تصورات غلط درمورد غذاهای آلرژی زا

افکار نیوز - محمد قراقوزلو در حاشیه همایش هفته جهانی آسم و آلرژی با انتقاد از عملکرد برخی پزشکان‌ اظهارداشت: متأسفانه پزشکان لیستی از غذاهای ممنوعه برای بیماران مبتلا به آسم و آلرژی تهیه کرده و در اختیار بیمار قرار می‌دهند که این کار صحیح نیست زیرا متهم نخست آلرژی غذاها نیستند.

تخم مرغ حساسیت زا

وی افزود: البته آجیل‌ها، بادام شامی یا زمینی، غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، گندم، سویا و غلات غذاهای موذی و حساسیت‌زا و تشدید کننده آلرژی محسوب می‌شوند.

واکسن مرتبه آخر درمان آلرژی

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: تبلیغات برخی کیلینک‌ها و پزشکان برای تزریق واکسن ضد حساسیت و آلرژی هم تبدیل به بازار شده در حالیکه واکسن در رتبه آخر درمانی قرار دارد و نباید برای تمامی بیماران واکسن تزریق کرد.

قراقوزلو در پاسخ به اینکه آیا انجمن آسم و آلرژی تاکنون شکایتی مبنی بر تخلفات پزشکان داشته است، گفت: از آنجائیکه این انجمن علمی است اینگونه گزارشات ارائه نمی‌شود ولی موارد زیادی است که گزارش شده است و ما هم نمی‌توانیم تذکر کتبی بدهیم زیرا در قانون برای ما اینگونه اقدامات تعریف نشده است و بیشتر وظیفه سازمان نظام پزشکی است.

تعداد فوق تخصص آلرژی در ایران فقط ۶۰ نفر

وی در پاسخ به اینکه چرا در سطح کشور کلینیک‌های تخصصی آلرژی نداریم، افزود: این علم در سطح دنیا جدید است و تعداد کل آلرژیست‌های ایرانی بیشتر از ۶۰ نفر نیست، البته رشته فوق تخصصی آلرژی تنها در ۳ دانشگاه علوم پزشکی تدریس می‌شود که می‌طلبد دانشجویان رشته پزشکی و مسئولان بیشتر به این رشته تخصصی توجه داشته باشند.

رئیس انجمن آسم و آلرژی با بیان اینکه متأسفانه بیماران ما برای دستیابی به داروهای خارجی سر و دست می‌شکنند، تصریح کرد: شرکت های داروسازی عنوان می کنند که تولیدات دارویی خارجی یک استاندارد طلایی دارند و داروهای ایرانی ماده موثر کمتری دارند و هر چند بسیاری از داروهای آلرژی تحت پوشش بیمه هستند ولی داروهای آنتی هیستامینیک که بیشتر بیماران روزانه مصرف می‌کنند تحت پوشش بیمه نیستند.

افزایش بیماری آلرژی در جهان

قراقوزلو در این همایش اظهار داشت: تا ۵۰ سال قبل بیماری‌هایی مانند کزاز، سرخک، سل، جزام و بیماری‌هایی عفونی مردم را تهدید می‌کرد ولی امروزه سالمندان ژاپنی بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند ولی با حذف بسیاری از بیماری‌ها و توسعه صنعت و تکنولوژی شاهد هستیم که آلرژی از ۱۰ به ۲۵ درصد در جهان افزایش یافته است.

تهران، اهواز و کرج ۳ شهر نخست آلوده جهان

وی افزود: عفونت‌ها، استرس و اضطراب، خستگی از کار، آلودگی هوا و دود و بو موجب ایجاد آلرژی و تحریک آلرژی در آدمی می‌شود که متاسفانه تهران و اهواز و کرج ۳ شهر نخست آلوده جهان هستند و همین موجب شده تا این بیماری‌ها تشدید شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یکی از چگونگی‌های ایجاد آلرژی ارثی بودن این بیماری است، گفت: همچنین یکی دیگر از عوامل آن ورود ماده حساسیت زا در بدن است ولی آلرژی مسری نیست.

استاندارد سزارین در ایران ۸ برابر جهان

وی افزایش سزارین در ایران بسیار تأسف بار عنوان کرد و افزود: استاندارد سزارین در ایران ۸ برابر جهان است، همچنین شیر خشک هم جایگزین شیر مادر شده و این موارد هم در ایجاد آلرژی در بدن کودک تاثیرگذار است.

ویزیت‌های غیر ضروی برخی پزشکان

رئیس انجمن آسم و آلرژی از ویزیت‌های غیر ضروری برخی پزشکان انتقاد کرد و افزود: کلینیک‌های زالو درمانی، بادکش درمانی و استخدوس هندی برای درمان آلرژی راهکار نیست هر چند که طب سنتی در جایگاه خودش بسیار ارزشمند بوده و هر چه داریم از طب سنتی است ولی متأسفانه برخی افراد سود جو از این راه تنها کسب درآمد می‌کنند.

بیماران آسم و آلرژی آلودگی هوای تهران را محکوم کردند

به گزارش فارس در پایان نخستین روز از همایش آسم و آلرژیحاضران با محکوم کردن عوامل آلاینده هوای تهران خواستار هوای پاک شده و از مسئولان خواستند تا راهکار سریع و مناسبی برای پاکی هوای تهران لحاظ کنند.

در همایش آسم و آلرژی حاضران که بیماران آسمی و آلرژی بودند آلودگی هوای تهران که یکی از عوامل تشدید آسم و آلرژی است را محکوم کردند.

در این همایش که بیشتر حاضران را بیماران مبتلا به آسم و آلرژی تشکیل می‌دادند سخنرانان نحوه ابتلا به آلرژی و راه‌های جلوگیری از ابتلا را تشریح کردند.

بر اساس این گزارش، آلرژی یا حساسیت یک واکنش غیرعادی و افزایش یافته ازطرف دستگاه ایمنی بدن است که در مقابل مواد بی‌ضرر مانند علف، موادغذایی، حیوانات خانگی و حشرات واکنش نشان می‌دهد.

هر چند که تورم، خارش، کهیر زدن و دیگر واکنشهای آلرژی آدمی را نمیکشد ولی نمونههایی مشاهده شده که یک مورد آن نیش زنبوری بود که فردی را در سالهای گذشته از پای درآورد.