به گزارش افکارنیوز به نقل از سایت اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی در جمع معلمان نمونه کشور ضمن عرض خوشامدگویی و تبریک به حاضران در جمع، کار معلمی را کاری بسیار با اهمیت و تأثیرگذار در جامعه برشمرد و گفت: معلمان زیربنای امور فرهنگی را میسازند و با شخصیت پردازی دانش آموزان زیربنای فرهنگی کشور را تقویت میکنند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه ممکن است تولیداتی در عرصه کشاورزی و صنعت بیشتر به چشم بیاید ولی همین آبادانی ها نیز محصول کار شما معلمان است.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های حاصل در کشور ثمره کار معلمان است ادامه داد: ما به این دلیل امروز مفتخریم که در محضر شما معلمان حاضر هستیم.

لاریجانی با تشکر از وزیر آموزش و پرورش که سابقه‌ای در مجلس شورای اسلامی هم داشته است گفت: زمانی که آقای حاجی‌بابایی در مجلس حضور داشت هم دل مشغولی اصلی وی اصلاح امور فرهنگیان و سامان بخشیدن به وضعیت آنان بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته از زمان صدارت حاجی‌ بابایی در وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این ۲۹۰ اقدام اخیر آموزش و پرورش که بنده در مراحل تصویب برخی از آنها حضور داشتم اقدامات بسیار خوب و ماندگاری به شمار می‌آید و به نوعی صیانت از بخش فرهنگی و سندی از فلسفه تعلیم و تربیت و نگاهی بلند در بخش آموزش و پرورش کشور است.

وی افزود: افرادی که در دولت و یا مجلس مشغول فعالیت هستند پس از گذران خدمت تعویض می‌شوند و افراد جدیدی جایگزین مسئولان قبلی می‌شوند به همین دلیل وجود سندی راهبردی برای مشخص کردن مسیر حرکت آموزش و پرورش ضرورت داشت.

لاریجانی با اشاره به اصلاحات وضعیت معیشتی معلمان در سند جامع آموزش و پرورش گفت: بسیاری از مشکلات فرهنگیان و معلمان با اصلاحاتی که در این قوانین انجام شده است بهبود پیدا کرد.

وی ادامه داد: البته نباید ادعا کرد که تمام دغدغه‌های فرهنگیان برطرف شده است کار معلمی احتیاج به فراغت روحی دارد تا معلم بتواند در زمینه تعلیم و تربیت هستی خودش را در اختیار دانش‌آموزان بگذارد.

وضعیت معیشتی معلمان باید بهبود پیدا کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وضعیت معیشتی معلمان باید بهبود پیدا کند با اشاره به گرانی‌های اخیر افزود: حتماً شما معلمان عزیز هم از این وضعیت ناراضی هستید که باید هر چه سریعتر اصلاح پیدا کند و اصلاحات اخیر در قوانین آموزش و پرورش هم بیشتر سمت و سوی بهبود وضعیت معیشتی داشته است.

لاریجانی با اشاره به نقش تعیین‌کننده معلم افزود: یکی از آسیب‌های مهمی که در کشور وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که مسائل نظری دینی باید دارای وارستگی کامل و جامعی باشد که وقتی دانش‌آموز و دانشجویی از درس فارغ می‌شود جدای از مسائل تحصیلی دارای درک دینی نیز باشد.

وی با یادآوری سفر خود به ژاپن و دیدار با رئیس دیوان این کشور گفت: کشوری مثل ژاپن که دارای ۱۲۰ میلیون نفر جمعیت است دارای ۲۵۰ هزار پرونده قضایی است در حالی که در کشور ۷۰ میلیون نفری ما بالغ بر ۸ میلیون پرونده قضایی موجود است.

مسائل فرهنگی دلیل اصلی ایجاد پرونده‌های قضایی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید تردید کرد بخش عمده‌ای از این پرونده‌ها به مسائل فرهنگی برمی‌گردد، ادامه داد: ممکن است مسائل معیشتی و اقتصادی نیز در ایجاد این پرونده‌ها نقش داشته باشد، ولی مسائل فرهنگی رکن اصلی ایجاد پرونده‌های قضایی است.

وی ادامه داد: در کشوری مثل ژاپن از همان دوران کودکی مسائل فرهنگی آموزش داده می‌شود و در ایران نیز نیاز است مجموعه‌ای آداب درست زیستن را به کودکان و دانش‌آموزان آموزش دهد.

لاریجانی افزود: فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مقررات راهنمایی و رانندگی، پرداخت مالیات، محافظت از محیط ‌زیست و احترام به بزرگان از جمله مسائلی است که باید به آن توجه ویژه شود.

