به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، رویترز به نقل از منابع آگاه غربی مدعی شد شرکت نفتی انی ایتالیا واردات نفت از ایران را از ماه جولای متوقف خواهد کرد.

شرکت انی که بابت طلب خود از ایران به واردات نفت خام از این کشور ادامه می دهد قصد دارد پس از اعمال تحریمهای اتحادیه اروپا بر ضد ایران از ابتدای جولای واردات نفت از این کشور را متوقف کند.

یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت حتی اگر شرکت انی قادر به ادامه واردات محموله های نفتی از ایران باشد تحریمهای اروپا بر ضد ایران به گونه ای است که این شرکت موانع زیادی را برای واردات نفت خواهد داشت. هنوز هم معلوم نیست صادرات نفت ایران به شرکت انی از چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

سخنگوی شرکت انی ایتالیا حاضر به ارائه توضیح در این خصوص نشده است. تجار و فعالان بازار نفت اعلام کردند آخرین محموله نفتی ایران برای شرکت انی پیش از اعمال تحریمهای جدید اتحادیه اروپا از ابتدای جولای به مقصد ایتالیا بارگیری شده است.

پائولو اسکارونی رییس شرکت انی در ماه مارس تاکید کرد ایران یک تا ۱.۴ میلیارد دلار به این شرکت بدهکار است. یک مقام آگاه دیگر نیز تاکید کرد سایر شرکتهای نفتی دریای مدیترانه مثل سپسای اسپانیا و سه شرکت ایتالیایی موسوم به ئی آر جی، آیپلوم و ساراس آخرین محموله های نفتی خود از ایران را در ماه ژوئن دریافت کرده اند.

برخی از شرکتهای نفتی اروپایی مثل رویال داچ شل و رپسول اسپانیا تصمیم گرفتند پیش از اعمال تحریمهای اروپا واردات نفت از ایران را متوقف کنند. عراق و روسیه نخستین گزینه های اروپا برای جایگزینی نفت ایران خواهند بود.

یک مقام آگاه اروپایی در این باره گفت شرکتهای نفتی اروپا مذاکرات و رایزنی های خوبی را با عراق و عربستان انجام داده اند تا کاهش واردات نفت از ایران را جبران کنند.