فاصله معنادار درآمد قشر متوسط با قیمت مسکن

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، طي يكسال و پنج ماه اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها در كنار افزايش نسبي قيمتها در ساير بخشها، ميزان اجارهبها و قيمت مسكن را هم كمي تكان داده است.

به‌طور مثال براساس شواهد موجود و اظهارات بنگاه‌های معاملات مسکن در خرداد ماه سال گذشته میزان اجاره‌بها تا میزان ۳۰درصد رشد پیدا کرده‌ بوده است. درحال حاضر نیز در فروردین و اردیبهشت سال جاری برخلاف روال سال‌های قبل که قیمت مسکن و اجاره‌بها تغییر چندانی نداشته، رشد نرخ ها را شاهد بوده‌ایم.

البته درحالی که بنگاه‌های معاملات مسکن از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در خرداد و تیرماه اظهار نگرانی می‌کنند، رییس اتحادیه مشاورین املاک خوزستان قیمت بازار مسکن را متعادل اعلام کرده و معتقد است قیمت‌های واقعی اجاره‌بها و خرید و فروش مسکن با آغاز جابه‌جایی‌ها در اوایل تیرماه مشخص می‌‌شود.

درحالی قیمت و اجاره‌بها مسکن به‌خصوص در آستانه جابه‌جایی‌ها مورد توجه قرار گرفته‌ است که بر اساس گزارش ایسنا از بنگاه‌های معاملاتی، عمده‌ترین دغدغه متقاضیان مسکن ناهماهنگی بین درآمدها و قیمت خرید و اجاره‌بها است.

درحالیکه در کلانشهر تهران متقاضیان برای خرید یک واحد مسکن ۱۰۰ متری، باید چیزی در حدود حداقل ۱۵۰میلیون تومان هزینه کنند، متقاضیان مسکن از ناهماهنگی بین درآمدهایشان و قیمت عرضه مسکن گلایه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، درحال حاضر دولت افزایش ۱۵درصدی دستمزد کارمندان را به مجلس داده‌ است ولی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به دلیل اعلام تورم ۲۱.۵ درصدی از سوی بانک مرکزی با آن مخالف است.

دستمزد کارگران نیز در سال گذشته در آخرین جلسه شورای عالی کار به‌صورت سه‌جانبه و با پیشنهاد وزیر تعاون، ‌ کار و رفاه اجتماعی تنها ۱۸ درصد رشد یافت.

در حال حاضر آنچه مشهود است فاصله چشمگير درآمدها بهخصوص در ميان كارمندان و كارگران جامعه با ميزان قيمت و اجارهبهاي مسكن است. گرچه نابرابري عرضه و تقاضا و متراژ مسكن نيز از مهمترين دغددغه متقاضيان مسكن است ولي بايد ديد سياستگزاران در بخش مسكن براي برابري قيمت، اجارهبها و درآمد متقاضيان آنچه تصميمهايي را اتخاذ ميكنند.