به گزارش افکارنیوز ، داریوش رضوانی در گفتگو با مهر، ضمن اشاره به برخی مسائل مالی تاثیرگذار در حضور ناشران خارجی در نمایشگاه امسال گفت: با توجه به اینکه مسئله انتقال ارز برای برخی ناشران خارجی در سال ۱۳۹۰ به یک مشکل تبدیل شد و دشواریهایی را برای حضور آنها در نمایشگاه امسال به وجود آورد، دو روز پیش (۲۲ اردیبهشت) در همین رابطه با مسئولان بانک صادرات جلسهای برگزار کردیم که فکر میکنم به نتایج خوبی برسد.

وعده برطرف شدن مسائل ارزی ناشران خارجی

وی افزود: در این جلسه آنها(بانک صادرات) به ما قول مساعد دادند که تمهیداتی را برای مسائل ارزی ناشران خارجی بیندیشند تا آنها همچنان این رغبت را داشته باشند که در نمایشگاه آتی کتاب تهران هم شرکت کنند.

ترک مصلی از امروز آغاز شد

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران درباره روند تسویه حساب با ناشران داخلی هم گفت: در بخش ناشران داخلی هم خوشبختانه تقریباً همه آنها به تعهدات خود در مسائلی مانند اجاره بهای غرفه و موارد مالی دیگر عمل کرده‌اند. ضمن اینکه توافق تشکل‌های نشر که مسئولیت بخش‌های مختلف را بر عهده داشتند، این بود که از ساعت ۹ صبح امروز(۲۴ اردیبهشت) به مرور کار تسویه حساب با ناشران انجام شود.

به گفته رضوانی نمونه امضای ستاد اجرایی برای تسویه حساب با ناشران به خروجیهای مصلی و بخش‌های حراست آن ارائه شده و ناشران داخلی پس از انجام هماهنگیهای لازم با تشکل‌های مربوطه، می‌توانند برای تسویه حساب با نمایشگاه کتاب تهران و خروج از مصلی اقدام کنند و نیازی به مراجعه به ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب تهران ندارند.

کاهش برخی هزینه‌های ناشران

وی در عین حال از کاهش برخی هزینه‌های ناشران در نمایشگاه امسال از جمله در مورد استفاده از کپسول آتش‌نشانی که در اختیار آنها قرار گرفته - از ۱۲ هزار تومان به ۸ هزار تومان - خبر داد.

قائم مقام بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره روند تحویل مجموعه مصلی به مدیریت آن گفت: برق شبکه که به صورت موقت و در ۷ کیلومتر کابل‌کشی در مصلی برقرار شده بود، از امروز صبح قطع خواهد شد. پس از این مرحله، سازه‌های موقتی مصلی از جمله چادرها به پیمانکاران آنها تحویل و بعد از آن هم شبکه مخابراتی که برای نمایشگاه تامین شده، قطع خواهد شد.

مصلی را نظافت شده تحویل می‌دهیم

رضوانی ادامه داد: ما که مصلی را به دلیل برگزاری یک نمایشگاه بهاره قبل از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نظافت نشده تحویل گرفتیم، نظافت شده به مسئولان مصلی تحویل خواهیم داد و فکر می‌کنم تا نیمه خرداد به طور کامل تحویل مدیریت آن شود.

میزان فروش کتاب در نمایشگاه امسال بیشتر از نمایشگاه پارسال است

این مقام مسئول در برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا با توجه به تراکنش‌های صورت گرفته از طریق کارتخوان‌ها می‌توان آماری از میزان فروش کتاب در نمایشگاه امسال ارائه کرد؟» گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته که به صورت رندم انجام شد، تراکنش‌های مربوط به روز هفتم نمایشگاه امسال نسبت به روز مشابه در دوره قبل، ۲۰ درصد بیشتر بود و قطعاً میزان فروش کتاب در نمایشگاه امسال از سال قبل بیشتر بوده است.

سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میزان فروش کتاب را در نمایشگاه بیست و چهارم ۱۷۵ میلیارد تومان برآورد کرده بود.

سرقت‌های موفق در نمایشگاه امسال بسیار کم بود

داریوش رضوانی همچنین با اشاره به گزارشی که از سوی نیروی انتظامی مستقر در نمایشگاه امسال به ستاد اجرایی ارائه شده، اضافه کرد: سرقت‌های موفق از نمایشگاه امسال بسیار کم بوده است و مواردی هم که مشاهده شده، در دست پیگیری است.

تقدیر از تمامی خبرنگاران

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران همچنین در ارزیابی خود از بیست و پنجمین دوره آن، وضعیت رعایت عفاف و حجاب و نیز نظافت را از سوی بازدیدکنندگان و غرفه‌داران مطلوب ارزیابی کرد و همچنین از تمامی خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها که به گفته او با بیان نقاط ضعف و قوت نمایشگاه، کمک شایانی به مسئولان اجرایی کردند، قدردانی کرد.

برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و ششم در آینده نزدیک

همچنین به گفته وی به زودی اولین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و ششم با هدف آسیب شناسی نمایشگاه امسال برگزار خواهد شد و ابراز امیدواری کرد پژوهشهای میدانی و نظرسنجیهای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره نمایشگاه بیست و پنجم - همانند ۳ مجلدی که درباره نمایشگاه بیست و چهارم تهیه شده بود - مسئولان نمایشگاه را در برپایی دوره آتی آن یاری کند.