چینی‌ها دوباره به پارس شمالی برمی‌گردند

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، موافقتنامه توسعه ميدان گازي پارس شمالي هم در بخش بالادستي و هم پاييندستي با هزینه بيش از ۱۶ ميليارد دلار بين شركت ملي نفت ایران و شرکت ملی نفت فراساحل چین (سينوك) در مهر سال ۱۳۸۶ به امضا رسيد.

بعد از مدتی از امضای موافقت‌نامه، شرکت چینی خود را از این طرح کنار کشید و ایران هم به ناچار اعلام کرد که قرارداد با این شرکت به صورت موقت تعلیق می‌شود.

بعد از آنکه اعلام شد قرارداد توسعه میدان نفتی پارس شمالی با پیمانکار چینی آن برای همیشه ملغی می‌شود، این شرکت چینی به دست و پا افتاد تا در پارس شمالی بماند.

خبرنگار ایسنا از موسی سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد حضور مجدد چینی‌ها در پارس شمالی پرسید که وی توضیح داد: شرکت چینی سینوک خود از پروژه توسعه میدان گازی پارس شمالی کنار کشید اما این شرکت اخیرا برای حضور در این طرح ابراز تمایل کرده است.

او در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال حضور دوباره این پیمانکار چینی در پارس شمالی وجود دارد، گفت: در صورتی که حضور چینی‌ها در این طرح در چارچوب منافع ملی ایران باشد با تصمیم وزارت نفت وارد قرارداد اجرای با آنها خواهیم خواهیم شد.

ابراز تمایل چینی‌ها برای حضور مجدد در پارس شمالی و همکاری با آنها با توجه به منافع ملی در حالی است که فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی که باید توسط چینی‌ها توسعه یابد اندر خم یک کوچه است.

میدان گازی پارس شمالی در ۱۲۰ کیلومتری شرق بوشهر و در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. این میدان در سال ۱۹۶۵ کشف شده است و تاکنون ۱۷ حلقه چاه در آن حفاری و ۲۶ سکوی دریایی در این میدان نصب شده است.

فاصله قله مخزن تا ساحل نیز حدود ۲۵ متر است که این موضوع نشان دهنده فاصله اندک مخزن از ساحل است در حالی که مخزن میدان پارس جنوبی از ساحل آن حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

این میدان دارای نفت سنگین نیز هست تا آنجا که نفت برخی از لایه‌های این میدان از لحاظ درجه سبکی(API) خصوصیات نفت خام میدان کوه موند را داراست و با توجه به برآوردهای انجام شده نفت میدان پارس شمالی از API ۱۲ برخوردار است.

مطالعه و طرح اولیه میدان شامل تولید ۳۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز از طریق دو فاز است که از فاز اول روزانه ۱۲۰۰ میلیون فوت مکعب برای تزریق به میدان‌های نفتی جنوب کشور و از فاز دوم ۲۴۰۰ میلیون فوت مکعب گاز برای صادرات یا مصرف داخلی کشور تولید می‌شود.

مدت زمان تولید ثابت روزانه ازاین میدان ۲۵ سال، مدت زمان کل تولید میدان ۳۵ سال و ضریب بازیافت تولید از میدان گازی پارس شمالی حدود ۶۱.۱ درصد است.