اصرار رسانه ها یا واقعیتهای بازار مسکن؟!
سرویس اقتصادی افکار نیوز

- ۱۵ فروردین امسال بود که معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های داخلی از عدم رشد اجاره بها در سال جاری خبر داد. ابوالفضل صومعلو درخصوص وضعیت بازار اجاره بها در سال جاری گفت: " هم اکنون با افزایش نرخ سود بانکی و افتتاح یک میلیون واحد مسکونی در سال ۹۱ مطمئن هستیم که می توانیم بازار را کنترل کنیم و افزایش اجاره بها نخواهیم داشت. "

به گزارش افکار نیوز، البته معاون وزیر راه و شهرسازی به همین نکته بسنده نکرده؛ تصریح کرد: با وجودی که در سال ۹۰ طلا ۱۰۰ درصد، بورس ۳۵ درصد و ارز ۸۰ درصد افزایش قیمت داشتند اما افزایش قیمت بخش مسکن کمتر از نرخ تورم عمومی بود. بررسی این ادعا بر عهده خواننده اما باید تاکید کرد که همین رشد بازار سکه و ارز بود که نقدینگی را از بازار مسکن به سوی خود جذب کرد بنابراین توفیق حاصل شده به برکت مدیریت توانمند وزیر و معاونینش نبوده است.

اکنون ۲ ماه از سخنان معاون وزیر می گذرد و گزارش های میدانی اعلام شده از سوی خبرگزاری های دولتی و غیر دولتی همگی به یک نکته اذعان دارند و آن رشد ۳۰ درصدی اجاره بهای مسکن است. گویا پیش گویی های معاون وزیر اثر معکوس بر بازار گذاشت.

سال گذشته بر اساس آمار مطرح شده از سوی رسانه ها حدود ۳۰ درصد رشد اجاره بها داشتیم که این آمار از سوی وزارت مسکن تلویحا تا ۲۰ درصد اعلام شد. اما امسال در کمتر از ۲ ماه آنهم نه در زمان اوج جابه جایی ها هزینه اجاره مسکن ۳۰ درصد رشد داشته و مشاورین املاک از ادامه روند صعودی تا پایان سال می گویند.

البته این اظهار نظرها به معاون وزیر منتهی نمی شود بلکه خود وزیر نیز اسفندماه سال گذشته رسانه ها را عامل ایجاد نگرانی در بازار مسکن و رشد قیمت ها دانست.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی مردم از افزایش اجاره‌بها در سال ۹۱ گفت: " کسی نگران این موضوع نبوده و رسانه‌ها اصرار بر نگرانی دارند. نیکزاد افزود: ۳ سال است که به مردم این اطمینان را می‌دهم که قیمت اجاره افزایش نمی‌یابد. وی عنوان کرد: هر کس در کشور نیازمند مسکن باشد، ما به او خانه می‌دهیم، اما اگر در ونک خانه می‌خواهد، می‌تواند برود بخرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که دولت به مردم خانه می‌دهد، تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی در اجاره‌بها اثرگذار است و آنچه که در کشور رایج است و سود اوراق مشارکت ۲۰ درصد شده است، بازار اجاره به سمت رهن و اجاره پیش می‌رود و چندان بازار تکان نمی‌خورد. "

خوب است که جناب آقای وزیر به این نکته اذعان داشته که سه سال است که می گوید اجاره مسکن افزایش نمی یابد اما این نکته را نگفته که آیا در این سه سال به طور واقع افزایش اجاره بها نداشته ایم؟
البته این سنت همیشگی وزیر است که با انکار همه شرایط موجود در کشور تنها شبکه های اطلاع رسانی را مقصر بداند و از دید ایشان گویا همه رسانه های دولتی و غیر دولتی در یک اقدام هماهنگ سعی در فضا سازی برای قیمت مسکن دارند.