معلمان برای حل مسائل و مشکلات فرهنگی راهکار ارائه دهند

رئیس فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در جامعه موجب کاهش هزینه‌های کشور می‌شود، گفت: چنین رفتاری برخورد افراد در جامعه را نسبت به هم مهربان‌تر می‌کند و حتی موجب جا افتادن فرهنگ خوبی مثل فرهنگ کار می‌شود.

وی خطاب به معلمان توصیه کرد که آسیب‌های کشور را شناسایی و برای حل مسائل و مشکلات فرهنگی راهکار ارائه دهند.

لاریجانی افزود: بنده بعد از سی‌وچند سال کار اجرایی اعلام می‌کنم برخی آسیب‌ها در جامعه با قانون و قانون‌نویسی برطرف نمی‌شود، چرا که اینجور آسیب‌ها با جان افراد عجین می‌شود و فقط با کار فرهنگی و زیربنایی سامان می‌یابد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، تعلیم و تربیت را در فضای آرام و به دور از حاشیه میسر دانست و گفت: همانطور که در خانواده‌ای پرجمعیت و شلوغ دانش‌آموز نمی‌تواند نکات آموزشی را به خوبی یاد بگیرد، در جامعه‌ای شلوغ و پرنزاع نیز که بداخلاقی‌های سیاسی و فرهنگی وجود دارد، نمی‌توان کار فرهنگی انجام داد.

وی تاکید کرد: هرگز نباید تصور شود که چون در کشور ما دموکراسی وجود دارد، می‌توان هرگونه بداخلاقی را در کشور به راه انداخت و ذهن‌ها را دچار تشویش کرد و اسم این اقدام را آزادی گذاشت، در حالی که آزادی چنین معنا و مفهومی ندارد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در خیلی از رسانه‌ها دیده می‌شود افراد به تخریب یکدیگر می‌پردازند، گفت: در بحثهدفمندی یارانه‌ها و مسائل اقتصادی کمتر بحثنقد منطقی دیده می‌شود و بیشتر سمت‌وسوی صحبت‌ها دعوا و نزاع سیاسی است.

وی با اشاره به فرموده‌های شهید مطهری تصریح کرد: ایشان تاکید داشتند مسائلی که دارای ابهام است با مردم در میان گذاشته نشود چرا که این گونه بحث‌ها موجب بروز اختلاف می‌شود، در بروز این گونه مسائل گاهی سیاسیون اشتباه می‌کنند و رسانه‌ها هم در آن می‌دمند.

لاریجانی با اشاره به نزدیکی دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری پی‌درپی انتخابات از جهاتی مناسب است ولی وقت زیادی از معلمان می‌گیرد، چرا که بار اصلی انتخابات بر دوش فرهنگیان و معلمانی است که در برگزاری انتخابات بر سر صندوق‌های رأی حاضر هستند.

در جمهوری اسلامی برای کسب مقام نباید حنجره‌ پاره کرد

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم ادامه داد: حال که انتخابات در کشوری که دموکراسی در آن حاکم است، برگزاری می‌شود، باید وجهه زیبا و دلپذیر انتخابات را به مردم نشان داد و نباید چنین اتفاق مبارکی را تبدیل به بداخلاقی‌ و دعواهای سیاسی کرد.

وی با بیان اینکه این بداخلاقی‌های سیاسی موجب کاهش حضور مردم در انتخابات می‌شود، افزود: ممکن است برخی از شیوه‌هایی که در غرب مرسوم است در کشور ما تکرار شود، کما اینکه در انتخابات اخیر کشور فرانسه چنین مسائلی دیده شد که طرفین انتخابات یکدیگر را به افشاگری تهدید می‌کردند، در حالی که اگر کسی بخواهد در تراز جمهوری اسلامی ایران در صحنه حاضر شود، نباید به دنبال حنجره دراندن برای کسب مقام باشد.

لاریجانی یادآور شد: در همین انتخابات اخیر شاهد بداخلاقی‌های نامناسبی بودیم و در دور دوم نیز شاهد چنین بداخلاقی‌هایی هستیم و بسیاری از این سخنان هیچ لزومی برای بیان ندارد و فقط برای اینکه خود را خوب جلوه دهند چنین سخنانی را مطرح می‌کنند.

