به گزارش افکارنیوز به نقل از همشهری آنلاین؛ چندی پیش گزارشی در اختیار اداره حراست سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت که نشان میداد ۴ نفر قصد فروش یک محموله عتیقه را در پایتخت دارند. پرونده در اختیار اداره عملیات یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت و تیمی از ماموران وارد عمل شدند.

آن‌ها در بررسی اطلاعات به دست آمده متوجه شدند قاچاقچیان ۴ مرد جوان هستند که قرار است عتیقه‌ها را ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه ۱۹‌اردیبهشت ماه سال‌جاری در یکی از خیابان‌های مرکز پایتخت به مشتری خود بفروشند. این محل زیرنظر گرفته شد و ماموران با دیدن خودرویی در آنجا که ۴‌سرنشین داشت به آن‌ها مشکوک شدند. مشخصات این ۴ مرد با مشخصاتی که مخبران از فروشندگان محموله عتیقه ارائه کرده بودند یکی بود.

ماموران آن‌ها را زیرنظر گرفتند و یکی از سرنشینان خودرو را دیدند که با در دست داشتن کیف سامسونت مشکی رنگ از ماشین پیاده شد و به سمت یکی از خیابان‌ها در‌‌ همان حوالی رفت. این مرد در حالی که اطرافش را زیرنظر داشت شروع به قدم زدن در آنجا کرد و از رفتارش معلوم بود که در انتظار خریدار عتیقه‌هاست.

با این اطلاعات، ماموران عملیات دستگیری قاچاقچیان را شروع کردند و هر ۴ نفر آن‌ها به دام افتادند. همزمان با دستگیری مته‌مان، با بازرسی کیف سامسونتی که در اختیار یکی از آن‌ها بود ۵ قلم عتیقه به همراه یک چاقو کشف شد. عتیقه‌ها که شامل یک کوزه، ۳ مجسمه سنگی و یک سنگواره بودند برای بررسی‌های کار‌شناسی در اختیار سازمان میراثفرهنگی استان تهران قرار گرفتند که کار‌شناس مربوطه پس از بررسی لازم اعلام کرد همه این اشیا تقلبی هستند و هیچ ارزشی ندارند.

مجسمه بودای هندی

در ادامه ۴ مرد قاچاقچی تحت بازجویی قرار گرفتند و مدعی شدند که اطلاعی از تقلبی بودن عتیقه‌ها نداشتند و قرار بود آن‌ها را با قیمت ۲۰۰‌میلیون تومان به مشتری خود بفروشند. متهم اصلی این پرونده که مرد جوانی است در توضیح ماجرا گفت: چند وقت پیش برای تفریح به یکی از استان‌های غرب کشور رفته بودیم که در آنجا با شخصی آشنا شدیم که می‌گفت در حفاری مناطق باستانی تعدادی عتیقه به دست آورده است. با دیدن عتیقه و نقش و نگاره‌هایی که روی آن‌ها بود مطمئن شدیم که همه آن‌ها زیرخاکی واقعی هستند.

یکی از اشیایی که او در اختیار داشت مجسمه بودا بود که مرد فروشنده مدعی بود این مجسمه صد‌ها سال پیش از سوی هندی‌ها وارد کشور شده است و ارزش زیادی دارد. ما هم با دیدن مجسمه‌ها وسوسه شدیم و همه آن‌ها را خریدیم و به تهران برگشتیم تا مشتری مناسبی برای فروش آن‌ها پیدا کنیم و به سود میلیونی برسیم.

وی ادامه داد: بعد از کلی جست‌وجو، بالاخره فردی را پیدا کردیم که حاضر شد اشیای عتیقه را به مبلغ ۲۰۰‌میلیون تومان خریداری کند. بعد از اینکه عکس اشیا را در اختیارش قرار دادیم، او برای انجام معامله اعلام آمادگی کرد و ما هم عتیقه‌ها را داخل یک کیف سامسونت جاسازی کردیم و راهی محل قرار شدیم اما به جای مشتری، ماموران را در برابرمان دیدیم. وی درباره چاقویی که همراه‌شان بود نیز گفت: معمولا برای حفظ امنیت و اینکه خطری تهدیدمان نکند با خود چاقو حمل می‌کردیم تا در دام سارقان‌گرفتار نشویم.

قاضی علیرضا باقری، بازپرس شعبه ۱۶ دادسرای ناحیه ۵ تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت: مته‌مان پس از تحقیقات انجام شده با قرار قانونی راهی بازداشتگاه شدند و تحقیقات تکمیلی از آن‌ها ادامه دارد. وی ضمن هشدار به شهروندان گفت: فروش سکه و عتیقه‌های قلابی در سال‌های اخیر از سوی کلاهبرداران باعثشده که افراد زیادی سرمایه خود را در آرزوی رسیدن به سودهای میلیونی از دست دهند. قاضی باقری تصریح کرد:

کلاهبرداران خوب میدانند که برای فروش محمولههای تقلبی خود چگونه طعمههایشان را فریب دهند به همین خاطر به شهروندان توصیه میشود مراقب افراد سودجو باشند چرا که گاهی وقتها گرفتارشدن در دام کلاهبرداران عتیقههای قلابی علاوه بر از دست رفتن مال ممکن است به قیمت جان مشتریان هم تمام شود. وی همچنین از کسانی که از فعالیت فروشندگان عتیقه خبر دارند خواست اطلاعات خود را از طریق شماره تماس ۸۸۳۴۲۸۸۳ در اختیار یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار دهند.