به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، یک رسانه عربی فاش کرد : برهان غلیون رئیس گروه موسوم به شورای انتقالی سوریه برای توقف حمایت عربستان سعودی از گروه مسلح موسوم به "الجیش الحر" به عربستان می رود.

این رسانه نوشت مخالفان سوری بار دیگر در اثبات جدی بودن خود در قبال حامیان مالی و تسلیحاتی خود شکست خوردند، همچنان نتوانستند قدرت تاثیرگذاری عملی خود در سطح بین المللی را اثبات کنند و در این راه ناکام ماندند به طوری که هیچ نشانه ای مبنی بر قدرت و توانمندی شورای به اصطلاح ملی انتقالی که مقر آن در استانبول ترکیه است، در خاک سوریه وجود ندارد، زیرا به نظر می رسد تنها تاثیر این شورا، وجود گروههای مسلح با گرایشها و وابستگی های مختلف به حامیان سعودی، ترکی و قطری آنهاست که حمایتهای سعودی افزایش و حمایتهای قطر و ترکیه کاهش یافته است.

روزنامه الثبات خاطر نشان کرد: نشست سازماندهی که روزهای جمعه و شنبه گذشته در استانبول برگزار شد، در دستیابی به فرمول و چارچوبی که مخالفان را زیر چتر شورای به اصطلاح ملی جمع کند، شکست خورد، علت آن فقط کشمکش میان این گروهها نبود، بلکه در منازعات و درگیریهای پنهانی میان حامیان مالی و تسلیحاتی آنها که در راس آنها عربستان، قطر و ترکیه قرار دارند، نهفته است.

این روزنامه افزود یکی از مخالفان می گوید: به جای اینکه این گروههای مخالف، متحد شوند(دغدغه اصلی آمریکا و متحدان عربی و غربی و صهیونیستی اش) و برنامه ای ارائه کنند که بتوانند بر اساس آن با نظام یا حتی کشورهای مخالف نظام سوریه بررسی کنند، امور به سمت افزایش آنها در تلاش برای تقسیم شیرینی کمکها پیش می رود.

این مخالف از اینکه دوستانش بر سر کمکهایی که از سوی برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای گروههای مخالف سرازیر می شود برای سرمایه گذاری در طرحهای ویژه خود، دعوا دارند، انتقاد می کند.

وی افزود این کمکها به جیبهای تشنه مخالفان خارج سرازیر می شود، در حالی که طبقه جدیدی از سرمایه گذاران در پرونده سوریه با اعلام تشکیلات اپوزیسیون که برای جلب حمایت مادی به کشورها سفر می کند، شکل گرفته است.

این روزنامه نوشت: این مخالف سوری فاش کرد که برهان غلیون رئیس شورای ملی، از دو هفته پیش به طور محرمانه به عربستان سفر کرده است که البته این سفر پس از تلاشهای طولانی و دشوار صورت گرفت و هنگامی که غلیون خواستار عدم تسلیح گروه مسلح موسوم به الجیش الحر و توقف هرگونه حمایت از آن و گروههای مسلح دیگر شد، بیشتر در تنگنا قرار گرفت، زیرا غلیون اعتقاد دارد این مسئله سبب بروز هرج و مرج و شفاف نبودن فرماندهی و عدم تسلیم آنها در برابر دستورات شورا می شوند.

مخالفان دیگر می گویند غلیون می خواهد که کمکهای مالی و تسلیحاتی ارسال منحصرا در اختیار شورای تحت رهبری خود قرار گیرد تا این شورا بتواند هیبت و سلطه خود را بر دیگر طرفهای مسلح و غیر مسلح اپوزیسیون حاکم کند تا آنها را برای پیوستن به صفوف شورایی که اخوانی ها بر آن مسلط هستند، تحت فشار قرار دهد، اما نکته قابل توجه این است که مقامات سعودی که غلیون با آنها دیدار کرده است، ارائه هرگونه کمک را تکذیب کرده است، هرچند غلیون از حمایتهای آنها از یک گروه مسلح جدا شده از " الجیش الحر " سخن گفته است که در حال حاضر فرماندهی آن را یک لبنانی مرتبط با آل سعود برعهده دارد.

ظهور شوراها، دولتها و پارلمانها و دیگر تشکلهای خودساخته از سوی مخالفان ادامه دارد که از وجود دودستگی، شکاف و آشفتگی در میان آنها حکایت می کند. پس از آنچه به دولت انتقالی موسوم شده است، مخالفان ناشناخته نیز تشکیل آنچه را " پارلمان انتقالی " خواندند، اعلام کردند که با هیچ یک از تشکلهای سابق اپوزیسیون ارتباطی ندارد، اپوزیسیون ارتش، شبه نظامی، دولت، شورای اجرای و پارلمان انتقالی برای خود تشکیل داده است.

یک مخالف سوری در سندی که برای برخی مقامات طرفدار مخالفان فرستاده است، گفته است مدتی پیش با یک سیاستمدار غربی دیدار کرده و از وی به سبب حمایت نکردن کشورش از مخالفان سوری انتقاد کرده است که پاسخش این بود: گزینه پیشنهاد شده فعلی این است که نظامی را که برخی از مردمش ظلم کرده، با نظامی جابجا کنیم که بیشتر از نظام کنونی ظلم خواهد کرد، اما چنین نظام جدیدی کانون بی ثباتی در تمام منطقه ای خواهد بود که تنها دویست کیلومتر از سواحل اروپا(دردریای مدیترانه) فاصله دارد و یک منطقه دورافتاده مانند افغانستان یا سومالی نخواهد بود.