ازگل‌های زده استقلال تا آمار وحشتناک پرسپولیس

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، یازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال با قهرمانی تیم سپاهان به پایان رسید و آنچه از این دوره از رقابت های باقی ماند آمارهایی است که در تاریخ ثبت می شود.

در زیر نگاهی آماری به وضعیت تیم ها در سی و چهار هفته ای که با هم به رقابت پرداختند، می اندازیم و به بررسی ترین های لیگ برتر می پردازیم.

بیشترین پیروزی:

تیم های سپاهان، تراکتورسازی و استقلال با ۱۹ برد بیشترین پیروزی را در فصل یازدهم کسب کردند. سپاهان با ۶۷ امتیاز قهرمان شد، تراکتورسازی با ۶۶ امتیاز و به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به استقلال به عنوان نایب قهرمانی دست یافت و استقلال در رده سوم ایستاد.

بعد از این سه تیم، نفت تهران با ۱۳ پیروزی بیشترین آمار برد را دارد. این تیم با وجودی که در پیروزی آمار بهتری از صبای قم دارد نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند. صبا با ۵۰ امتیاز و یک امتیاز بیشتر از نفت تهران توانست سهمیه آسیایی را از آن خود کند.





بیشترین شکست:

مس سرچشمه با ۲۰ شکست بیشترین باخت را به خود اختصاص داد و فولاد خوزستان با ۱۴ شکست در رده دوم این آمار قرار گرفت. فولاد با وجودی که دومین تیم به لحاظ شکست در لیگ یازدهم شد اما سقوط نکرد.

بیشترین تساوی:

ذوب آهن با ۱۸ تساوی بیشترین آمار را از آن خود کرد. این تیم ۴۵ امتیاز کسب کرد. بعد از ذوب آهن تیم های راه آهن و شاهین بوشهر با ۱۵ تساوی در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

کمترین پیروزی:

تیم سقوط کرده مس سرچشمه با ۵ برد کمترین آمار را در این زمینه دارد و در رده های دوم و سوم تیم های شاهین بوشهر و شهرداری تبریز با ۶ پیروزی قرار دارند. هر سه تیم به لیگ دسته اول سقوط کردند.

کمترین شکست:

سپاهان، قهرمان لیگ با ۵ شکست و تیم های استقلال و تراکتورسازی با ۶ باخت کمترین آمار شکست را در این فصل کسب کردند. نکته جالب این است که پرسپولیس در این فصل ۱۲ شکست را در کارنامه خود ثبت کرد.

صبای قم که توانست با ۵۰ امتیاز سهمیه آسیایی بگیرد ۸ شکست دارد اما ذوب آْهن که با ۴۵ امتیاز در رده ششم قرار گرفت ۷ شکست در کارنامه اش ثبت شد.



کمترین تساوی:

تیم های مس سرچشمه، تراکتورسازی و استقلال با ۹ تساوی کمترین آمار را در این زمینه کسب کردند. دو تیم تراکتورسازی و استقلال به ترتیب نایب قهرمان و سوم لیگ شدند اما مس سرچشمه سقوط کرد.

بیشترین گل زده:

استقلال با وجودی که به مقام سوم لیگ رسید با ۵۸ گل زده بهترین خط حمله لیگ را از آن خود کرد. بعد از آبی پوشان تراکتورسازی با ۵۷ گل زده در رده دوم قرار گرفت و تیم قهرمان یعنی سپاهان با ۵۴ گل زده در رده سوم ایستاد.

پرسپولیس که یکی از بدترین فصل های تاریخ خود در لیگ برتر را سپری کرد با وجودی که در رده دوازدهم جای گرفت ۵۰ گل به ثمر رساند.

بیشترین گل خورده:

نفت آبادان با ۵۷ گل خورده بدترین خط دفاع را از آن خود کرد و تیم های پرسپولیس و مس سرچشمه با ۵۴ گل خورده در مقام های بعدی قرار گرفتند. این بدترین خط دفاع سرخپوشان در طول تاریخ لیگ برتر بوده است. شهرداری تبریز با ۴۴ گل خورده دیگر تیمی است که بدترین خط دفاع را از آن خود کرده است.



بیشترین تفاضل گل:

سپاهان با ۲۷ گل خورده و ۵۴ گل زده و با تفاضل ۲۷ + بهترین تفاضل گل را از آن خود کرد. تراکتورسازی با ۵۷ گل زده و ۳۲ گل خورده با تفاضل ۲۵ + در رده دوم قرار گرفت و تیم استقلال با ۵۸ گل زده و ۳۴ گل خورده و تفاضل ۲۴ + و کسب ۶۶ امتیاز در رده سوم قرار گرفت.