تخریب سرمایه‌های دینی و سیاسی جایز نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دیده می‌شود که گاهی بزرگان کشور تخریب می‌شوند که این مسئله اصلا مناسب یک کشور اسلامی نیست چرا که ما نباید سرمایه‌های دینی و سیاسی خود را با اینگونه رفتارها زیر سوال ببریم.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت الله مصباح براساس وظیفه در میدان انتخابات حاضر شده‌اند و از لیست خاصی حمایت کرده‌اند، ادامه داد: چرا باید اینگونه افراد را که براساس احساس وظیفه وارد صحنه شده و برخی کاندیداها را برای حضوری بهتر و کارآمدتر راهنمایی کرده‌اند، تخریب کرد؟

لاریجانی خطاب به معلمان حاضر در جمع گفت: در حال حاضر شما معلمان باید در خلوت خود به مشکلات کشور بیاندیشید و برای برطرف شدن مشکلاتی از قبیل گرانی، تورم و بیکاری و همچنین مشکلات سیاسی و فرهنگی کشور چاره‌جویی کنید. اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال " تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی " نام نهادند حرف دقیق و درستی بود، چرا که با احیای تولید مشکلات اشتغال و تورم رفع می‌شود.

کارخانجات صنعتی با حدود یک‌سوم ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند

وی ادامه داد: راه برطرف شدن مشکلات کشور در شرایط کنونی خرید و واردات کالا نیست، چرا که چنین امری به تولید کشور لطمه وارد می‌کند، در حال حاضر کارخانجات کشور با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصدی مشغول به فعالیت هستند، کشاورزان ما با تمام ظرفیت خود مشغول به کار نیستند و این مسئله نشان می‌دهد که چرخه اقتصادی کشور تعریف نشده است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به سخنان امام حسین(ع) ادامه داد: جامعه‌ای می‌تواند سعادتمند باشد که به ۵ عنصر عقل، دین، ادب، حیا و خوش‌خلقی تکیه کند.

برخی در مجلس با بد اخلاقی سیاسی اجازه کار کارشناسی را نمی‌‌دهند

لاریجانی با بیان اینکه در مجلس بعضاً برخی‌ها با بداخلاقی‌های سیاسی اجازه کار کارشناسی را نمی‌دهند، گفت: اینگونه افراد وکیل مردم نیستند، چرا که اگر به دنبال حل مشکلات مردم بودند با مشاوران مشورت می‌کردند و برای برطرف کردن معضلات کشور طرح و لایحه ارائه می‌دادند، ضمن اینکه این افراد حیا و ادب را نیز از بین برده‌اند.

بخشنامه دیروز رئیس‌جمهور لزومی نداشت

رئیس مجلس شورای اسلامی با گلایه از رئیس‌جمهور به دلیل صدور بخشنامه‌ دیروز هیات دولت توضیح داد: مطلب این بود که در اصل ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی گفته شده است که دولت می‌تواند آئین‌نامه، مصوبات و بخشنامه‌هایی داشته باشد، برای آنکه این مصوبات دولت مطابق با متن و روح قانون اساسی باشد، باید به رئیس مجلس ارسال شوند و رئیس مجلس این مصوبات را با متن و روح قانون اساسی انطباق دهد، اگر مصوبه‌ای خلاف متن یا روح قانون اساسی باشد، باید این موضوع را به رئیس‌جمهور اعلام و دلیل عدم انطباق آن را مطرح کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این اصول قانون اساسی، ۳ قانون در مجلس تصویب و مقرر شد رئیس مجلس با تشکیل هیاتی از متخصصان، این مصوبات را با قانون انطباق دهد. چنانچه اگر این مصوبات دولت زاویه‌ای با قوانین نداشت اجرایی می‌شود و اگر این مصوبات دارای اشکال بود، ملغی‌الاثر است.

قانون اساسی مشخص است نیازی به سر و صدا ندارد

لاریجانی با بیان اینکه این اصول از اصل‌های قانون اساسی احتیاج به سروصدا در کشور ندارد، گفت: من به تشخیص رئیس جمهور احترام می‌گذارم، ولی انطباق با قانون اساسی طبق اصول وظیفه شورای نگهبان است، ما هم می‌توانیم نظر شخصی داشته باشیم ولی انتشار آن در جامعه نمی‌تواند جاری و ساری باشد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه تاکید کرد: اگر تشخیص من با شورای نگهبان یکسان نباشد، آن را انتشار نمی‌دهم. در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، نظر ایشان در مورد مطلبی، نظر خاصی بود، ولی تاکید کردند من تابع شورای نگهبان هستم، و نظر شخصی خودم را انتشار نمی‌دهم. چرا که هدف این است که امور مملکت پیش برود.

وی با تاکید بر اینکه احتیاجی به صدور بخشنامه نبود، افزود: قانون اساسی مطلب را کاملا روشن بیان کرده است، طرح مواردی از این قبیل در جامعه به جز تشویش اذهان چه پیامدی دارد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی به اصحاب رسانه و سیاستمدارن توصیه کرد که فضا را آرام کنند چرا که نقش معلم در فضای آرام و بدون تنش است که مشخص و تأثیرگذار میشود.