همشهری سرنخ: یکی از تازهترین اتفاقات در این خصوص که سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران آن را کشف کرد. به منطقه کن مربوط میشود. این حیوانات کشف و ضبط شدند و به محل بازپروری پارک پردیسان انتقال داده شدند. با معماریان، دامپزشک پارک پردیسان گفتوگو کردیم. شرح ماجرا و اتفاقاتی که افتاده است را از زبان او جز به جز شنیدیم. اگر دوست دارید بدانید در این باغوحش چه اتفاقاتی رخ داده است. این گزارش را تا انتها بخوانید، البته در حال حاضر این حیوانات در پارک پردیسان کاملاً تحت درمان هستند و حالشان کاملاً خوب است.

محل موردنظر؛ کن

مدت‌ها قبل صاحب خانه‌ای در منطقه کن دست به اقدام جالبی زد. مردی که مسئولیت این خانه را برعهده داشت(البته در حال حاضر کسی از هویت این فرد یا افراد باخبر نیست) با نصب تابلوی باغ‌وحش بر سر در این خانه اقدام به نمایش حیوانات کرده بود. زمانی راز این ماجرا فاش شد که توله خرس شیرخواری قصد داشت خودش را از جایی که در آن گیر افتاده بود نجات دهد. معماریان دامپزشک پارک پردیسان در این باره می‌گوید: «در محلی واقع در جاده کن تابلویی نصب شده بود که روی آن نوشته بودند باغ‌وحش. به این شکل که مردم با خرید بلیت وارد منطقه مورد نظر می‌شدند و حیوانات را می‌دیدند. یکی از محیط‌بان‌های محیط زیست یک روز این مسئله را می‌بیند و متوجه می‌شود که در این محل، باغ‌وحش غیرقانونی راه‌اندازی شده که حیوانات را در بدترین شرایط نگهداری می‌کنند.

حکم برای رهایی

بعد از این ماجرا بود که محیط زیست تصمیم گرفت باغ‌وحش را پلمب، متخلفان را دستگیر و حیوانات را از معضلاتی که داشتند، نجات داده و به محل مناسبی انتقال بدهد.
هفته گذشته وقتی خبر دیده شدن توله خرس به حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران رسید، یگان حفاظت این مرکز سریع خودشان را به غرب تهران رساندند تا ماجرا را پیگیری کنند و در جریان امور قرار بگیرند و همه‌چیز را پیگیری کنند. دکتر معماریان که در این عملیات همراه گروه حفاظت بود درخصوص اینکه چطور حیوانات کشف شده‌اند توضیح می‌دهد: «هنوز نمی‌دانیم این حیوانات چه مدتی در این خانه بودند و اصلاً چطور و از کجا به این محل منتقل شده‌اند. اما ما به همراه محیط‌بان‌ها و یگان حفاظت مرکز، به سمت محل موردنظر راه افتادیم. حضور ما به این دلیل بود که امکان داشت، آنجا مشکلی پیش بیاید. یا مثلاً برای انتقال حیوانات، بیهوشی صورت بگیرد.

جا تر بود

گروهی که برای این کار به کن رفته بودند، بعد از رسیدن بن محل موردنظر با اتفاق جالبی روبه‌رو شدند: ‌ «زمانی که به آنجا رسیدیم، در قفل بود. نه صدایی از داخل می‌آمد نه خبری از توله خرس و حیوان خاصی بود. برای باز کردن دری که قفل شده بود، مجبور شدیم از نیروی انتظامی کمک بگیریم. با حضور مأموران، قفل در منزل موردنظر باز شد، اما هیچ خبری از حیوانات نبود.»
ماموران بعد از رسیدن به آنجا، با قفس‌های خالی از حیوان روبه‌رو شدند و حدس زدند که آنها به محلی دیگر انتقال داده شده‌اند، آنها تصمیم گرفتند دیگر محل موردنظر را ترک کنند و در گزارش‌شان بنویسند چیزی کشف نشده است، اما درست در آخرین لحظه همه‌چیز تغییر کرد: «کسی در محل نبود و ما داشتیم وسایلمان را جمع می‌کردیم که از آنجا خارج شویم. اما یکی از محیط‌بان‌ها پله‌های زیرزمین را پایین رفت و متوجه شد تمام حیوانات با وضعیت نامناسبی در آنجا زندانی شده‌اند.

