مشارکت بالاتر از دوره‌های قبل خواهد بود

افکار نیوز - مصطفی محمدنجار وزیر کشور در گفتوگوی تلویزیونی خود که از شبکه دوم سیما پخش میشد، با اشاره به برگزاری انتخابات دور دوم مجلس نهم شورای اسلامی اظهار داشت: از ساعت ۸صبح امروز کار رأیگیری در ۱۴هزار ۳۰۰شعبه و ۳۳ حوزه رأیگیری در سراسر کشور آغاز شده است و همکاران بنده پذیرای رأیدهندگان هستند.

به گزارش فارس، وی با اشاره به رأی دادن مقام معظم رهبری در ساعات ابتدایی شروع رأی‌گیری گفت: امیدوارم ملت ایران با اقتدا به رهبر معظم انقلاب در رأی‌گیری شرکت کنند و کار نیمه‌تمام خود را به اتمام برسانند.

وزیر کشور با بیان اینکه در ستاد انتخابات وزارت کشور توسط سامانه جامع الکترونیکی تمام شعب رأی‌گیری در سراسر کشور رصد می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر تمام این ۱۴هزار شعبه کار خود را آغاز کرده‌اند و رأی‌گیری جریان دارد.

نجار ادامه داد: از مردم می‌خواهم تا همچون دور اول انتخابات از حق قانونی خود استفاده کنند و به کاندیدای منتخب خود رأی دهند، همچنین از آنها می‌خواهم تا در ساعات اولیه پای صندوق‌های رأی بیایند تا در ساعات پایانی رأی‌گیری دچار ازدحام نشویم و کار رأی‌گیری هر‌چه زودتر به پایان برسد تا بتوانیم ظرف ۲۴ساعت نتیجه انتخابات را اعلام کنیم.

وی همچنین از مردم خواست ‌با شناسنامه و کارت ملی خود برای شرکت در انتخابات به شعب رأی‌گیری مراجعه کنند و تصریح کرد: البته داشتن شناسنامه به تنهایی کافی است اما وجود کارت ملی نیز روند پردازش اطلاعات و رأی‌گیری را سرعت می‌دهد.

وزیر کشور در ادامه از تمام کاندیداها و طرفداران آنها خواست ‌به نتیجه انتخابات احترام بگذارند و تمکین کنند تا پس از انتخابات شاهد آرامش در کشور باشیم.

نجار همچنین با اشاره به استقبال مردم در شهرستان‌ها نیز گفت که استقبال مردم بسیار زیاد است و در واقع فکر نمی‌کردیم که حضور مردم به این گستردگی باشد. حضور مردم در همین ساعات ابتدایی رأی‌گیری نشان می‌دهد که این دوره نسبت به دور دوم دوره‌های گذشته شاهد مشارکت بالاتری هستیم و با اینکه در اکثر نقاط کشور بارندگی ادامه دارد، اما حضور مردم پرشور است.

وی همچنین در خصوص زمان اعلام نتایج انتخابات تصریح کرد: همانطور که قبلاً نیز اعلام کرده‌ام سعی می‌کنیم حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از پایان رأی‌گیری نتایج را اعلام کنیم البته فکر می‌کنم کار شمارش آرا زودتر نیز به پایان برسد.

وزیر کشور در ادامه اضافه کرد: سامانه جامعه الکترونیکی ستاد انتخابات به صورت کاملاً مکانیزه کار خود را ادامه می‌دهد و برای این سامانه نیز شبکه امنی ایجاد شده و سند امنیت آن نیز دیده شده است.

نجار افزود: اکنون حوزه‌های رأی‌گیری مکانیزه در حال گرفتن آرای مردم هستند و البته کل بستر رأی‌گیری به صورت الکترونیکی است لذا سرعت شمارش آرا بالا خواهد بود و امیدواریم پس از پایان رأی‌گیری به سرعت نتایج انتخابات اعلام شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همکاران من در ستاد انتخابات دائماً در حال ارتباط با ۳۳حوزه رأی‌گیری هستند و ما اکنون در سامانه می‌بینیم که در چه حوزه‌ای چه تعداد رأی داده‌اند.

وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: در این سامانه با ۱۲۰میلیون رکورد اطلاعاتی در سازمان ثبت احوال کشور به صورت کاملاً آن‌لاین ارتباط داریم و وقتی فردی برای رأی‌گیری مراجعه می‌کند، هویت آن کاملاً احراز می‌شود و مشخص می‌شود که آیا این فرد رأی داده یا خیر.

نجار با تأکید بر اینکه خدمتگزاران مردم در وزارت کشور و استانداریها و فرمانداریها در خدمت مردم هستند تأکید کرد: تاکنون هیچ گزارش سوءیی نداشتیم و امیدوارم تا پایان رأیگیری نیز گزارش تخلفی نداشته باشیم اما به تمام کاندیداها و طرفدارانشان و همچنین مجریان انتخابات تأکید میکنم که باید مُرّ قانون را اجرا کنند.