به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، بهنام صحرانورد در حاشیه همایش جهانی رسالت جهانی اسلام اظهار داشت: مرکز فرهنگی قفقاز بیش از سه سال است که فعالیت میکند و به دلیل دارا بودن مرزهای مشترک با حوزه قفقاز و برخی مراودات فرهنگی و اجتماعی سعی دارد فعالیت خود را توسعه و گسترش دهد.

وی تصریح کرد: قبل از فروپاشی شوروی کشور آذربایجان و منطقه قفقاز حیات خلوت این نظام کمونیستی بود ولی بعد از فروپاشی شوروی این کشور‌ها امروز به استقلال واقعی رسیدند و ما نیز به دلیل وجوه مشترک قصد توسعه و تعمیق روابط با کشورهای آسیای میانه و قفقاز را داریم.

صحرانورد بحثتبلیغ آموزه‌های دینی در این منطقه و انجام فعالیت‌های متنوع بعد از راه‌اندازی مؤسسه قفقاز را یادآور شد و خاطر نشان کرد: چاپ نشریه هر سه ماه یک بار، راه‌اندازی سایت و وبلاگ، چاپ مقالات و کتب مختلف توسط مؤلفان و برگزاری همایش جهان اسلام از جمله رسالت‌هایی بوده که مرکز قفقاز به آن همت کرده است.

این مسئول به جهان شمولی آموزه‌های دین اسلام و ضرورت بیداری در حوزه قفقاز اشاره کرد و ادامه داد: برای نخستین همایش بین‌المللی رسالت جهانی اسلام ۶۳ مقاله ارسال شده بود که بعد از ارزیابی اولیه ۳۵ مقاله امکان چاپ پیدا کرده و در ارزیابی‌های سه مرحله‌ای از بین آن‌ها ۱۰ مقاله انتخاب شد.

وی اضافه کرد: این همایش با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌ها و استقبال خوب و پررنگ اساتید و فعالان حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد و از بیش از ۱۳ کشور جهان نیز در این همایش گروه‌ها و افراد مختلف دعوت شده بودند.

مسئول کمیته فنی همایش بین‌المللی رسالت جهانی اسلام در ادامه سخنان خود وزن همایش را بسیار مناسب بیان کرد و گفت: قرائت دو پیام مرجع عالیقدر شیعه به سنگینی و وزن این همایش افزود به طوری که از صبح امروز نیز شاهد ارایه مقالات داخلی و خارجی توسط اساتید مجرب بودیم.

صحرانورد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقاله خود با عنوان بررسی مناسبات دین و دولت با تاکید بر مسایل جمهوری آذربایجان بیان کرد: جهان اسلام امروز با یک غده سرطانی به نام رژیم صهیونیستی مواجه است که ریشه‌کن کردن آن نیاز به اتحاد و همدلی جهان اسلام دارد.

عضو دانشگاه فرهنگیان اردبیل افزود: دین در جایجای حوزه قفقاز و کشور آذربایجان آن هم به شکل عمیق ریشه دوانده و سبب شده تا آمیختگی دین با مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به صورت روشن شاهد باشیم.