به گزارش افکار نیوز ،علي توسلي در گفتوگو با ايسنا، اظهار كرد: به هر حال شبکهای ارتباطی که اينترنت ملي ناميده شده چنانچه به درستی برنامهريزی و مديريت شود، منطقا ارتباطات داخل کشور را با توجه به زيرساختهای موجود و در حال توسعه ارتباطی ديتا، به مراتب بيشتر از سرعت فعلی کاربران خواهد ساخت و حتي صحبت از ارائه سرويسهايي تا دومگابيت مطرح شده است.

این کارشناس ادامه داد: به همین دلیل از نظر سرعت در شبکه طراحی شده مشکلی به نظر نمی‌آید، اما برای رسیدن به این شرایط، تغییراتی در سیستم‌های ارایه سرویس توسط تامین کنندگان(شرکت‌های pap و مخابرات و…) لازم است که ممکن است تا تغییر در برخی مودم‌های کاربران را نیز در بربگیرد.

وی افزود: اما این مساله ممکن است هزینه‌های متعددی را به بخش خصوصی تحمیل کند و چنانچه توسط دولت حمایتی از این بخش‌ها صورت نگیرد، ارائه‌کنندگان سرویس با دشواری‌های متعددی مواجه خواهند شد و به ناچار این سرویس‌ها را به مراتب گران‌تر از حد فعلی ارائه خواهند کرد. البته هنوز تعرفه دقیقی برای سرویس های این شبکه تعریف نشده و لازم است این موضوع مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرد.

توسلی در ادامه در پاسخ به عده‌ای که راه‌اندازی این شبکه را مانعی برای دسترسی به سایت‌های خارجی می‌دانند اظهار کرد: این‌که ارتباطات داخلی کشور در داخل کشور مدیریت شود، امری معقول و منطقی است و فی‌نفسه دلیلی ندارد که مانعی در راه گسترش ارتباط کاربران با شبکه جهانی اینترنت ایجاد شود.

وی ادامه داد: در هر صورت شبکه‌ی داخلی در کشور‌های مختلف دنیا وجود دارد و منطق حکم می‌کند که ما هم چنین شبکه ای ایجاد کنیم. در حال حاضر به دلیل استفاده گسترده از هاستینگ(میزبان) خارجی عمده ارتباطات که مطلقا هم به داخل کشور ختم می‌شوند، عملا از طریق شبکه جهانی مبادله می‌شود که ضرورتی ندارد.

این کارشناس فن‌آوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: با دسترسی به اینترنت ملی دلیلی ندارد مشکلی در دسترسی به سایت‌ها و ارتباطات بین امللی ایجاد ‌شود، بلکه سرعت اینترنت هم باید افزایش پیدا کرده و ضریب ایمنی آن هم بالاتر رود. درمجموع اینترنت ملی می‌تواند مفید باشد، اما میزان مفید‌ بودن آن بستگی به این دارد که برای این شبکه چگونه برنامه‌ریزی و این شبکه چگونه اداره شود.

توسلی در ارتباطات با امنیت اطلاعات در شبکه‌ی ملی نیز اظهار کرد: گاه معنی امنیت را در این می‌دانند که ارتباطات چگونه نظارت می‌شوند؛ اگر بخواهیم از این منظر به این مساله نگاه کنیم باید بگوییم که به هر حال در تمام جهان نوعی نظارت بر ارتباطا ت وجود دارد و با راه‌اندازی این شبکه الزاما تفاوت خاصی در این زمینه ایجاد نخواهد شد. وی ادامه داد: اما اگر امنیت را از منظر امنیت اطلاعات کاربر و… مورد توجه قرار دهیم با راه‌اندازی این شبکه، ارتباطات داخل کشور باید امن‌تر شود چراکه با این شیوه دسترسی به اطلاعات داخل کشور برای سایرین دشواتر خواهد بود.

توسلی در پایان گفت: ‌ به هر حال امکان هک‌ شدن، ویروسی‌ شدن و یا سوء‌استفاده از اطلاعات همواره در اینترنت وجود دارد و بر اساس آنچه تجربه نشان می‌دهد این شبکه‌ها در بیش‌ترین سطح ایمنی هم نفوذ ناپذیر نبوده‌اند اما چنانچه امکانات دسترسی با سرعت بیش‌تر در اختیار کاربران قرار بگیرد بخش قابل توجهی از نیازهای ارتباطی از تجارت و آموزش الکترونیک گرفته تا ارتباط‌های شخصی می تواند با سهولت بیش‌تری انجام شود و این امر موجب توسعه ضریب نفوذ اینترنت و کاربری گسترده‌تر آن خواهد شد.