استفاده از ابزارهای جایگزین سکه ۴ برابر شد

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، پیمان قربانی، مدیر اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی ضمن اشاره به رشد روز افزون استفاده از ابزارهای جایگزین و فراهم شدن امکان استفاده ترکیبی از آنها، گزارش مختصری از عملکرد تحویل سکههای پیش خرید شده تا پایان روز ۲۳ اردیبهشت ماه ارائه کرد.

وی گفت: تاکنون موعد تحویل حدود ۲۱ درصد از‌ سکه‌های پیش فروش شده فرا رسیده که حدود ۷۶ درصد آن‌ها تحویل یا تبدیل به ابزارهای جایگزین شده است. علاوه براین، تعداد قابل توجهی از سکه‌هایی که هنوز موعد تحویلشان فرا نرسیده تبدیل به ابزارهای مزبور شده است.

قربانی افزود: مطابق پیش بینی‌ها، با توجه به تحولات بازار داخلی و جهانی طلا در روزهای اخیر و جذابیت اوراق گواهی سپرده، استقبال از این ابزار به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است، به گونه‌ای که استفاده از ابزارهای جایگزین به بیش از ۴ برابر سکه‌های دریافتی رسیده ‌است. به عبارت دیگر، به ازای هر سکه دریافتی، بیش از ۴ سکه به اوراق گواهی سپرده یا سایر ابزارهای جایگزین تبدیل می‌گردد.

وی ضمن تاکید مجدد برامکان استفاده از اوراق گواهی سپرده برای تمامی افرادی که در طرح پیش فروش سکه مشارکت کرده‌اند(صرف نظر از موعد تحویل سکه‌ها در سال جاری)، اظهار کرد: با توجه به اینکه موعد تحویل درصد بالایی از سکه‌های پیش فروش شده در اواخر هفته جاری و هفته آینده فرا می‌رسد، به هموطنانی که موعد تحویل سکه‌های آن‌ها در فاصله زمانی مزبور قرار دارد و تمایل دارند از اوراق گواهی سپرده به جای سکه استفاده کنند، توصیه می شود به منظور پرهیز از ازدحام در شعب بانک ملی و صرفه‌جویی در وقت و زمان خود، زمان مراجعه به بانک را به تاخیر نیانداخته و طی روزهای آتی به شعب مربوطه مراجعه کنند.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی، همچنین کسانی که به هر دلیلی مایل به دریافت سکه‌های پیش‌خریدی هستند می‌توانند با توجه به فرصت داده شده در موعد ثبت نام، زمان مراجعه به بانک را مدیریت کنند تا با ازدحام در بانک در روزهای اوج سررسیدها مواجه نشوند.

مدیر اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: درضمن به منظور تامین ترجیحات و افزایش اختیار پیش خرید کنندگان سکه، امکان تبدیل بخشی از سکهها به ابزارهای جایگزین نیز فراهم شده و هموطنانی که قصد دارند تعدادی از سکه های ثبت نامی را در سررسید دریافت کنند اما تمایل دارند تعدادی از آنها را به گواهی سپرده تبدیل کنند میتوانند بدون توجه به موعد تحویل سکه جهت تبدیل و دریافت گواهی سپرده به شعبه مربوطه مراجعه و از این امکان بهرهمند شوند.