مواضع حضرت زهرا(س) اساس مذهب تشیع را تقویت و تأیید می‌کند

افکارنیوز- یکی از مراجع تقلید با تاکید بر اینکه باید مراسم و ذکر فضائل و مدح حضرت زهرا (س) همیشه زنده بماند، بیان داشت: موقعیت و مواضع آن حضرت اساس مذهب تشیع را تقویت و تائید میکند.

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در نوشتاری با عنوان «عارفه کوی دوست» به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در مورد شخصیت آن حضرت، بیان کرده است: ولادت بانوی یگانه و سیده بانوان جهان، بهانه‌ای است برای آنان که افتخار شرف حضور در جشن ملکوتی میلاد کوثر را دارند، تا با عظمت‌های حیات والای آن حضرت بیشتر آشنا شوند.

پیرامون شخصیت جامع الأطراف و وسیع الأبعاد حضرت زهرا(س) آنچه گفته‌اند و نوشته‌اند و باز هم گویندگان و نویسندگان بگویند و بنویسند، به پایان بیان مقامات و درجات و فضائل حضرت نمی‌رسند.

درس‌های حضرت زهرا(س) برای همه راهبر و حق نما است

اگر چه عمر آن حضرت به واسطه ورود مظالم جانکاه، به ظاهر کوتاه بود، اما در همین فرصت اندک، مواضعی را از خود نشان دادند که درس‌های سازنده آن در طول تاریخ، برای همه، راهبر و حقّ‌نما است.

حیات حضرت زهرا(س) نیز مانند حیات پدر بزرگوارش حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبد الله(ص)، بسیار عریض، گسترده و پهناور و سرشار از آثار و برکات بود.

در عالم وجود، کسی از حضرت زهرا(س)، در علم و اخلاق و سیره و مقامات انسانی، و کمالات و جنبه‌های روحی و جسمی نزدیک‌تر به حضرت رسول(ص)، شخص اول عالم امکان نیست.

اگر چه طول عمر آن بزرگوار ۱۸ سال بیشتر نبود، اما عرض آن بیش از میلیون‌ها و بیشتر و بیشتر بود؛ مهمّ این است که شخص در مدّت کوتاه حیات خویش، کارهایی بزرگ انجام دهد که از دیگرانی مثل او در هزاران برابر آن سال‌ها، صادر نمی‌شود.

از این جهات، هر چه ما در این موضوع و میدان وارد شویم و هر چه در رشته‌های مقامات و فضائل آن بزرگوار مطرح کنیم، نمی‌توانیم حقّ مطلب را ادا کنیم؛ همه مقاماتی را که بتوان برای یک انسان کامل فرض کرد، حضرت زهرا(س) در رتبه اول و در درجه اول آن قرار دارد.

مواضع حضرت زهرا در ایمان و معرفة الله، در بندگی خدا و عبادت، در بی‌اعتنایی به دنیا و قناعت، در رحم و ایثار دیگران بر خود، در همسرداری و تربیت فرزند، در حفظ کرامت‌ها و حشمت‌های خاصی که اسلام برای بانوان توصیه کرده است و در رعایت س‌تر و عفاف و در نشان‌دادن تمام ده صفت برجسته‌ای که در سوره احزاب برای زنان، مانند مردان افتخار شمرده شده، یگانه و اسوه بود.

همه تاریخ حیات آن حضرت برای انسان اعجاب‌آفرین است که چگونه یک زن و تا کجا می‌تواند به آن مقامات عالی نائل شود و سیر خودش را به طرف خداوند متعال ادامه بدهد.

مواضع حضرت فاطمه بعد از رحلت رسول الله(ص) والا و اعجاب انگیز بود

مواضعی که حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) بعد از رحلت حضرت رسول(ص) اتخاذ کردند، بسیار والا و اعجاب‌انگیز بود؛ او که مسئولیت بزرگ رساندن حقایق به مردم را بر عهده خودش می‌دید، معجزه‌وار آن خطبه بزرگ را در مسجد پیامبر انشاء کرد.

در آن شرایط و موقعیت که برای هیچ کسی امکان چنان سخنرانی و چنان خطبه و بیان حقائقی می‌سر نبود آن حضرت – که سلام و درود خداوند بر او باد - تنها کسی بود که با حضور خود و ایراد آن خطبه بلیغه، حضور رسول الله(ص) را به یاد مستمعین می‌آورد و چنان خطبه را بالبداهة انشاء می‌فرمودند که مستمعان را سکوت فراگرفته و اشک از چشمان آن‌ها سرازیر شده بود.

وجود حضرت فاطمه زهرا(س) وجودی آسمانی و ملکوتی است که امثال بنده نمی‌توانیم در این میدان‌ها وارد شویم و به وصف آن حضرت بپردازیم، اصلاً یکی از ارکان مهمّ عنوان والای اهل بیت(ع)، حضرت زهرا(س) است.

مقام معنوی حضرت زهرا(س) حجتی برای حقانیت شیعه است

مقام معنوی حضرت زهرا(س) و وجود مبارک ایشان، حجتی است برای حقانیت شیعه، موقعیت و مواضع حضرت فاطمه زهرا(س)، موقعیتی است که اساس مذهب تشیع را تقویت و تأیید می‌کند، بنابراین باید معارف و هدایت‌های سرور بانوان جهان، بضعه رسول(ص) را در معرض مطالعه همگان قرار دهیم که همین عقاید و هدایت‌ها حجّت تشیع است.

باید در این ایام ولادت با سعادت آن حضرت، خطبه معجزه‌وار حضرت زهرا(س) - که متضمن همه‌گونه پیام لازم و سازنده در تمام نواحی حیات است - مورد توجه قرار گیرد.

باید موضع حضرت آنجا که می‌فرماید: " برای زن بهترین حال این است که هم مرد بیگانه او را نبیند و هم او مرد بیگانه را نبیند " مورد توجه و تأمل بانوان زهرایی قرار گیرد.

مراسم و ذکر فضائل و مدح حضرت زهرا(س) باید همیشه زنده بماند

باید مراسم و ذکر فضائل و مدح آن حضرت همیشه زنده بماند که یکی از وسائل تقرّب به خداوند، احیاء امر اهل بیت(ع) خصوصاً فاطمه زهرا(س) است.

باید در چنین موقعیتی هر چه می‌توانیم مقام حضرت زهرا(س) را بیشتر تجلیل کنیم و معارف ایشان را به مردم برسانیم که ادای مزد رسالت حضرت رسول(ص) تجلیل و تقدیر از ایشان است، البته کسانی که در مقام تجلیل و تعظیم آن حضرت هستند، طبعاً ملتزم به احکام هم هستند.

یعنی علامت صدق و صداقت ما در محبّت فاطمه زهرا(س) این است که در راه او و خط آن بزرگوار ثابت‌قدم باشیم و همیشه و هر لحظه، اطاعت از امر خدا و رسول و ائمه طاهرین(ع) را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

ان شاء‌الله مردم ولایی و شیعیان اهل بیت(ع) بتوانند در عید ولادت موفور السرور آن حضرت، ارادت خود به حضرت سیدة نساء العالمین را به طور کامل اظهار کنند و قلب مقدس حضرت بقیة الله الاعظم را با تجلیل و تعظیم مقامات و مواضع حضرت زهرا مسرور کنند.

منبع: مهر