توله خرس بی‌دندان

در این باغ‌وحش غیرقانونی خالی از سکنه، حیوانات زیادی بودند و البته وجود توله خرس در بین آنها از هر چیزی عجیب و غریبت‌تر بود: ‌ «در آن زیرزمین با صحنه بدی روبه‌رو شدیم. همه حیوانات در یک جای ۷۰-۶۰ متری قفس‌های که حتی نمی‌شد در آنها یک تکان ساده خورد، قرار گرفته بودند.
در این بین توله خرس یک‌ماهه‌ای بود که هنوز نمی‌دانیم چطور از مادرش جدا شده، چرا که خرس‌ها اصلاً بچه‌شان را از خودشان جدا نمی‌کنند. برای ما خیلی تعجب‌برانگیز بود که مسئولان این باغ‌وحش غیرمجاز چطور توانسته‌اند چنین خرسی را به محل بیاورند. به احتمال زیاد این توله خرس زمانی از مادرش جدا شده که مادرش توسط شکارچی‌چیان از پا درآمده، چرا که توله‌ها به راحتی از مادرشان جدا نمی‌شوند. تمام دندان‌های این حیوان یک ماهه را کوتاه کرده بودند تا نتواند چیزی را با دندان بگیرد.» قو، روباه، گراز، میمون، طاووس، پلیکان، عقاب، گرک، قرقاول و… از جمله حیواناتی بودند که در آنجا نگهداری می‌شدند.

سگ‌های بی‌آزار

قطعاً برای انتقال این همه حیوان از محلی به محل دیگر، باید اقدامات زیادی صورت بگیرد، اما آن‌طور که معماریان توضیح می‌دهد، این حیوانات بدون هیچ زحمتی به پارک پردیسان انتقال داده شده‌اند: ‌ «مشکل خاصی برای انتقل نداشتیم. چند تا سگ بودند که می‌گفتند خیلی وحشی هستند و احتمال حمله‌شان می‌رود، اما متوجه شدیم نه تنها آزاری ندارند که خیلی هم مهربان هستند.»

وی در خصوص وضعیت سلامت جسمی این حیوانات می‌گوید: ‌ «هیچ‌کدام از موجوداتی که ما به پردیسان انتقال داده‌ایم، وضعیت خوبی ندارند. مثلاً همان توله خرس، در تمام مدت شیرمعمولی مصرف کرده و به همین دلیل دچار اسهال شده بود. بچه خرس حال رو روز خوبی نداشت در ۲ روز اولی که به اینجا منتقل شده به او سرم وصل کردیم و لحظه‌ای نبود که از من دور شود. مدام همراهم بود و تازه بعداز گذشت بیش از ۴۸ ساعت مراقبت ویژه و بعد از مدتی حالش خوب شد. پرنده‌ها باید مدتی اینجا باشند. تا پروبال‌شان ترمیم شود. گرازی که در این مرکز بود سروبدن زخمی داشت و او هم باید تحت مداوا قرار بگیرد.

اینجا محل زندگی نیست
حیوانات به پارک پردیسان انتقال داده شدند تا تحت مداوا قرار بگیرند و هنوز هیچ ارگان و مرکزی برای نگهداری از آنها اعلام آمادگی نکرده است: ‌ «برنامه ما به این شکل است که حیواناتی که قابلیت برگشت به دامان طبیعت و محل قبلی زندگی‌شان را دارند به آنجا برده شوند. پرنده‌ها بعد از ریکاوری شدن به زیستگاه‌شان برمی‌گردند و حیوانات دیگر هم اگر لازم بود به باغ‌وحش انتقال پیدا کنند. البته هنوز جایی برای گرفتن آنها اعلام آمادگی نکرده است.

وضعیت این حیوانات هنوز مشخص نیست اما آن‌طور که ما مطلع شدیم. نمی‌توانند مدت زیادی در پارک پردیسان بمانند چون آنجا هم شرایط خاص خودشان را دارد: «اینجا باغ‌وحش نیست که بتوانیم حیوانات را نگهداری کنیم. اینجا پناهگاهی است که حیوانات برای مداوا در آنجا نگهدای می‌شوند و هر روز چند مورد از این نوع حیوانات داریم و باید جا را برای‌شان باز کنیم. ما نمی‌توانیم آنها را در این مرکز خیلی نگه داریم، چون حیوانات زیادی هستند که باید به آنها رسیدگی شود.»
معماریان در پایان در مورد باغ وحشهای غیرمجاز میگوید: نگهداری حیوانات حیات وحش در محل خانگی هم با خطر همراه است و هم اشتباه خیلی بزرگی است. این کار جریمه سنگینی دارد و به محض اینکه دیده شود، با آن برخورد جدی صورت خواهد گرفت. هر فردی که حیوانات وحشی نگهداری میکند باید از سازمان حفاظت محیط زیست استان موردنظر مجوز داشته باشد، در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی خواهد شد. اگر کسی حیوان وحشی نگهداری کند، باید این موضوع را به محیط زیست اطلاع دهد در صورت صلاحدید و دارا بودن شرایط لازم برای نگهداری آن حیوان، به شخص مجوز داده شود و او بتواند قانونی این کار را انجام بدهد اینطور نیست که اگر کسی توانایی نگهداری داشته باشد با او برخورد قانونی شود بعد از بررسی احتمالاً به او مجوزهای موردنظر داده خواهد شد.