به گزارش افکارنیوز، عبدالحسین بیات امروز در گفتگو با مهر همزمان با برگزاری یکصدمین سفر استانی هیئت دولت درباره مهمترین دستاوردهای صنعت پتروشیمی، گفت: تاکنون در قالب مصوبات سفرهای استانی طراحی، ساخت و راه اندازی ۲۸ طرح و مجتمع جدید پتروشیمی در ۱۴ استانهای مختلف کشور تصویب شده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر ساخت و اجرای طرحهای پتروشیمی مصوب سفرهای استانی از پیشرفت مطلوب اجرایی برخوردار هستند، تصریح کرد: در حال حاضر عملیات ساخت پتروشیمی مرودشت با ۶۳ درصد، پتروشیمی مهاباد ۵۱ درصد و پتروشیمی کردستان ۴۶ درصد در بین طرحهای مصوب هیات دولت از بیشترین پیشرفت اجرایی برخوردار هستند.

معاون وزیر نفت متوسط پیشرفت اجرایی این ۱۵ طرح از مجموع ۲۸ طرح جدید پتروشیمی را بین یک تا ۶۳ درصد عنوان کرد و افزود: همچنین در شرایط فعلی ساخت ۱۳ طرح دیگر مصوبات سفرهای استانی هیات دولت در مرحله مذاکرهف عقد قرارداد و شناسایی پیمانکاران اجرایی به سر می برند.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع با اجرای کامل مصوبات استانی دولت در صنایع پتروشیمی ایجاد حدود ۱۸ هزار فرصت شغلی هدف گذاری شده است، اظهار داشت: با بهره برداری نهایی از این ۲۸ طرح و مجتمع پتروشیمی سالانه حدود ۱۳ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون ایجاد یک قطب جدید پتروشیمی در منطقه چابهار در دستور کار دولت قرار گرفته است، تاکید کرد: مطالعات ابتدایی نشان می‌دهد با سرمایه‌گذاری حدود ۲۵ میلیارد دلاری امکان تولید سالانه ۱۵ تا ۲۰میلیون تن محصول پتروشیمی در حاشیه دریای عمان تا پایان برنامه ششم وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه درباره آخرین وضعیت تولید محصولات مختلف پتروشینی از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون، توضیح داد: در این مدت ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران با ۵۱۷ درصد افزایش از ۲.۳ میلیارد به ۱۴.۲میلیارد دلار رسیده است.

وی همچنین از رشد ۵۴۸ درصدی فروش داخلی محصولات پتروشیمی ایران از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون خبر داد و گفت: در این مدت ۱۶۷ درصد به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و ۱۷۰ درصد به تولید پتروشیمی افزوده شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به افدامات گسترده انجام گرفته برای تکمیل ظرفیت خالی صنایع پتروشیمی کشور، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید محصولانت پتروشیمی ایران به مرز ۵۵ میلیون تن در سال افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در سالجاری تولید حدود ۴۹ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده پلیمری هدف گذاری شده است، اظهار داشت: از سوی دیگر امسال برای صادرات حدود ۱۵ میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است.

به گفته وی در مجموع در سال تولید و کار ملی پیش بینی میشود حدود ۲۷ میلیارد دلار درآمد از محل فروش داخلی و صادرات محصولات پتروشیمی حاصل شود.