دانیم و توصیه می‌کنیم کشورهای منطقه زمینه ساز حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه نباشند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سوریه نیز اظهار داشت: ما پیگیر ایجاد ثبات و امنیت در داخل سوریه هستیم و برای اینکه مطالبات مردم و اقدامات دولت در فضای مسالمت‌آمیز قابل طرح و پیگیری باشد، حتماً باید وضعیت باثباتی در این کشور ایجاد شود. طرح عنان طرحی است که اگر با همکاری کشورهای دیگر بتواند اهدافش را دنبال کند، شاید زمینه ساز گفت‌وگوها در فضای مناسب باشد.

وی گفت: آن چیزی که همگی باید پیگیر باشند جلوگیری از کمک برخی کشورها از ارسال سلاح به داخل سوریه و دامن زدن به درگیریهای مسلحانه یا اقدامات تروریستی در این کشور است. انفجارات اخیر باید به شدت محکوم شود و دبیرکل سازمان ملل نیز این انفجارات را محکوم کرد. بیشترین توجه باید به کشورهایی داده شود که در این زمینه در جهت کمک کردن به اقدامات تروریستی و گروههای مسلح داخل سوریه نقش مؤثری دارند.