به گزارش افکارنیوز ، سمیه صمدی در گفت و گو با ایسنا منطقه مازندران، با اشاره به این مطلب که کلسترول نوعی چربی است که در تمام سلولهای بدن وجود دارد، اظهار داشت: کلسترول از دو طریق به وجود میآید اولین راه که عمدهترین منبع تولید کلسترول است کبد انسان و راه دوم از طریق مصرف منابع غذایی که حاوی کلسترول است.

وی با بیان اینکه بالا بودن کسترول خون هیچ گونه علامت خاصی ندارد، گفت: به افراد بالای ۲۰ سال توصیه می‌شود که هر پنج سال یک بار کلسترول خون خود را از طریق آزمایش‌های لازم بررسی کنند.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی پایین و نداشتن فعالیت ورزشی منظم سبب افزایش احتمال چاقی می‌شود.

صمدی با اشاره به اینکه وراثت، سن و جنس از علل افزایش کلسترول خون محسوب می‌شود، افزود: زنان تا قبل از یائسگی کلسترول کمتری از مردان همسن دارند در حالی که بعد از یائسگی میزان کلسترول آنها نسبت به مردان همسن آنها بیشتر می‌شود.

وی هدف رژیم درمانی در بیماران با چربی خون بالا را رساندن بیمار به وزن ایده آل و متعادل کردن سطح لیپید خون به خصوص در مواردی که کلسترول بالایی دارند عنوان کرد.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: از مصرف غذاهای چرب با کلسترول بالا از جمله مغز، جگر، کله پاچه، زرده تخم مرغ، روغن حیوانی، سوسیس و کالباس اجتناب شود.

صمدی تصریح کرد: توصیه می‌شود مصرف فیبر غذایی محلول در آب همراه با مقدار کافی مایعات در رژیم غذایی افزایش یابد که منابع عمده فیبرهای محلول در آب سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، سبوس جو است.

وی با بیان اینکه مصرف سیر برای کاهش کلسترول خون مفید است، گفت: از مصرف هرگونه روغن جامد نباتی یا حیوانی و حتی مارگارین اجتناب شود.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: حتی‌الامکان غذاها به صورت آب پز، بخارپز، فریز و کبابی تهیه شود و از سرخ کردن غذاها پرهیز شود.

صمدی یادآور شد: انجام ورزش منظم روزانه نیز در کاهش چربی خون از تاثیر بسزایی برخوردار است.