به گزارش افکارنیوز به نقل از جوان : سید مرتضی بختیاری یکشنبه شب در مراسم جشن گلریزان در نمایشگاه یکصدمین سفر استانی دولت با عنوان خدمت که در محل نمایشگاه بین المللی مشهد با حضور رییس جمهوری برگزار شد، افزود: از محل بند ۹۴ بودجه، ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از ستاد دیه و ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز به صندوق تامین خسارتهای بدنی داده شده تا زمینه بازگشت این تعداد زندانی به نزد خانوادههایشان فراهم شود.

وی با ببان اینکه از برکات سفرهای استانی، نهادینه شدن خدمت بی‌منت به مردم است، افزود: در این میان یکی از آثار ارزشمند این سفر‌ها، آزادی زندانیانی است که به دلیل جرائم غیر عمد و بدهکاری در زندانهای به سر می‌برند.

وی گفت: براساس تاکید رییس جمهوری در جریان سفرهای استانی زندانیانی که محکومیت مالی غیر کلاهبرداری و جرائم غیر عمد مثل تصادفات و دیه دارند همراه با جشن گلریزان زمینه آزادیشان فراهم می‌شود.

وی افزود: این اقدام اثرات مهم دیگری هم در برداشت بطوری که طلبکاران و اولیای دم با حضور در این جشن، از بخشی زیادی از طلب و حقشان می‌گذشتند.

وزیر دادگستری گفت: رییس جمهوری در هر سفر استانی، مبلغی را نزد ستاد دیه در کنار کمک‌های کمیته امداد و خیرین می‌گذارند که با گذشت طلبکار‌ها، تعداد قابل توجهی از زندانیان جرائم غیر عمد تاکنون آزاد شده‌اند.

به گفته وی، در دور دوم سفرهای استانی یکهزار و ۵۶۵ زندانی با ۵۱۹ میلیارد و ۱۳میلیون تومان آزاد شدند.

وی افزود: در دور سوم سفرهای استانی دولت نیز دو هزار و ۸۲۶ زندانی با پرداخت ۳۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان آزاد شدند.

بختیاری گفت: در دور چهارم سفر‌ها که تاکنون به ۹ استان کشور انجام شده ۴۲۸ نفر با پرداخت سه میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان آزاد شدند.

وی مجموع زندانیانی که در طی سه دور سفر و ۹ استان دور چهارم سفر آزاد شدند را چهار هزار ۸۲۹ زندانی با مجموع پرداخت ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

وی ادامه داد: رقم واقعی برای آزادی زندانیان چندین برابر مبلغ پرداختی بود که با گذشت طلبکاران و اولیای دم این تعداد افرا د آزاد شدند.

وی گفت: طی سالهای ۸۹ نیز با در اختیار قرار دادن ۳۳ میلیارد تومان اعتبار به صندوق تامین خسارتهای بدنی و معادل همین مبلع به صندوق اعتبار ستاد دیه، در مجموع ۶۶ میلیارد تومان برای آزادی جرائم غیر عمد گذاشته شد که با این میزان دو هزار و ۶۴ زندانی نیز آزاد شدند.

بختیاری یادآور شد: اواخر سال ۸۹ و ۹۰ نیز رییس جمهوری با اهدای ۵۰ میلیارد تومان زمینه آزادی ۳ هزار و ۷۷۹ زندانی را فراهم کرد.

وی گفت: بر اساس احکام دادگاه‌ها مبلغ واقعی که باید برای آزادی این تعداد پرداخت می‌شد ۱۶۶ میلیارد تومان بود که با گذشت طلبکاران و اولیای دم فقط ۵۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی مجموع زندانیانی که طی سالهای ۸۹ و ۹۰، از زندان آزاد شدند را ۱۱ هزار و ۱۹۰ زندانی عنوان کرد.