کمترین تفاضل گل:

مس سرچشمه با ۳۱ - بدترین تفاضل گل لیگ یازدهم را از آن خود کرد. پرسپولیس هم اگر چه در این بین از برخی تیم ها بهتر بود اما برای اولین بار با تفاضل گل ۴ - بدترین آمار خود را بر جای گذاشت.

کمترین گل خورده:

تراکتورسازی با ۳۲ گل خورده کمترین گل را دریافت کرده است. ذوب آهن و ملوان انزلی هم با ۳۳ گل خورده در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.



لیگ یازدهم به غیر از این آمارها حاوی نکات دیگری هم بود که به شرح زیر است:

* سپاهان اگر می توانست ۳ امتیاز بازی روز گذشته را کسب کند با ۶۹ امتیاز رکورد کسب امتیاز در لیگ برتر را می شکست. رکورد قبلی هم دست سپاهان با ۶۷ امتیاز بود.

* استقلال با پایان لیگ یازدهم در کل دوره های لیگ به امتیاز ۵۹۹ رسید و تیم های سپاهان و پرسپولیس نیز به ترتیب امتیازهای ۵۶۷ و ۵۵۱ را کسب کردند.

*برای اولین بار در لیگ برتر بود که در روز پایانی این رقابت ها ۳ تیم شانس قهرمانی داشتند. هموراه در طول تاریخ لیگ دو تیم در مجموع شانس قهرمانی داشتند.

*تراکتورسازی برای اولین بار توانست نایب قهرمان شود.

* تیم استقلال اگر یک گل دیگر می زد می توانست نایب قهرمان شود و به چهارمین نایب قهرمانی خود در لیگ برتر برسد اما این شانس را از دست داد.

*پرسپولیس بدترین آمارها را در لیگ یازدهم از خود به جا گذاشت.

*فابیو جانورایو به عنوان یک بازیکن خارجی در لیگ برتر تاکنون سه بار به مقام قهرمانی رسیده است. وی دو بار با سپاهان و یک بار با استقلال به مقام قهرمانی رسیده و آمار قابل توجهی از خود به جای گذاشت.



*کریم انصاری فرد با ۲۱ گل زده توانست عنوان آقای گلی را به خود اختصاص دهد. بعد از او فونیکه‌سی با ۲۰ و رضا عنایتی با ۱۸ گل در مقام های بعدی قرار گرفتند. فصل قبل رضا نوروزی با ۲۴ گل زده توانست این عنوان را از آن خود کند.

* زلاتکو کرانچار برای اولین بار توانست در لیگ ایران به مقام قهرمانی برسد. وی پیش از این سرمربی پرسپولیس بود اما در لیگ نهم درحالی که کم کم با سرخپوشان در حال نتیجه گرفتن بود در تصمیمی عجیب از سوی کاشانی مدیریت وقت باشگاه پرسپولیس کنار گذاشته شد و درحالی که پرسپولیس در رده سوم جای گرفته بود علی دایی به جای او در این مسند نشست. جالب اینکه پرسپولیس در آن سال لیگ را با عنوان چهارمی به پایان برد.

* علیرضا رحیمی مدیرعامل باشگاه سپاهان که اولین سال حضورش در این باشگاه را به عنوان مدیر سپری می کرد توانست به قهرمانی دست پیدا کند.

* تیم استقلال در حالی که هفته ها با اختلاف ۹ امتیازی از سپاهان پیش بود به مقام سومی رسید اما توانست قهرمان جام حذفی شود.



*سپاهان برای چهارمین بار در ۱۱ دوره لیگ برتر به عنوان قهرمانی دست یافت، ضمن اینکه این تیم روز گذشته سومین قهرمانی متوالی‌اش را جشن گرفت. سپاهان پرافتخارترین تیم لیگ برتر محسوب می شود.

* بیشترین آمار تغییر مربی به تیم شهرداری تبریز و شاهین بوشهر اختصاص دارد. شهرداری تبریز فصل را با یسیچ آغاز کرد در میانه راه تیم به مدیرروستا رسید و سپس بیژن عزیزی هدایت این تیم را بر عهده گرفت.

شاهین بوشهر نیز که تمرینات و فصل را با حمید درخشان آغاز کرده بود در میانه راه به فیروز کریمی رسید ولی دوباره تیم به درخشان رسید اما او هم تاب نیاورد و اصغرکامیاب هدایت این تیم را بر عهده گرفت. بیشترین آمار تغییر مدیریت هم نصیب تیم شاهین بوشهر شد که تعداد مدیران عاملش از شمارش خارج شد و مشخص نشد این تیم چگونه اداره می شود و مسئولش چه کسی است.