به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، محمود احمدینژاد دقایقی بعد در جمع مردم خلیلآباد خطاب به مستکبران و دیکتاتورهای دنیا اظهار داشت: بداخلاقیهای دنیا و ظلم و ستیزهایی که اکنون در دنیا شاهد رواج آن هستیم در پی به کار نگرفتن عقل به عنوان یکی از بالاترین نعمتهای خدادادی است.

رئیس‌جمهور در ادامه با ارائه مثالی خطاب به مستکبران دنیا گفت: مثال دیکتاتورهای کنونی دنیا شبیه راننده‌ای است که در ماشین خود در جاده‌ای کوهستانی و پرپیچ و خم با ترمز بریده و فرمان نیمه کاره در حال ادامه حرکت به سمت دره هستیم.

وی ادامه داد: این راننده به جای فکر متأسفانه از گاز به استفاده می‌کند و افرادی که مانند ملت ایران ۳۳ سال در کنار جاده به آنان فریاد می‌زنند که در مقابل مسیر حرکت خود دره‌ای است به جای تشکر چشم خود را می‌بندد و دهان خود را باز می‌کند و آنچه که شایسته خودشان است به ملت ایران می‌گویند.

احمدی‌نژاد در ادامه ملت ایران را ملتی الهی و عاقل به معنای واقعی دانست و گفت: آنچه که مستکبران دنیا و دیکتاتورهای امروز جهان باید بدانند این است که ملت ایران هرگز از حقوق اساسی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اوضاع تاریخ و جهان و حوادثی که در پی آن گرفتار ملت‌ها می‌شود اشاره کرد: تمام حوادثتاریخی که در دوران‌های گذشته و اکنون از سوی مستکبران و جنایت‌کاران رخ می‌دهد همه در پی آن است که مرزهای اخلاقی را زیر پا می‌گذارند و در ‌‌نهایت بی‌ادبی ادعا می‌کنند اقداماتی که انجام می‌دهند ‌‌نهایت کار عقلانی آنان است حال آنکه تمام این اقدامات در پی اشتباهات پیاپی آن‌ها و از روی بی‌عقلی است.

وی ادامه داد: آنان در ‌‌نهایت بی‌عقلی تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند و عمل خود را این گونه عنوان می‌کنند که این عمل عقلانی است. که با اعمال خود که در اصطلاح آنان عملی عقلانی است آزاد و اذیت مردم جنایات بین‌المللی و در ‌‌نهایت چپاول تحقیر ملت‌ها را در طول تاریخ به همراه داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مردم شریف شهرستان خلیل‌آباد خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: خلیل‌آباد قطعه‌ای در بهشت در کنار کویر است و زیبا‌تر از این بهشت دل‌ها و اندیشه‌ها و ایمان‌های مردم خلیل‌آباد است.

احمدی‌نژاد در ادامه با تشکر از دستان پرتلاش کشاورزان و باغ‌داران شهرستان خلیل‌آباد گفت: خدا را سپاسگزارم که امروز توفیق زیارت شما در این روز نصیب من شد.

وی با اشاره به سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: امروز همه دنبال عیدی گرفتن از امام رضا و حضرت زهرا هستند، امروز بزرگ‌ترین عیدی که نصیب ما و خادمان ملت شد زیارت و عرض ارادت به مردم خلیل‌آباد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سجایا و اخلاق نکوی حضرت محمد(ص) به عنوان کامل‌ترین انسان اشاره کرد و گفت: خداوند در مسیر تکامل انسان و سیر زندگی او تمام لوازم و امکانات را در اختیار انسان قرار داد که یکی از این لوازم عبادت و دیگری عقل است.

وی افزود: در این میان و در طول تاریخ تاکنون عقلانیت کل را به وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام هدیه کرد.

وی همه خوبی‌ها را منشأ عقلانیت بودن اقدامات و اندیشه‌ها دانست و گفت: با توجه به آنکه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در میان تمام انسان‌ها جلوه‌ای کامل از عقلانیت بود تمام خوبی‌ها و زیبایی‌های خلق و خوی را می‌توان در وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام جست‌وجو کرد.

وی رفتار پیامبر، حسن خلق ایشان، برخورد پیامبر گرامی اسلام با مردم را از نمونههای بارز حسن خود و عقلانیت کامل پیامبر عنوان کرد.