به گزارش افکارنیوز به نقل از العالم، عراق اعتقاد داشت كه احداث بندر مبارك كويت در آب هاي خليج فارس، كنترل عراق بر آب هاي سرزمینیاش خليج فارس به خصوص دو اسکله نفتی البکر و الامیه در نزدیکی خور موسی را از بين خواهد برد اما كويت تضمين هاي لازم را به عراق داد و پس از دريافت اين تضمينها، عراق، آغاز احداث بندر فاو را اعلام كرد.

" انمار عبدالمنعم الصافی " رییس واحد اطلاع رسانی بندرهای عراق دوشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت: موضوع احداثبندر فاو از موضوعی صرفا اقتصادی به موضوعی حاکمیتی تبدیل شده است و از آن جا که احداثبندر مبارک با احداثبندر فاو همراه شد، این موضوع بر بندرهای چهارگانه عراق تاثیرگذار است اما مذاکرات اخیر صورت گرفته با مسوولان کویتی اوضاع را بهبود بخشید و اکنون اقدامات سریع و فراگیری در جهت احداثبندر فاو برداشته شده است.

وزارت ترابری عراق اعلام کرد که احداثبندر فاو در اوایل ماه می آینده به پایان خواهد رسید و احداثحوض بندر و موج شکن ِ آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزیر ترابری عراق که اخیرا از طرح احداثبندر فاو دیدن کرده بود، اعلام داشت که به شرکت های متخصص و علاقمند به سرمایه گذاری در این بندر فراخوان داده شده تا این بندر به دروازه اقتصاد عراق تبدیل شود.

" هادی العامری " وزیر اطلاع رسانی عراق در این زمینه به شبکه العالم گفت: کارها در جریان است و در حال حاضر مهم ترین موضوع، مساله موج شکن است. برای ساخت آن به شرکت های علاقمند و متخصص در زمینه احداثموج شکن فراخوان داده ایم.

وی افزود: تلاش ها در زمینه احداثو راه اندازی این بندر بزرگ با جدیت ادامه دارد زیرا این بندر برای عراق از اهمیت به سزایی برخوردار است.

عراق روز به روز به پيش مي رود و تلاش خود را بر بازسازي ويرانگري هاي اشغالگران آمريكايي و خرابكاري هاي تروريست ها معطوف كرده است. بيكاري يكي از مهم ترين معضلات مردم در عراق بود اما با آغاز طرح احداث بندر بزرگ فاو، فرصت هاي شغلي در بصره درخشيدن گرفته است.