به گزارش فارس، سید محمد کاظمینی در آستانه برپایی پانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران(۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت) با بیان این مطلب افزود: این سندرم که با بالا رفتن سن افزایش مییابد به دلیل کاهش تسترون ایجاد شده و سبب اختلال در متابولیسم چربیها، بیماری های سندرم متابولیک، بیماریهای قلبی- عروقی، چاقی و دیگر مشکلات دخیل در سلامت جنسی میشود.

وی با اشاره به اینکه در صورت تشخیص به موقع و صحیح می توان از گسترش این بیماری جلوگیری کرد، اظهار داشت: سستی و کاهش انرژی، بدخلقی، خواب آلودگی پس از صرف شام و کاهش فعالیت جنسی از علایم کاهش سطح تسترون در خون است.

کاظمینی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع، یکی از چهار محور اصلی پانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران به سندرم کاهش تسترون در مردان اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: علایم ادراری در مردان میانسال(بالای ۵۰ سال) نیز بسیار شایع است که بیشتر مبتلایان آن را ناشی از بزرگی پروستات تلقی می‌کنند، این در حالی است که علایمی همچون تکرر ادرار در شب، کاهش جریان ادرار، مشکلات و اختلالات در رفع ادرار، همگی از علایم مجاری ادراری تحتانی بود و نباید آن را صرفاً به بزرگی خوش خیم پروستات نسبت داد.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران گفت: شناسایی علایم ادراری در مردان از دیگر محورهای این کنگره را تشکیل می دهد.

وی افزود: از آنجا که نتایج یافته های جدید، فرضیه های قبلی را در مورد منشا و نحوه درمان سنگ های ادراری مورد تردید قرار داده است، یکی از مباحثاصلی پانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران به مبحثسنگ های ادراری اختصاص دارد.

کاظمینی ادامه داد: یکی از علل ایجاد سنگهای کلیه و مجاری ادراری افزایش غلظت کلسیم ادرار است که به همین علت در گذشته مصرف کلسیم را در این بیماران به طور مطلق محدود می‌کردند. این در حالی است که یافته های جدید علمی نشان می‌دهد، مصرف کلسیم در اندازه متعادل حتی در جلوگیری از ابتلا به سنگهای کلسیمی موثر است؛ البته این توصیه ها بعد از بررسی کامل شرایط بیمار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر، امروزه درمانها به طور فزآینده ای به سمت درمانهای غیر تهاجمی و کمتر تهاجمی گرایش پیدا کرده اند. به عبارتی پزشکان از جراحی های بزرگ به سمت جراحی های کوچکتر یا روش های غیر جراحی مانند استفاده از سنگ شکن های برون اندامی یا سنگ شکن های درون اندامی با کمک آندوسکوپ روی آورده‌اند.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران گفت: یکی دیگر از مباحثاین کنگره، بحثسلامت خانواده و اختلالات جنسی است.

وی سرطان ها، بی‌اختیاری ادراری در خانمها، ناباروری در مردان، بیماری های مادرزادی دستگاه ادراری و تناسلی، لاپارسکوپی در اورولوژی، روش های جدید در درمان سنگها و پروستات، مصرف منطقی داروها و اخلاق پزشکی را به عنوان دیگر مباحثاین کنگره چهار روزه نام برد.

کاظمینی ادامه داد: چهار موضوع اصلی کنگره به گونه ای طراحی شده‌اند تا در جمع‌بندی پایانی کنگره، بتوان به یک دستورالعمل واحد رسید و تدوین این دستورالعمل سبب خواهد شد تا روش استانداردی برای درمان این بیماری ها در کشور اعمال شود.

وی خاطر نشان ساخت: انجمن اورولوژی ایران با هدف استفاده از توان علمی متخصصان داخل کشور با مشارکت دیگر انجمن های پزشکی از قبیل انجمن های باروری و ناباروری، سلامت خانواده، اندویورولوژی(اندوسکوپی)، پیوند اعضا، نفرولوژی، کنترل دفع و آنکولوژی و رادیوتراپی قصد دارد در زمینه موضوعات مشترک با متخصصان این انجمن ها در داخل کشور به بحثو تبادل اطلاعات بپردازد.

دبیر پانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران گفت: در این کنگره مهمانان مدعو از خارج کشور که در میان آنان چند چهره برجسته ایرانی نیز به چشم می خورد حضور خواهند داشت.

پانزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران با محوریت بیماری های شایع و اثرگذار بر کیفیت زندگی از سوی انجمن اورولوژی ایران و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور و نیز مهمانان خارجی ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت در پژوهشگاه نیروی تهران برپا میشود.