به گزارش افکار به نقل از مهر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه، مدیران اقتصادی نامحرمان توسعه اقتصادی کشورمان نیستند، گفت: هر روز با تغییر سیاست و تصویب برنامه‌های مختلف امکان برنامه‌ریزی صحیح برای حمایت از تولیدکنندگان از بین می‌رود.

محمد نهاوندیان ظهر جمعه در همایش تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی صحیح در زمینه خرید کالای ایرانی و داشتن غیرت ملی در این حوزه اظهار داشت: شرایط باید به گونه‌ای طراحی شود که هر ایرانی محصول ایرانی را بر خارجی ترجیح دهد.

وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید ملی نباید مقطعی باشد، افزود: حمایت از تولید ملی به معنی احترام گذاشتن به سرمایه انسانی اعم از سرمایه دار و کارگر است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: تولیدکننده نیازی به صدقه ندارد بلکه نباید با افزایش تعرفه واردات بر کالاهای خارجی، مصرف کننده را وادار به خرید تولید داخل کنیم تا به نوعی از تولیدکننده حمایت کرده باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر دولت با اختصاص تنها ۲ درصد جایزه صادراتی به تولیدکنندگان خیال می‌کند که توانسته راه چاره‌ای برای حمایت از تولیدکننده بیابد.

نهاوندیان تصریح کرد: هر روز با تغییر سیاست و تصویب برنامه‌های مختلف امکان برنامه‌ریزی صحیح و به موقع برای حمایت از تولیدکنندگان از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه مدیران اقتصادی کشور نامحرمان توسعه اقتصادی کشورمان نیستند، گفت: باید با تغییر سیاست‌ها و برنامهریزی آنها نیز در جریان امور قرار گیرند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: سال‌های متمادی در کشور به دلیل وجود نگاه تضادی بین کارگر و کارفرما ضربه خورده‌ایم، چرا که همواره این دو قشر را در تقابل با یکدیگر قرار داده‌ایم.

وی بیان داشت: نگاه رهبر معظم انقلاب به دو گروه کارگر و کارفرما، نگاه تعاون است و باید از نگاه چپ زدگی به جامعه کارگری و تضاد کارگر و سرمایه دار دست کشید.

نهاوندیان در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه وابستگی تراز تجاری به نفت هنوز در ایران به پایان نرسیده است و در حال حاضر در مبادلات تجارتی خود به نفت متکی هستیم، افزود: با عادلانه کردن قراردادهای بنگاه‌های اقتصادی می‌توان به نوعی امنیت شغلی تولیدکنندگان داخل را فراهم کرد.

وی با اشاره به سرچشمه‌های رانت در کشور گفت: تا زمانی که این سرچشمه ها باز است دیگر هیچ بنگاه خصوصی به سمت تولید و خلاقیت نمی‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: اختلاف نرخ ارز در کشور یکی از این سرچشمه‌هاست که عده‌ای ارز را با قیمت دولتی تهیه کرده و با نرخ آزاد می‌فروشند.

وی گفت: سیاست‌های ارزی می‌تواند تعیین کننده میزان توان رقابتی تولیدات داخلی با نمونه‌های خارجی آن باشد بنابراین باید به دقت در این حوزه با تدبیر رفتار شود.